Η ημερίδα με τίτλο: «Η Eυρωπαϊκή Πράξη Προσβασιμότητας», που διοργάνωσε η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνα Κούνεβα, πραγματοποιήθηκε στις 25/11 στο Ίδρυμα Ευγενίδου, και ενημέρωσε αναλυτικά για το νέο νομοθέτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αλλά και τους νέους σχεδιασμούς της Προνοιακής Πολιτικής. Εδώ επιχειρούμε μια όσο το δυνατό πιο συνοπτική παρουσίασή της. Στην ημερίδα έδωσαν το «παρών» εκπρόσωποι του αναπηρικού κινήματος και ειδικοί επιστήμονες.
Η Σοφία Χαϊδοπούλου-Ευγενίδη, χαιρετίζοντας εκ μέρους του Ιδρύματος Ευγενίδου, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ανεμπόδιστη πρόσβαση. Παρουσίασε τον φιλόδοξο στόχο του Ιδρύματος για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Και τόνισε ότι όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν με καμία «ευαισθησία» αλλά με την υποχρέωση που απορρέει από την Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία για κάθε δημόσιο και ιδιωτικό φορέα.
Ο Γιάννης Βαρδακαστάνης, Πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ και του Ευρωπαϊκού Φόρουμ για την Αναπηρία (EDF), παρουσίασε το ιστορικό της Ευρωπαϊκής Πράξης Προσβασιμότητας, μια προσπάθεια που ξεκίνησε από το 2007 και αποτελεί πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος. Σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πράξη Προσβασιμότητας, ο κ.Βαρδακαστάνης ανέφερε ότι δεν μιλάμε για πράξη αλληλεγγύης αλλά για δικαίωμα, για υποχρέωση για τα κράτη-μέλη και για πράξη απόδοσης δικαιοσύνης. Αναφέρθηκε και στο παράδειγμα των ΗΠΑ που με την ισχυρή νομοθεσία τους παράγουν προσβάσιμα προϊόντα και υπηρεσίες. Επιπρόσθετα, πρότεινε στην Κ. Κούνεβα συνάντηση εργασίας με τα Επιμελητήρια, τους εργοδοτικούς φορείς και τα αρμόδια Υπουργεία για το θέμα. Τέλος, αναφέρθηκε στο πανελλαδικό παν-αναπηρικό συλλαλητήριο των ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους, στην Αθήνα 2 Δεκεμβρίου.
Η πρώτη συνεδρία αφορούσε αμιγώς την Ευρωπαϊκή Πράξη Προσβασιμότητας και η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και της GUE-NGL, Κωνσταντίνα Κούνεβα παρουσίασε τα βασικά στοιχεία της Γνωμοδότησής της στην Επιτροπή Αναφορών του για την Ευρωπαϊκή Πράξη Προσβασιμότητας, ένα σχέδιο Οδηγίας που ορίζει ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες κυρίως της ψηφιακής αγοράς, όπως smartphones, ηλεκτρονικά βιβλία, ΑΤΜs, οπτικοακουστικές υπηρεσίες, θα πρέπει να σχεδιάζονται έτσι, ώστε να είναι καθολικά προσβάσιμα. Η Κ. Κούνεβα, στη γνωμοδότησή της, προτείνει μεταξύ άλλων:
➡ Την ενίσχυση των εποπτικών αρχών
➡ Την συμπερίληψη στην Οδηγία και του προσβάσιμου δομημένου περιβάλλοντος
➡ Τις αναλυτικές επεξηγήσειςπου πρέπει συνοδεύουν τα νέα προϊόντα
➡ Την κατάρτιση προσωπικού που θα βοηθήσει τα άτομα με αναπηρία να χρησιμοποιήσουν τα νέα προϊόντα
➡ Την ταχύτερη εφαρμογή της Οδηγίας
➡ Την οικονομική προσβασιμότητα των νέων προϊόντων, ώστε το κόστος προσαρμογής τους να μην περάσει στα ΑμεΑ.
