• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Κυριακή, 24 Σεπτεμβρίου, 2023
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Πρόσληψη Προσωπικού από την «Πλόες» Ε.ΨΥ.ΜΕ. για το οικοτροφείο «Όστρια»

    Θέσεις εργασίας στο οικοτροφείο «Όστρια» του Φορέα Πλόες Ε.ΨΥ.ΜΕ

    Συντονιστής Σπιτιού στην Καλαμάτα | Κιβωτός του Κόσμου

    Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

    Παιδαγωγός – Φροντιστής | Κιβωτός του Κόσμου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    PwC Greece _ Senior Public Tenders Associate

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    31ο Ενημερωτικό Σημείωμα Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ.

    Communications Lead @ Lifting Hands International

    Εκδήλωση «Η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα»

    Εκδήλωση «Η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα»

    TaskUs: Bilingual German/English Customer Care Specialist

    TaskUs: Bilingual German/English Customer Care Specialist

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Εκτός εργατικού δυναμικού η συντριπτική πλειονότητα των Ατόμων με Αναπηρία

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Ψηφιακή Ευρώπη: το ΕΚ ζητά ταχεία θέσπιση ευρωπαϊκής κάρτας κοινωνικής ασφάλισης

    Προς έναν πιο ψηφιακό συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης

    Κατευθυντήριες γραμμές για το πρώτο παγκόσμιο πλαίσιο πολιτικής για την προστασία των παιδιών σε κίνηση στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής

    Επαναπατρισμός: πόσοι μετανάστες στην ΕΕ επιστρέφουν στην πατρίδα τους;

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Festival Alzheimer 2023 

    Festival Alzheimer 2023 

    8μηνη εντατική εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Βιωματική Εκπαίδευση | Συμπεριληπτική Ψυχοθεραπεία ως προς τα Φύλα, τις Σεξουαλικότητες & την Ποικιλομορφία των Σχέσεων

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην GSRD (Gender & sex relationship diversity) θεραπεία

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Εκπαίδευση στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    Ετήσια Εκπαίδευση “Συστημική Θεραπεία παιδιών 3-12 ετών. Το παιχνίδι και η τέχνη στη θεραπευτική διαδικασία.”

    Ετήσια Εκπαίδευση “Συστημική Θεραπεία παιδιών 3-12 ετών. Το παιχνίδι και η τέχνη στη θεραπευτική διαδικασία.”

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Πρόσληψη Προσωπικού από την «Πλόες» Ε.ΨΥ.ΜΕ. για το οικοτροφείο «Όστρια»

    Θέσεις εργασίας στο οικοτροφείο «Όστρια» του Φορέα Πλόες Ε.ΨΥ.ΜΕ

    Συντονιστής Σπιτιού στην Καλαμάτα | Κιβωτός του Κόσμου

    Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

    Παιδαγωγός – Φροντιστής | Κιβωτός του Κόσμου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    PwC Greece _ Senior Public Tenders Associate

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    31ο Ενημερωτικό Σημείωμα Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ.

    Communications Lead @ Lifting Hands International

    Εκδήλωση «Η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα»

    Εκδήλωση «Η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα»

    TaskUs: Bilingual German/English Customer Care Specialist

    TaskUs: Bilingual German/English Customer Care Specialist

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Εκτός εργατικού δυναμικού η συντριπτική πλειονότητα των Ατόμων με Αναπηρία

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Ψηφιακή Ευρώπη: το ΕΚ ζητά ταχεία θέσπιση ευρωπαϊκής κάρτας κοινωνικής ασφάλισης

    Προς έναν πιο ψηφιακό συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης

    Κατευθυντήριες γραμμές για το πρώτο παγκόσμιο πλαίσιο πολιτικής για την προστασία των παιδιών σε κίνηση στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής

    Επαναπατρισμός: πόσοι μετανάστες στην ΕΕ επιστρέφουν στην πατρίδα τους;

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Festival Alzheimer 2023 

    Festival Alzheimer 2023 

    8μηνη εντατική εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Βιωματική Εκπαίδευση | Συμπεριληπτική Ψυχοθεραπεία ως προς τα Φύλα, τις Σεξουαλικότητες & την Ποικιλομορφία των Σχέσεων

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην GSRD (Gender & sex relationship diversity) θεραπεία

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Εκπαίδευση στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    Ετήσια Εκπαίδευση “Συστημική Θεραπεία παιδιών 3-12 ετών. Το παιχνίδι και η τέχνη στη θεραπευτική διαδικασία.”

