Κ. Κούνεβα: Επιλεκτικές απαντήσεις Κομισιόν για τη μάστιγα της απλήρωτης εργασίας στην Ελλάδα

Επιλεκτικά απαντά ο Επίτροπος Μοσκοβισί, εκ μέρους της Κομισιόν, σε ερώτηση Ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνας  Κούνεβα, Γιώργου Κατρούγκαλου (σ.σ. η ερώτηση είχε κατατεθεί πριν την υπουργοποίησή και παραίτηση του), Κώστα Χρυσόγονου και Σοφίας Σακοράφα για το φαινόμενο της απλήρωτης εργασίας στην Ελλάδα.

Στην απάντησή της η Κομισιόν αποφεύγει να τοποθετηθεί στη συμβολή που έχει στην έξαρση της απλήρωτης εργασίας ο χρηματοδοτικός και πιστωτικός αποκλεισμός των επιχειρήσεων, ως αποτέλεσμα της γενικότερης χρηματοδοτικής ασφυξίας που έχει επιβληθεί στη χώρα. 

Σε ότι αφορά την ειδική διάσταση της απλήρωτης εργασίας σε επιδοτούμενες από το ΕΣΠΑ θέσεις απασχόλησης, η  Κομισιόν απαντάει πως, με βάση την Οδηγία 2011/7/ΕΕ για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών, «σε περίπτωση μη αμειβόμενης εργασίας, η διαχειριστική αρχή μπορεί να αφαιρέσει από την εταιρεία  το δικαίωμα συμμετοχής σε έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ.» 

Επίσης, ενώ ερωτάται από τους Ευρωβουλευτές αν η Κομισιόν, ως μέλος της Τρόικα, όπως ήλεγχε τα δημοσιονομικά και οικονομικά δεδομένα ήλεγχε την έκταση της απλήρωτης εργασίας, που σύμφωνα με στοιχεία αφορά 1,2 εκατ. εργαζόμενους, , αρκείται να απαντήσει πως επί σειρά ετών συνεργάζεται με τις ελληνικές αρχές για τη βελτίωση της επιθεώρησης εργασίας, για τη μεταρρύθμιση και ενίσχυση των υποδομών της, κι αυτό, παρότι είναι γνωστό ότι στα χρόνια των μνημονίων η υποστελέχωση και αποδυνάμωση του ΣΕΠΕ επιδεινώθηκε, καθιστώντας πρακτικά αδύνατη τη λειτουργία του. Η Κομισιόν επιλέγει για άλλη μια φορά να «οχυρώνεται» πίσω από τις σχετικές αρμοδιότητες των κρατών-μελών τις οποίες αυτή η ίδια παραβιάζει.

Το πλήρες κείμενο της ερώτησης των Ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ είχε ως εξής: 

«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή Άρθρο 130 του Κανονισμού, Συντάκτες:

Κωνσταντίνα Κούνεβα (GUE/NGL) , Γεώργιος Κατρούγκαλος (GUE/NGL), Σοφία Σακοράφα (GUE/NGL) , Κώστας Χρυσόγονος (GUE/NGL)
Θέμα:   Εφιαλτική έξαρση της απλήρωτης εργασίας στην Ελλάδα

Η απλήρωτη εργασία στην Ελλάδα γιγαντώνεται.

Σύμφωνα με στοιχεία των ελεγκτικών αρχών και του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ, περίπου 1.200.000 εργαζόμενοι, το 1/3 του οικονομικά ενεργού πληθυσμού, μένουν απλήρωτοι από 3 έως 15 μήνες.

Αυτή η μορφή άτυπης δουλείας καταγράφεται σε κλάδους όπως η καθαριότητα, το λιανεμπόριο, η ναυτιλία, ο Τύπος, τα κόμματα, ακόμη και ο τουρισμός, παρά το ρεκόρ αφίξεων και την επιδότηση θέσεων εργασίας, αλλά και στο Δημόσιο, όπου εργαζόμενοι με συμβάσεις εργολαβίας, κοινωφελή εργασία, voucher και άλλα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ ή τον ΟΑΕΔ, αμείβονται με καθυστέρηση πολλών μηνών μετά τη λήξη της επιδότησης.

