• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου, 2023
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    ΧτίΖΩ – ΕλπίΖΩ : Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης

    Προσωπικό Φροντίδας | Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    Συνεργασίες

    Επισκέπτης/τρια Καθηγητής/τρια στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής Πανεπιστημίου Μακεδονίας

    Συνεργασίες

    Επισκέπτες Καθηγητές στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας

    Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Project Officer @ European Lawyers in Lesvos

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός στην Ithaca Laundry

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Διδάσκοντες/ουσες στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ

    FR-Donations & Communications Officer – SAMS Ελλάς | Αθήνα

    Διοικητική υποστήριξη του προγράμματος ERASMUS+ του ΕΜΠ

    20 θέσεις Συνεντευκτών/τριων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Νέοι κανόνες για δίκαιους κατώτατους μισθούς στην ΕΕ

    Μηνιαίοι κατώτατοι μισθοί στην ΕΕ – (Γράφημα)

    Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια: 10 σχέδια Erasmus+

    Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

    Ψηφιακές πλατφόρμες εργασίας: το ΕΚ έτοιμο να διαπραγματευτεί για νέους κανόνες

    Ελάχιστο εισόδημα: χρειάζονται αποτελεσματικότερα μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και την αύξηση της απασχόλησης

    Το Συμβούλιο εξέδωσε σύσταση σχετικά με επαρκές ελάχιστο εισόδημα

    Διαβουλεύσεις για την ανάπτυξη και την απασχόληση

    Η Επιτροπή παρουσιάζει συγκεκριμένες δράσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση – συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις

    Παράταση προθεσμίας υποβολής αιτήσεων συμμετοχής ανέργων στη δράση «Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση-συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις»

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Η νέα Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

    Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Θέματα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» 2019 – 2020 | Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου

    Πρόγραμμα Ψυχογηριατρικής Υποστήριξης σε απομακρυσμένες περιοχές

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος για την κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Υπηρεσία Δωρεάν Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Δωρεάν συνεδρίες Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    «Εισαγωγή στον Αυτισμό: Κλινικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά»

    Οι ανισότητες υγείας οδηγούν σε πρόωρη θνησιμότητα πολλά άτομα με αναπηρίες

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Δι-Ιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Προαγωγή και Αγωγή Υγείας» | Β’ Ανακοίνωση

    Ευρωπαϊκή Ένωση Υγείας: νέο πλαίσιο υγειονομικής ασφάλειας της ΕΕ

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    ΧτίΖΩ – ΕλπίΖΩ : Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης

    Προσωπικό Φροντίδας | Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    Συνεργασίες

    Επισκέπτης/τρια Καθηγητής/τρια στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής Πανεπιστημίου Μακεδονίας

    Συνεργασίες

    Επισκέπτες Καθηγητές στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας

    Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Project Officer @ European Lawyers in Lesvos

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός στην Ithaca Laundry

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Διδάσκοντες/ουσες στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ

    FR-Donations & Communications Officer – SAMS Ελλάς | Αθήνα

    Διοικητική υποστήριξη του προγράμματος ERASMUS+ του ΕΜΠ

    20 θέσεις Συνεντευκτών/τριων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Νέοι κανόνες για δίκαιους κατώτατους μισθούς στην ΕΕ

    Μηνιαίοι κατώτατοι μισθοί στην ΕΕ – (Γράφημα)

    Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια: 10 σχέδια Erasmus+

    Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

    Ψηφιακές πλατφόρμες εργασίας: το ΕΚ έτοιμο να διαπραγματευτεί για νέους κανόνες

    Ελάχιστο εισόδημα: χρειάζονται αποτελεσματικότερα μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και την αύξηση της απασχόλησης

    Το Συμβούλιο εξέδωσε σύσταση σχετικά με επαρκές ελάχιστο εισόδημα

    Διαβουλεύσεις για την ανάπτυξη και την απασχόληση

    Η Επιτροπή παρουσιάζει συγκεκριμένες δράσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση – συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις

    Παράταση προθεσμίας υποβολής αιτήσεων συμμετοχής ανέργων στη δράση «Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση-συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις»

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Η νέα Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

    Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Θέματα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» 2019 – 2020 | Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου

    Πρόγραμμα Ψυχογηριατρικής Υποστήριξης σε απομακρυσμένες περιοχές

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος για την κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Υπηρεσία Δωρεάν Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Δωρεάν συνεδρίες Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    «Εισαγωγή στον Αυτισμό: Κλινικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά»

