• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τρίτη, 7 Φεβρουαρίου, 2023
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Project Officer @ European Lawyers in Lesvos

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός στην Ithaca Laundry

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Διδάσκοντες/ουσες στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ

    FR-Donations & Communications Officer – SAMS Ελλάς | Αθήνα

    Διοικητική υποστήριξη του προγράμματος ERASMUS+ του ΕΜΠ

    20 θέσεις Συνεντευκτών/τριων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

    Η τέχνη και οι τεχνικές μιας επιστημονικής αναφοράς

    Η τέχνη και οι τεχνικές μιας επιστημονικής αναφοράς

    Οι νέες θέσεις στον Π.Ο.Υ.

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Ερευνητής/τρια στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής

    Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια: 10 σχέδια Erasmus+

    Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

    Ψηφιακές πλατφόρμες εργασίας: το ΕΚ έτοιμο να διαπραγματευτεί για νέους κανόνες

    Ελάχιστο εισόδημα: χρειάζονται αποτελεσματικότερα μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και την αύξηση της απασχόλησης

    Το Συμβούλιο εξέδωσε σύσταση σχετικά με επαρκές ελάχιστο εισόδημα

    Διαβουλεύσεις για την ανάπτυξη και την απασχόληση

    Η Επιτροπή παρουσιάζει συγκεκριμένες δράσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση – συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις

    Παράταση προθεσμίας υποβολής αιτήσεων συμμετοχής ανέργων στη δράση «Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση-συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις»

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Η νέα Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ

    Οι ανισότητες υγείας οδηγούν σε πρόωρη θνησιμότητα πολλά άτομα με αναπηρίες

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

    Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Θέματα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» 2019 – 2020 | Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου

    Πρόγραμμα Ψυχογηριατρικής Υποστήριξης σε απομακρυσμένες περιοχές

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος για την κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Υπηρεσία Δωρεάν Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Δωρεάν συνεδρίες Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    «Εισαγωγή στον Αυτισμό: Κλινικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά»

    Οι ανισότητες υγείας οδηγούν σε πρόωρη θνησιμότητα πολλά άτομα με αναπηρίες

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Δι-Ιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Προαγωγή και Αγωγή Υγείας» | Β’ Ανακοίνωση

    Ευρωπαϊκή Ένωση Υγείας: νέο πλαίσιο υγειονομικής ασφάλειας της ΕΕ

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Συμμαχία με τους άνδρες και τα αγόρια για τον τερματισμό του FGM

    Project Officer @ European Lawyers in Lesvos

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός στην Ithaca Laundry

    Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

    Διδάσκοντες/ουσες στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ

    FR-Donations & Communications Officer – SAMS Ελλάς | Αθήνα

    Διοικητική υποστήριξη του προγράμματος ERASMUS+ του ΕΜΠ

    20 θέσεις Συνεντευκτών/τριων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

    Η τέχνη και οι τεχνικές μιας επιστημονικής αναφοράς

    Η τέχνη και οι τεχνικές μιας επιστημονικής αναφοράς

    Οι νέες θέσεις στον Π.Ο.Υ.

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Ερευνητής/τρια στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής

    Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια: 10 σχέδια Erasmus+

    Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

    Ψηφιακές πλατφόρμες εργασίας: το ΕΚ έτοιμο να διαπραγματευτεί για νέους κανόνες

    Ελάχιστο εισόδημα: χρειάζονται αποτελεσματικότερα μέτρα για την καταπολέμηση της φτώχειας και την αύξηση της απασχόλησης

    Το Συμβούλιο εξέδωσε σύσταση σχετικά με επαρκές ελάχιστο εισόδημα

    Διαβουλεύσεις για την ανάπτυξη και την απασχόληση

    Η Επιτροπή παρουσιάζει συγκεκριμένες δράσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Η νέα έκδοση του δικτύου Ευρυδίκη για τις εκπαιδευτικές πολιτικές

    Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση – συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις

    Παράταση προθεσμίας υποβολής αιτήσεων συμμετοχής ανέργων στη δράση «Κατάρτιση ανέργων στην εξυπηρέτηση-συνδιαλλαγή με άτομα με αναπηρία & χρόνιες παθήσεις»

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Ψηφιακό Περιοδικό eTwinning

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Το σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία έως το 2050

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Η νέα Ψηφιακή Κάρτα ΔΥΠΑ

    Οι ανισότητες υγείας οδηγούν σε πρόωρη θνησιμότητα πολλά άτομα με αναπηρίες

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

    Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Θέματα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων» 2019 – 2020 | Κοινοτικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παγκρατίου

    Πρόγραμμα Ψυχογηριατρικής Υποστήριξης σε απομακρυσμένες περιοχές

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Μιλώντας για την απώλεια και το πένθος

    Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος για την κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Νομοσχέδιο για την Ανακουφιστική Φροντίδα