Καταλήγοντας η Κ.Κούνεβα τόνισε ότι στόχος πρέπει να είναι: «Προσβάσιμα προϊόντα και υπηρεσίες, σε ένα προσβάσιμο περιβάλλον, σε μια προσβάσιμη κοινωνία και οικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια πήρε τον λόγο η Μαρίλυ Χριστοφή, Τοπογράφος Μηχανικός, Εμπειρογνώμων Προσβασιμότητας και Συνεργάτης της ΕΣΑμεΑ. Η κα Χριστοφή ανέφερε ότι ο στόχος της Πράξης είναι η βελτίωση της ομαλής λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς και άρση/αποτροπή φραγμών στην ελεύθερη κυκλοφορία προσβάσιμων προϊόντων και υπηρεσιών. Μεγαλύτερη ένταξη και συμμετοχή των πολιτών με αναπηρία και τρίτης ηλικίας στην κοινωνία, ίση μεταχείριση όσον αφορά την πρόσβαση σε αγαθάκαι υπηρεσίες. Επιπλέον, αναφέρθηκε στα οφέλη της Οδηγίας για τις επιχειρήσεις και στα άτομα με αναπηρία.
Για τις επιχειρήσεις μπαίνουν κοινοί κανόνες στην ΕΕ σχετικά με την προσβασιμότητα, που οδηγούν σε μείωση κόστους παραγωγής ενώ γίνεται και ευκολότερη η διασυνοριακή εμπορία προϊόντων και υπηρεσιών. Τέλος, δημιουργούνται περισσότερες ευκαιρίες στην αγορά για τα προσβάσιμα προϊόντα και υπηρεσίες τους.
Για τα άτομα με αναπηρία και τους ηλικιωμένους τα οφέλη είναι ότι θα υπάρχουν περισσότερα προσβάσιμα προϊόντα και υπηρεσίες στην αγορά, δυνατότητα επιλογής, πιο ανταγωνιστικές τιμές, λιγότερα εμπόδια κατά την πρόσβαση στην εκπαίδευση καιστην ανοικτή αγορά εργασίας καιπερισσότερες διαθέσιμες θέσεις εργασίας όπου θα απαιτείται τεχνογνωσία προσβασιμότητας.
Η Αναστασία Γιαννετοπούλου, Πρόεδρος της Π.Ο.Σ.Ο.Ψ.Υ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Οργανώσεων για την Ψυχική Υγεία) τόνισε την ανάγκη κάθε πολιτική για την προσβασιμότητα να αντιμετωπίζει τα προβλήματα της χρονιότητας, της βαρύτητα των συμπτωμάτων και των υποτροπών νοσημάτων ή αναπηριών που ευθύνονται για την μείωση της λειτουργικότητας των ΑμεΑ, η οποία με τη σειρά της επιφέρει τον κοινωνικό αποκλεισμό τους. Προκαλεί δυσχέρειες στη διεκδίκηση δικαιωμάτων, δυσκολίες στην ενημέρωση, στην πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, τη διαχείριση της εργασίας, τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και αντιμετώπισης των δυσκολιών της καθημερινότητας. Μιλώντας ειδικά για τους ψυχικά ασθενείς πρότεινε τη θεσμοθέτηση του «Συμβούλου Διαβίωσης», που μπορεί να είναι ότι και η ράβδος για τους τυφλούς. Θα συμβάλει στην ενεργοποίηση και αξιοποίηση των δυνατοτήτων των ψυχικά ασθενών, θα διευκολύνει την πρόσβαση σε δράσεις και δικαιώματα που προκύπτουν από νομοθεσίες όπως η Ευρωπαϊκή Πράξη Προσβασιμότητας. Καταλήγοντας ζήτησε την παρέμβαση – βοήθεια της Κ.Κούνεβα για ενίσχυση των ψυχικών δομών.
Ο Στέργιος Σιούτης, Διδάκτωρ Τμήματος Ψυχολογίας Παντείου Πανεπιστημίου, υποστήριξε ότι ο πολίτης με αναπηρία και τα μέλη της οικογενείας του, στην προσπάθειά τους να εξυπηρετηθούν, αντιμετωπίζουν δυσκολίες από τις υπηρεσίες, εξαιτίας προβλημάτων συντονισμού και δικτύωσης των υπηρεσιών αυτών. Γι’αυτό, σύμφωνα με τον κ.Σιούτη είναι απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών στα πλαίσια της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα έχει θετικά αποτελέσματα για τα άτομα με αναπηρία, με τη προϋπόθεση ότι οι υπηρεσίες θα στελεχωθούν από υπαλλήλους οι οποίοι θα γνωρίζουν καλά το αντικείμενο και θα εμπλουτίζουν με υλικό τις ιστοσελίδες τους.
