Ο φετινός εορτασμός της Διεθνούς Ημέρας Οικογένειας επικεντρώνεται στο ρόλο των οικογενειών και των προσανατολισμένων προς την οικογένεια πολιτικών, για την προώθηση της εκπαίδευσης και της συνολικής ευημερίας των μελών τους. Ειδικότερα, η ημέρα αφορά στην ευαισθητοποίηση για τον ρόλο των οικογενειών στην προώθηση της προσχολικής εκπαίδευσης και της διά βίου μάθησης για τα παιδιά και τη νεολαία.
Η πρώιμη παιδική ηλικία εκτείνει την περίοδο της προσχολικής εκπαίδευσης έως τα 8 έτη. Η προσχολική εκπαίδευση είναι απαραίτητη για τη σωματική, κοινωνική, γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Είναι απαραίτητη (στόχος 4.2) για να προετοιμάσει τα παιδιά για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πέρα από αυτό, η έρευνα δείχνει ότι η προσχολική εκπαίδευση διαρκεί μια ολόκληρη ζωή και επιφέρει πολλά οφέλη. |
Η επένδυση στην προσχολική φροντίδα, εκπαίδευση και ανάπτυξη, βοηθά επίσης στη μείωση των κενών, που τοποθετούν τα παιδιά από τα χαμηλότερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα σε μειονεκτικές θέσεις. Στην πραγματικότητα, οι αποδόσεις αυτών των επενδύσεων είναι υψηλότερες μεταξύ των φτωχότερων παιδιών και χρησιμεύουν ως ένα σκαλοπάτι για την έξοδο από την φτώχεια και τον αποκλεισμό. |
Η σημερινή ημέρα θέλει να τονίσει τη σημασία όλων των φροντιστών στις οικογένειες, είτε πρόκειται για τους γονείς, τους παππούδες και γιαγιάδες ή για τα αδέλφια και τη σημασία της εκπαίδευσης των γονέων για την ευημερία των παιδιών. Επικεντρώνεται στις καλές πρακτικές για την ισορροπία εργασίας-οικογένειας, που βοηθούν τους γονείς στους εκπαιδευτικούς τους ρόλους και στους ρόλους φροντίδας. Καλές πρακτικές από τον ιδιωτικό τομέα για τη στήριξη εργαζομένων γονέων, καθώς και νέων και ηλικιωμένων στο χώρο εργασίας θα πρέπει επίσης να επισημαίνονται.
Η γονική εμπλοκή βελτιώνει τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα των παιδιών και έχει συνδεθεί με καλύτερα αποτελέσματα σε τέστ, λιγότερα συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα, χαμηλότερα ποσοστά σχολικής εγκατάλειψης και καλύτερη μετάβαση στην ενήλικη ζωή. Διευκολύνοντας την συμμετοχή των γονέων προσφέρει πολλές φορές μια ανεκμετάλλευτη δυναμική για την επίτευξη του αναπτυξιακού στόχου SDG4. |
Ομοίως, δεν θα πρέπει να παραβλέπεται ο εκπαιδευτικός ρόλος των παππούδων και των γιαγιάδων στις οικογένειες. Ο αριθμός των λεγόμενων skipped-generations households («νοικοκυριά από τα οποία λείπει η ενδιάμεση γενιά»), όπου οι παππούδες και οι γιαγιάδες έχουν τον πρωταρχικό ρόλο του φροντιστή για τα εγγόνια τους είναι σε άνοδο, κυρίως λόγω μετανάστευσης των γονέων στο εξωτερικό. Έτσι, οι παππούδες αναλαμβάνουν τον ρόλο φροντιστή και προσχολικού εκπαιδευτή για τα παιδιά και τους νέους των οικογενειών τους. |
Η ημέρα έχει επίσης ως στόχο τη συζήτηση για τη σημασία των «γνώσεων και δεξιοτήτων που χρειάζονται για την προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης, όπως μεταξύ άλλων, μέσω της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη και τους βιώσιμους τρόπους ζωής, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα των φύλων, για την προώθηση ενός πολιτισμού ειρήνης και μη βίας, για την παγκόσμια πολιτειότητα και την εκτίμηση της πολιτιστικής πολυμορφίας και της συμβολής του πολιτισμού για την αειφόρο ανάπτυξη» (SDG4, στόχος 4.7)
References:
“Building Better Brains: New Frontiers in Early Childhood Development”,UNICEF, 2014
“Progress for Children: Beyond averages, learning from the MDGs”, UNICEF, 2015 (number 11)
“Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development”, United Nations, 2015 (A/RES/70/1)
Report of the Expert Group Meeting on Family policies and the 2030 Sustainable Development Agenda, New York, 12-13 May, 2016.
Report of the Secretary-General on the Implementation of the objectives of the International Year of the Family and its follow-up processes, United Nations, 19 November 2015 (A/71/61-E/2016/7)
Πηγή: un.org/development/desa/dspd
Απόδοση/Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη
socialpolicy.gr
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.