Προωθώντας το Θετικό Ψηφιακό Περιεχόμενο στην Ευρώπη

Μια καλή ιστοσελίδα ή μια εφαρμογή μπορεί να βοηθήσει να αλλάξει η ζωή ενός νεαρού ατόμου. Μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν, να αναπτύξουν και να εκφράσουν τις απόψεις τους, ενώ ταυτόχρονα διασκεδάζουν. Ομοίως, η παροχή ανάλογου ποιοτικού περιεχομένου και υπηρεσιών μπορεί να συνεισφέρει στη βοήθεια για ένα καλύτερο διαδίκτυο.  Για την προώθηση της δημιουργίας και της χρήσης τέτοιου περιεχομένου, ξεκίνησε η εκστρατεία για Θετικό Ψηφιακό Περιεχόμενο (Positive Online Content Campaign)-από μέλη του δικτύου Insafe network of Safer Internet Centres (SICs) in Europe και του πρώην θεματικού δικτύου POSCON (Positive Online Content and Services for Children in Europe), με την δημοσίευση ενός νέου δικτυακού τόπου και καταλήγοντας στην εβδομάδα ευαισθητοποίησης ποιοτικού περιεχομένου στο διαδίκτυο από τις 25-29 Σεπτεμβρίου.

Τι είναι το Θετικό Ψηφιακό Περιεχόμενο;

Ο απώτερος στόχος της εκστρατείας για θετικό Online περιεχόμενο (POCC) είναι η οικοδόμηση μίας καλύτερης διαδικτυακής εμπειρίας για τα παιδιά: ένα internet με θετικό ψηφιακό περιεχόμενο που «δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να μάθουν, να διασκεδάσουν, να δημιουργήσουν, να απολαύσουν, να αναπτύξουν μια θετική άποψη για τον εαυτό τους και σεβασμό για την ταυτότητά τους, και να ενισχύσει τη συμμετοχή τους στην κοινωνία, παρακινώντας τα να παράγουν και να διανέμουν το δικό τους θετικό περιεχόμενο».

Εκτός από τη γενική προώθηση του θετικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, η εκστρατεία στοχεύει επίσης να παράσχει συγκεκριμένα και πρακτικά εργαλεία που βοηθούν στη δημιουργία και την εξάπλωση του εν λόγω περιεχομένου. Οι δημιουργοί, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπορούν να επωφεληθούν από το υλικό που διατίθεται μέσω της ιστοσελίδας Positive Online Content,  το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς έχει μεταφραστεί σε 23 γλώσσες.

Διαφορετικές ομάδες, διαφορετικά ωφέλη

Ενώ η εκστρατεία πραγματοποιείται κατά κύριο λόγο σε ευρωπαϊκό επίπεδο, εκτείνεται επίσης σε πολλές εθνικές δραστηριότητες καθώς οργανώθηκε από Κέντρα Ασφαλέστερου Διαδικτύου (SICs) σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η εκστρατεία που διήρκεσε ένα μήνα, κλείνει με την εβδομάδα ευαισθητοποίησης που θα πραγματοποιηθεί από 25-29 Σεπτεμβρίου 2017, στοχεύοντας τις τέσσερις πρώτες ημέρες στους διάφορους εμπλεκόμενους φορείς και ολοκληρώνεται με μια μέρα αφιερωμένη στις εθνικές δραστηριότητες. Παιδιά, καθηγητές και εκπαιδευτές, γονείς και φροντιστές, πάροχοι και δημιουργοί περιεχομένου, μπορούν όλοι να εμπλακούν και να επωφεληθούν από την εκστρατεία.