    Οι ανισότητες υγείας οδηγούν σε πρόωρη θνησιμότητα πολλά άτομα με αναπηρίες

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Δι-Ιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Προαγωγή και Αγωγή Υγείας» | Β’ Ανακοίνωση

    Ευρωπαϊκή Ένωση Υγείας: νέο πλαίσιο υγειονομικής ασφάλειας της ΕΕ

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Απόψεις

Ο Καζαντζάκης, Το Μαγικό Βουνό και ο Επίκουρος

1 Ιουνίου, 2013
in Απόψεις
0
ο-καζαντζάκης-το-μαγικό-βουνό-και-ο-επίκουρος

“Μια ιστορία για την ευθύνη της επιλογής”  , Λιούμπας Ανδρέας – Αφορμή αυτής της δημοσίευσης είναι μια ημιτελής κουβέντα που έκανα με φίλες στο διαδίκτυο. Αρχή της κουβέντας ήταν μια απορία, η απορία κάθε ανθρώπου μπροστά στο δίλημμα αποχή ή δράση.

Όπως το έθεσε ο Καζαντζάκης η δράση είναι η πεμπτουσία της Ύπαρξης: “Να αγαπάς την ευθύνη. Να λες: εγώ μονάχος μου έχω χρέος  σώσω τη γης. Αμα δεν σωθεί εγώ θα φταίω”. 

Σε εκείνη την κουβέντα είχαμε εξετάσει και την ιδέα πίσω από το “λάθε βιώσας” του Επίκουρου. Εκείνη η νέα οπτική με βοήθησε επιτέλους να δω τι ήθελε να μεταδώσει ο Επίκουρος.
Ευχαριστώ τις φίλες και συμφοιτήτριες μου στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο – το κείμενο αυτό είναι γεμάτο από τις ιδέες τους.

Θα ξεκινήσω αξιωματικά: το δυτικό σύστημα αξιών και παγκόσμιας κυριαρχίας βρίσκεται σε παρακμή. Δεν ζούμε το “Τέλος της Ιστορίας” όπως την ονειρεύτηκαν κάποιοι αλλά το τέλος μια αυταπάτης. Αυτό δεν μειώνει το γεγονός πως εμείς βιώνουμε το γεγονός και πως οι αναταράξεις αυτής της πτώσης μας τσακίζουν τα κόκαλα.

Ίσως να μην πλησιάζει το κατά Μάγια τέλος του κόσμου αλλά εμείς βιώνουμε καθημερινά το τέλος του δικού μας κόσμου.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο της  «ιστορικά ενδιαφέρουσας περιόδου» (κατ’ ευφημισμό και όπως εύχονται οι Κινέζοι, για να είμαστε και επίκαιροι) καλούμαστε να κάνουμε μερικές επιλογές για το μέλλον μας

Δυστυχώς για εμάς  η ιστορία έχει την τάση να κινείται με αναπάντεχα γεγονότα, και κατά συνέπεια οι επιλογές αυτές δεν είναι απαραίτητα αυτές που θα θέλαμε. 

Παράδειγμα : το φθηνό πετρέλαιο τελειώνει. Η απάντηση πιθανότατα δεν ήταν η εισβολή σε μια πετρελαϊκά πλούσια χώρα όπως το Ιράκ. Αλλά αυτή την απάντηση δώσαμε. 

Άλλο (επίκαιρο) παράδειγμα: η παραγωγική ικανότητα της χώρας μας βασίζεται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στην εμφανή και αφανή συνεισφορά των μεταναστών. Το λογικό θα ήταν ίσως  να κάνουμε τη διαβίωση τους καλύτερη. Αλλά δεν το κάνουμε – το αντίθετο μάλλον.

Τελευταίο (εξίσου επίκαιρο) παράδειγμα: γνωρίζουμε ότι η κοινωνική συναίνεση και ηρεμία βασίζεται σε μια σχετικά δίκαιη κατανομή του πλούτου. Αυτό συνεπάγεται ότι ίσως να μην έπρεπε να δίνουμε φοροαπαλλαγές στους πλουσίους και τις επιχειρήσεις ή ότι τελικά θα έπρεπε να επανεξετάσουμε ως κοινωνία συνολικά το σύστημα κατανομής πλούτου.

