Ελένη Τομπέα – Η βελτίωση των γνώσεων για την ψυχική υγεία είναι ένας βασικός τρόπος για την αντιμετώπιση των αναγκών ψυχικής υγείας των νέων. Η αξιολόγηση από την Επιτροπή Ψυχικής Υγείας για την πρωτοβουλία Opening Minds του Καναδά, εντόπισε αλλαγές στο αίσθημα στιγματισμού μέσω της αύξησης της κοινωνικής ανοχής στις αντιδράσεις των μαθητών -μέσα από μια σειρά ψηφιακών μαθημάτων που εντάχθηκαν στις αίθουσες διδασκαλίας σχολείων, ύστερα από την συνεργασία του κοινοτικού οργανισμού mindyourmind που επικεντρώνεται στη νεολαία και στο τοπικό σχολικό συμβούλιο – που δείχνει ότι αυτή η προσέγγιση λειτούργησε.
Πρόσφατα στον Καναδά, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, οι συναισθηματικές και ψυχικές ανάγκες υγείας των νέων βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής. Πολλοί νέοι άνθρωποι χειρίζονται τις αλλαγές της εφηβείας ομαλά, όμως κάποιοι άλλοι αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες. Τα προβλήματα ψυχικής υγείας όπως το άγχος και οι διαταραχές της διάθεσης, η ψύχωση, οι διατροφικές διαταραχές, οι διαταραχές προσωπικότητας και η κατάχρηση ουσιών αρχίζουν να συνδιαμορφώνονται κατά την παιδική ηλικία, κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του εγκεφάλου, και παράλληλα επηρεάζονται από τις περίπλοκες κοινωνικές καταστάσεις. [1] 1 στους 5 νέους του Καναδά βρίσκεται σε κίνδυνο εμφάνισης ψυχικής ασθένειας [2]ενώ μόνο το 25% της νεολαίας λαμβάνει τη βοήθεια που χρειάζεται, με τον κατάλληλο και σωστό τρόπο.[3]
Ο στιγματισμός είναι ένα τεράστιο εμπόδιο για τους νέους που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Συμβάλλει στη δημιουργία αισθήματος ντροπής για την διαφορετικότητα και διαιωνίζει τη σιωπή. Μια νεαρή ενήλικας περιγράφει το βάρος του στίγματος κατά τη διάρκεια της εκτεταμένης εμπειρίας της στο σχολείο: Δεν ξέρεις πώς να τους το πεις (συμμαθητές) και δεν είναι κάτι που μπορούν να διακρίνουν καθαρά σε σένα … Μακάρι να μπορούσα να γυρίσω πίσω το χρόνο, να σταθώ μπροστά στην τάξη μου και να πω, γεια είμαι η Paige και πάσχω από αγχώδη διαταραχή. Αντί να βρει υποστήριξη από τους συμμαθητές της, η Paige ολοκλήρωσε με δυσκολία το γυμνάσιο – κάτι που φάνταζε αδύνατο να το διαχειριστεί μόνη της.
Η άρση των εμποδίων του στίγματος απαιτεί αυξημένη κατανόηση και καλύτερη αναγνώριση των προβλημάτων ψυχικής υγείας, και αυτό μπορεί να ξεκινήσει στην τάξη με την ενσωμάτωση της διδακτικής ενότητας της αγωγής ψυχικής υγείας. Μια πρόσφατη καναδική μελέτη διαπίστωσε ότι οι έφηβοι μεγαλύτερης ηλικίας και οι νεαροί ενήλικες είναι περισσότερο διατεθειμένοι να αυτο-διαχειρίζονται τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ή να ζητούν την υποστήριξη από τους φίλους ή την οικογένεια τους, πριν προβούν σε βοήθεια από μια τυπική, παραδοσιακή παρέμβαση φροντίδας ψυχικής υγείας. [4] Για την υποστήριξη της αυτο-βοήθειας, είναι σημαντικό για τους ενήλικες και τους νέους να είναι εξοπλισμένοι με τις κατάλληλες γνώσεις ώστε να μπορούν να βασίσουν σε αυτές την καθημερινή τους ζωή.
