Λίγα λόγια για τη σειρά Μεγάλες αφηγήσεις Στη σειρά Μεγάλες αφηγήσεις εντάσσονται έργα-ορόσημα της παγκόσμιας πεζογραφίας· έργα συγγραφέων που έσπασαν το φράγμα του χρόνου και αξίζει να διαβάζονται από όλους ως μέρος μιας συναρπαστικής επικαιρότητας που μας αφορά. Η σειρά φιλοδοξεί να καλύψει ορισμένα κενά στην ελληνική βιβλιαγορά, αλλά κυρίως να οικοδομήσει μια συστηματική σχέση του νεοέλληνα αναγνώστη με ό,τι θεωρείται σημαντικό και αξεπέραστο στην τέχνη της αφήγησης. |
Το αυτοβιογραφικό βιβλίο του Thomas Wolfe Γύρνα σπίτι, άγγελέ μου, που τον καθιέρωσε ως μια από τις λαμπρότερες λογοτεχνικές φωνές του 20ού αιώνα ασκώντας σημαντική επιρροή στο έργο πολλών μεταγενέστερων συγγραφέων, κυκλοφόρησε το 1929. Γνώρισε μεγάλη επιτυχία, διασκευάστηκε για τη θεατρική σκηνή και μεταφράστηκε σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Το μυθιστόρημα αφηγείται την ιστορία του Ευγένιου Γκαντ που μεγαλώνει σε μια μικρή επαρχιακή αμερικάνικη πόλη στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Μοναχικός παρίας αλλά και παθιασμένος αντιμέτωπος με έντονες καταστάσεις και με μια οικογενειακή τραγωδία πριν συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να αφήσει το σπίτι του αν θέλει να διαμορφώσει την προσωπική του ταυτότητα.
Η συγγραφή αυτού του μυθιστορήματος αποτέλεσε το θέμα της κινηματογραφικής ταινίας Ένας χαρισματικός άνθρωπος (2016) με πρωταγωνιστές τους Κόλιν Φερθ, Τζουντ Λο, Νικόλ Κίντμαν.
«Καθώς αφήνεσαι στη ροή του ανοικονόμητου μα τόσο χυμώδους αυτού μυθιστορήματος, δεν είναι δύσκολο να αντιληφθείς γιατί το Γύρνα σπίτι, άγγελέ μου επιδεικνύει ως λογοτεχνικό έργο με τέτοια ανθεκτικότητα στη δοκιμασία του χρόνου (και γιατί μάγεψε σε κάποια φάση της ζωής τους δύο τελείως διαφορετικές συγγραφικές ιδιοσυγκρασίες, όπως οι Κέρουακ και Ροθ)…
Είναι η ατομική οδύσσεια ενός νέου ανθρώπου που γυρεύει να βρει παθιασμένα τη φωνή του και τον βηματισμό του στη ζωή, τη χειρονομία του απέναντι στους άλλους γύρω του. Όμως δεν είναι μόνον η ιστορία ενός ατόμου ή της οικογένειάς του.
Είναι επίσης η ιστορία μιας κωμόπολης της Αμερικής: του μικρόκοσμου, της ζεστασιάς, των προκαταλήψεων, των πιέσεων και των περιορισμών στη σκέψη και τη ματιά, των αγκυλώσεων μα και της αλληλεγγύης, της αγάπης. Τέλος, είναι ένα πορτρέτο της Αμερικής που συνδυάζει την αγροτική με την αστική, εκβιομηχανισμένη κοινωνία, με αναφορές που φτάνουν ως τον βαθύ δέκατο ένατο αιώνα. Κατά προέκταση: είναι η Αμερική της κοινοτικής αλληλεγγύης και της ατομικής ελευθερίας».
Από τον πρόλογο του Ηλία Μαγκλίνη
ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Ο Όσβαλντ Σπένγκλερ επισηµαίνει στην Παρακµή της ∆ύσης πως καθετί εθνικό έχει φυλετικό χαρακτήρα και είναι γλωσσικά ανεπίδεκτο και στοχαστικά αδέξιο. «Ο κοσµοπολιτισµός» προσθέτει ο µεγάλος γερµανός στοχαστής «είναι και παραµένει λογοτεχνία». Αναζητώντας κανείς τη ζωντανή απόδειξη των λεγοµένων του, δεν θα έβρισκε καλύτερο παράδειγµα από τον Κοσµά Πολίτη, τον δηµιουργό του Λεµονοδάσους και της Eroica. Ακολουθώντας την παράδοση που δηµιούργησε ο Αλέξανδρος Παπαδιαµάντης, ο Πολίτης συνδύασε το συγγραφικό του έργο µε πλήθος µεταφράσεων· η πολυγλωσσία του αλλά και το καίριο γλωσσικό του αισθητήριο µας άφησαν µια πολύτιµη κληρονοµιά. Ο έλληνας συγγραφέας αναµετρήθηκε επανειληµµένα µε κείµενα ιδιαιτέρως απαιτητικά, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσµα, από έργα του Ντοστογιέφσκι και του Πόε µέχρι την πεζογραφική πρωτοπορία της εποχής του – τον Τζέιµς Τζόις, τον Χένρι Τζέιµς, τον Φιτζέραλντ, τον Αραγκόν και τον Στάινµπεκ.
