Παγκόσμια έρευνα της PwC “Cities of Opportunity 6”: 23η η πόλη της Αθήνας

Ο αστικός πληθυσμός στη γη, για πρώτη φορά το 2007, ξεπέρασε σε ποσοστό το 50% του συνολικού πληθυσμού. Το 2014, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 54%, με πρόβλεψη να συνεχίσει να αυξάνεται κατά 1,8% ετησίως έως το 2020.

Η PwC σε μία προσπάθεια να βοηθήσει τις μεγάλες πόλεις να κατανοήσουν τις πολιτικές και τις δράσεις που θα φέρουν το καλύτερο αποτέλεσμα για τους πολίτες τους και την τοπική οικονομία, μέσα σε ένα ραγδαία αστικοποιούμενο περιβάλλον, πραγματοποιεί συστηματικά τα τελευταία δέκα έτη την έρευνα “Cities of Opportunity”.

Η έρευνα της PwC “Cities of Opportunity”, εξετάζει και εντοπίζει τους παράγοντες που συμβάλλουν σε μία “επιτυχημένη πόλη” και μία “βιώσιμη αστική κοινότητα”.

Η έρευνα αξιολογεί 30 πόλεις στον κόσμο που επιλέγονται κάθε χρόνο βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων. Οι πόλεις μπορεί να εναλλάσσονται, διατηρώντας όμως τον αριθμό 30, με κάποιες από αυτές να συμμετέχουν σταθερά κάθε χρόνο, (π.χ. Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Παρίσι και Σαν Φρανσίσκο) και άλλες πόλεις να προστίθενται για πρώτη φορά (π.χ. για το 2014, η Τζακάρτα, το Ναϊρόμπι και το Ρίο ντε Τζανέιρο).

Η κατάταξη των πόλεων, γίνεται μετά από αξιολόγησή τους. Η αξιολόγηση αυτή βασίζεται σε 10 δείκτες ομαδοποιημένους σε 3 πυλώνες.

Πυλώνας 1: Εργαλεία για έναν κόσμο που αλλάζει (Tools for a changing world): Οι δείκτες πνευματικό κεφάλαιο, καινοτομία, τεχνολογική ετοιμότητα και εξωστρέφεια που συνιστούν τον πυλώνα αυτό, εκπροσωπούν τα χαρακτηριστικά εκείνα των πόλεων που ιστορικά συνδέονται με την ικανότητα προσαρμοστικότητάς τους σε ένα συνεχώς ρευστό και μεταβαλλόμενο περιβάλλον και εν τέλει αντικατοπτρίζουν τη δυναμική για την ανάπτυξή τους.

Πυλώνας 2: Ποιότητα ζωής (Quality of life): Αποτελείται από τους δείκτες υγεία και ασφάλεια, δημογραφικά στοιχεία, βιωσιμότητα, αειφόρος ανάπτυξη, φυσικό περιβάλλον και μεταφορές / υποδομές. Είναι οι δείκτες που αποτιμούν όλα εκείνα τα αστικά πλεονεκτήματα και τις πολιτικές που συνιστούν μία υψηλή ποιότητα ζωής στην πόλη.

Πυλώνας 3: Οικονομία (Economics): Οι δείκτες οικονομική επιρροή, ευκολία επιχειρηματικής δραστηριότητας, κόστος ζωής και αγοραστική δύναμη, αποδίδουν τις διαστάσεις των αστικών οικονομιών και αντικατοπτρίζουν τους τρόπους με τους οποίους οι πόλεις μπορούν να εφαρμόσουν αποτελεσματικές στρατηγικές για την οικονομική τους μεγέθυνση.

Κάθε ένας από τους δείκτες της έρευνας συσχετίζεται με επιμέρους κριτήρια που συνθέτουν ένα πλέγμα για την αξιολόγηση της κάθε πόλης. Για την αξιολόγηση των πόλεων ανά επιμέρους κριτήριο, χρησιμοποιούνται στοιχεία από δευτερογενείς πηγές πληροφόρησης, αναγνωρισμένου κύρους και αξιοπιστίας. Βάσει των αποτελεσμάτων στα επιμέρους κριτήρια, προκύπτει η συγκριτική κατάταξη.