    Ετήσια Εκπαίδευση “Συστημική Θεραπεία παιδιών 3-12 ετών. Το παιχνίδι και η τέχνη στη θεραπευτική διαδικασία.”

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Απόψεις

Ο Καζαντζάκης, Το Μαγικό Βουνό και ο Επίκουρος

1 Ιουνίου, 2013
in Απόψεις
0
ο-καζαντζάκης-το-μαγικό-βουνό-και-ο-επίκουρος

“Μια ιστορία για την ευθύνη της επιλογής”  , Λιούμπας Ανδρέας – Αφορμή αυτής της δημοσίευσης είναι μια ημιτελής κουβέντα που έκανα με φίλες στο διαδίκτυο. Αρχή της κουβέντας ήταν μια απορία, η απορία κάθε ανθρώπου μπροστά στο δίλημμα αποχή ή δράση.

Όπως το έθεσε ο Καζαντζάκης η δράση είναι η πεμπτουσία της Ύπαρξης: “Να αγαπάς την ευθύνη. Να λες: εγώ μονάχος μου έχω χρέος  σώσω τη γης. Αμα δεν σωθεί εγώ θα φταίω”. 

Σε εκείνη την κουβέντα είχαμε εξετάσει και την ιδέα πίσω από το “λάθε βιώσας” του Επίκουρου. Εκείνη η νέα οπτική με βοήθησε επιτέλους να δω τι ήθελε να μεταδώσει ο Επίκουρος.
Ευχαριστώ τις φίλες και συμφοιτήτριες μου στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο – το κείμενο αυτό είναι γεμάτο από τις ιδέες τους.

Θα ξεκινήσω αξιωματικά: το δυτικό σύστημα αξιών και παγκόσμιας κυριαρχίας βρίσκεται σε παρακμή. Δεν ζούμε το “Τέλος της Ιστορίας” όπως την ονειρεύτηκαν κάποιοι αλλά το τέλος μια αυταπάτης. Αυτό δεν μειώνει το γεγονός πως εμείς βιώνουμε το γεγονός και πως οι αναταράξεις αυτής της πτώσης μας τσακίζουν τα κόκαλα.

Ίσως να μην πλησιάζει το κατά Μάγια τέλος του κόσμου αλλά εμείς βιώνουμε καθημερινά το τέλος του δικού μας κόσμου.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο της  «ιστορικά ενδιαφέρουσας περιόδου» (κατ’ ευφημισμό και όπως εύχονται οι Κινέζοι, για να είμαστε και επίκαιροι) καλούμαστε να κάνουμε μερικές επιλογές για το μέλλον μας

Δυστυχώς για εμάς  η ιστορία έχει την τάση να κινείται με αναπάντεχα γεγονότα, και κατά συνέπεια οι επιλογές αυτές δεν είναι απαραίτητα αυτές που θα θέλαμε. 

Παράδειγμα : το φθηνό πετρέλαιο τελειώνει. Η απάντηση πιθανότατα δεν ήταν η εισβολή σε μια πετρελαϊκά πλούσια χώρα όπως το Ιράκ. Αλλά αυτή την απάντηση δώσαμε. 

Άλλο (επίκαιρο) παράδειγμα: η παραγωγική ικανότητα της χώρας μας βασίζεται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στην εμφανή και αφανή συνεισφορά των μεταναστών. Το λογικό θα ήταν ίσως  να κάνουμε τη διαβίωση τους καλύτερη. Αλλά δεν το κάνουμε – το αντίθετο μάλλον.

Τελευταίο (εξίσου επίκαιρο) παράδειγμα: γνωρίζουμε ότι η κοινωνική συναίνεση και ηρεμία βασίζεται σε μια σχετικά δίκαιη κατανομή του πλούτου. Αυτό συνεπάγεται ότι ίσως να μην έπρεπε να δίνουμε φοροαπαλλαγές στους πλουσίους και τις επιχειρήσεις ή ότι τελικά θα έπρεπε να επανεξετάσουμε ως κοινωνία συνολικά το σύστημα κατανομής πλούτου.

Άλλα, όπως ξέρετε καλά, δίνουμε φοροαπαλλαγές και κόβουμε κοινωνικές δαπάνες.

Δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε τον κατάλογο των επιλογών που γίνονται στο όνομα μας αλλά και ερήμην μας σε προσωπικό επίπεδο, όπως δεν υπάρχει και λόγος να αναφερθούμε στο πόσο διαφωνούμε με αυτές τις επιλογές.

Κι όμως το σύστημα, με έναν λιγότερο ή περισσότερο δίκαιο τρόπο, επιλέγει αυτήν την πορεία – Ο προβληματισμός πίσω από τον τίτλο θα μπορούσε να είναι : Αξίζει τον κόπο να είμαστε μέρος αυτού του συστήματος;

Όσοι έχετε διαβάσει το “Μαγικό Βουνό” (Τ. Μαν) γνωρίζετε ότι ο ήρωας βρίσκεται στο ορεινό Νταβός της Ελβετίας μακριά από έναν κόσμο που βαδίζει προς το τέλος του το 1914 – έχει αποσυρθεί από τον κόσμο που καταρρέει και δεν μετέχει σε καμία επιλογή – δεν δρα αλλά αποδρά. Είναι ένα μυθιστόρημα που παίζει σε πολλά επίπεδα αλλά εγώ εστιάζω σε αυτό που αποτέλεσε και αφορμή τελικά για την δομή του κειμένου μου. Ο άξονας μου είναι η συζήτηση για την επιλογή της αποχής. Η θέση μου είναι πώς αυτή η επιλογή είναι εκτός των δυνατοτήτων της εποχής μας. 
Θα την αποκαλέσω “αυτιστική επιλογή” διότι γενικά παρουσιάζει μια σειρά από ομοιότητες με τον αυτισμό.  Η ατομικότητά μας είναι η αυτιστική επιλογή. Είναι η επιλογή μας να καθόμαστε μακριά από έναν κόσμο με τον οποίο δεν συμφωνούμε, να χτίζουμε τείχη γύρω μας και να καθόμαστε ασφαλείς και ήρεμοι εκεί μέσα.
Ενίοτε τα τείχη τα κτίζουν και άλλοι εν αγνοία μας. Το είχε διαπιστώσει ο Καβάφης :

Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώμεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω μου έκτισαν τείχη.
Και κάθομαι και απελπίζομαι τώρα εδώ.Άλλο δεν σκέπτομαι: τον νουν μου τρώγει αυτή η τύχη·
διότι πράγματα πολλά έξω να κάμω είχον.A όταν έκτιζαν τα τείχη πώς να μην προσέξω.
Aλλά δεν άκουσα ποτέ κρότον κτιστών ή ήχον.
Aνεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμον έξω. 

Αν υποθέσουμε ότι τελικά είναι δική μας επιλογή τότε, μολονότι δεν την επικροτώ, πρέπει να πω ότι  δεν υπάρχει καμία ντροπή στην επιλογή αυτή – όπως και σε καμία άλλη προσωπική επιλογή ζωής που δεν παραβιάζει τους νόμους και δεν βλάπτει συνανθρώπους μας.
Ειδικότερα, σε ότι με αφορά, κοιτάζοντας την από μακριά και εξεταστικά μου φαίνεται ανακουφιστική και φιλοσοφικά στέρεη – μια σχεδόν μεταφυσική επιλογή όπως η θρησκεία. Απέχω από το πρόβλημα και ασχολούμαι με τον εαυτό μου. Γίνομαι “ουδέτερος” : Προσπαθώ να μην πιάνω πολύ χώρο, να μην κάνω στους άλλους αυτά που δεν θα ήθελα να μου κάνουν, περιφρονώ τα χρήματα και παθιάζομαι με την κοινωνική δικαιοσύνη.

Δηλαδή είμαι σχεδόν γραφικός….

Υπάρχει άλλη οδός;

Ξεκινώντας το δεύτερο τμήμα του κειμένου μου ας διευκρινίσω κάποια πράγματα. Για να μην παρεξηγηθώ δηλαδή ….

Πρέπει να σας πω ότι δεν πιστεύω στα σοβαρά πως μπορούμε (ο καθένας μόνος του και αυτοστιγμής) να σώσουμε τον κόσμο – αυτό είναι μεταφυσική και δεν με αφορά στο ελάχιστο.

Ο κόσμος καταστράφηκε αρκετές φορές στο πέρασμα του χρόνου χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία και χωρίς να λάβει υπόψη του τις επιλογές των πολλών – και αν υπήρξε ποτέ σκέψη για θεό ή θεούς αυτή η εξέλιξη θα έπρεπε να είναι αρκετή για να σβήσει τη ψευδαίσθηση …αλλά δεν συνέβη έτσι.

