New Skills Agenda for Europe / Νέα ατζέντα δεξιοτήτων για την Ευρώπη

Του Αντώνη Πύργου*

Λέξεις κλειδιά: δια βίου μάθηση, απασχόληση, δεξιότητες, εργασιακή κινητικότητα, κατάρτιση

Η νέα ατζέντα δεξιοτήτων για την Ευρώπη εγκαινιάζει μια σειρά ενεργειών που διασφαλίζουν ότι η κατάλληλη κατάρτιση, οι κατάλληλες δεξιότητες και η κατάλληλη υποστήριξη είναι διαθέσιμες για τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στόχος της νέας ατζέντας δεξιοτήτων για την Ευρώπη είναι η καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων δεξιοτήτων, ο εξοπλισμός του ανθρώπινου δυναμικού με νέες δεξιότητες που χρειάζονται ώστε να βρουν ποιοτικές θέσεις εργασίας και να βελτιώσουν συνολικά τον τρόπο ζωής τους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τα κράτη μέλη, τους κοινωνικούς εταίρους και άλλους ενδιαφερόμενους να συνεργαστούν για να βελτιώσουν την ποιότητα και τη συνάφεια της κατάρτισης δεξιοτήτων, να κάνουν τις δεξιότητες πιο ορατές και συγκρίσιμες και να βελτιώσουν τις πληροφορίες για τις καλύτερες δυνατές επιλογές σταδιοδρομίας.

 

Με βάση τα παραπάνω, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε δράσεις που θα προωθηθούν τα επόμενα χρόνια, μερικές από τις οποίες περιγράφονται συνοπτικά παρακάτω:

Εγγύηση Δεξιοτήτων – μετονομασμένη σε «Επιμορφωτικές Διαδρομές: Νέες ευκαιρίες για ενήλικες» – η δράση στοχεύει να βοηθήσει τους ενήλικες να αποκτήσουν ένα ελάχιστο επίπεδο δεξιοτήτων γραφής, αριθμητικής και ψηφιακών δεξιοτήτων ή / και να αποκτήσουν ένα ευρύτερο σύνολο δεξιοτήτων προχωρώντας προς την κατεύθυνση ενός τίτλου ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή ισοδύναμου.

Ανασκόπηση του ευρωπαϊκού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων και των σχετικών παραρτημάτων για την καλύτερη κατανόηση των προσόντων και για την καλύτερη αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων δεξιοτήτων στην ευρωπαϊκή αγορά εργασίας.

Ο «Συνασπισμός ψηφιακών δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας» για τη στήριξη της συνεργασίας μεταξύ των φορέων της εκπαίδευσης, της απασχόλησης και της βιομηχανίας.

Το «Σχέδιο για τομεακή συνεργασία στις δεξιότητες» για τη βελτίωση της πληροφόρησης σχετικά με τις δεξιότητες και την αντιμετώπιση των ελλείψεων δεξιοτήτων σε συγκεκριμένους οικονομικούς τομείς.

 

Μεταγενέστερες ενέργειες περιλαμβάνουν:

Αναθεώρηση του πλαισίου Europass, προσφέροντας στους ανθρώπους καλύτερα και ευκολότερα εργαλεία για να παρουσιάσουν τις δεξιότητές τους και να αποκτήσουν χρήσιμες πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τις ανάγκες και τις τάσεις δεξιοτήτων που μπορούν να βοηθήσουν στην επιλογή σταδιοδρομίας και μάθησης.

Ένα «ΚΙΤ εργαλείων για το προφίλ δεξιοτήτων υπηκόων τρίτων χωρών» για τη στήριξη του έγκαιρου εντοπισμού και της μορφοποίησης των δεξιοτήτων και των προσόντων των αιτούντων άσυλο, των προσφύγων και άλλων μεταναστών.

Η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) αποτελεί την πρώτη επιλογή με την ενίσχυση των ευκαιριών για τους μαθητές της ΕΕΚ ώστε να συμμετάσχουν σε μια μαθησιακή εμπειρία που βασίζεται στην εργασία και να προβάλουν τις καλές πρακτικές και τα καλά αποτελέσματα της ΕΕΚ στην αγορά εργασίας.

Ανασκόπηση της σύστασης σχετικά με τις βασικές ικανότητες ώστε περισσότερο ανθρώπινο δυναμικό να αποκτήσει το βασικό σύνολο δεξιοτήτων που απαιτείται για να εργαστεί και να ζήσει τον 21ο αιώνα, με ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση επιχειρηματικών και καινοτόμων προσανατολισμών και δεξιοτήτων.

 

Εξειδικεύοντας περισσότερο τις προαναφερθείσες δράσεις και ενέργειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

Εγγύηση Δεξιοτήτων – μετονομασμένη σε «Επιμορφωτικές Διαδρομές: Νέες ευκαιρίες για ενήλικες»

Σύμφωνα με τη δράση «Επιμορφωτικές Διαδρομές: Νέες ευκαιρίες για ενήλικες», η διαδικασία αναβάθμισης των δεξιοτήτων απευθύνεται σε ενήλικες με χαμηλό επίπεδο δεξιοτήτων, π.χ. όσοι δεν έχουν ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και δεν είναι επιλέξιμοι για στήριξη για τη στήριξη των νέων.

