Μαρκοβιανά συστήματα: Ορολογία – Συμβολισμός

μαρκοβιανά-συστήματα

«Κάποιος είναι στην κατάσταση (state) i»: Ανήκει στην κατηγορία (ομάδα ή κλάση ή τάξη) που έχει χαρακτηριστεί και συμβολίζεται με i (π.χ. κάποιος είναι στην κατάσταση «φτωχός» σημαίνει ότι ανήκει στην κατηγορία «φτωχός», η οποία έχει π.χ. οριστεί ως «ετήσιο εισόδημα κάτω από 5.000 ευρώ». Η κατάσταση οριοθετεί την κοινωνική τάξη. Στο πληθυσμιακό σύστημα οι μονάδες που το αποτελούν είναι οι άνθρωποι. Θα πρέπει να ορίζουμε ποιες είναι οι κατηγορίες.

Κλειστό κοινωνικό σύστημα (closed social system): Ο αριθμός των ατόμων ενός κλειστού κοινωνικού συστήματος δεν αλλάζει (δεν έχω ούτε είσοδο, ούτε έξοδο). Αυτό σημαίνει ότι δεν αποχωρεί κανένας, αλλά ούτε και γίνεται δεκτός. Ένα «κλειστό κοινωνικό σύστημα» δεν προσομοιώνει πραγματικές καταστάσεις.

Ανοικτό κοινωνικό σύστημα (open social system): Ο αριθμός των ατόμων ενός ανοικτού κοινωνικού συστήματος μεταβάλλεται (έχω και είσοδο και έξοδο). Αυτό σημαίνει ότι κάποιος μπορεί να αποχωρήσει από το σύστημα, αλλά και κάποιος άλλος να γίνει δεκτός. Τα ανοικτά κοινωνικά συστήματα αποτελούν τη «βάση» για τη μελέτη των κοινωνικών συστημάτων.

Διακριτός χρόνος (discrete time): Θεωρούμε ότι έχουμε διακριτό χρόνο όταν υποθέτουμε ότι οι αλλαγές της κατάστασης του συστήματος μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές, σε συγκεκριμένα δηλαδή σημεία του χρόνου (t = 0,1,2,….). Γενικά είναι πολύ ευκολότερο να θεωρήσουμε τον χρόνο ως διακριτό και σε πάρα πολλές περιπτώσεις (όταν όντως οι αλλαγές γίνονται σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές) είναι απολύτως θεμιτό.

Συνεχής χρόνος (continuous time): Είναι ο πραγματικός χρόνος/ εκλαμβάνεται ως συνεχής μεταβλητή.

Μαρκοβιανή ιδιότητα (Markov property): «Όλο το παρελθόν συνοψίζεται στο παρόν», η γνώση δηλαδή της παρούσας κατάστασης του συστήματος, αρκεί για να προβλέψουμε το μέλλον του.

Στοχαστικό φαινόμενο: Είναι ένα φαινόμενο, το οποίο εξελίσσεται μέσα στο χρόνο με βάση τους νόμους των Πιθανοτήτων.

_____

Διδακτικές Σημειώσεις: Μαρία Συμεωνάκη, ΠΜΣ Μεθοδολογία και Εφαρμογές στην Κοινωνική Πολιτική, Στατιστικές Μέθοδοι στην Κοινωνική Έρευνα ΙΙ.

Διαβάστε Επίσης  Unesco - Πέντε δεκαετίες προώθησης του αλφαβητισμού

There are 2 comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!