Το 2015, η Αθήνα προστέθηκε στη μελέτη που εκπονήθηκε από την PwC Αθήνας, ως η 31η πόλη του δείγματος.

Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, σε σύνολο 31 πόλεων που αξιολογήθηκαν, η Αθήνα βρίσκεται στην 23η θέση.

Συνολικά, η Αθήνα απέχει στις συγκρίσεις από τις “all time classics” ευρωπαϊκές / δυτικές πόλεις (π.χ. Λονδίνο, Παρίσι, Στοκχόλμη, Τορόντο), αλλά και από τις ανερχόμενες πόλεις “rising stars” της ανατολής (π.χ. Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Τόκυο), χωρίς να σημειώνει ιδιαίτερα υψηλή επίδοση σε κάποιον από τους δείκτες αξιολόγησης.

Από τη μελέτη προκύπτει η θέση της Αθήνας σε σχέση με άλλες «ανταγωνιστικές» πόλεις της Μεσογείου. Ειδικότερα, η Αθήνα βρίσκεται χαμηλότερα στην κατάταξη σε σχέση με τη Μαδρίτη, ενώ σημειώνει οριακά καλύτερες επιδόσεις από την Κωνσταντινούπολη.

Ως δυνατά σημεία της Αθήνας συγκριτικά με άλλες πόλεις, αναδεικνύονται τα εξής :

  • Εξωστρέφεια, που αξιολογείται θετικά λόγω του τουριστικού δυναμικού της πόλης, του αριθμού διεθνών συνεδρίων που πραγματοποιούνται, καθώς και τη υψηλή θέση του αεροδρομίου στην παγκόσμια κατάταξη (δείκτης Skytrax).
  • Υγεία και ασφάλεια, που αξιολογείται θετικά στους δείκτες εγκληματικότητας και διαθέσιμης υποδομής υγειονομικής περίθαλψης στην πόλης.
  • Χαρακτηριστικά του πληθυσμού & τρόπος ζωής (βιωσιμότητα), που αξιολογείται θετικά στον δείκτη πολιτιστικής ζωντάνιας, ποιότητας διαβίωσης και ενεργού πληθυσμού.

Περιθώρια βελτίωσης εντοπίζονται κυρίως σε χαρακτηριστικά της Αθήνας που αφορούν στην οικονομία και τις υποδομές της πόλης:

  • Οικονομική επιρροή, κυρίως λόγω του αρνητικού ρυθμού ανάπτυξης (βάσει του ΑΕΠ), της περιορισμένης προσέλκυσης ξένων επενδύσεων και της αύξησης της ανεργίας στην πόλη.
  • Κόστος σε σχέση με την αγοραστική δύναμη των κατοίκων, με βάση την αξία του «καλαθιού της νοικοκυράς».
  • Μεταφορές και Υποδομές, κυρίως λόγω της χαμηλής απόδοσης των δικτύων των μέσων μαζικής μεταφοράς και του δείκτη κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Το Λονδίνο, η πόλη με την υψηλότερη βαθμολογία

Η πόλη του Λονδίνου βρέθηκε πρώτη στην τεχνολογική καινοτομία, στην οικονομική επιρροή και στην εξωστρέφεια – μετρήσεις του προφίλ μιας πόλης ως ένα ακμάζον κέντρο της παγκόσμιας οικονομίας. Το Λονδίνο είναι επίσης η μόνη πόλη που κατατάχθηκε πρώτη σε τρεις δείκτες.

Ακολουθεί η Νέα Υόρκη, που αν και δεν βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης σε κανέναν από τους δείκτες, δείχνει μια σταθερή και συνεχόμενα υψηλή κατάταξη στις περισσότερες από τις κατηγορίες των δεικτών.

Ακριβώς πίσω από τη Νέα Υόρκη, στην τρίτη θέση βρέθηκε η Σιγκαπούρη  (τέσσερις θέσεις υψηλότερα από την προηγούμενη της κατάταξη), κατατασσόμενη πρώτη σε δύο δείκτες. Η Σιγκαπούρη είναι η πρώτη ασιατική πόλη που κατατάχθηκε μεταξύ των τριών πρώτων θέσεων.

Πηγή: pwc.com

Διαβάστε Επίσης  Κοινωνικό Φροντιστήριο Δήμου Αθηναίων

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!