Ο κ. Σιούτης παρουσίασε προτάσεις του για βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους ανθρώπους με αναπηρία, όπως:
➡ Εκπαίδευση του προσωπικού που στελεχώνει φορείς φιλοξενίας ΑμεΑ και υπηρεσιών με τις οποίες το άτομο με αναπηρίες επικοινωνεί ή συναλλάσσεται
➡ Ενημέρωση των δικαιούχων προνοιακών επιδομάτων και των δικαιούχων δελτίων μετακίνησης για τις ημερομηνίες πληρωμής των επιδομάτων και τις ημερομηνίες έκδοσης των δελτίων μετακίνησης με SMS και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο προκειμένου να αποφεύγεται η αγωνία και η άσκοπη ταλαιπωρία τους.
➡ Επικαιροποίηση του οδηγού του ανάπηρου πολίτη ο οποίος θα είναι αναρτημένος στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των εμπλεκόμενων υπηρεσιών και φορέων,
➡ Παρακολούθηση και συγκέντρωση όλων των πολιτικών για τα ΑμεΑ ώστε να επιτυγχάνεται ο καλύτερος συντονισμός, η διάχυση της πληροφορίας για την βελτιστοποίηση των σκοπών τους.
Τέλος, ευχήθηκε «οι αρχές τις προσβασιμότητας να αποτελέσουν σκοπό της πολιτείας, για έναν καθολικό σχεδιασμό υπηρεσιών για τα ΑμεΑ και όλους τους πολίτες».
Την πρώτη συνεδρία, έκλεισε ο Αντώνης Ρέλλας, Σκηνοθέτης – Ακτιβιστής με αναπηρία, Μέλος της κίνησης χειραφέτησης AμεΑ ΜΗΔΕΝΙΚΗ ΑΝΟΧΗ και μέλος της Κίνησης Καλλιτεχνών με αναπηρία.
Ο κ. Ρέλλας υποστήριξε ότι το δικαίωμα της Αναπηρίας στην τέχνη, αφορά το δικαίωμα της ισότιμης παρακολούθησης από τυφλούς, κωφούς και βαρήκοους. Με ακουστική περιγραφή και υπότιτλους εξασφαλίζεται η χειραφέτηση και η πρόσβαση στα προϊόντα της τέχνης, πράγμα άλλωστε που αποτελεί βασική διάσταση της Ευρωπαϊκής Πράξης Προσβασιμότητας. «Αναφερόμαστε στη δυνατότητα πρόσβασης σε ΑΤΜs. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι να έχουμε χρήματα. Σήμερα 200.000 ανάπηρα παιδιά (15%), βρίσκονται εκτός σχολικής αίθουσας. Ας σταματήσουμε να μιλάμε για ειδικά άτομα, ειδικές ανάγκες, ειδικά σχολεία, ειδικά, ειδικά. Όσο πιο ειδικά είναι τα πλαίσια, η κοινωνία θα εξακολουθεί να μας βλέπει ως χαμένες υποθέσεις ή ως άτυχους», είπε ο Αντώνης Ρέλλας.
Τέλος, ενημέρωσε ότι η Κίνηση «Χειραφέτησης ΑμεΑ-Μηδενική Ανοχή» σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Θες/νίκης στις 2 Δεκέμβρη ανέλαβε μια πρωτοβουλία – πρότυπο προσβασιμότητας, παρουσιάζοντας για τα 100 χρόνια ελληνικού κινηματογράφου 8 ταινίες με υπότιτλους, καθολικά προσβάσιμες, όχι μόνο για κωφούς, αλλά και για ηλικιωμένους και για μετανάστες. Την ίδια ημέρα θα γίνει συγκέντρωση στα δικαστήρια της Σχολής Ευελπίδων για την πρώτη δίκη βάσει του αντιρατσιστικού νόμου, για άρνηση επιβίβασης σε ταξί ανάπηρου με αμαξίδιο.
Παρέμβαση έγινε από την εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλος Αττικής για θέματα Πολιτών με Αναπηρία κα. Βιβή Τσαβαλιά, η οποία χαιρέτησε την πρωτοβουλία της Κωνσταντίνας Κούνεβα, και ενημέρωσε ότι με αφορμή την «3η του Δεκέμβρη», εθνική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια ημέρα των ανθρώπων με Αναπηρία, η Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία παρουσιάζει: «Σινεμά για ΟΛΕΣ και ΟΛΟΥΣ» με 912 λεπτά προσβάσιμης κινηματογραφικής εμπειρίας.
