Η καμπάνια HeforShe του ΟΗΕ μέσα από την Εκδήλωση της ANCE

 

Ρεπορτάζ: Ντούνης Ανδρέας

Χθες, 20 Σεπτεμβρίου, στα πλαίσια του εορτασμού της 2ης επετείου της εκστρατείας ευαισθητοποίησης HeForShe campaign του τμήματος Γυναικών των Ηνωμένων Εθνών – UN Women, η “Athens Network of Collaborating Experts” – ANCE διοργάνωσε στην αίθουσα του Europe Direct του Δήμου Αθηναίων εκδήλωση με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για την πρωτοβουλία.

Ένας από τους στόχους της εκδήλωσης ήταν να εντοπιστούν τα στερεότυπα τα οποία διαιωνίζονται και αναπαράγονται μέσα από τα κυρίαρχα μοτίβα της πατριαρχικής κοινωνικής δομής, και να γίνει αντιληπτό ότι μόνο μέσα από την ευθεία πρόκληση των στερεοτύπων μπορούμε να υπερασπιστούμε αποτελεσματικά τα ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών.

Στην εισαγωγή της Ημερίδας, παρουσιάστηκαν ορισμένα στατιστικά στοιχεία τα οποία κατέδειξαν για μία ακόμη φορά την άνιση αντιμετώπιση των γυναικών στην αγορά εργασίας, αλλά και τα εμπόδια επαγγελματικής ανέλιξης με τα οποία βρίσκονται αντιμέτωπες (οι γυναίκες απασχολούνται κυρίως σε θέσεις μερικής απασχόλησης εξαιτίας υποχρεώσεων φροντίδας – οικιακής φροντίδας).

Στην συνέχεια προβλήθηκαν ορισμένα βίντεο τα οποία έδειξαν στους παρευρισκόμενους τους τρόπους με τους οποίους τα στερεότυπα των φύλων επηρεάζουν τα παιδιά.  Πιο συγκεκριμένα, τα στερεότυπα με τα οποία μεγαλώνουν οικοδομούν από πολύ μικρές ηλικίες τις «γυάλινες οροφές«, με αυτό το φαινόμενο να λαμβάνει δυστυχώς και την διάσταση της εσωτερίκευσης των στερεοτύπων και των έμφυλων προσδοκιών από τα ίδια τα παιδιά.

Σε αυτό το σημείο, πραγματοποιήθηκε μία σύντομη διάκριση των εννοιών του βιολογικού και κοινωνικού φύλου, με το κοινωνικό φύλο να αποτελεί βεβαίως μία κοινωνική κατασκευή.

==> Τα αγόρια και τα κορίτσια – έστω και αν ξεκινούν από απόλυτα ισότιμη βάση (γεννημένα στην ίδια χώρα, στην ίδια οικογένεια με τις ίδιες κοινωνικοικονομικές συνθήκες) δυστυχώς δεν θα έχουν τις ίδιες ευκαιρίες κατά την πορεία της ζωής τους.

Έτσι, η ευαισθητοποίηση ως προς την ισότητα των φύλων πρέπει να αντιμετωπίζεται υπό την βάση του εξισωτισμού (egalitarian basis), και η καμπάνια #HeforShe βοηθά στην αύξηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τον σεξισμό στην καθημερινή ζωή.

Χαρακτηριστικό βίντεο προβλήθηκε με την στερεότυπη φράση «σαν κορίτσι» («χτυπάς σαν κορίτσι», «τρέχεις σαν κορίτσι») που υποβιβάζει γλωσσικά και κοινωνικά την θέση των κοριτσιών.

Το φύλο δεν αποτελεί ασφαλώς μία παγιωμένη πραγματικότητα αλλά ένα φάσμα κοινωνικών σχέσεων (gender as a spectrum).

Διαβάστε Επίσης  Τo socialpolicy.gr στο διαδικτυακό ραδιόφωνο "Πορτοκαλί"

Η θέση της γυναίκας στην διαφήμιση

Η θέση της γυναίκας μέσα από διαφημίσεις κατέλαβε κεντρικό άξονα στην Εκδήλωση. Πολλά στερεότυπα αναλύθηκαν, σεξιστικά, και υποτιμητικά για τον ρόλο της γυναίκας, ενώ παράλληλα δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην αντικειμενοποίηση των γυναικών μέσα από την προβολή και ανάλυση ιδιαίτερα χαρακτηριστικών διαφημίσεων.

Παράλληλα, ξεκίνησε ένας γόνιμος διάλογος μεταξύ των διοργανωτών και του κοινού, που οδήγησε σε αρκετά χρήσιμα συμπεράσματα. Σύμφωνα με μία παρέμβαση παρευρισκόμενης πρέπει να τονιστεί ότι η διαφήμιση αποτελεί πάντα μία διεσταλμένη συμβολική εικόνα οπότε δεν μπορεί να οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα ως προς την ανάλυση των έμφυλων στερεοτύπων. 

Επιπρόσθετα, υπήρξε ένας ενδιαφέρον διάλογος σχετικά με τα ζητήματα της καταναλωτικής συνείδησης, της αντίδρασης του κοινού ως προς τα brands και τις διαφημιστικές εταιρείες (η προοπτική ή η ενεργοποίηση εμπάργκο) ως αντίδραση στην αντικειμενοποίηση και την υποβάθμιση των γυναικών.

Μία πιθανά πρόσθετη ανάλυση

Μία από τις διαφημίσεις που προβλήθηκαν, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να αναλυθεί περισσότερο. Πιο συγκεκριμένα, η διαφήμιση είχε ως κύριο αντικείμενο την σάτυρα απέναντι στις σεξιστικές και προκλητικές διαφημίσεις, με έναν άντρα να πραγματοποιεί «προκλητικές πόζες» αναφέροντας όμως στο τέλος αυτής ότι «δεν χρειάζεται να αντικειμενοποιείς τις γυναίκες για να αυξήσεις τις πωλήσεις σου».

Η διαφήμιση αυτή αποτελεί ένα παράδειγμα Αντι-λόγου, ένα θετικό πρότυπο, μία διαφήμιση με πραγματικά κοινωνικό περιεχόμενο που στοχεύει να αντιστρέψει το κυρίαρχο μοτίβο των σεξιστικών διαφημίσεων. Σε αυτά τα πλαίσια, ίσως θα ήταν εποικοδομητική μία ανάλυση όχι μόνο των διαφημίσεων που αντικειμενοποιούν την γυναίκα αλλά και της διαφήμισης που αντιστρέφει το μοτίβο αυτό, ευαισθητοποιώντας παράλληλα το αντρικό κοινό.

Επίσης, θα ήταν αξιόλογος ένας διάλογος σχετικά με την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των γυναικών ακόμη και στο πεδίο των διαφημιστικών μηνυμάτων ή προβολών. Η αυθαιρεσία των διαφημιστικών εταιρειών θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί μέσω μίας ειδικής διαδικασίας ελέγχου ή εποπτικού οργάνου προτού οι διαφημίσεις προβληθούν, ώστε να προλαμβάνονται κατάφωρες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των γυναικών αλλά και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας εν γένει.

socialpolicy.gr

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!