Η ομάδα στόχος μπορεί να βρίσκεται σε απασχόληση, να είναι άνεργοι ή οικονομικά αδρανείς, με την ανάγκη ενίσχυσης των βασικών δεξιοτήτων. Τα κράτη μέλη μπορούν να ορίσουν ομάδες στόχου προτεραιότητας για την πρωτοβουλία αυτή, ανάλογα με τις εθνικές συνθήκες.

Προκειμένου να ενισχυθεί η πρόσβαση και η αξιοποίηση των ποιοτικών μαθησιακών ευκαιριών, οι ενήλικες με χαμηλά επίπεδα δεξιοτήτων θα έχουν πρόσβαση στις αναβαθμισμένες πορείες σε τρία βασικά βήματα.

 

Βήμα 1 – Αξιολόγηση δεξιοτήτων

Αυτό επιτρέπει στους ενήλικες να εντοπίζουν τις υπάρχουσες δεξιότητές τους και τις ανάγκες αναβάθμισης. Μπορεί να λάβει τη μορφή ενός «ελέγχου δεξιοτήτων»: μια δήλωση των δεξιοτήτων του ατόμου που μπορεί να είναι η βάση για τον προγραμματισμό μιας εξατομικευμένης προσφοράς μάθησης.

Βήμα 2 – Προσφορά εκμάθησης

Ο δικαιούχος θα λάβει προσφορά εκπαίδευσης και κατάρτισης που θα ικανοποιεί τις ανάγκες που προσδιορίζονται από την αξιολόγηση δεξιοτήτων. Η προσφορά θα πρέπει να αποσκοπεί στην ενίσχυση της παιδείας, της αριθμητικής ή των ψηφιακών δεξιοτήτων ή στην πρόοδο προς την κατεύθυνση των υψηλότερων προσόντων που ευθυγραμμίζονται με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Βήμα 3 – Επικύρωση και αναγνώριση

Ο δικαιούχος θα έχει τη δυνατότητα να έχει επικυρωμένες και αναγνωρισμένες τις δεξιότητες που έχει αποκτήσει.

 

Συνασπισμός ψηφιακών δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας

Ο Συνασπισμός αντιμετωπίζει την ανάγκη για ψηφιακές δεξιότητες τεσσάρων ευρέων ομάδων:

Ψηφιακές δεξιότητες για όλους – ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων για όλους τους πολίτες ώστε να δραστηριοποιηθούν στην ψηφιακή κοινωνία

Ψηφιακές δεξιότητες για το εργατικό δυναμικό – ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων για την ψηφιακή οικονομία, π.χ. αναβάθμιση των δεξιοτήτων και επανακατάρτιση των εργαζομένων και των ατόμων που αναζητούν εργασία, δράσεις για συμβουλευτική και καθοδήγηση σταδιοδρομίας κλπ

Ψηφιακές δεξιότητες για επαγγελματίες ΤΠΕ – ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου για τους επαγγελματίες των ΤΠΕ σε όλους τους τομείς της βιομηχανίας

Ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση – μετατροπή της διδασκαλίας και εκμάθησης ψηφιακών δεξιοτήτων σε προοπτική διά βίου μάθησης, συμπεριλαμβανομένης της κατάρτισης των εκπαιδευτικών

 

ΚΙΤ εργαλείων για το προφίλ δεξιοτήτων υπηκόων τρίτων χωρών

Το εργαλείο προφίλ δεξιοτήτων της ΕΕ για τους υπηκόους τρίτων χωρών προορίζεται να χρησιμοποιηθεί από οποιεσδήποτε υπηρεσίες ώστε να χρησιμοποιείται σε μια συνέντευξη για να γνωρίσει το άτομο, τις ικανότητές του, τα προσόντα και τις εμπειρίες του.

Το επίκεντρο του εργαλείου είναι να βοηθήσει τα άτομα να παράγουν ένα προφίλ των δεξιοτήτων τους και να βοηθήσουν έναν σύμβουλο να εντοπίσει τυχόν συστάσεις ή επόμενα βήματα. Οι πληροφορίες που συλλέγονται μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την υποστήριξη περαιτέρω αξιολόγησης, τη χρήση ως μια βάση για την παροχή καθοδήγησης, τον εντοπισμό αναγκών βελτίωσης της ικανότητας, την υποστήριξη αναζήτησης εργασίας και την αντιστοίχιση εργασίας.

 

Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ)

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται με τις εθνικές κυβερνήσεις, τις ομάδες εργοδοτών και εργαζομένων και τις χώρες εκτός της ΕΕ για τη βελτίωση της ποιότητας της κατάρτισης (αρχική εκπαίδευση, συνεχής ανάπτυξη), τη βελτίωση της ποιότητας των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευτών και άλλων επαγγελματιών του τομέα καθώς επίσης και να καταστήσουν τα μαθήματα περισσότερο συναφή με την αγορά εργασίας.

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με New Skills Agenda for Europe, μπορείτε να ανατρέξετε

στον παρακάτω σύνδεσμο: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223&langId=en

 

* ο Αντώνης Πύργος είναι Σύμβουλος στους τομείς της κοινωνικής πολιτικής και της κοινωνικής ένταξης, της μετανάστευσης, της αγοράς εργασίας

 

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!