Η πρώτη συνεδρία έκλεισε με παρέμβαση της κ. Βασιλικής Κοφινάκου, η οποία υποστήριξε αρχικά να αποσαφηνιστούν οι όροι «δυσανάλογη επιβάρυνση» και «θεμελιώδης μεταβολή» καθώς ορίζονται με πολύ ασαφή τρόπο στην Οδηγία. Τις παραπάνω παρατηρήσεις ενστερνίστηκε και η Κ.Κούνεβα στην Γνωμοδότηση της.
Επιπλέον, τόνισε ότι πρέπει να οριστεί διαφορετικά ο όρος «πολύ μικρές επιχειρήσεις» καθώς στην Ελλάδα οι περισσότερες επιχειρήσεις θεωρούνται μικρές με αποτέλεσμα πολλές θα εξαιρεθούν από την εφαρμογή της Οδηγίας. Τέλος, ανέφερε ότι η Οδηγία δεν πρέπει να ισχύσει μόνο για τα καινούρια προϊόντα γιατί τα παλιά θα συνεχίσουν να παραμένουν μη προσβάσιμα.
Η δεύτερη συνεδρία της ημερίδας είχε θέμα: «Ο νέος σχεδιασμός της Πρόνοιας στη δίνη της κρίσης και των μνημονίων» και κεντρική ομιλήτρια την Αναπληρώτρια Υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου.
Η κα. Φωτίου ανακοίνωσε πρώτα την «είδηση» των ημερών για τα προνοιακά επιδόματα, και αυτά που αφορούν τα ΑμεΑ: τη συμφωνία με το κουαρτέτο των θεσμών να απαλειφθεί η πρόβλεψη του Μνημονίου να χρηματοδοτηθεί η μείωση του κοινωνικού προϋπολογισμού κατά 0,5% του ΑΕΠ από περικοπές στα επιδόματα, εξέλιξη που καθησυχάζει τις ανησυχίες του αναπηρικού κινήματος. Στη συνέχεια η κ. Φωτίου αναφέρθηκε στις τομές που θεσμοθέτησε το Υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Και συγκεκριμένα:
➡ Στη δημιουργία Εθνικού Μηχανισμού Συντονισμού, Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Πολιτικών Κοινωνικής Ένταξης και Κοινωνικής Συνοχής» (εφεξής Εθνικός Μηχανισμός), που είναι ένας ενιαίος οργανικός σχηματισμός για το σχεδιασμό, την ενημέρωση, το συντονισμό, την παρακολούθηση καιτην αξιολόγηση οριζόντιων συνεκτικών πολυτοµεακών πολιτικών κοινωνικής ένταξης και κοινωνικής συνοχής.
➡ Τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Ωφελούμενων, στο οποίο καταχωρούνται αποκλειστικάστοιχεία ταυτοποίησης των δικαιούχων κοινωνικών επιδομάτων μη ανταποδοτικού χαρακτήρα, ήτοι ΑΜΚΑ, ΑΦΜ, επώνυμο, όνομα, πατρώνυμο, φύλο, ημερομηνία γέννησης,δημογραφικά στοιχεία, είδος και ποσό προνοιακής παροχής.
➡ Στη θεσμοθέτηση Μητρώου Φορέων άσκησης προνοιακής πολιτικής, στο οποίο καταχωρούνται αποκλειστικά στοιχεία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε ανθρώπους με αναπηρία, ηλικιωμένους και παιδιά. Το Μητρώο θα παρέχει και πληροφορίες για τη σύσταση, οργάνωση και λειτουργία των φορέων, αναλυτικά στοιχεία εργαζομένων και οικονομικά τους στοιχεία κάθε μορφής (πόροι χρηματοδότησης, ισολογισμός, απολογισμός κλπ.). «Σκοπός δημιουργίας του Μητρώου είναι η απόλυτη διαφάνεια στα οικονομικά. Κανένα ίδρυμα δεν θα μπαίνει σε αυτό το Μητρώο χωρίς να έχει περάσει την αξιολόγηση και να έχει μπει σε κανόνες»,τόνισε η Θ. Φωτίου.
➡ Στη θεσμοθέτηση του Μητρώου Κοινωνικών Προγραμμάτων, στο οποίο καταχωρούνται αποκλειστικά δράσεις και πολιτικές προνοιακού χαρακτήρα, που υλοποιούνται από οποιονδήποτε φορέα και χρηματοδοτούνται ή επιχορηγούνται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
➡ Στη δημιουργία των Κέντρων Κοινοτήτων, στα οποία θα προσληφθούν 254 άτομα. Εκεί θα πηγαίνουν οι άνθρωποι με αναπηρία κι άλλες ευπαθείς ομάδες, να ενημερώνονται για τα δικαιώματα τους, με συνέπεια και αξιοπρέπεια, και δεν θα αναγκάζονται να τρέχουν σε βουλευτικά γραφεία, όπως γίνονταν παλαιότερα.
