Απόδοση/ Μετάφραση: Ελένη Τομπέα
Επιμέλεια: Ντούνης Ανδρέας
Η Consumers International θεωρεί ότι θα χαθεί μια μεγάλη ευκαιρία, αν δεν πραγματοποιηθεί η διασύνδεση μεταξύ της καταναλωτικής προστασίας και της αειφόρου ανάπτυξης. Παρότι οι καταναλωτές βρίσκονται στο επίκεντρο πολλών εκ των ζητημάτων που συμπεριλαμβάνοναι στους νέους Στόχους για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Sustainable Development Goals) υπάρχει μικρή ή και καμία μνεία στην ίδια την προστασία των καταναλωτών.
Η προστασία και η ενδυνάμωση των καταναλωτών θα πρέπει να αναγνωριστεί ως κεντρικής σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Διασφαλίζει ότι οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται δίκαια και με αξιοπρέπεια στην αγορά και έχουν πρόσβαση σε ασφαλή και υγιεινά προϊόντα και υπηρεσίες. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους φτωχούς και ευάλωτους ανθρώπους, οι οποίοι πέφτουν συχνότερα θύματα εκμετάλλευσης.
Η καταναλωτική προστασία παρέχει ένα σαφές μέσο για τη μείωση των ανισοτήτων και την προώθηση της ισότητας, της δικαιοσύνης και της ευημερίας σε μια ολοένα και πιο περίπλοκη παγκόσμια οικονομία.
Τρία παραδείγματα που επεξηγούν γιατί η καταναλωτική προστασία είναι σημαντική για τους SDGs:
- Ο Αναπτυξιακός Στόχος 2 αφορά στον τερματισμό της πείνας, την επίτευξη της επισιτιστικής ασφάλειας και τη βελτίωση της διατροφής. Για να επιτευχθεί αυτό, οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε θρεπτικά και προσιτά τρόφιμα που ακολουθούν τα πρότυπα ασφάλειας των τροφίμων.
- Ο Αναπτυξιακός Στόχος 3 αναφέρει τη διασφάλιση της υγιούς ζωής και της προώθησης της ευημερίας για όλους σε όλες τις ηλικίες. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, αλλά και στην προστασία έναντι μη ασφαλών προϊόντων και υπηρεσιών που προκαλούν προβλήματα υγείας, τραυματισμό ή θάνατο.
- Ο Αναπτυξιακός Στόχος 8 στοχεύει στην παρατεταμένη και χωρίς αποκλεισμούς βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη. Αυτό είναι δύσκολο να επιτευχθεί εάν οι καταναλωτές δεν εκπροσωπούνται και δεν διαδραματίσουν το ρόλο τους στην οικονομία.
Παρόμοια σημεία μπορούν να συνδεθούν με σχεδόν κάθε ένα από τους στόχους για την αειφόρο ανάπτυξη. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να γίνει η σύνδεση μεταξύ της προστασίας των καταναλωτών και των SDGs, είναι να τεθεί η εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών του ΟΗΕ για την προστασία των καταναλωτών ως ένας από τους SDGs στόχους.
Έτσι θα επιτευχθεί μια πραγματική πρακτική υποστήριξη για την προστασία των καταναλωτών:
- Θα αυξήσει το προφίλ της προστασίας των καταναλωτών με διεθνείς και εθνικούς οργανισμούς και υπηρεσίες που δεν είχαν προηγουμένως συμπεριλάβει την καταναλωτική προστασία στην ατζέντα τους.
- Θα απαιτήσει από τη διεθνή κοινότητα την έκθεση και τη μέτρηση σε τακτική βάση σχετικά με την εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών του ΟΗΕ.
Γι’αυτούς του λόγους η Consumers International ζητά να συμπεριληφθούν οι κατευθυντήριες γραμμές του ΟΗΕ για την προστασία των καταναλώτων στο πλαίσιο του προτεινόμενου στόχου για τα μέσα εφαρμογής και της παγκόσμιας εταιρικής σχέση, με τον ακόλουθο διατομεακό στόχο :
– Μέχρι το 2030 να εξασφαλιστεί πως όλες οι χώρες έχουν εφαρμόσει τις κατευθυντήριες γραμμές των Ηνωμένων Εθνών για την Προστασία των Καταναλωτών.
Η ικανότητα των ανθρώπων να καταναλώνουν, οι καταναλωτικές επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους και το εάν έχουν δίκαιη μεταχείριση ως καταναλωτές, επηρεάζει ουσιαστικά την ποιότητα ζωής τους καθώς και το περιβάλλον γύρω τους.
Είναι λοιπόν, σαφές ότι, οι στόχοι για την αειφόρο ανάπτυξη που αφορούν την εξάλειψη της φτώχειας, την προστασία του πλανήτη και την προώθηση της κοινής ευημερίας, βασίζονται ουσιαστικά στο πώς οι καταναλωτές σκέφτονται και ενεργούν, και πώς προστατεύονται οι ευκαιρίες και οι επιλογές τους – στον ανεπτυγμένο αλλά και στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
Πηγή: consumersinternational.blogspot.gr
socialpolicy.gr