Δήλωση της Κ.Κούνεβα για τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις με στόχο την αποδυνάμωση της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών

Παρασκηνιακές διαβουλεύσεις των Σοσιαλιστών και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος που μπλόκαραν την ουσιαστική συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καταγγέλλει η ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ- GUE/NGL.

Τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις των πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και των Σοσιαλιστών που αποδυναμώνουν την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών (ΕΠΠ) και τις προσπάθειες να εκδημοκρατισθούν οι κανόνες υποβολής και έγκρισής της καταγγέλλει με δήλωσή της η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και της GUE/NGL Κωνσταντίνα Κούνεβα. Συγκεκριμένα, η Κ. Κούνεβα αναφέρεται στις παρασκηνιακές διαβουλεύσεις των δυο ομάδων με τις οποίες μεθόδευσαν να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση με το Συμβούλιο και την Επιτροπή για τις αλλαγές στον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών χωρίς να προηγηθεί συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου τον Σεπτέμβριο, ώστε να δοθεί η ευκαιρία έγκρισης τροπολογιών που είχαν συμφωνηθεί στις Επιτροπές Αναφορών (PETI) και Συνταγματικών Υποθέσεων (AFCO) για τον εκδημοκρατισμό του θεσμού της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών.

Η δήλωση της Κ. Κούνεβα έχει ως εξής:

«Την περασμένη εβδομάδα, στις 5/7/2018, κληθήκαμε να αποφασίσουμε αν θέλουμε το σχέδιο αναθεώρησης Κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών να έρθει στην Ολομέλεια τον Σεπτέμβρη ή, χωρίς συζήτηση, να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση με το Συμβούλιο και την Επιτροπή. Δυστυχώς, πέρασε η δεύτερη πρόταση.

H αναθεώρηση του κανονισμού από την αρχή της χαρακτηρίστηκε από τακτικισμούς και διαπραγματεύσεις στο περιθώριο των επίσημων διαβουλεύσεων. Η τελευταία πράξη, που δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν παίχτηκε στη σκηνή αλλά στο παρασκήνιο, ήταν η συμφωνία της ομάδας των Σοσιαλιστών με την Ομάδα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, το βράδυ πριν την ψηφοφορία.

Η συμφωνία προβλέπει την αναθεώρηση των εσωτερικών κανόνων του Κοινοβουλίου, ώστε να μπορεί να συζητείται μια επιτυχημένη Πρωτοβουλία στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου.

Μια πρόταση που εισήγαγα και στήριξα μέχρι τελευταίας στιγμής και η οποία δυστυχώς εξοβελίστηκε από το τελικό κείμενο, επειδή ο εισηγητής θεώρησε ότι ανήκει στην αρμοδιότητα άλλης κοινοβουλευτικής επιτροπής. Είναι εντελώς κυνικό και ειρωνικό να γίνεται μια τέτοια συμφωνία, για ένα τέτοιο ζήτημα με μοναδικό σκοπό το κείμενο της αναθεώρησης να μην έρθει στην Ολομέλεια, κάτι που θα άνοιγε την δυνατότητα τροποποίησης. Αυτό ακριβώς φοβήθηκαν οι μεγάλες πολιτικές ομάδες του Κοινοβουλίου. Είναι επιπλέον ακατανόητο και λυπηρό το ότι μια τέτοια αναθεώρηση, που επιδιώκει να ενισχύσει την συμμετοχική δημοκρατία στο βίο της Ένωσης, να προωθείται χωρίς καμία διαφάνεια και στα ψιλά γράμματα της συνόδου. Η πρόθεση μου ήταν να ενισχύσω όσο το δυνατόν περισσότερο το εργαλείο αυτό, που θα ήταν στην διάθεση των Ευρωπαίων πολιτών για να αποκτήσουν ουσιαστική φωνή ανά πάσα στιγμή, πέραν των Ευρωεκλογών ανά πενταετία.

Είναι απογοητευτικό που οι μεγάλες πολιτικές ομάδες, με το πρόσχημα της ταχύτερης διεκπεραίωσης, επιλέγουν να κρυφτούν πίσω από αμφιλεγόμενες ερμηνείες διαδικαστικών κανόνων και μεταμεσονύκτιες συναντήσεις. Πρέπει να σταματήσει πλέον αυτή η ασυδοσία που απογοητεύει τους ευρωπαϊκούς λαούς και ενισχύει την παραπληροφόρηση. Παρασκηνιακά και στα σκοτάδια είναι αδιανόητο να λαμβάνονται κρίσιμες αποφάσεις. Αυτό ακριβώς το δημοκρατικό έλλειμμα απογοητεύει τους Ευρωπαίους πολίτες και ενισχύει τον ευρωσκεπτικισμό, την ακροδεξιά και την αποχή. Πλήρης διαφάνεια τώρα. «

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών είναι ένας από τους νεότερους θεσμούς στην Ε.Ε. και δίνει τη δυνατότητα σε 1 εκατ. πολίτες από τουλάχιστον 7 χώρες της Ε.Ε. να εισηγηθούν νομοθετική πρωτοβουλία για ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα. Η αναθεώρηση του κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία κρίθηκε αναγκαία καθώς μόλις δύο από τις δεκάδες Πρωτοβουλίες πέρασαν από το «φίλτρο» της Κομισιόν. Οι βασικές προτάσεις της Κ. Κούνεβα που κατατέθηκαν εξ ονόματος της GUE/NGL στην Επιτροπή Αναφορών για να γίνει ουσιαστικός ο νέος δημοκρατικός θεσμός και να μην υπονομεύεται από τις υπερεξουσίες της Κομισιόν, ήταν οι εξής:

