• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Δευτέρα, 25 Σεπτεμβρίου, 2023
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    HR Assistant @ BEREC

    4th expert Workshop “Voices in Transit: Human Stories from Migration Routes to Europe”

    4th expert Workshop “Voices in Transit: Human Stories from Migration Routes to Europe”

    Πρόσληψη Προσωπικού από την «Πλόες» Ε.ΨΥ.ΜΕ. για το οικοτροφείο «Όστρια»

    Θέσεις εργασίας στο οικοτροφείο «Όστρια» του Φορέα Πλόες Ε.ΨΥ.ΜΕ

    Συντονιστής Σπιτιού στην Καλαμάτα | Κιβωτός του Κόσμου

    Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

    Παιδαγωγός – Φροντιστής | Κιβωτός του Κόσμου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    PwC Greece _ Senior Public Tenders Associate

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    31ο Ενημερωτικό Σημείωμα Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ.

    Communications Lead @ Lifting Hands International

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Δωρεάν διαδικτυακά εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής της ΔΥΠΑ | Οκτώβριος 2023

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Εκτός εργατικού δυναμικού η συντριπτική πλειονότητα των Ατόμων με Αναπηρία

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Ψηφιακή Ευρώπη: το ΕΚ ζητά ταχεία θέσπιση ευρωπαϊκής κάρτας κοινωνικής ασφάλισης

    Προς έναν πιο ψηφιακό συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    16ο Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας | ART4MORE 2023

    16ο Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας | ART4MORE 2023

    Festival Alzheimer 2023 

    Festival Alzheimer 2023 

    8μηνη εντατική εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Βιωματική Εκπαίδευση | Συμπεριληπτική Ψυχοθεραπεία ως προς τα Φύλα, τις Σεξουαλικότητες & την Ποικιλομορφία των Σχέσεων

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην GSRD (Gender & sex relationship diversity) θεραπεία

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Εκπαίδευση στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    HR Assistant @ BEREC

    4th expert Workshop “Voices in Transit: Human Stories from Migration Routes to Europe”

    4th expert Workshop “Voices in Transit: Human Stories from Migration Routes to Europe”

    Πρόσληψη Προσωπικού από την «Πλόες» Ε.ΨΥ.ΜΕ. για το οικοτροφείο «Όστρια»

    Θέσεις εργασίας στο οικοτροφείο «Όστρια» του Φορέα Πλόες Ε.ΨΥ.ΜΕ

    Συντονιστής Σπιτιού στην Καλαμάτα | Κιβωτός του Κόσμου

    Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

    Παιδαγωγός – Φροντιστής | Κιβωτός του Κόσμου

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    PwC Greece _ Senior Public Tenders Associate

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για Διαχειριστή/τρια Κοινωνικών Δομών Βασικών Αγαθών πλήρους απασχόλησης

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    Χορήγηση Υποτροφιών SYLFF 2023-2024

    31ο Ενημερωτικό Σημείωμα Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ.

    Communications Lead @ Lifting Hands International

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Δωρεάν διαδικτυακά εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής της ΔΥΠΑ | Οκτώβριος 2023

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας: 3.000 πόλεις προβάλλουν τα επιτεύγματά τους για την βιώσιμη αστική κινητικότητα

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Οργάνωση του Ακαδημαϊκού Έτους στην Ευρώπη – 2023/24

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Σύμβαση για τη βία και την παρενόχληση: Το Συμβούλιο συμφωνεί σε αξιοπρεπή εργασία για όλες και όλους

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Εκτός εργατικού δυναμικού η συντριπτική πλειονότητα των Ατόμων με Αναπηρία

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Το νέο Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Στοιχεία για τις τεκνοθεσίες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά το έτος 2022

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Μετανάστευση εργατικού δυναμικού: βελτίωση των νόμιμων οδών εργασίας στην ΕΕ

    Ψηφιακή Ευρώπη: το ΕΚ ζητά ταχεία θέσπιση ευρωπαϊκής κάρτας κοινωνικής ασφάλισης

    Προς έναν πιο ψηφιακό συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    16ο Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας | ART4MORE 2023

