Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών 2017: «Ελευθερία στη Διδασκαλία, Ενδυναμώνοντας τους Εκπαιδευτικούς»

Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν ένα κρίσιμο θεμέλιο της μακροπρόθεσμης δύναμης κάθε κοινωνίας – παρέχοντας στα παιδιά, τους νέους και τους ενήλικες τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να εκπληρώσουν τις δυνατότητές τους.

Όμως, σε ολόκληρο τον κόσμο, πάρα πολλοί εκπαιδευτικοί δεν έχουν την ελευθερία και την αυτονομία που χρειάζονται για να επιτελέσουν το έργο τους. Γι’αυτό, το θέμα της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Εκπαιδευτικών – «Ελευθερία στη Διδασκαλία, Ενδυναμώνοντας τους Εκπαιδευτικούς» – επαναβεβαιώνει την αξία των εκπαιδευτικών και αναγνωρίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά όσον αφορά την ελευθερία τους σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί επίσης την 20ή επέτειο της Σύστασης της UNESCO του 1997 σχετικά με το καθεστώς του διδακτικού προσωπικού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η σύσταση του 1997 συμπληρώνει τη σύσταση των UNESCO / ILO του 1966 σχετικά με το καθεστώς των εκπαιδευτικών. Αυτά τα εργαλεία, μαζί, αποτελούν τα βασικά πλαίσια αναφοράς για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών. Και τα δύο εργαλεία τονίζουν τη σημασία της αυτονομίας των εκπαιδευτικών και της ακαδημαϊκής ελευθερίας.

Η ενίσχυση του ρόλου των εκπαιδευτικών αφορά όχι απλώς την πρόσβαση σε κατάρτιση υψηλής ποιότητας και συνεχείς ευκαιρίες για επαγγελματική εξέλιξη, όσο σημαντικά και αν είναι αυτά. Αφορά, επίσης, την δυνατότητα επίτευξης επαγγελματικής αυτονομίας για τη λήψη αποφάσεων για την ανάπτυξη και την οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών και την ελευθερία επιλογής των καταλληλότερων μεθόδων και προσεγγίσεων που επιτρέπουν αποτελεσματικότερη, ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση. Και σημαίνει, επίσης, πώς οι εκπαιδευτικοί είναι σε θέση να διδάξουν με ασφάλεια σε περιόδους πολιτικής αλλαγής, αστάθειας και συγκρούσεων.

Σε πολλές όμως χώρες, η ακαδημαϊκή ελευθερία και η αυτονομία των εκπαιδευτικών βρίσκονται υπό πίεση. Για παράδειγμα, σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ορισμένες χώρες, αυστηρά συστήματα λογοδοσίας έχουν ασκήσει τεράστια πίεση στα σχολεία ώστε να επιτυγχάνονται αποτελέσματα σε τυποποιημένα τέστ, αγνοώντας την ανάγκη για τη διασφάλιση ενός ευρέος προγράμματος σπουδών που να ανταποκρίνεται στις ποικίλες ανάγκες των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί υπόκεινται σε αυξανόμενη πίεση να «διδάξουν για τις ανάγκες του τέστ», αντί να χρησιμοποιούν την αυτονομία τους για να αναπτύξουν τις ολιστικές ικανότητες ενός μαθητή.

Η ακαδημαϊκή ελευθερία είναι ζωτικής σημασίας για τους εκπαιδευτικούς σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, αλλά είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τους εκπαιδευτικούς ανώτερης εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας την ικανότητά τους να καινοτομούν, να ερευνούν και να συνεχίζουν να ασχολούνται με σύγχρονες έρευνες. Στο επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί εργάζονται συχνά για καθορισμένη περίοδο, βάσει έκτακτων αναγκών. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη εργασιακή ανασφάλεια, μειωμένες προοπτικές σταδιοδρομίας, υψηλότερο φόρτο εργασίας και χαμηλότερους μισθούς – τα οποία μπορούν να περιορίσουν την ακαδημαϊκή ελευθερία και να υπονομεύσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης που μπορούν να προσφέρουν οι εκπαιδευτικοί.

Σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, η πολιτική πίεση και τα επιχειρηματικά συμφέροντα μπορούν να περιορίσουν την ικανότητα των εκπαιδευτικών να διδάξουν με ελευθερία. Οι εκπαιδευτικοί που ζουν και εργάζονται σε χώρες και κοινότητες που πλήττονται από συγκρούσεις και αστάθεια αντιμετωπίζουν συχνά μεγαλύτερες προκλήσεις, όπως αύξηση της μισαλλοδοξίας, διακρίσεις και σχετικούς περιορισμούς στην έρευνα και τη διδασκαλία.

Καθώς ο κόσμος εργάζεται από κοινού για να υλοποιήσει το όραμα των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης – ειδικά τον Στόχο 4 / SDG 4 που προβλέπει έναν κόσμο στον οποίο κάθε παιδί, νέος και ενήλικος έχει πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση και ευκαιρίες δια βίου μάθησης – πρέπει να κάνουμε περισσότερα για να προστατεύσουμε και να διατηρήσουμε την ικανότητα όλων των εκπαιδευτικών να διδάσκουν ελεύθερα και να τους παρέχουμε τους πόρους και την υποστήριξη που χρειάζονται για να εκπληρώνουν το απαραίτητο έργο τους.

Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα εκπαιδευτικών, απευθύνει έκκληση στις κυβερνήσεις και σε άλλους εταίρους σε ολόκληρο τον τομέα της εκπαίδευσης να δεσμευτούν να εργαστούν για να δημιουργήσουν ένα αξιόλογο, ειδικευμένο και υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς αποτελεί το ασφαλέστερο μονοπάτι για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης για κάθε κορίτσι, αγόρι, άντρα και γυναίκα.

Αυτό σημαίνει την εξασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας και δίκαιων μισθών για όλους τους εκπαιδευτικούς, συμπεριλαμβανομένου του επιπέδου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σημαίνει την παροχή κατάρτισης και ευκαιριών επαγγελματικής ανέλιξης προς τους εκπαιδευτικούς. Σημαίνει την αύξηση του αριθμού των ειδικευμένων εκπαιδευτικών, ειδικά σε εκείνες τις χώρες με υψηλό αριθμό μη-ειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού. Σημαίνει την άρση περιττών περιορισμών στην έρευνα και τη διδασκαλία και στην υπεράσπιση της ακαδημαϊκής ελευθερίας σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης. Και τέλος, θα πρέπει να αποδειχθεί πώς η θέση των εκπαιδευτικών στην κοινωνία θα πρέπει να είναι ανάλογη του αντίκτυπου που έχουν οι εκπαιδευτικοί στη δύναμη της κοινωνίας και στην εξέλιξη της ανθρωπότητας.

 

Irina Bokova, Director-General of UNESCO

Guy Ryder, Director-General of ILO

Anthony Lake, Executive-Director of UNICEF

Achim Steiner, Administrator of UNDP

Fred van Leeuwen, General-Secretary of Education International

Πηγή: Education International

Μετάφραση/Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη

socialpolicy.gr

Διαβάστε Επίσης  Παγκόσμια Ημέρα Ξενώνων και Παρηγορικής Φροντίδας 2017: Διεθνής Ιατρική Κάλυψη και Παρηγορική Φροντίδα - Μην αγνοείτε αυτούς που υποφέρουν

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!