Οι έμφυλες επαγγελματικές ανισότητες στον τομέα της εκπαίδευσης

Τον Μάρτιο του 2017 δημοσιοποιήθηκε από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) το 49ο τεύχος της περιοδικής έκδοσης για τους στατιστικούς δείκτες στην εκπαίδευση με τίτλο «Education Indicators in Focus», από το οποίο προκύπτει ο έντονος επαγγελματικός διαχωρισμός μεταξύ γυναικών και ανδρών στα Κράτη-Μέλη του.

Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία που προκύπτουν, έχουν ως εξής:

το 68% του εκπαιδευτικού προσωπικού όλων των βαθμίδων ήταν γένους θηλυκού το 2014

τα ποσοστά της γυναικείας απασχόλησης ποικίλλουν ανάλογα με την εκπαιδευτική βαθμίδα: η προσχολική αγωγή καταγράφει το δυσθεώρητο ποσοστό του 97%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μειώνεται αισθητά στο 43%. Tα αντίστοιχα ποσοστά στις υπόλοιπες εκπαιδευτικές βαθμίδες, έχουν ως εξής: δασκάλες 82% και καθηγήτριες μέσης εκπαίδευσης 63%

οι έμφυλες ανισότητες στο διδασκαλικό/καθηγητικό επάγγελμα αποτυπώνονται με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο στις χώρες της Βαλτικής και στη Ρωσία, όπου τα τέσσερα από τα πέντε άτομα είναι γυναίκες

η Ιαπωνία είναι η μόνη χώρα-μέλος του ΟΟΣΑ με τη μικρότερη αναλογία καθηγητριών σε σχέση με τους άρρενες, δηλ. 48%

η έντονη θηλυκοποίηση του διδασκαλικού/καθηγητικού επαγγέλματος καταγράφεται στη σταδιακή αύξηση των αντίστοιχων ποσοστών: 61% το 2005, 65% το 2010 και 68% το 2014

ο ρυθμός αύξησης του γυναικείου εκπαιδευτικού προσωπικού ήταν μόλις 1% στις χώρες Σλοβενία και ΗΠΑ, ενώ ξεπέρασε το 15% σε Γερμανία, Ελλάδα και Ιαπωνία

την περίοδο 2005-2014 καταγράφηκε αύξηση της γυναικείας απασχόλησης στα Κράτη- Μέλη του ΟΟΣΑ κατά μέσο όρο της τάξης του 56% έως 59% και μέρος αυτής της αύξησης αποδίδεται και στη μαζική εισδοχή των γυναικών στο διδασκαλικό/καθηγητικό επάγγελμα

ο ΟΟΣΑ θεωρεί πως η ύπαρξη και η διαιώνιση στερεοτυπικών αντιλήψεων και πρακτικών για τους ρόλους των δύο φύλων σε όλες τις εκφάνσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού βίου, συμβάλλουν καθοριστικά στην έντονη θηλυκοποίηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος

η γυναικεία αριθμητική υπεροχή δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και εξάλειψη του έμφυλου μισθολογικού χάσματος (σύμφωνα με υπολογισμούς του ΟΟΣΑ, το μισθολογικό χάσμα στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν ξεπερνάει το 3%)

το ποσοστό γυναικών αποφοίτων με πανεπιστημιακό πτυχίο στην εκπαίδευση αυξήθηκε κατά μέσο όρο από το 72% το 2005 στο 78% το 2014 στα Κράτη-Μέλη του ΟΟΣΑ, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο έμφυλος επαγγελματικός διαχωρισμός δεν πρόκειται να μειωθεί, αντιθέτως μπορεί και να εντατικοποιηθεί.

 

Γραφείο Τύπου Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων

Διαβάστε Επίσης  «2017-2018: Όλα τα προσφυγόπουλα στο σχολείο»

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!