    16ο Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας | ART4MORE 2023

    Festival Alzheimer 2023 

    Festival Alzheimer 2023 

    8μηνη εντατική εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Εντατική Εκπαίδευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική

    Μονοετής Βιωματική Εκπαίδευση | Συμπεριληπτική Ψυχοθεραπεία ως προς τα Φύλα, τις Σεξουαλικότητες & την Ποικιλομορφία των Σχέσεων

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην GSRD (Gender & sex relationship diversity) θεραπεία

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των ανηλίκων στην Ελλάδα απαιτούνται επιστημονικά τεκμηριωμένες ψυχοκοινωνικές θεραπείες

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Εκπαίδευση στην Focusing Τραυματοθεραπεία

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία της ψυχιατρικής & των νευροεπιστημών

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Εκπαίδευση στο Focusing και στη Focusing-βιωματική Ψυχοθεραπεία

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Παγκόσμια Ημέρα για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας 2023

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    Φυσικοθεραπεία στην Ψυχική Υγεία

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

“Το Δεύτερο Φύλο” – Σιμόν ντε Μποβουάρ

14 Απριλίου, 2016
in Κοινωνική Θεωρία
1
το Δεύτερο Φύλο

Οι περισσότεροι φιλόσοφοι συμφωνούν ότι η μεγαλύτερη συμβολή της Μποβουάρ (Beauvoir)  στην φιλοσοφία ήταν το επαναστατικό της έργο και έργο ζωής, “Το Δεύτερο φύλο” .  Δημοσιεύθηκε σε δύο τόμους το 1949 (συμπυκνώνεται σε ένα κείμενο που διαιρείται σε δύο «βιβλία» στα Αγγλικά), και αμέσως βρήκε τόσο πρόθυμο κοινό όσο και σκληρούς κριτικούς. Το “δεύτερο φύλο” ήταν τόσο αμφιλεγόμενο που το Βατικανό το συμπεριέλαβε (μαζί με το μυθιστόρημα της Μποβουάρ “Οι Μανταρίνοι”) στον κατάλογο με τα απαγορευμένα βιβλία. Την εποχή που γράφτηκε το δεύτερο φύλο, είχε πραγματοποιηθεί ελάχιστη σοβαρή φιλοσοφία σχετικά με τις γυναίκες από μια φεμινιστική σκοπιά. Με εξαίρεση μερικά μόλις βιβλία, οι συστηματικές συμπεριφορές καταπίεσης των γυναικών τόσο ιστορικά όσο και στη σύγχρονη εποχή δεν αναφέρονταν σχεδόν πουθενά.  Με το εντυπωσιακό εύρος της έρευνας και το βάθος των κεντρικών του στοιχείων, το δεύτερο φύλο παραμένει μέχρι σήμερα ένα από τα θεμελιώδη κείμενα της φιλοσοφίας, του φεμινισμού και των γυναικείων σπουδών.

Η κύρια θέση του δεύτερου φύλου περιστρέφεται γύρω από την ιδέα ότι η γυναίκα έχει κρατηθεί σε μια σχέση μακρόχρονης καταπίεσης από τον άνδρα μέσω του υποβιβασμού της στο “έτερο” του άντρα. Σύμφωνη με την φιλοσοφία του Χέγκελ και του Σαρτρ, η Μποβουάρ βρίσκει ότι ο εαυτός χρειάζεται ετερότητα προκειμένου να αυτοπροσδιοριστεί ως υποκείμενο. Επομένως, η κατηγορία της ετερότητας,  είναι απαραίτητη για την στοιχειοθέτηση του εαυτού ως εαυτός. Ωστόσο, το κίνημα της αυτογνωσίας μέσα από την ετερότητα υποθέτει ότι είναι αμοιβαίο και συχνό ο εαυτός να αντικειμενοποιείται από τον Άλλο, όπως ο εαυτός αντικειμενοποιεί τον Άλλο. Αυτό που ανακαλύπτει η Μποβουάρ στην πολύπλευρη διερεύνηση της κατάστασης της γυναίκας, είναι ότι η γυναίκα συνεχώς ορίζεται ως ο Άλλος από τον άνδρα, ο οποίος άνδρας αναλαμβάνει τον ρόλο του εαυτού. Όπως εξηγεί η ίδια στην εισαγωγή της: 

“Η γυναίκα είναι το τυχαίο, το επουσιώδες, το αντίθετο του ουσιώδους. Ο Άνδρας είναι το υποκείμενο, αυτός είναι το απόλυτο-η γυναίκα είναι ο Άλλος”.

