Παγκόσμια Ημέρα Αγοραστικής Αποχής: Εκπαιδεύοντας έναν υπεύθυνο καταναλωτή

 

Η πρώτη μέρα αγοραστικής αποχής πραγματοποιήθηκε στο Βανκούβερ του Καναδά τον Σεπτέμβριο του 1992 και ήταν δημιούργημα του Κάλε Λασν, πρώην διαφημιστή και νυν εκδότη του περιοδικού Adbusters, «περιοδικού για το πνευματικό περιβάλλον», σε μια προσπάθεια να θεμελιωθεί μία υπεύθυνη καταναλωτική συμπεριφορά. Η Ημέρα αυτή αφορά θέματα που άπτονται πολλών τομέων, οι οποίοι σχετίζονται ωστόσο με άμεσα με τον καταναλωτή και την καταναλωτική αγορά.

Τα δικαιώματα του ανθρώπου, των εργαζομένων, του παιδιού, η προστασία του περιβάλλοντος, υγιεινή διατροφή και υγιής καταναλωτική συνείδηση είναι ορισμένα θέματα με τα οποία ασχολούνται οι ακτιβιστές.

Η ιδέα της Παγκόσμιας Ημέρας Αγοραστικής Αποχής

 Η ιδέα βρήκε γρήγορα ανταπόκριση και εξαπλώθηκε ραγδαία σε Καναδά και ΗΠΑ, ενώ το 1995 ξεκίνησε η εκστρατεία μέσω του Διαδικτύου.Το 1997, καθιερώθηκε στη Βόρεια Αμερική η Ημέρα Αγοραστικής Αποχής να εορτάζεται την πρώτη Παρασκευή μετά την Γιορτή των Ευχαριστιών, που είναι μία από τις πιο καταναλωτικές ημέρες του χρόνου. Στις υπόλοιπες περιοχές του πλανήτη η Παγκόσμια Ημέρα Αγοραστικής Αποχής γιορτάζεται το τελευταίο Σάββατο του Νοεμβρίου. Για το 2007 θα πραγματοποιηθούν εκστρατείες για την καταναλωτική αποχή σε 65 διαφορετικές χώρες σε όλο τον κόσμο. Οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν συναυλίες, υπαίθρια χάπενινγκ, διοργανώσεις συζητήσεων, κτλ.

Μάλιστα, στις ΗΠΑ εκτός από το κοινό που απέχει από τις καταναλωτικές του συνήθειες, στην εκστρατεία συμμετέχουν και τα ΜΜΕ. Ειδικότερα τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα ABC, CBS, NBC και CNN, δεν προβάλουν διαφημιστικά καθόλη τη διάρκεια της Παγκόσμιας Ημέρας Αγοραστικής Αποχής.

Ορισμένα από τα θέματα που απασχολούν το κίνημα της Αγοραστικής Αποχής είναι τα δικαιώματα του ανθρώπου, των εργαζομένων, του παιδιού, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγιεινή διατροφή και η υγιής καταναλωτική συνείδηση.

Οι οργανώσεις Αγοραστικής Αποχής ενθαρρύνουν εκείνη την ημέρα οι καταναλωτές να μην ξοδέψουν και το παραμικρό ευρώ, αλλά να ανταλλάσσουν μεταξύ τους προϊόντα ή βρουν δωρεάν προϊόντα. Στόχος, δεν είναι το κοινό ν’ αλλάξει τις καταναλωτικές τους συνήθειες, αλλά να συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι ο αυτοσκοπός, όπως επίσης ότι δεν πρέπει να φτάσει στον υπερκαταναλωτισμό.

Καταναλωτές και κοινωνικά ζητήματα

Ωστόσο, η ιδέα της αγοραστικής αποχή είναι μία ιστορία που διαρκεί εδώ και έναν αιώνα. Άλλοτε με πολιτικό κίνητρο και άλλοτε κοινωνικό. Η καταναλωτές και ειδικότερα οι καταναλωτικές οργανώσεις αργότερα, χρησιμοποίησαν την αγοραστική τους δύναμη προκειμένου να πετύχουν ορισμένα αιτήματά τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του 1956 όταν οι αφροαμερικανή κοινότητα στο Μοντγκόμερι των ΗΠΑ υπό την ηγεσία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ σταμάτησαν να χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες, διαμαρτυρόμενοι για το φυλετικό διαχωρισμό στις θέσεις των λεωφορείων.

Καταναλωτικές οργανώσεις έχουν διεξάγει εκστρατείες αποκλεισμού προϊόντων εταιρειών που οφείλονται για ατυχήματα που μόλυναν το περιβάλλον, όπως η Exxon ή εταιρείες που συμμετείχαν στους Πολέμους κατά του Ιράκ το 1991 και το 2003.

Οι ακτιβιστές για τα δικαιώματα των ζώων για πολλά χρόνια πίεζαν τους παρασκευαστές καλλυντικών να σταματήσουν να δοκιμάζουν τα προϊόντα τους στα ζώα. Εταιρείες όπως η Avon, η Benetton, η Channel και η L’Oreal εξαναγκάστηκαν να σταματήσουν τις δοκιμές σε ζώα. Αντιθέτως εταιρείες όπως η Gillette και η Procter & Gamble που δεν σταμάτησαν την πρακτική αυτή δέχονται πιέσεις από ακτιβιστές και καταναλωτικές οργανώσεις, καθώς μποϋκοτάρουν τα προϊόντα τους, προκαλώντας ζημιές εκατομμυρίων δολαρίων. Μάλιστα, οι ανταγωνίστριες εταιρείες μπορούν υποστηρίξουν ότι τα προϊόντα τους παρασκευάζονται σύμφωνα με τις ηθικές και περιβαλλοντικές αρχές.

Αγοραστική αποχή στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα δυστυχώς δεν έχει ωριμάσει ακόμη η ιδέα της αγοραστικής αποχής και της καταναλωτικής υπευθυνότητας. Ένα από τα πρώιμα παραδείγματα ήταν η αγοραστική αποχή που πραγματοποιήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 2002, όταν οι καταναλωτικές οργανώσεις είχαν καλέσει τον κόσμο να ξοδέψει λιγότερο από ένα ευρώ εκείνη την ημέρα, διαμαρτυρόμενοι για την ακρίβεια. Οι εταιρείες λιανικής κατέγραψαν μείωση της αγοραστικής κίνησης έως και 70% εκείνη την ημέρα.

Πλέον, όμως με την εξάπλωση του Διαδικτύου, παρατηρούνται ομάδες νέων κυρίως ατόμων, τα οποία έχοντας επαφή με το εξωτερικό και μέσω των συζητήσεων στα φόρουμ και τα μπλογκς, αποκτούν συνείδηση των προβλημάτων που έχουν τη βάση τους στην υπερκατανάλωση ή σε ευρύτερα κοινωνικά ζητήματα. Έτσι, πραγματοποιούνται κατά καιρούς εκδηλώσεις ή οργανώνονται εκστρατείες για την κινητοποίηση του κόσμου. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η κινητοποίηση των πολιτών για τις πυρκαγιές του καλοκαιριού, αλλά και των ποδηλατών για την ελεύθερη πρόσβαση στα ΜΜΕ, που πραγματοποιήθηκαν αποκλειστικά μέσω Διαδικτύου.

kathimerini.gr

Κράτα το

Διαβάστε Επίσης  Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών 2019

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!