Σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

νέο-λύκειο-νομοσχέδιοΣημαντικές αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, φέρνει το νομοσχέδιο για το Νέο Λύκειο, που δόθηκε για διαβούλευση στη δημοσιότητα από το υπουργείο Παιδείας. Οι αλλαγές θα ισχύσουν από το ακαδημαϊκό έτος 2013-14 για τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου.

Ειδικότερα, στην Α’ Λυκείου οι μαθητές θα διδάσκονται μόνο μαθήματα γενικής παιδείας (συνολικά εννέα και διάρκειας 33 ωρών εβδομαδιαίως), ενώ εισάγεται το σύστημα των ερευνητικών εργασιών (τα λεγόμενα project), η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε δύο ώρες.

Τα μαθήματα επιλογής για τους μαθητές της Α’ Λυκείου είναι Εφαρμογές Πληροφορικής, Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων και Εκφραση – Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.

Στη Β’ τάξη του Λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας γίνονται δέκα συνολικής διάρκειας 30 ωρών. Παράλληλα, οι μαθητές της δεύτερης τάξης του Λυκείου θα παρακολουθούν μία εκ των δύο ομάδων προσανατολισμού (όπως μετονομάζονται οι κατευθύνσεις) η διάρκεια των οποίων καθορίζεται σε πέντε ώρες.

Η μία ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα ανθρωπιστικών επιστημών (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά) και η δεύτερη μαθήματα θετικών επιστημών (Φυσική και Μαθηματικά). Με την κατάργηση της τεχνολογικής κατεύθυνσης βγαίνουν από το διδακτικό πρόγραμμα τα μαθήματα της Χημείας και της Τεχνολογίας Επικοινωνιών.

Τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων από την Α’ στη Β’ Λυκείου και από τη Β’ στη Γ’ ορίζονται ως εξής: κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες.

Στη Γ’ Λυκείου τα μαθήματα γενικής παιδείας μειώνονται από 11 σε 5, ενώ οι μαθητές θα έχουν την δυνατότητα επιλογής μιας νέας ομάδας προσανατολισμού, αυτής των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών.

Η προθεσμία για την επιλογή επιστημονικών πεδίων εκπνέει για τους μαθητές της τελευταίας τάξης του Λυκείου στις 10 Οκτωβρίου. Έως τότε οι μαθητές θα πρέπει να έχουν επιλέξει δύο επιστημονικά πεδία με τα οποία συνδέονται και οι αντίστοιχες σχολές.

Ένα σημαντικό ζήτημα που τίθεται είναι σαφέστατα η αναντιστοιχία μεταξύ της επιθυμητής αναβάθμισης του προγράμματος σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με το κύμα διαθεσιμότητας των εκπαιδευτικών και την εν γένει απαξίωση του ρόλου του εκπαιδευτικού λειτουργήματος. Επίσης, θα πρέπει να λυθεί οριστικά το ζήτημα της παραπαιδείας, θέμα για το οποίο δεν υπάρχει η ανάλογη έμφαση: μπορεί να απαγκιστρωθεί η Λυκειακή εκπαίδευση από την φροντιστηριακή; Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ΔΗΜ.ΑΡ. «η ισχνή αναβάθμιση του Απολυτηρίου του Λυκείου δεν είναι ικανή να μετριάσει τις ακραίες στρεβλώσεις που παρατηρούνται στην Λυκειακή Εκπαίδευση, όπου η εκπαίδευση των μαθητριών/ών εξαρτάται από τα φροντιστήρια».

Το σύστημα των ερευνητικών εργασιών ενώ θεωρητικώς αποτελεί ένα ορθό μέτρο, στην πράξη θα υλοποιηθεί αποσπασματικά δίχως το απαραίτητο υπόβαθρο δεδομένων των ελλείψεων και της τραγικής παραμέλησης των σχολικών βιβλιοθηκών – περισσότερα εδώ . Η κυβέρνηση προσπαθεί να εισαγάγει τον ερευνητικό προσανατολισμό δίχως να ενδιαφέρεται για τα εργαλεία των μαθητών-ερευνητών: τα βιβλία, τους βιβλιοθηκονόμους και τα επιστημονικά έντυπα.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ η παιδαγωγική δεοντολογία πολτοποιείται προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι γενικότερες αντιλαϊκές επιδιώξεις της πολιτικής της κυβέρνησης και της τρόικα . Θύμα είναι η πολύπλευρη μόρφωση και η ανθρωπιστική καλλιέργεια των παιδιών, που δοκιμάζεται από την τρέχουσα «αγοραία», τεχνοκρατική εκπαιδευτική πολιτική και από τη «λογιστική» αντίληψη των μνημονιακών πολιτικών, όπως αναφέρει.

Θεωρεί, παράλληλα, ότι η ένταση των εξεταστικών φραγμών στο Λύκειο και η διατήρηση του διπλού εκπαιδευτικού δικτύου -με διάκριση ανάμεσα σε Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο-, είναι παράγοντες που ενισχύουν τη στροφή προς τα φροντιστήρια, τις ταξικές διακρίσεις και τις μορφωτικές ανισότητες στην εκπαίδευση.

Το νομοσχέδιο θα δώσει συντριπτικό χτύπημα στα μορφωτικά δικαιώματα της νεολαίας, επισημαίνει το ΚΚΕ. «Το «Νέο Λύκειο» έχει τη σφραγίδα νέων, μεγαλύτερων ταξικών φραγμών στη μόρφωση, σηματοδοτεί την προσπάθεια του κεφαλαίου να σπρωχτούν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας από πιο νωρίς στην υποβαθμισμένη ψευτοκατάρτιση, για να γίνουν ακόμα πιο φθηνό και αναλώσιμο εργατικό δυναμικό», αναφέρει. Διαπιστώνει ότι «οι αλλαγές στο Λύκειο και στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου επιβεβαιώνουν την ταξική εμμονή κυβέρνησης – Ε.Ε. – Κεφαλαίου να κρατήσουν την κατ’ όνομα Υποχρεωτική Εκπαίδευση ακόμη πιο υποβαθμισμένη και το Λύκειο σαν το προθάλαμο είτε της ανώτατης εκπαίδευσης είτε της πρώιμης εκμετάλλευσης των παιδιών».

Σχέδιο Νόμου – Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

socialpolicy.gr

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!