Επιπλέον, η Μποβουάρ ισχυρίζεται ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι μια διφορούμενη αλληλεπίδραση μεταξύ υπερβατικότητας και εμμένειας, παρόλα αυτά οι άνδρες έχουν ευνοηθεί με το προνόμιο να εκφράζουν την υπερβατικότητα μέσω έργων, ενώ οι γυναίκες εξαναγκάζονται σε μια ζωή επαναλαμβανόμενης και μη δημιουργικής εμμένειας. Συνεπώς η Μποβουάρ προτείνει να διερευνήσει πώς προέκυψε αυτή η ριζικά άνιση σχέση, καθώς και ποιες δομές, στάσεις και προϋποθέσεις συνεχίζουν να διατηρούν την κοινωνική της εξουσία.

Το έργο χωρίζεται σε δύο κύρια θέματα. Το πρώτο βιβλίο ερευνά τα «Στοιχεία και τους Μύθους» για τις γυναίκες από πολλαπλές οπτικές γωνίες, συμπεριλαμβανομένων της βιολογικής-επιστημονικής, της ψυχαναλυτικής, της υλιστικής, της ιστορικής, της λογοτεχνικής και της ανθρωπολογικής. Σε κάθε μία από αυτές τις προσεγγίσεις, η Μποβουάρ είναι προσεκτική και ισχυρίζεται πως καμία από αυτές δεν εξηγεί επαρκώς τον ορισμό της γυναίκας ως ο Άλλος του άνδρα ή της συνακόλουθης καταπίεσης της. Ωστόσο, κάθε μια από αυτές τις προσεγγίσεις συμβάλλει στη συνολική κατάσταση της γυναίκας ως το άλλο φύλο. Για παράδειγμα, κατά την οπτική της βιολογίας και της ιστορίας, η Μποβουάρ σημειώνει ότι οι γυναίκες βιώνουν ορισμένα φαινομένα όπως είναι η εγκυμοσύνη, η γαλουχία και η εμμηνόρροια που είναι ξένα προς το βίωμα των ανδρών και έτσι αυτό συμβάλει στην αισθητή διαφορά στην κατάσταση των γυναικών. Ωστόσο, αυτά τα φυσιολογικά γεγονότα σε καμία περίπτωση δεν προβαλούν άμεσα αιτία για την γυναίκα να είναι υποδεέστερη του άνδρα, διότι η βιολογία και η ιστορία δεν είναι απλά «γεγονότα» ενός αμερόληπτου παρατηρητή , αλλά είναι πάντα ενσωματωμένα και ερμηνεύονται από μια κατάσταση. Επιπλέον, αναγνωρίζει ότι η ψυχανάλυση και ο ιστορικός υλισμός συμβάλλουν σε τεράστιο βαθμό στις γνώσεις σχετικά με τη σεξουαλική, οικογενειακή και υλική ζωή της γυναίκας, αλλά αποτυγχάνουν να αιτιολογήσουν ολόκληρη την εικόνα. Η ψυχανάλυση αρνείται την πραγματικότητα της επιλογής και ο ιστορικός υλισμός παραλείπει να λάβει υπόψη την υπαρξιακή σημασία των φαινομένων που μειώνουν τις υλικές συνθήκες.

Διαβάστε Επίσης  Κνουτ Χάμσουν: "H Πείνα"