Η τεράστια ανεργία, η αποδυνάμωση των ελεγκτικών αρχών, η απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, αλλά και η χρηματοδοτική ασφυξία των επιχειρήσεων λόγω των ανεξόφλητων οφειλών του Δημοσίου ύψους 4,5 δισ., της υψηλής φορολογίας και του πιστωτικού αποκλεισμού από τις ανακεφαλαιοποιημένες με χρήματα των φορολογουμένων τράπεζες ευνοούν το φαινόμενο αυτό. Η οδηγία 2011/7/ΕΕ για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών, ωστόσο, επιβάλλει την πληρωμή εντός 30 -ή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, 60- ημερολογιακών ημερών, ακριβώς για να προστατευθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι θέσεις εργασίας που διασφαλίζουν.

Ερωτάται η Επιτροπή:
– Ελέγχει, ως μέλος της Τρόικα, την έκταση της απλήρωτης εργασίας, όπως ελέγχει άλλα δημοσιονομικά και οικονομικά δεδομένα;
– Ποια μέτρα θα υποδείξει στις ελληνικές αρχές για την καταπολέμηση του απαράδεκτου αυτού φαινομένου;»

— Η απάντηση της Κομισιόν
— EL E-000814/2015 Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Επιτροπής (16.4.2015)

Η Επιτροπή θεωρεί απαράδεκτη τη μη αμειβόμενη και αδήλωτη εργασία. Είχε επαφές με τις ελληνικές αρχές επί σειράν ετών για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και για τη μεταρρύθμιση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.ΕΠ.Ε.). Για παράδειγμα, στο πλαίσιο του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής,  υπογράμμισε επανειλημμένα την ανάγκη για βελτίωση της λειτουργίας της επιθεώρησης εργασίας, ζήτησε και υποστήριξε διεξοδική αξιολόγηση του Σ.ΕΠ.Ε., και υπογράμμισε την ανάγκη εξορθολογισμού της διαδικασίας αναφοράς των ωραρίων εργασίας (και, κατ’ επέκταση, και των αμοιβών) στις αρχές. Μία από τις δραστηριότητες του Σ.ΕΠ.Ε. ήταν να μεσολαβήσει σε περιπτώσεις καθυστερούμενων μισθών.

Επιπλέον, οι βελτιώσεις στις υποδομές του Σ.ΕΠ.Ε.  έχουν χρηματοδοτηθεί από τα κονδύλια της ΕΕ επί σειράν ετών. Όσον αφορά τα έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ , η Επιτροπή, στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης, παρακολουθεί την υλοποίησή τους, ώστε να εξασφαλίζεται η επίτευξη των στόχων που καθορίζονται στα επιχειρησιακά προγράμματα.

Επιπλέον, σε περίπτωση μη αμειβόμενης εργασίας, η διαχειριστική αρχή μπορεί να αφαιρέσει από την εταιρεία  το δικαίωμα συμμετοχής σε έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ.

Έχουν επίσης βελτιωθεί οι μηχανισμοί παρακολούθησης από τις ελληνικές αρχές της δέουσας καταχώρισης των εργασιακών σχέσεων με τις αρμόδιες αρχές, καθώς και οι πληρωμές κοινωνικής ασφάλισης. Εάν εφαρμοστούν κατάλληλα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν την παρακολούθηση των καταστάσεων αυτών από τις εθνικές αρχές.

Όσον αφορά τις πιθανές επιπτώσεις των μη καταβληθέντων κρατικών χρεών, η Επιτροπή δεσμεύεται να εξασφαλίσει την ορθή μεταφορά και εφαρμογή της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών στην Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής, όταν η Επιτροπή ενεργεί εξ ονόματος των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ που παρέχουν το δάνειο, επιμένει επίσης στη μείωση των καθυστερούμενων κρατικών οφειλών.

————–

Πηγή: europarl.gr/el/greek-meps

Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο  — Γραφείο Ενημέρωσης στην Ελλάδα

Διαβάστε Επίσης  Σάββας Ρομπόλης: Το «μοντέλο Πινοσέτ» που προτείνει η Ν.Δ. οδηγεί σε ακρωτηριασμό των συντάξεων

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!