Άλλα, όπως ξέρετε καλά, δίνουμε φοροαπαλλαγές και κόβουμε κοινωνικές δαπάνες.

Δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε τον κατάλογο των επιλογών που γίνονται στο όνομα μας αλλά και ερήμην μας σε προσωπικό επίπεδο, όπως δεν υπάρχει και λόγος να αναφερθούμε στο πόσο διαφωνούμε με αυτές τις επιλογές.

Κι όμως το σύστημα, με έναν λιγότερο ή περισσότερο δίκαιο τρόπο, επιλέγει αυτήν την πορεία – Ο προβληματισμός πίσω από τον τίτλο θα μπορούσε να είναι : Αξίζει τον κόπο να είμαστε μέρος αυτού του συστήματος;

Όσοι έχετε διαβάσει το “Μαγικό Βουνό” (Τ. Μαν) γνωρίζετε ότι ο ήρωας βρίσκεται στο ορεινό Νταβός της Ελβετίας μακριά από έναν κόσμο που βαδίζει προς το τέλος του το 1914 – έχει αποσυρθεί από τον κόσμο που καταρρέει και δεν μετέχει σε καμία επιλογή – δεν δρα αλλά αποδρά. Είναι ένα μυθιστόρημα που παίζει σε πολλά επίπεδα αλλά εγώ εστιάζω σε αυτό που αποτέλεσε και αφορμή τελικά για την δομή του κειμένου μου. Ο άξονας μου είναι η συζήτηση για την επιλογή της αποχής. Η θέση μου είναι πώς αυτή η επιλογή είναι εκτός των δυνατοτήτων της εποχής μας. 
Θα την αποκαλέσω “αυτιστική επιλογή” διότι γενικά παρουσιάζει μια σειρά από ομοιότητες με τον αυτισμό.  Η ατομικότητά μας είναι η αυτιστική επιλογή. Είναι η επιλογή μας να καθόμαστε μακριά από έναν κόσμο με τον οποίο δεν συμφωνούμε, να χτίζουμε τείχη γύρω μας και να καθόμαστε ασφαλείς και ήρεμοι εκεί μέσα.
Ενίοτε τα τείχη τα κτίζουν και άλλοι εν αγνοία μας. Το είχε διαπιστώσει ο Καβάφης :

Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώμεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη.
Και κάθομαι και απελπίζομαι τώρα εδώ.Άλλο δεν σκέπτομαι: τον νουν μου τρώγει αυτή η τύχη·
διότι πράγματα πολλά έξω να κάμω είχον.A όταν έκτιζαν τα τείχη πώς να μην προσέξω.
Aλλά δεν άκουσα ποτέ κρότον κτιστών ή ήχον.
Aνεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω. 

Αν υποθέσουμε ότι τελικά είναι δική μας επιλογή τότε, μολονότι δεν την επικροτώ, πρέπει να πω ότι  δεν υπάρχει καμία ντροπή στην επιλογή αυτή – όπως και σε καμία άλλη προσωπική επιλογή ζωής που δεν παραβιάζει τους νόμους και δεν βλάπτει συνανθρώπους μας.
Ειδικότερα, σε ότι με αφορά, κοιτάζοντας την από μακριά και εξεταστικά μου φαίνεται ανακουφιστική και φιλοσοφικά στέρεη – μια σχεδόν μεταφυσική επιλογή όπως η θρησκεία. Απέχω από το πρόβλημα και ασχολούμαι με τον εαυτό μου. Γίνομαι “ουδέτερος” : Προσπαθώ να μην πιάνω πολύ χώρο, να μην κάνω στους άλλους αυτά που δεν θα ήθελα να μου κάνουν, περιφρονώ τα χρήματα και παθιάζομαι με την κοινωνική δικαιοσύνη.

Δηλαδή είμαι σχεδόν γραφικός….

Υπάρχει άλλη οδός;

Ξεκινώντας το δεύτερο τμήμα του κειμένου μου ας διευκρινίσω κάποια πράγματα. Για να μην παρεξηγηθώ δηλαδή ….

Πρέπει να σας πω ότι δεν πιστεύω στα σοβαρά πως μπορούμε (ο καθένας μόνος του και αυτοστιγμής) να σώσουμε τον κόσμο – αυτό είναι μεταφυσική και δεν με αφορά στο ελάχιστο.