Το πιο πλούσιο φιλοσοφικά σημείο του πρώτου βιβλίου του δεύτερου φύλου είναι η ανάλυση των μύθων. Εκεί η Μποβουάρ καταπιάνεται με τον τρόπο κατά τον οποίο οι προηγούμενες αναλύσεις (βιολογικές, ιστορικές, ψυχαναλυτικές, κ.λπ.) συμβάλλουν στην διαμόρφωση του μύθου του «Αιώνιου Θηλυκού». Αυτός ο παραδειγματικός μύθος, που ενσωματώνει πολλαπλούς μύθους για την γυναίκα (όπως ο μύθος της μητέρας, της παρθένου, της μητέρας πατρίδας, της μητέρας φύσης, κ.λπ.) επιχειρεί να παγιδεύσει τη γυναίκα σε ένα αδύνατο ιδανικό μέσω της άρνησης της ατομικότητας και των πολλών διαφορετικών καταστάσεων για την γυναίκα. Στην πραγματικότητα, το ιδανικό που καθορίζεται από το “αιώνιο θηλυκό” στήνει μια αδύνατη προοπτική διότι οι διάφορες εκφάνσεις του μύθου της θηλυκότητας εμφανίζονται ως αντιφατικές και διπλές. Για παράδειγμα, η ιστορία μας δείχνει ότι για όσες αναπαραστάσεις της μητέρας ως ο σεβαστός θεματοφύλακας της ζωής, υπάρχουν άλλες τόσες απεικονίσεις της ως ο προάγγελος του θανάτου. Η αντίφαση του ότι ο άνθρωπος αισθάνεται πως γεννήθηκε και πρέπει να πεθάνει προβάλλονται στο πρόσωπο της μητέρας που θεωρείται υπεύθυνη και για τα δύο. Έτσι η γυναίκα ως μητέρα αγαπάται και μισείται ταυτόχρονα και οι επιμέρους μητέρες βρίσκονται στην απελπιστική αυτή αντίφαση. Αυτή η διπλή και αντιφατική λειτουργία εμφανίζεται σε όλους τους γυναικείους μύθους, αναγκάζοντας έτσι τις γυναίκες να αναλάβουν το βάρος και το φορτίο της ύπαρξης.

Το δεύτερο βιβλίο αρχίζει με το πιο διάσημο ισχυρισμό της Μποβουάρ

«Μία γυναίκα δεν γεννιέται, αλλά μάλλον γίνεται, γυναίκα.»

Με αυτό τον ισχυρισμό, η Μποβουάρ θέλει να καταστρέψει την ουσιοκρατία, η οποία ισχυρίζεται ότι οι γυναίκες γεννιούνται «θηλυκές» (σύμφωνα με ό, τι η κουλτούρα και η εποχή ορίζει κάθε φορά) και μάλλον κατασκευάζονται να είναι μέσω των κοινωνικών κατηχήσεων. Χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα αναφορών και παρατηρήσεων, η πρώτη ενότητα του δεύτερου βιβλίου, εντοπίζει την εκπαίδευση της γυναίκας από την παιδική της ηλικία, προχωρά στην εφηβεία και τέλος στα βιώματα λεσβιακού έρωτα και σεξουαλικής μύησης (εάν έχει τέτοια). Σε κάθε στάδιο, η Μποβουάρ απεικονίζει πώς οι γυναίκες αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις αξιώσεις τους για υπέρβαση και την αυθεντική υποκειμενικότητα μέσω μιας σταδιακής και αυστηρότερης αποδοχής του «παθητικού» και «αποξενωμένου» ρόλου στα “ενεργά” και “υποκειμενικά” αιτήματα του άνδρα. Η παθητικότητα και η αλλοτρίωση της γυναίκας εξετάζονται στη συνέχεια σε αυτό που φέρει ως τίτλους η Μποβουάρ «Κατάσταση» και «Αιτιολόγηση». Μελετά τους ρόλους της γυναίκας, της μητέρας και της πόρνης για να δείξει πώς οι γυναίκες, αντί να έχουν υπερβατικότητα μέσω της δουλειάς και της δημιουργικότητας, υποχρεώνονται στις μονότονες υπάρξεις του να έχουν παιδιά, να φροντίζουν το σπίτι και να είναι τα σεξουαλικά αντικείμενα της ανδρικής λίμπιντο.

Επειδή η Μποβουάρ διατηρεί την υπαρξιστική πεποίθηση στην απόλυτη οντολογική ελευθερία του καθενός ανεξαρτήτως φύλου, ποτέ δεν ισχυρίζεται ότι ο άνδρας έχει καταφέρει να καταστρέψει την ελευθερία της γυναίκας ή ότι την έχει πραγματικά μετατρέψει σε “αντικείμενο” σε σχέση με την δική του υποκειμενικότητα. Η γυναίκα εξακολουθεί να είναι μια υπερβατική ελευθερία, παρά την αντικειμενοποίηση, την αλλοτρίωση και την καταπίεση.