    Υπηρεσία Δωρεάν Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Δωρεάν συνεδρίες Συστημικής & Οικογενειακής Θεραπείας

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    «Εισαγωγή στον Αυτισμό: Κλινικά και Γνωστικά Χαρακτηριστικά»

    Οι ανισότητες υγείας οδηγούν σε πρόωρη θνησιμότητα πολλά άτομα με αναπηρίες

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    “Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας” | Διαδικτυακή Εκπαίδευση

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Online Εκπαίδευση στη Συμβουλευτική LGBTQIA2+ ΑΤΟΜΩΝ 2023

    Δι-Ιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Προαγωγή και Αγωγή Υγείας» | Β’ Ανακοίνωση

    Ευρωπαϊκή Ένωση Υγείας: νέο πλαίσιο υγειονομικής ασφάλειας της ΕΕ

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Herbert Marcuse: Το πρόγραμμα της κοινωνικής απελευθέρωσης

21 Οκτωβρίου, 2017
in Κοινωνική Θεωρία
0
Marcuse-portrait-social-theory

Γεώργιος Πολονύφης,

Προπτυχιακός φοιτητής Πολιτικών Επιστημών,

Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

 

O Γερμανός φιλόσοφος – κοινωνιολόγος Herbert Marcuse (1898-1979) αποτελεί ένα από τα φωτεινότερα πρόσωπα των κοινωνικών επιστημών του 20ου αιώνα. Το όνομά του συνδέθηκε με την κριτική κοινωνική θεωρία και την Σχολή της Φρανκφούρτης. Γαλουχημένος με τις αρχές της φαινομενολογίας και του μαρξισμού από τους δασκάλους του Husserl και Heidegger, αποδεσμεύθηκε από τους μέντορές του και εξελίχθηκε σ΄ έναν κριτικό στοχαστή παγκοσμίου διαμετρήματος. Οι έρευνές του είχαν ως επίκεντρο κατά την πρώτη φάση τη δημιουργίας του την ανθρώπινη ύπαρξη ως ιστορική συνθήκη (κατάλοιπα της επιρροής από τον Heidegger) και στην μετέπειτα φάση τον καπιταλισμό, την τεχνολογία, τον πολιτισμό της ψυχαγωγίας και ο,τιδήποτε άλλο θεωρούσε ότι αποτελεί μορφή κοινωνικού ελέγχου, πάντοτε υπό το φάσμα της κριτικής σκέψης. Παθιασμένος σοσιαλιστής και ριζοσπάστης, εργάστηκε με πίστη και αφοσίωση με στόχο τον επαναναστατικό μετασχηματισμό της κοινωνίας και την «απελευθέρωσή» της από την κυριαρχία του συντηρητισμού.

Η ναζιστική λαίλαπα στη Γερμανία, μπορεί να καθυστέρησε λίγο τις ακαδημαϊκές του σπουδές,  δεν έκαμψε όμως τη φλόγα που έκαιγε μέσα του για την κοινωνική αλλαγή. Μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες και συνέχισε εκεί τις έρευνές του. Θεωρείται ίσως ο ιδρυτής της Νέας Αριστεράς στην Αμερική, αφού έδωσε άλλη πνοή στον εκεί σοσιαλισμό αλλά και ο πατέρας της εξέγερσης της νεολαίας. Φοιτητές απ’ όλο τον κόσμο βρήκαν στη θεωρία του Marcuse την ιδεολογική και πολιτική νομιμοποίηση. Αυτό τους έδωσε την απαιτούμενη ώθηση για μαζικές κινητοποιήσεις, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Γαλλία, με αποκορύφωμα το κίνημα τον Μάη του 68′. Τα αιτήματά τους είχαν χαρακτήρα αντι-καπιταλιστικό, αντι-ιμπεραλιστικό, αντι-απολυταρχικό, αντι-ρατσιστικό, αντι-σεξιστικό κ.α. Η σκέψη του επηρέασε και ενέπνευσε πολλούς ριζοσπάστες διανοούμενους αλλά και ακτιβιστές απ’ όλο τον κόσμο.

Τα ιστορικά αυτά στοιχεία κρίνονται απαιράτητα για την εισαγωγή στις ιδέες του Marcuse. Το παρόν άρθρο, δεν αποτελεί μια προσπάθεια συγκρότησης της πολιτικής και κοινωνικής του σκέψης. Η συμβολή του στους τομείς αυτούς είναι πλούσια και ανυπολόγιστη, αλλά δεν είναι της παρούσης. Αντίθετα, είναι ένα εγχείρημα προσέγγισης και ανάδειξης της κριτικής της υφιστάμενης κοινωνικής κατάστασης, της διερεύνησης των υποκειμενικών και αντικειμενικών όρων της κοινωνικής αλλαγής, αλλά και των προσπαθειών για επαναστατικό μετασχηματισμό της κοινωνίας γενικότερα που επιχείρησε ο Marcuse. Πρόκειται για ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται ευθύς αμέσως μετά την ένταξή του στους κύκλους της Σχολής της Φρανκφούρτης (1933) και την έναρξη της συνεργασίας του με την περιοδική έκδοση «Ινστιτούτο για την Κοινωνική Έρευνα» (Zeitschrift für Sozialforschung).