  • Να απεκδυθεί η Κομισιόν τον πολλαπλό θεσμικό ρόλο ως «μέντορας», «κριτής» μιας ΕΠΠ, αλλά και κάτοχος του μονοπωλίου της νομοθετικής πρωτοβουλίας. Δημιουργία ανεξάρτητης αρχής ελέγχου του παραδεκτού. Να υποχρεώνεται σε πλήρη και τεκμηριωμένη αιτιολόγηση της έγκρισης ή μη μιας ΕΠΠ.
  • Να επεκταθεί και στους μόνιμους κατοίκους της Ε.Ε., πέραν των πολιτών, (κάτοχοι Μπλε Κάρτας και Πρόσφυγες), αλλά και στους πολίτες της ΕΕ που κατοικούν εκτός αυτής το δικαίωμα να καταθέτουν ΠΠΠ.
  • Πρόσωπα με διπλή ιθαγένεια ή μόνιμη κατοικία και ιθαγένεια εντός της Ε.Ε. να μπορούν να επιλέξουν εκ μέρους ποιου κράτους θα υποστηρίξουν μια ΕΠΠ.
  • Η νομική μορφή των ΕΠΠ θα πρέπει να είναι μη κυβερνητική και μη κερδοσκοπική.
  • Να μειωθούν από 7 σε 6 τα κράτη μέλη από τα οποία πρέπει να προέρχονται οι υπογράφοντες μια ΕΠΠ, δεδομένου του Brexit.
  • Να δίνεται στους διοργανωτές μιας ΕΠΠ η δυνατότητα να διορθώσουν τυπικά και ουσιαστικά λάθη της για αποφεύγουν να χαρακτηριστεί μη παραδεκτή
  • Όλοι οι πολίτες θα πρέπει να διευκολυνθούν να συμμετάσχουν χωρίς διακρίσεις και ειδικά τα άτομα με αναπηρία. Γι’αυτό, όλα τα διαδικαστικά στάδια μιας ΕΠΠ πρέπει να είναι απολύτως προσβάσιμα και για διάφορα είδη αναπηρίας (χρήση νοηματικής, Braille κ.α.)
  • Οι πολίτες μιας ΕΠΠ θα έχουν την αρωγή του Ευρωπαίου Επόπτη Προσωπικών Δεδομένων και του Οργανισμού της ΕΕ για την Ασφάλεια των Δικτύων και των Πληροφοριών εάν επιθυμούν να δημιουργήσουν σύστημα συλλογής δηλώσεων υποστήριξης.
  • Η δημόσια διαβούλευση πάνω σε μια επιτυχημένη ΕΠΠ θα διοργανώνεται αποκλειστικά από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με πρόσκληση όλων των αρμόδιων θεσμικών οργάνων (Συμβούλιο και Επιτροπή) και φορέων. Η διαβούλευση πρέπει να μεταδίδεται ζωντανά, να είναι πλήρως προσβάσιμη και να προσφέρει δυνατότητα συμμετοχής στους πολίτες από όπου και αν βρίσκονται.
  • Οι διοργανωτές μιας ΕΠΠ, μετά την εγγραφή της θα πρέπει να δημοσιεύουν τις πηγές χρηματοδότησης τους.
  • Τήρηση του Γενικού Κανονισμού για τα Προσωπικά Δεδομένα (2016/679) όταν ζητείται η συγκατάθεση υποστηρικτών μιας ΕΠΠ.
  • Δωρεάν αρωγή και διαμεσολάβηση στους διοργανωτές μιας ΕΠΠ από τα κέντρα Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe-Direct και τις αντιπροσωπείες της Επιτροπής στα κράτη μέλη.
  • Το Κοινοβούλιο θα πρέπει να διοργανώσει συζήτηση στην Ολομέλεια με ψήφισμα επί των επιτυχημένων ΕΠΠ.
  • Οι ΕΠΠ να εξετάζονται στα εξής στάδια:

ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ α) Δημόσια Διαβούλευση β) 4 μήνες από τη δημοσίευση μιας ΕΠΠ η Επιτροπή παρουσιάζει σχέδιο νομικών και πολιτικών συμπερασμάτων και σχέδιο προτάσεων.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ α) Δεύτερη Διαβούλευση ένα μήνα μετά το παραπάνω σχέδιο β) Δύο μήνες μετά η Επιτροπή δημοσιεύει το τελικό κείμενο συμπερασμάτων επί της ΕΠΠ.

  • Να απαλειφθεί η δυνατότητα έκδοσης κατ’εξουσιοδότηση πράξεων για τροποποίηση του Κανονισμού για την ΕΠΠ.

Η τελική πρόταση για τον νέο κανονισμό αναμένεται να εισαχθεί στην Ολομέλεια του ΕΚ προς ψήφιση το φθινόπωρο.

 

kkuneva.eu

Διαβάστε Επίσης  Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων: Ποια κοινωνικά δικαιώματα;

 

There are no comments

Join the conversation

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*


error: Content is protected !!