Δεν  πιστεύω επίσης πως οι κοινωνίες είναι ανεύθυνες για τους ανθρώπους που τις κυβερνούν ή τις επιλογές που κάνουν – είμαστε συνυπεύθυνοι για τα πάντα ακόμη και σε αυτή τη στρεβλή μορφή δημοκρατίας.

Δεν πιστεύω στους μάρτυρες – απεχθάνομαι και ταυτόχρονα φοβάμαι τους ανθρώπους με μεσσιανικές απόψεις. Η ιστορία είναι γεμάτη από το είδος τους – εκείνο το είδος που καίει ανθρώπους για την πίστη τους, κόβει κεφάλια για τις ιδέες τους ή ξεκινά πολέμους εξόντωσης για το χρώμα του δέρματος και του χρήματος.

Ο μόνιμος φόβος μου ο οποίος κατάφερνε πάντοτε να μπαίνει μέσα στον (μέχρι σήμερα) ασφαλή μικρόκοσμο μου  ήταν πώς όταν αυτός ο κόσμος πάει στο ανάθεμα δεν θα ξεχάσει να πάρει μαζί του και εμένα – και τελικά αυτό συμβαίνει. Τώρα, σήμερα, αυτή τη στιγμή.

Κάπου εδώ ήρθε ένα ανάγνωσμα του Λιαντίνη (“Τα Ελληνικά”) που με κατέβασε από τα  βουνά της Ελβετίας του Τ. Μαν στην μεσόγειο της εποχής που βαφτίσαμε κλασική και στους επικούρειους κήπους.
Το “λάθε βιώσας” με προβλημάτιζε για χρόνια – η ερμηνεία του μου φαινόταν αξεδιάλυτο μυστήριο. Κυρίως γιατί είχα μπροστά στα μάτια μου ένα εμπειρικό παράδειγμα που φαινόταν μονίμως να διαστρέφει τον Επίκουρο : την Ελλάδα.
Στην Ελλάδα εδώ και χρόνια λάθε βιώσας σημαίνει παρασκήνιο, σημαίνει να μην ξέρει κανείς τι κάνει ο διπλανός του, σημαίνει αδιαφάνεια, σημαίνει ανηθικότητα.
Στον αντίποδα όλοι όσοι ισχυρίζονται ότι μετέχουν στον πόλεμο για την αλλαγή επιδιώκουν την προβολή, την φήμη και το χρήμα δηλαδή ότι ακριβώς απεχθάνεται ο συνεπής επικούρειος.
Η λύση του (τελικά εύκολου) προβλήματος ήταν η αποκατάσταση του αρχικού νοήματος της επικούρειας διδασκαλίας. Αν ήμουν πιο έξυπνος ίσως είχα φτάσει εκεί νωρίτερα αλλά δεν το κατόρθωσα παρά μόνο τώρα. Τελικά κατάλαβα το απλό :

“Ο Επίκουρος πριν φτάσει στο μάθημα του λάθρα βιώσαντος ανθρώπου δίδασκε την αποχή από τις κενές εξουσίες. Πριν φτάσει κάποιος στο μάθημα του λάθε βιώσας έπρεπε έμπρακτα να έχει βιώσει την ισότητα και την ισοτιμία του κήπου. Αλλιώς το επόμενο μάθημα (το λάθε βιώσας δηλαδή) θα ήταν άνευ πρακτικής αξίας.” 

Λάθε βιώσας λοιπόν σημαίνει

 “Κάνε ότι είναι να κάνεις χωρίς να επιδιώκεις την αναγνώριση και την δόξα και το χρήμα. Κάνε ότι είναι να κάνεις με σκοπό το δημόσιο όφελος χωρίς καθόλου να σε απασχολεί αν θα γίνεις διάσημος αν θα σε γράψει η ιστορία ή αν θα γίνεις πλούσιος. Κάνε ότι θέλεις να κάνεις προς όφελος του εαυτού σου και του οίκου σου χωρίς πολλές φανφάρες και επιδείξεις ικανοτήτων, χωρίς να αποζητάς την αναγνώριση και τις τιμές. Αυτές είτε θα έρθουν μόνες τους (ανάλογα του τι κάνεις) αλλά και αν δεν έρθουν μικρό το κακό διότι κατ’ ουσία είναι άχρηστες. Το μοναδικό όφελος που έχουμε είναι από αυτό που κάνουμε από τις πράξεις μας και όχι από τις τιμές που ίσως αυτές αποφέρουν. Αν το λάθε βιώσας είχε γίνει έμπρακτα αποδεκτό τότε δεν θα υπήρχαν πρωθυπουργοί δεν θα υπήρχαν πρόεδροι δεν θα υπήρχαν αξιωματούχοι χωρίς όμως τούτο να σημαίνει πως δεν θα υπήρχε και κοινωνική πολιτική οικονομική και πολιτιστική ζωή. Απλώς δεν θα υπήρχαν καθοδηγητές και σωτήρες επ ‘αυτών.”