➡ Στη δημιουργία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών, που σταματάει η αγωνία των ατόμων με αναπηρία για το πότε θα δοθεί το επίδομα ή αν θα κοπεί. Ο πολίτης με το ΑΦΜ του, θα μαθαίνει τι δικαιούται, τι λαμβάνει, αλλά και κυρίως τι δεν λαμβάνει, ενώ μπορεί.
➡ Στην επικείμενη θέσπιση διάταξης για κατάργηση του παραβόλου για τους άπορους και ανασφάλιστουςστα ΚΕ.ΠΑ (Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας). Η λειτουργία των ΚΕΠΑ θα αναμορφωθεί με τη δημιουργία κοινών πρωτόκολλων και διεύρυνση των κατηγοριών που χαρακτηρίζονται ως άτομα με αναπηρία.
Η Παρασκευή Μανθοπούλου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Προστασίας ΑμεΑ του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, πoυ μίλησε στη συνέχεια, αναφέρθηκε στις 3 πρωτογενείς αρμοδιότητες του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Αλληλεγγύης, που είναι:
- Οργάνωση και λειτουργία δομών και προγραμμάτων ανοιχτής κοινωνικής φροντίδας
- Οργάνωση και λειτουργία δομών και προγραμμάτων κλειστής κοινωνικής φροντίδας
- Στην προσβασιμότητα που διατρέχει οριζόντια και τις δύο προηγούμενες δράσεις.
Η κ. Μανθοπούλου αναφέρθηκε στις Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (Σ.Υ.Δ) οι οποίες αποτελούν οργανωμένους χώρους μόνιμης κατοικίας ατόμων κυρίως με νοητική υστέρηση, ενδεχομένως με δευτερεύουσες κινητικές, αισθητηριακές ή ψυχικές παθήσεις, τα οποία αδυνατούν να διαβιώσουν αυτόνομα χωρίς κατάλληλη υποστήριξη από το υφιστάμενο άμεσο οικογενειακό τους περιβάλλον ή σε περίπτωση απουσίας αυτού.«Ο ρόλος των ΣΥΔ συνεπικουρεί στη μετάβαση από το υφιστάμενο μοντέλο ιδρυμάτων κλειστής και ασυλικού τύπου μορφής περίθαλψης σε ανοικτές αποκεντρωμένες δομές στήριξης και φροντίδας», είπε η κ.Μανθοπούλου.
Ο Γιάννης Λυμβαίος, Μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (Π.Ο.Σ.Γ.Κ.Α.μεΑ.), ανέφερε ότι οι οργανώσεις των οικογενειών των ατόμων με αναπηρίες, αλλά και στο σύνολό του το παγκόσμιο αναπηρικό κίνημα έχουν υιοθετήσει τη δικαιωματική προσέγγιση για την αναπηρία, η οποία διέπεται από τις αρχές της Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, αυτό που λέμε και κοινωνικό μοντέλο.Αυτό το θεμελιώδες νομικά κείμενο της Σύμβασης κυρώθηκε από την χώρα μας με το ν.4074/2012, συμπληρώνοντας τις διατάξεις του Ελληνικού Συντάγματος περί ισονομίας και ισοτιμίας των ελλήνων πολιτών, με ένα από τα σπουδαιότατα άρθρα της Σύμβασης το άρθρο 19, το οποίο αναφέρεται και αφορά στην ανεξάρτητη διαβίωση και στην ενσωμάτωση των ατόμων με αναπηρίες στην κοινότητα.
Αναφέρθηκε στην σημασία της ανεξάρτητης διαβίωση ως ζήτημα επιλογής και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. «Ανεξάρτητη διαβίωση σημαίνει ότι τα παιδιά μας, τα άτομα με αναπηρίες, ΠΡΕΠΕΙ να έχουν το δικαίωμα να ζουν στην κοινότητα με επιλογές ΙΣΕΣ με τους άλλους, τους μη έχοντες αναπηρία. Ανεξάρτητη διαβίωση σημαίνει ότι τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να αποφασίζουν για τη ζωή τους και να εντάσσονται στην κοινότητα, σε ίση βάση με ΟΛΟΥΣ. Ανεξάρτητη διαβίωση σημαίνει πως σε κάθε άτομο με αναπηρία θα πρέπει να του παρέχονται όλα εκείνα τα εφόδια και να του διασφαλίζεται από την κοινωνία, από μία οργανωμένη πολιτεία, το δικαίωμά του ΝΑ ΕΧΕΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ, για το ΠΟΥ ΘΕΛΩ ΝΑ ΖΗΣΩ, ΜΕ ΠΟΙΟΝ και ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΜΕ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΕΙ», ανέφερε ο κ.Λυμβαίος.