Διαβάστε Επίσης  Η Ερμηνεία του Deleuze για τον Foucault | Β: Απόλαυση και Επιθυμία

Αν και σίγουρα δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ο ρόλος της γυναίκας ως ο Άλλος είναι δικό της λάθος,  δεν μπορούμε επίσης να λέμε ότι είναι πάντα εντελώς αθώα στην υποταγή της. Όπως αναφέρει στο βιβλίο της “Η Ηθική της ασάφειας” , η Μποβουάρ πιστεύει ότι υπάρχουν πολλές πιθανές συμπεριφορές κακής πίστεως, όπου η ύπαρξη διαφεύγει της ευθύνης της μέσω προκατασκευασμένων αξιών και πεποιθήσεων. Πολλές γυναίκες που ζουν σε μια πατριαρχική κουλτούρα είναι ένοχες για αυτή την συμπεριφορά και κατά συνέπεια είναι κατά κάποιο τρόπο συνένοχες στη δική τους υποταγή λόγω των φαινομενικών ωφελειών που μπορεί να αποφέρει καθώς και της προσωρινής παύσης από την ευθύνη που υπόσχεται. Η Μποβουάρ εξετάζει τρεις συγκεκριμένες “ψευδείς” στάσεις όπου οι γυναίκες κρύβουν την ελευθερία:  “Η ναρκισσιστική”, “Η ερωτευμένη”, και “Η μυστικιστική”. Και στις τρείς αυτές συμπεριφορές οι γυναίκες αρνούνται την αρχική ουσία της ελευθερίας τους, βυθίζοντας την στο αντικείμενο. Στην περίπτωση της πρώτης, το αντικείμενο είναι ο ίδιος ο εαυτός της, στη δεύτερη ο αγαπημένος της και στην τρίτη, το απόλυτο ή ο Θεός.

Η Μποβουάρ καταλήγει στο συμπέρασμα της εργασία της, ισχυριζόμενη διάφορες συγκεκριμένες απαιτήσεις ως αναγκαίες για την χειραφέτηση της γυναίκας και για την αποκατάσταση του εγώ της. Πρώτον και κύριον, ζητά να επιτρέπεται στη γυναίκα να υπερβαίνει μέσα από τα δικά της έργα, με όλους τους κίνδυνους, τα ρίσκα και την αβεβαιότητα που αυτό συνεπάγει. Ως εκ τούτου:

“η σύγχρονη γυναίκα υπερηφανεύεται για τον εαυτό της, όσον αφορά τη σκέψη, τις δράσεις, την εργασία, την δημιουργία, επί ίσοις όροις με τους άνδρες – αντί να επιδιώκει να τους δυσφημεί, δηλώνει τον εαυτό της ίσο με εκείνους”.

Προκειμένου να εξασφαλιστεί η ισότητα της γυναίκας, η Μποβουάρ υποστηρίζει αλλαγές στις κοινωνικές δομές όπως καθολική παιδική μέριμνα, ίση εκπαίδευση, αντισύλληψη και νόμιμη άμβλωση για τις γυναίκες – και ίσως το σημαντικότερο για την γυναίκα, οικονομική ελευθερία και ανεξαρτησία από τον άνδρα. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό το είδος της ανεξαρτησίας, η Μποβουάρ πιστεύει ότι οι γυναίκες θα επωφεληθούν σε κάποιο βαθμό από τη μη-αλλοτρίωση, τον μη-εκμεταλλεύσιμο παραγωγικό μόχθο. Με άλλα λόγια, η Μποβουάρ πιστεύει ότι οι γυναίκες θα ωφεληθούν παρά πολύ από την εργασία. Όσον αφορά το γάμο, η πυρηνική οικογένεια είναι επιζήμια και για τους δύο εταίρους, ειδικά για την γυναίκα. Ο γάμος, όπως κάθε άλλη αυθεντική επιλογή, πρέπει να επιλέγεται ενεργά ανά πάσα στιγμή, αλλιώς είναι μια πτήση από την ελευθερία σε ένα στατικό θεσμό.

