Επιμέλεια-απόδοση: Ντούνης Ανδρέας – O απερχόμενος Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Sir Nicholas Bratza προειδοποίησε την Μεγάλη Βρετανία ότι θέτει σε κίνδυνο τα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα μέσω της απαγόρευσης του εκλέγειν για τους κρατούμενους.
Ο Nicholas Bratza, του οποίου η θητεία ολοκληρώθηκε στις 31 Οκτωβρίου 2012, δήλωσε προς το Guardian ότι η άρνηση της Μεγάλης Βρετανίας να επεκτείνει το δικαίωμα ψήφου στους κρατούμενους, θέτει σε κίνδυνο την αποδυνάμωση της σύμβασης περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων που δεσμεύει όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Για μία χώρα τόσο σημαντική όσο το Ηνωμένο Βασίλειο, η μη εφαρμογή της Σύμβασης έχει ήδη αντίκτυπο. Μπορεί να μην συμπαρέσυρε και άλλα κράτη στην αψήφιση της Σύμβασης, αλλά είναι εξαιρετικά «ζημιογόνο» το γεγονός ότι μία χώρα όπως η Μεγάλη Βρετανία δεν έχει συμμορφωθεί με την απόφαση του διεθνούς δικαστηρίου.»
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, είχε δεχθεί προηγουμένως 2.534 αιτήσεις κατά του Ηνωμένου Βασιλείου αναφορικά με τη παραβίαση του δικαιώματος ψήφου για τους κρατούμενους στη Μεγάλη Βρετανία οι οποίες εκκρεμούν[1].
O Sir Nicholas Βratza προειδοποίησε ότι η δύσκολη οικονομική συγκυρία την οποία βιώνει η Βρετανία μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της υποστήριξης για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
‘Υπάρχει άμεσος κίνδυνος η οικονομική κρίση που βιώνει μία κοινωνία να δημιουργεί μία αρνητική «εσωστρέφεια», και πιο «κλειστούς ορίζοντες» στην ιδέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τα ανθρώπινα δικαιώματα δεν είναι πολυτέλεια, θα πρέπει να είναι θεμελιώδη.’
Πηγές: http://www.guardian.co.uk/law/2012/oct/21/uk-undermining-human-rights-legislation
http://echrblog.blogspot.gr/2013/03/uk-prisoner-voting-rights-update.html
[1] In its first judgment against the United Kingdom regarding prisoners’ right to vote, Hirst v. the UnitedKingdom (no. 2) (74025/01) of 6 October 2005, the Grand Chamber of the Court found that a blanket ban preventing all convicted prisoners from voting, irrespective of the nature or gravity of their offences, constituted a violation of Article 3 of Protocol No. 1 (right to free elections) to the European Convention on Human Rights. It did not give any detailed guidance as to the steps which the United Kingdom should take to make its law compatible with Article 3 of Protocol No. 1, emphasising that there were numerous ways of organising and running electoral systems and that it was for each Member State of the Council of Europe to decide on its own rules. In its Chamber judgment in Greens and M.T. v. the United Kingdom (60041/08 and 60054/08) of 23 November 2010, the Court again found a violation of the right to free elections, as the
Government of the United Kingdom had failed to amend the blanket ban legislation. The Court held that the Government should bring forward legislative proposals to amend the law and to enact the legislation within a time-frame decided by the Committee of Ministers, the executive arm of the Council of Europe, which supervises the implementation of the Court’s judgments. The Government were granted an extension of time pending proceedings before the Court’s Grand Chamber in an Italian case concerning prisoners’ right to vote (Scoppola v. Italy (No. 3) (126/05), Grand Chamber judgment of 22 May 2012).