mindyourmind
Η οικοδόμηση αυτής της βάσης γνώσεων από νωρίς είναι ένας από τους στόχους της mindyourmind, ένα μη-κερδοσκοπικό πρόγραμμα που χρηματοδοτείται εν μέρει από το Υπουργείο Υγείας του Οντάριο και το Long Term Care. Το πρόγραμμα αναγνωρίζει ότι οι νέοι άνθρωποι θέλουν αξιόπιστες πληροφορίες και παρέχει 24-ωρη πρόσβαση σε ιστοσελίδα και σε κοινωνικές πλατφόρμες μέσων μαζικής ενημέρωσης , όπου οι νέοι μπορούν να αναζητήσουν πηγές σχετικά με την ψυχική υγεία που να απευθύνονται σε αυτούς και το πρόβλημα τους. Η ιστοσελίδα του προγράμματος, που σχεδιάστηκε με στόχο τη μείωση του στίγματος που συνδέεται με την ψυχική ασθένεια αλλά και την αύξηση της χρήσης τόσο της επαγγελματικής υποστήριξης όσο και της υποστήριξης από φίλους και συμμαθητές, δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τη νεολαία. Αυτή η συνεργασία διασφαλίζει ότι οι πηγές συντονίζονται με το χρήστη. Με τη συμμετοχή της νεολαίας στην προαγωγή της ψυχικής υγείας τόσο διαδικτυακά όσο και πρόσωπο με πρόσωπο, το mindyourmind προωθεί σχετική ευαισθητοποίηση για τη ψυχική υγεία και εμπνέει τους νέους να δράσουν, να λάβουν βοήθεια αλλά και να δώσουν βοήθεια στις δύσκολες στιγμές.
Ένα από τα διαδραστικά εργαλεία ψηφιακής μορφής, «Η Ανατομία μιας κρίσης πανικού” (“The Anatomy of a Panic Attack,”) συν-αναπτύχθηκε από μια ομάδα 10 νέων ηλικίας 15-24 ετών από όλον τον Καναδά και περιγράφει τι είναι μια κρίση πανικού (σωματικά και ψυχολογικά συμπτώματα), προσφέροντας προτάσεις για την αντιμετώπιση της. Διάφορα βίντεο νέων ανθρώπων που συζητούν θέματα ψυχικής υγείας παρέχουν συνοπτικές πληροφορίες και προσωπικές ιστορίες, γραμμένες από τους ίδιους τους νέους, δίνοντας μια αυθεντικότητα που οι μαθητές μπορούν να ταυτιστούν και να μάθουν από αυτές, όσο και περιθώρια για προβληματισμό και μεταφορά γνώσης μεταξύ των νέων.
Μέσα στην τάξη
Πολλές θετικές αντιδράσεις αναφέρονται από τους μαθητές κατά την παράδοση των μαθημάτων μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Σε ένα εργαστήριο υπολογιστών, φοιτητές έχουν πρόσβαση και χρησιμοποιούν τις αυτές τις ενότητες του προγράμματος είτε αυτο-κατευθυνόμενοι ή με καθοδηγούμενο τρόπο, ανάλογα με την προτίμησή του δασκάλου, μαθαίνοντας και κάνοντας πράξη την αύξηση της αυτογνωσίας, μέσω ρύθμισης στόχων, λήψης αποφάσεων και χτίσιμο διαπροσωπικών δεξιοτήτων. Οι μαθητές διερευνούν τις θετικές και αρνητικές επιδράσεις του στρες, περιγράφουν την επίδραση της ψυχικής υγείας στη συνολική ευημερία και έρχονται σε επαφή με προσωπικές ιστορίες νέων ανθρώπων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας, που κυμαίνονται από το καθημερινό στρες μέχρι συγκεκριμένες ασθένειες όπως τη διαταραχή άγχους και τη σχιζοφρένεια.
[1] T. Paus, M. Keshavan and J. N. Giedd, “Why do many psychiatric disorders emerge during adolescence?” Nature Reviews Neuroscience 9, No. 12 (2008): 947-957
[2] Canadian Psychiatric Association, Youth and Mental Illness (2013). http://publications.cpa-apc.org/browse/documents/20
[3] Statistics Canada, Canadian Community Health Survey: Mental health and well being (2002). www.statcan.gc.ca/daily-quotidien/030903/dq030903a-eng.htm
[4] M. Marcus and H. Westra, H., “Mental Health Literacy in Canadian Young Adults: Results of a national survey,” Canadian Journal of Community Mental Health 31, no. 1 (2012): 1-15.
Πηγή: cea-ace.ca
socialpolicy.gr