Unesco – Πέντε δεκαετίες προώθησης του αλφαβητισμού

Απόδοση / Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη

Για περισσότερες από πέντε δεκαετίες, η έννοια του αλφαβητισμού έχει εξελιχθεί από τη βασική ανάγνωση, γραφή και τις μαθηματικές δεξιότητες σε ευρύτερες έννοιες όπως αυτήν του λειτουργικού αλφαβητισμού και ενός θεμελίου για τη διά βίου μάθηση.

2015

  • Η Διακήρυξη Incheon που υιοθετήθηκε στο Παγκόσμιο Φόρουμ για την Εκπαίδευση που έλαβε χώρα στο Incheon, στη Δημοκρατία της Κορέας, ενσωματώνει τη δέσμευση για την εκπαίδευση έως το 2030, ώστε να παρέχει ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση προάγοντας τις ευκαιρίες για διά βίου μάθηση, αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο του αλφαβητισμού.

2009-2010

  • Έκτη Διάσκεψη της UNESCO για την εκπαίδευση ενηλίκων στη Βραζιλία, CONFINTEA VI, που υιοθετεί το πλαίσιο δράσης της Belém.
  • Η Πρώτη Παγκόσμια Έκθεση Εκπαίδευσης Ενηλίκων, GRALE I, ξεκίνησε από το Iνστιτούτο Διά βίου μάθησης της UNESCO (UIL) παρουσιάζοντας τις ιδέες για τον αλφαβητισμό από όλες τις περιοχές του κόσμου.

2003-2012

  •  Η UNESCO αναλαμβάνει τα ηνία της Δεκαετίας Αλφαβητισμού του ΟΗΕ (UN Literacy Decade), η οποία οραματίζεται τον Αλφαβητισμό σε όλες τις Δράσεις (Literacy for All actions). Η Πρωτοβουλία Αλφαβητισμού για την Ενδυνάμωση (LIFE) αποτελεί τον μηχανισμό που θα υλοποιήσει τη δράση αυτή για να βελτιώσει τα ποσοστά αλφαβητισμού σε όλο τον κόσμο.

2000

Το Πλαίσιο Δράσης του Dakar υιοθετήθηκε στο Παγκόσμιο Φόρουμ για την Εκπαίδευση στο Ντακάρ, στη Σενεγάλη, το οποίο διοργάνωσε η UNESCO. Ο αλφαβητισμός βρίσκεται σε υψηλή θέση στην ατζέντα και υιοθετούνται στόχοι: για να καλύπτονται οι βασικές μαθησιακές ανάγκες των νέων και των ενηλίκων μέσω της προσέγγισης του λειτουργικού αλφαβητισμού, και να μειωθούν τα ποσοστά αλφαβητισμού κατά 50%.

1997

Η σημασία του γραμματισμού ενηλίκων υπογραμμίζεται κατά το πέμπτο Διεθνές Συνέδριο για την Εκπαίδευση Ενηλίκων, CONFINTEA V, στο Αμβούργο της Γερμανίας, με το έγγραφο τελικών πορισμάτων: Διακήρυξη του Αμβούργου σχετικά με την Εκπαίδευση Ενηλίκων.

1990

Ο ΟΗΕ ανακοινώνει το έτος ως Διεθνές Έτος Αλφαβητισμού και ο κρίσιμος ρόλος του αλφαβητισμού τονίζεται στην Παγκόσμια Διάσκεψη για την Εκπαίδευση για Όλους στην Jomtien, στην Ταϊλάνδη, και στο Πλαίσιο Δράσης για την Κάλυψη των Βασικών Μαθησιακών Αναγκών  που υιοθετήθηκε από τη διάσκεψη.

1975

Η UNESCO διοργανώνει το Διεθνές Συμπόσιο για τον Αλφαβητισμό και υιοθετεί την Διακήρυξη της Περσέπολης, στην Περσέπολη του Ιράν, στην οποία περιγράφεται ο γραμματισμός ως συμβολή στην απελευθέρωση του ανθρώπου, αντί να περιορίζεται στην «διαδικασία μάθησης των δεξιοτήτων ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής».

1966

Η Γενική Διάσκεψη της UNESCO ανακηρύσσει την 8η Σεπτεμβρίου ως τη Διεθνή Ημέρα Αλφαβητισμού.

1965

Παγκόσμια Διάσκεψη των Υπουργών για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού στην Τεχεράνη, Ιράν. Εισάγεται η έννοια του λειτουργικού αλφαβητισμού με τον αλφαβητισμό ως μέσο για την ανάπτυξη και όχι ως αυτοσκοπό. Γεννιέται η ιδέα της Διεθνούς Ημέρας Αλφαβητισμού.

 

unesco.org

Διαβάστε Επίσης  Το νέο κοινωνικό φαινόμενο Single Income No Kids (SINKies) | Ζευγάρια με ένα εισόδημα, χωρίς παιδιά

Κράτα το

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!