Ο κόσμος καταστράφηκε αρκετές φορές στο πέρασμα του χρόνου χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία και χωρίς να λάβει υπόψη του τις επιλογές των πολλών – και αν υπήρξε ποτέ σκέψη για θεό ή θεούς αυτή η εξέλιξη θα έπρεπε να είναι αρκετή για να σβήσει τη ψευδαίσθηση …αλλά δεν συνέβη έτσι.

Δεν  πιστεύω επίσης πως οι κοινωνίες είναι ανεύθυνες για τους ανθρώπους που τις κυβερνούν ή τις επιλογές που κάνουν – είμαστε συνυπεύθυνοι για τα πάντα ακόμη και σε αυτή τη στρεβλή μορφή δημοκρατίας.

Δεν πιστεύω στους μάρτυρες – απεχθάνομαι και ταυτόχρονα φοβάμαι τους ανθρώπους με μεσσιανικές απόψεις. Η ιστορία είναι γεμάτη από το είδος τους – εκείνο το είδος που καίει ανθρώπους για την πίστη τους, κόβει κεφάλια για τις ιδέες τους ή ξεκινά πολέμους εξόντωσης για το χρώμα του δέρματος και του χρήματος.

Ο μόνιμος φόβος μου ο οποίος κατάφερνε πάντοτε να μπαίνει μέσα στον (μέχρι σήμερα) ασφαλή μικρόκοσμο μου  ήταν πώς όταν αυτός ο κόσμος πάει στο ανάθεμα δεν θα ξεχάσει να πάρει μαζί του και εμένα – και τελικά αυτό συμβαίνει. Τώρα, σήμερα, αυτή τη στιγμή.

Κάπου εδώ ήρθε ένα ανάγνωσμα του Λιαντίνη (“Τα Ελληνικά”) που με κατέβασε από τα  βουνά της Ελβετίας του Τ. Μαν στην μεσόγειο της εποχής που βαφτίσαμε κλασική και στους επικούρειους κήπους.
Το “λάθε βιώσας” με προβλημάτιζε για χρόνια – η ερμηνεία του μου φαινόταν αξεδιάλυτο μυστήριο. Κυρίως γιατί είχα μπροστά στα μάτια μου ένα εμπειρικό παράδειγμα που φαινόταν μονίμως να διαστρέφει τον Επίκουρο : την Ελλάδα.
Στην Ελλάδα εδώ και χρόνια λάθε βιώσας σημαίνει παρασκήνιο, σημαίνει να μην ξέρει κανείς τι κάνει ο διπλανός του, σημαίνει αδιαφάνεια, σημαίνει ανηθικότητα.
Στον αντίποδα όλοι όσοι ισχυρίζονται ότι μετέχουν στον πόλεμο για την αλλαγή επιδιώκουν την προβολή, την φήμη και το χρήμα δηλαδή ότι ακριβώς απεχθάνεται ο συνεπής επικούρειος.
Η λύση του (τελικά εύκολου) προβλήματος ήταν η αποκατάσταση του αρχικού νοήματος της επικούρειας διδασκαλίας. Αν ήμουν πιο έξυπνος ίσως είχα φτάσει εκεί νωρίτερα αλλά δεν το κατόρθωσα παρά μόνο τώρα. Τελικά κατάλαβα το απλό :

“Ο Επίκουρος πριν φτάσει στο μάθημα του λάθρα βιώσαντος ανθρώπου δίδασκε την αποχή από τις κενές εξουσίες. Πριν φτάσει κάποιος στο μάθημα του λάθε βιώσας έπρεπε έμπρακτα να έχει βιώσει την ισότητα και την ισοτιμία του κήπου. Αλλιώς το επόμενο μάθημα (το λάθε βιώσας δηλαδή) θα ήταν άνευ πρακτικής αξίας.” 