‘Ισως η λύση να βρίσκεται στο παρελθόν – το Παράδειγμα με τις κατάλληλες προσαρμογές στην εποχή μας. Η σχέση πολίτη – πολιτείας και κατ΄ επέκταση μια άλλη κοινωνία όπως στο μοντέλο της δημοκρατίας του Σόλωνα (τονίζω ξανά τις απαραίτητες προσαρμογές και την τοποθέτηση της στο σημερινό ιστορικό πλαίσιο).
Αυτή η τελευταία κουβέντα όμως θα περιμένει την σειρά της.

andreaslioubas.blogspot.gr

Διαβάστε Επίσης  Τόσο σε καταστάσεις πολέμου, όσο και ειρήνης η έμφυλη βία είναι παρούσα

Tags: απόψεις

Related Posts

Κλιματική κρίση, εξορύξεις υδρογονανθράκων και αυτοδιοικητικές εκλογές
Απόψεις

Κλιματική κρίση, εξορύξεις υδρογονανθράκων και αυτοδιοικητικές εκλογές

by admin
19 Σεπτεμβρίου, 2023
0

Ο ΟΗΕ έχει κατατάξει την Ελλάδα και ολόκληρη τη Μεσόγειο, μεταξύ των 18 «καυτών» σημείων που θα αντιμετωπίσουν τα μεγαλύτερα...

Read more
BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

Τα «ευαίσθητα» προσωπικά δεδομένα μέσα από τη νομολογία του ΕΔΔΑ

5 Σεπτεμβρίου, 2023
Περίοδοι κρίσης και ενδοοικογενειακή βία

Η έμφυλη διάσταση της ενδοοικογενειακής βίας

4 Αυγούστου, 2023
Οι Ρομά αντιμετωπίζουν περιβαλλοντικό ρατσισμό σε μια εποχή κλιματικής καταστροφής

Οι Ρομά αντιμετωπίζουν περιβαλλοντικό ρατσισμό σε μια εποχή κλιματικής καταστροφής

3 Αυγούστου, 2023
Περιλήψεις 7ου Τακτικού Συνεδρίου της Ελληνικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας (ΕΚΕ)

Ψήφισμα υπέρ της επαναφοράς της διδασκαλίας μαθημάτων των Κοινωνικών και Πολιτικών επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

29 Ιουλίου, 2023
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Πρόσληψη Προσωπικού από την «Πλόες» Ε.ΨΥ.ΜΕ. για το οικοτροφείο «Όστρια»

Θέσεις εργασίας στο οικοτροφείο «Όστρια» του Φορέα Πλόες Ε.ΨΥ.ΜΕ

22 Σεπτεμβρίου, 2023

Συντονιστής Σπιτιού στην Καλαμάτα | Κιβωτός του Κόσμου

22 Σεπτεμβρίου, 2023

Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

22 Σεπτεμβρίου, 2023

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 6.087 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post
Το δράμα ως μέθοδος αντιμετώπισης φοβιών σε παιδιά με αυτισμό

Το δράμα ως μέθοδος αντιμετώπισης φοβιών σε παιδιά με αυτισμό

Ένωση Ελλήνων Ερευνητών: “Δεν πρέπει να διαλυθεί το ερευνητικό σύστημα”

Ένωση Ελλήνων Ερευνητών: "Δεν πρέπει να διαλυθεί το ερευνητικό σύστημα"

Διεθνής Ημέρα κατά της Επιθετικότητας εναντίον των Παιδιών

Διεθνής Ημέρα κατά της Επιθετικότητας εναντίον των Παιδιών

socialpolicy.gr

© 2023 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2023 socialpolicy.gr