Η έμφαση της Μποβουάρ  στο γεγονός ότι οι γυναίκες πρέπει να έχουν πρόσβαση στα ίδια είδη δραστηριοτήτων και έργων με τους άνδρες, την τοποθετεί σε κάποιο βαθμό στην φιλελεύθερη φιλοσοφική παράδοση ή στον φεμινισμό δεύτερου κύματος. Απαιτεί οι γυναίκες να αντιμετωπίζονται ως ίσες με τους άνδρες,  και οι νόμοι, τα έθιμα και η εκπαίδευση θα πρέπει να μεταβληθούν για να ενθαρρυνθεί η ισότητα. Ωστόσο, το δεύτερο φύλο διατηρεί πάντα την θεμελιώδη υπαρξιστιστική πεποίθησή ότι κάθε άτομο, ανεξάρτητα από το φύλο, την κοινωνική τάξη ή την ηλικία, θα πρέπει να ενθαρρύνεται να ορίζει τον εαυτό του ή τον εαυτό της και να λαμβάνει την ατομική ευθύνη που συνεπάγεται η ελευθερία. Αυτό απαιτεί όχι μόνο την εστίαση στους παγκόσμιους θεσμούς, αλλά και σε κάθε επιμέρους ύπαρξη που αγωνίζεται εντός της αμφισημίας της.

Πηγή: Internet Encyclopedia of Philosophy

Απόδοση στα ελληνικά: Ελένη Τομπέα

socialpolicy.gr

Tags: βιβλίακοινωνική θεωρίαΣιμόν ντε Μποβουάρφιλοσοφία

Related Posts

Εκδήλωση «Η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα»
Ημερίδες-Συνέδρια

Εκδήλωση «Η Κοινωνιολογία στην Ελλάδα»

by admin
21 Σεπτεμβρίου, 2023
0

Το Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ σας προσκαλεί σε εκδήλωση με αφορμή την έκδοση του βιβλίου "Sociology in Greece. Its history...

Read more
Παρουσίαση του βιβλίου “Μεταξύ νόησης και φωνής”

Παρουσίαση του βιβλίου “Μεταξύ νόησης και φωνής”

19 Σεπτεμβρίου, 2023
Παρουσίαση του βιβλίου «Κοινωνικο-πολιτικές Έμφυλες Προσεγγίσεις»

Παρουσίαση του βιβλίου «Κοινωνικο-πολιτικές Έμφυλες Προσεγγίσεις»

15 Σεπτεμβρίου, 2023
51ο Φεστιβάλ Βιβλίου | Πεδίον του Άρεως

51ο Φεστιβάλ Βιβλίου | Πεδίον του Άρεως

1 Σεπτεμβρίου, 2023
Οι συνέπειες της νεωτερικότητας

Οι συνέπειες της νεωτερικότητας

1 Σεπτεμβρίου, 2023
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

Δωρεάν διαδικτυακά εργαστήρια ομαδικής συμβουλευτικής της ΔΥΠΑ | Οκτώβριος 2023

25 Σεπτεμβρίου, 2023
Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

HR Assistant @ BEREC

25 Σεπτεμβρίου, 2023
4th expert Workshop “Voices in Transit: Human Stories from Migration Routes to Europe”

4th expert Workshop “Voices in Transit: Human Stories from Migration Routes to Europe”

25 Σεπτεμβρίου, 2023

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 6.087 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post
Αντιμετωπίζοντας τις ανισότητες βελτιώνοντας την θέση των πλέον ευάλωτων παιδιών

Αντιμετωπίζοντας τις ανισότητες βελτιώνοντας την θέση των πλέον ευάλωτων παιδιών

ΟΑΕΔ Κοινωνικός Τουρισμός 2013

Πρόγραμμα Κοινωφελούς Χαρακτήρα σε Επιβλέποντες Φορείς για 728 θέσεις πλήρους απασχόλησης

41 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζουν σοβαρές υλικές στερήσεις

41 εκατομμύρια άνθρωποι στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζουν σοβαρές υλικές στερήσεις

socialpolicy.gr

© 2023 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2023 socialpolicy.gr