Το Πανεπιστήμιο αλλάζει. Οι χρηματοδοτικοί περιορισμοί και η ασταθής αγορά εργασίας έχουν αλλάξει τον τρόπο που οι φοιτητές προσεγγίζουν την περαιτέρω εκπαίδευσή τους. Η εταιρεία Sodexo συγκέντρωσε πληροφορίες από περισσότερα από 140 πανεπιστήμια σχετικά με το άγχος των φοιτητών για τους βαθμούς αλλά και τις προσδοκίες για την επαγγελματική τους εξέλιξη. Για παράδειγμα, από τις πληροφορίες που προέκυψαν, το 72% των Βρετανών φοτητών ξοδεύουν από δύο έως και πέντε ώρες την ημέρα κάνοντας ιδιωτικές μελέτες (private study) και το 19% των φοιτητών στηρίζονται στην υπερανάληψη για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα οικονομικά έξοδα των σπουδών τους.
Το 2004, οι φοιτητές επιδίωκαν περισσότερο τη γνώση και ενδιαφέρονταν λιγότερο για τις επαγγελματικές τους προοπτικές μετά το πανεπιστήμιο. 10 χρόνια αργότερα, το 62% των φοιτητών επιλέγουν την Πανεπιστημιακή εκπαίδευση για να αυξήσουν τις προοπτικές απόκτησης εισοδημάτων, σε σχέση με ένα ποσοστό μόλις 36% μια δεκαετία νωρίτερα. Πιο συγκεκριμένα, το 63% των φοιτητών που καταγράφηκαν, θέλουν να βελτιώσουν τις γνώσεις τους σε ένα συγκεκριμένο τομέα ενδιαφέροντος και μόνο το 48% εξ αυτών θεωρούν πως το πτυχίο είναι απαραίτητο για την επαγγελματική πορεία που έχουν επιλέξει. Το 10% δήλωσε ότι τα υψηλότερα δίδακτρα τους ανάγκασαν να αλλάξουν το πτυχίο που είχαν επιλέξει εξ αρχής, σε μεγάλο βαθμό, όπως φαίνεται, λόγω του υψηλού και αναμενόμενου χρέους. Ένα ανησυχητικό ποσοστό, το ένα τέταρτο των φοιτητών, δήλωσε πως η επιλογή να ακολουθήσουν πανεπιστημιακές σπουδές οφείλεται αποκλειστικά στην πίεση των γονέων.
Δεδομένου ότι η απόφαση για την εισαγωγή σε ένα πανεπιστήμιο έχει γίνει πιο δύσκολη, παρόμοια και οι φοιτητές εργάζονται σκληρότερα. Τα τρία τέταρτα των φοιτητών δαπανούν μέχρι και πέντε ώρες την ημέρα μελετώντας εκτός των αιθουσών των διαλέξεων/παραδόσεων, αν και μόνο 8% μελετούν στη βιβλιοθήκη – το άλλοτε κέντρο μελέτης των φοιτητών.
Ο βαθμός του πτυχίου βρίσκεται στην κορυφή του καταλόγου των ανησυχιών των φοιτητών. Περίπου το 84% αναφέρει ότι ανησυχεί για τον τελικό βαθμό, ποσοστό αυξημένο κατά 12% σε σχέση με δύο χρόνια πριν και μια σημαντική αύξηση του 61% από το 2004. Φαίνεται ότι το μακρινό μέλλον αποτελεί λιγότερη ανησυχία. Μόνο το 54% ανησυχεί για την εύρεση εργασίας μετά την αποφοίτηση, 2% λιγότερο από το 2012 και το ποσοστό των φοιτητών που ανησυχούν για την αποπληρωμή των χρεών μειώθηκε κατά 4%. Ίσως τα χρέη να έχουν αυξηθεί τόσο πολύ που η αποπληρωμή τους να θεωρείται αδιανόητη. Ένα ποσοστό 28%, ωστόσο, παραδέχθηκε ότι τα αναμενόμενα επίπεδα του χρέους τους ήταν τόσο υψηλά ως επένδυση για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, αναμένοντας πως δεν θα είναι ποτέ σε θέση να τα ξεπληρώσουν. Υπήρξε επίσης μια αύξηση φοιτητών που νιώθουν μοναξιά: πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου των φοιτητών που ρωτήθηκαν, το 36%, ανησυχούσαν γιατί αισθάνονταν απομονωμένοι.
Για πολλούς υποψήφιους φοιτητές το σημαντικότερο και πιο καθοριστικό στοιχείο για την απόφασή τους να συνεχίσουν τις πανεπιστημιακές σπουδές είναι τα δίδακτρα. Οι περικοπές στην Παιδεία και η συνακόλουθη αύξηση των τιμών οδήγησε σε μια άμεση πτώση των αιτήσεων κατά 8,7%. Το οικονομικό στοιχείο αποτελεί ξεκάθαρα έναν σημαντικό παράγοντα.
socialpolicy.gr