Σε µια από τις καλύτερες µεταφραστικές του στιγµές, ο Κοσµάς Πολίτης µεταφέρει στα καθ’ ηµάς και το εµβληµατικό Γύρνα σπίτι, άγγελέ µου του Τόµας Γουλφ. Καταφέρνει να ξαναζωντανέψει σε µια αρυτίδωτη γλώσσα το παραληρηµατικό έπος του αµερικανού συγγραφέα, λογοτεχνικού σούπερ σταρ του Μεσοπολέµου, επιτρέποντας στον έλληνα αναγνώστη να νιώσει µε τη σειρά του τις ισχυρές αφηγηµατικές δονήσεις που προκαλεί ένα αφειδώλευτο και ατίθασο ταλέντο.
Δημήτρης Στεφανάκης
THOMAS WOLFE
ΓΥΡΝΑ ΣΠΙΤΙ, ΑΓΓΕΛΕ ΜΟΥ
Μετάφραση: Κοσμάς Πολίτης
Πρόλογος: Ηλίας Μαγκλίνης
Σειρά: Ξένη κλασική λογοτεχνία / Μεγάλες αφηγήσεις
Υπεύθυνος σειράς: Δημήτρης Στεφανάκης
(ISBN: 978-618-03-0731-3, τιμή: 17,70 €, σελ.: 664)
Χρόνος έκδοσης: Φεβρουάριος 2017
Τίτλος πρωτοτύπου: Look homeward, angel
Περισσότερα για το βιβλίο εδώ: metaixmio.gr
O Thomas Clayton Wolfe γεννήθηκε στις 3 Οκτωβρίου του 1900 στο Άσβιλ της Αµερικής. Ο πατέρας του, ο William Oliver Wolfe, ο Όλιβερ Γκαντ στα µυθιστορήµατά του, ήταν λιθοξόος, ενώ η µητέρα του, η Julia Elizabeth Westall Wolfe, η Ελίζα των πρώτων του έργων, διατηρούσε ένα επιτυχηµένο οικοτροφείο στο Άσβιλ, όπου µεγάλωσε ο συγγραφέας. Έλαβε κατ’ οίκον εκπαίδευση και το 1916 έγινε δεκτός στο Πανεπιστήµιο της Βόρειας Καρολίνας, όπου έγραψε και πρωταγωνίστησε ο ίδιος σε διάφορα µονόπρακτα. Το 1920 γράφτηκε στο George Pierce Baker’s 47 Workshop στο Πανεπιστήµιο του Χάρβαρντ µε σκοπό να γίνει θεατρικός συγγραφέας. Αρκετά από τα έργα του ανέβηκαν στη σκηνή στο Χάρβαρντ, µεταξύ των οποίων το Welcome to Our City (1923), στο οποίο κάνει για πρώτη φορά την εµφάνισή της η φανταστική πόλη Άλταµοντ (λογοτεχνική ανάπλαση του Άσβιλ).
Στη διάρκεια της δεκαετίας του 1920 ο Wolfe σχετίστηκε µε τη σκηνογράφο Aline Bernstein, που εµφανίστηκε ως Έστερ Τζακ στα δύο τελευταία µυθιστορήµατά του. Στη σχέση τους αναφέρεται το µυθιστόρηµα The Journey Down (1938). Μετά την έκδοση του Γύρνα σπίτι, άγγελέ µου, ο Wolfe εγκατέλειψε τη διδασκαλία και αφοσιώθηκε στη συγγραφή. Το δεύτερο µυθιστόρηµά του Of Time and the River (1935) συνεχίζει την ιστορία του Ευγένιου Γκαντ, περιγράφοντας τα χρόνια του στο Χάρβαρντ και τη γνωριµία του µε την Έστερ Τζακ. Τα αποµνηµονεύµατα της ζωής του τη δεκαετία του 1930 αποτελούν τη βάση του The Story of a Novel (1936), όπου ο Wolfe περιγράφει τη στενή επαγγελµατική του σχέση µε τον επιµελητή του Maxwell Perkins, ο οποίος τον βοήθησε να εξορθολογίσει την έκταση των τεράστιων χειρογράφων του ειδικά στα δύο πρώτα του βιβλία.
Ο Wolfe δεν εξέδωσε άλλο µυθιστόρηµα όσο ζούσε. Πέθανε µόλις 38 ετών τον Σεπτέµβριο του 1938. Από τον µεγάλο όγκο των χειρογράφων του ο επιµελητής Edward Aswell εξήγαγε δύο ακόµα µυθιστορήµατα: The Web and the Rock (1939) και You Can’t Go Home Again (1940), στα οποία αποτυπώνονται οι προσπάθειες ενός νεαρού συγγραφέα να καθιερωθεί στη Νέα Υόρκη, καθώς και οι εµπειρίες του όταν άρχισε να γίνεται γνωστός. Εκδόθηκαν επίσης µετά θάνατον: µια συλλογή συντοµότερων έργων και κεφαλαίων ηµιτελών µυθιστορηµάτων του µε τίτλο The Hills Beyond (1941), καθώς και τόµοι µε αλληλογραφία του.