Ο Φώτης Μπίμπασης, Μέλος του Συμβουλίου του Κ.Ε.Α.Τ (Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών), Μέλος του Πανελλαδικού Συμβουλίου των Οικολόγων Πράσινων, υποστήριξε ότι η Πρόνοια δεν σχεδιάστηκε συλλογικά. Παλιότερα ήταν κάτω από το Υπουργείο Υγείας τώρα είναι κάτω από το Υπουργείο Εργασίας. Τόνισε την ανάγκη να γίνει αυτόνομο τοΥπουργείο Πρόνοιας γιατί διαχειρίζεται πολύ σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καθημερινή ζωή των ανθρώπων με αναπηρία.
Στη συνέχεια, η Πωλίνα Παπανικολάου, Υποψήφια Δρ Εγκληματολογίας της Νομικής Αθηνών, Νομικός Εγκληματολόγος και ερευνήτρια παρουσίασε προτάσεις για την βελτιστοποίηση των πολιτικών της Πρόνοιας. Μεταξύ άλλων πρότεινε:
➡ Τήρηση γενικών στατιστικών δεδομένων και δεδομένων ειδικής αναφοράς με συνεκτίμηση των ιδιαιτεροτήτων καταγραφής της αναπηρίας ως κατάστασης, που βιώνεται
➡ Συγκέντρωση της σχετικής με τις παροχές και τα προγράμματα προνοιακού τύπου πληροφορίας, ώστε αυτή να είναι προσβάσιμη από τα ΑμεΑ
➡ Δημιουργία ενός ευρύτερου δίαυλου διαβούλευσης και ανταλλαγής απόψεων από όλους τους ενδιαφερόμενους και εμπλεκόμενους φορείς των προνοιακών ζητημάτων υπέρ των ΑμεΑ
➡ Προσαρμογή και Επιλογή των προνοιακών προγραμμάτων με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των ΑμεΑ στις συνθήκες οικονομικής κρίσης και να μην υπάρχει διάσταση στόχων, διεκδικήσεων και ενταξιακών επιλογών
Τέλος, ο Καμίλ Γκουνγκόρ, Πρόεδρος του Οργανισμού Ανεξάρτητης Διαβίωσης Ελλάδας i-living, υποστήριξε ότι η προσωπική βοήθεια είναι ο βασικός πυλώνας που υποστηρίζει την Ανεξάρτητη Διαβίωση. Ανέφερε την Σουηδία ως την χώρα-πρότυπο για την Ανεξάρτητη Διαβίωση. «Εκεί ο προσωπικός βοηθός σε βοηθά να ψάξεις για δουλειά, να έχεις περισσότερες και ίσες ευκαιρίες». είπε ο κ.Γκουνγκορ. Είπε ότι κάποιοι θα ισχυριστούν ότι μέσα σε αυτή την κρίση είναι σπατάλη να δίνει λεφτά το κράτος για προσωπικούς βοηθούς. Όμως έχει αποδειχτεί με έρευνες τα άτομα με αναπηρία που είναι ανεξάρτητα προσφέρουν στην οικονομία ως οικονομικά ενεργοί πολίτες που δουλεύουν και παράγουν αρκεί να έχουν προσβάσιμο περιβάλλον εργασίας.
Τέλος, αναφέρθηκε στην εξάμηνη εμπειρία του στον Οργανισμό Ανεξάρτητης Διαβίωσης του Βελγίου και στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ανεξάρτητη Διαβίωση (ENIL), όπου κύριο σύνθημα είναι ο πλήρης έλεγχος της ζωής και των επιλογών από τους ίδιους ανθρώπους με αναπηρία κι ας είναι λάθος επιλογές. «Το πνεύμα της Ανεξάρτητης Διαβίωσης απορρέει και από την Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψη», κατέληξε ο κ. Γκουνγκόρ.
Εδώ το link της εκδήλωσης:
https://diavlos.grnet.gr/room/903?eventid=2594&vod=2073_event
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.