Λάθε βιώσας λοιπόν σημαίνει

 “Κάνε ότι είναι να κάνεις χωρίς να επιδιώκεις την αναγνώριση και την δόξα και το χρήμα. Κάνε ότι είναι να κάνεις με σκοπό το δημόσιο όφελος χωρίς καθόλου να σε απασχολεί αν θα γίνεις διάσημος αν θα σε γράψει η ιστορία ή αν θα γίνεις πλούσιος. Κάνε ότι θέλεις να κάνεις προς όφελος του εαυτού σου και του οίκου σου χωρίς πολλές φανφάρες και επιδείξεις ικανοτήτων, χωρίς να αποζητάς την αναγνώριση και τις τιμές. Αυτές είτε θα έρθουν μόνες τους (ανάλογα του τι κάνεις) αλλά και αν δεν έρθουν μικρό το κακό διότι κατ’ ουσία είναι άχρηστες. Το μοναδικό όφελος που έχουμε είναι από αυτό που κάνουμε από τις πράξεις μας και όχι από τις τιμές που ίσως αυτές αποφέρουν. Αν το λάθε βιώσας είχε γίνει έμπρακτα αποδεκτό τότε δεν θα υπήρχαν πρωθυπουργοί δεν θα υπήρχαν πρόεδροι δεν θα υπήρχαν αξιωματούχοι χωρίς όμως τούτο να σημαίνει πως δεν θα υπήρχε και κοινωνική πολιτική οικονομική και πολιτιστική ζωή. Απλώς δεν θα υπήρχαν καθοδηγητές και σωτήρες επ ‘αυτών.”

‘Ισως η λύση να βρίσκεται στο παρελθόν – το Παράδειγμα με τις κατάλληλες προσαρμογές στην εποχή μας. Η σχέση πολίτη – πολιτείας και κατ΄ επέκταση μια άλλη κοινωνία όπως στο μοντέλο της δημοκρατίας του Σόλωνα (τονίζω ξανά τις απαραίτητες προσαρμογές και την τοποθέτηση της στο σημερινό ιστορικό πλαίσιο).
Αυτή η τελευταία κουβέντα όμως θα περιμένει την σειρά της.

andreaslioubas.blogspot.gr

Διαβάστε Επίσης  Μικρό σημείωμα για την κρατική-κατασταλτική βία

Tags: απόψεις

Related Posts

433 Θέσεις Πρακτικής Άσκησης Schuman στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Απόψεις

Πρόεδρος Herzog: ο αντισημιτισμός είναι εδώ, η άρνηση του Ολοκαυτώματος υπάρχει ακόμα

by admin
30 Ιανουαρίου, 2023
0

Κηρύσσοντας την έναρξη της τελετής μνήμης, η πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Roberta Metsola χαρακτήρισε το Ολοκαύτωμα "το μεγαλύτερο έγκλημα της...

Read more
Ιδιοκτησία και έμφυλη βία

Ιδιοκτησία και έμφυλη βία

26 Ιανουαρίου, 2023
Συμφωνία Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου

Χρηματοδότηση της ΕΕ και εγγυήσεις για το κράτος δικαίου: νέος έλεγχος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

25 Ιανουαρίου, 2023
Το Παρατηρητήριο Συνηγορίας & Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Ρομά για το εργατικό ατύχημα στο Ξυλόκαστρο

Το Παρατηρητήριο Συνηγορίας & Προάσπισης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Ρομά για το εργατικό ατύχημα στο Ξυλόκαστρο

11 Ιανουαρίου, 2023
Περιθάλποντας πρόσφυγες στα σύνορα με την ΠΓΔΜ

Εξώσεις, αστεγία και πισωγύρισμα στην ένταξη

14 Δεκεμβρίου, 2022
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Νέοι κανόνες για δίκαιους κατώτατους μισθούς στην ΕΕ

Μηνιαίοι κατώτατοι μισθοί στην ΕΕ – (Γράφημα)

7 Φεβρουαρίου, 2023
ΧτίΖΩ – ΕλπίΖΩ : Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης

Προσωπικό Φροντίδας | Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

7 Φεβρουαρίου, 2023
Συνεργασίες

Επισκέπτης/τρια Καθηγητής/τρια στο Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής Πανεπιστημίου Μακεδονίας

7 Φεβρουαρίου, 2023

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 6.047 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post
Το δράμα ως μέθοδος αντιμετώπισης φοβιών σε παιδιά με αυτισμό

Το δράμα ως μέθοδος αντιμετώπισης φοβιών σε παιδιά με αυτισμό

Ένωση Ελλήνων Ερευνητών: “Δεν πρέπει να διαλυθεί το ερευνητικό σύστημα”

Ένωση Ελλήνων Ερευνητών: "Δεν πρέπει να διαλυθεί το ερευνητικό σύστημα"

Διεθνής Ημέρα κατά της Επιθετικότητας εναντίον των Παιδιών

Διεθνής Ημέρα κατά της Επιθετικότητας εναντίον των Παιδιών

socialpolicy.gr

© 2021 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2021 socialpolicy.gr

error: Content is protected !!