Για την χάραξη της εκστρατείας, καθορίστηκαν οι εξής βασικές αρχές:

Οι δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού του παιδιού θα πρέπει να αναπτύσσεται από μικρή ηλικία με την πλοήγηση του Διαδικτύου ενώ παράλληλα να προστατεύεται από (μελλοντικούς) online πιθανούς κινδύνους, όπως η αντιμετώπιση ακατάλληλου περιεχομένου, διαδικτυακής παρενόχλησης ή grooming (σ.σ. Δραστηριότητα κάτα την οποία ένας ενήλικος προσποιείται τον ανήλικο και προσπαθεί να προσεγγίσει διαδικτυακά έναν άλλο ανήλικο χρήστη με σκοπό να τον συναντήσει στον πραγματικό κόσμο και να τον αποπλανήσει.) Εκθέτοντας τα μικρά παιδιά σε ηλεκτρονικό περιεχόμενο υψηλής ποιότητας από τις πρώτες εμπειρίες τους, μπορούν να μάθουν πώς να αναγνωρίζουν τα βασικά συστατικά του κατάλληλου και θετικού περιεχομένου και υπηρεσιών.
Το ψηφιακό περιεχόμενο παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση, από ολοένα και νεαρότερη ηλικία. Επομένως, οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτές, θα πρέπει να εξοπλιστούν ώστε να καθοδηγούν με ευκολία τα παιδιά στο ευρύ φάσμα του διαδικτυακού περιεχομένου. Όχι μόνο χρειάζεται να αισθάνονται σίγουροι για τη διασφάλιση ενός ασφαλούς ψηφιακού περιβάλλοντος εντός της τάξης, θα πρέπει να μπορούν επίσης να αξιοποιούν τις δυνατότητες του online περιεχομένου για να εμπλουτίζουν τα μαθήματα και άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Η ιστοσελίδα της εκστρατείας για Θετικό Ψηφιακό Περιεχόμενο, και η βάση δεδομένων της, παρουσιάζει παραδείγματα θετικού online περιεχομένου, που βοηθά τους εκπαιδευτικούς ως προς αυτό. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να τοποθετούν τους εαυτούς τους ως πρότυπα όσον αφορά τον ψηφιακό γραμματισμό.
Οι γονείς και οι φροντιστές θέλουν το καλύτερο για τα παιδιά τους και το να διασφαλίσουν την ασφάλεια τους ενώ παράλληλα τα ωθούν να εξερευνήσουν τον υπέρογκο αριθμό των διαδικτυακών υπηρεσιών και του περιεχομένου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Επομένως, η εκστρατεία στοχεύει, επίσης, να ενημερώσει τους γονείς και τους φροντιστές, για το ψηφιακό περιεχόμενο και τις υπηρεσίες που θα πρέπει να αναζητούν, που σέβεται τις ανάγκες των παιδιών και την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους. Ωστόσο, ο ψηφιακός γραμματισμός δεν είναι μόνο ζωτικής σημασίας για τα παιδιά: παρόμοια με τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου οι γονείς να αποτελούν πρότυπα ψηφιακού γραμματισμού και να έχουν ικανές συζητήσεις με τα παιδιά τους σχετικά με προτιμήσεις πολυμέσων και προβλήματα, θα πρέπει επίσης να είναι ψηφιακά εγγράμματοι.
Οι δημιουργοί και οι πάροχοι ψηφιακού περιεχομένου και υπηρεσιών πιθανώς και παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο στη διασφάλιση ότι οι νεότερες γενιές έχουν πρόσβαση σε κατάλληλες, ασφαλείς, ενημερωτικές και ενθαρρυντικές διαδικτυακές εμπειρίες από την αρχή. Τόσο οι μεγάλες βιομηχανίες, όσο και οι μικροί ανεξάρτητοι δημιουργοί θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους ως προς αυτό, κατά το σχεδιασμό, την ανάπτυξη, και τη διάχυση του περιεχομένου. Μια ενημερωμένη και μεταφρασμένη λίστα ελέγχου κριτηρίων θετικού περιεχομένου μπορεί να βοηθήσει τους προγραμματιστές να σχεδιάσουν και να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους ώστε να συμβάλουν στην αύξηση μιας γενιάς συνειδητοποιημένων και ψηφιακά ικανών ενεργών πολιτών.

Πηγή: betterinternetforkids.eu

Απόδοση/Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη

socialpolicy.gr

Διαβάστε Επίσης  4ο Ευρωκοινοβούλιο ΑμεΑ: Τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία στο προσκήνιο

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!