Το 1964, στο βιβλίο του «Ο μονοδιάστατος άνθρωπος», ο Marcuse κατονομάζει με τόλμη τη σύγχρονη αστική κοινωνία ως υπεύθυνη για την κριτική «ύπνωση» της κοινωνίας. Μιλά για ένα κλειστό σύστημα σκέψης και αναπαραγωγής το οποίο φαλκιδεύει καθετί το ατομικό και ιδιαίτερο, τοποθετεί τον νου σε νόρμες και αποκλείει οποιαδήποτε εναλλακτική θεώρηση του πράγματος. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η σύγχρονη αστική κοινωνία ασκεί κοινωνικό έλεγχο με εξουσιαστικό τρόπο, με απότερο σκοπό την διαιώνισή της.

Μας καλεί, λοιπόν, να αφυπνιστούμε, να ενεργοποιήσουμε την σκέψη μας. Όραμά του είναι να οδηγήσει την ανθρωπότητα στην «απελευθέρωση» και στη βάση αυτή αναλαμβάνει το ιστορικό καθήκον να αναπτύξει το πρόγραμμα της κοινωνικής απελευθέρωσης, το οποίο συγκροτείται ως εξής:

 

  • Αλλαγή του τρόπου σκέψης μας: η κοινωνική επανάσταση δεν εξαρτάται ούτε από μια ενδεχόμενη ωριμότητα του υποκειμένου (τυχαιότητες), ούτε από τον ορθολογικό μετασχηματισμό του αντικειμένου (π.χ οικονομία). Σ’ αυτό το δεύτερο σκέλος, μάλιστα, παρατηρούμε και μία διαφοροποίηση από τον κλασικό μαρξισμό, σύμφωνα με τον οποίο, μια αλλαγή των συσχετισμών στην οικονομία (θετική διαμεσολάβηση εργατικού δυναμικού – κεφαλαιούχων) θα ήταν αρκετή για φέρει την κοινωνική αλλαγή. Αντιθέτως, απαιτεί νοηματική αλλαγή των πραγματολογικών συνθηκών συγκρότησης της κοινωνίας. Εν πολλοίς, πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την κοινωνική πραγματικότητα, πρέπει να σκεφτόμαστε με όρους ριζικής αλλαγής και όχι συντήρησης. Σε τελική ανάλυση, όταν σκεφτόμαστε, αλλάζουμε την πραγματικότητα. Αρκεί η σκέψη να μετατρέπεται σε πράξη και να μην μένει μια ιδεαλιστική σύλληψη.

 

  • Πρακτική αξιοποίηση του αρνητικού κοινωνικού δυναμικού: Ο Marcuse πιστεύει ότι αυτό που κινεί την ιστορία προς τα μπρός είναι οι κοινωνικές συγκρούσεις και αντιθέσεις, ότι υπάρχει μαι αρνητική σχέση ατόμου και συνόλου μέσα στο πλαίσιο της αστικής κοινωνίας. Αυτό που έχουμε να κάνουμε, λοιπόν, είναι αξιοποιήσουμε αυτό το αρνητικό δυναμικό και όχι να δημιουργήσουμε έναν νέου τύπου άνθρωπο. Αυτή η θέση του φιλοσόφου διακρίνεται χαρακτηριστικά στη φράση του Walter Benjamin με την οποία κλείνει το έργο του «ο μονοδιάστατος άνθρωπος»: “Εάν έχουμε ακόμη μία ελπίδα, τη χρωστάμε σ’ αυτούς που δεν έχουν καμιά”.

 

  • Αισθητικός μετασχηματισμός της κοινωνικής πραγματικότητας: Πρόκειται για τον διακαή πόθο του Marcuse. Ο ρόλος της αισθητικής διάστασης στην κοινωνική αλλαγή ήταν γι’ αυτόν υψίστης σημασίας. Όπως υποστηρίζει, κάθε κοινωνία διαθέτει, ως oντότητα, μια εσωτερική δυναμική αλλαγής. Η τέχνη δεν είναι παρά η υποστασιοποίηση αυτής της δυναμικής. Στην σύχρονη αστική κοινωνία, όμως, αυτή η δυναμική καταπιέζεται και παραμένει ανενεργή. Κατά τον Marcuse, η σύγχρονη αστική κοινωνία είναι “η φυλακή των διανοητικών δυνάμεων και δυνατοτήτων.” Πρέπει, λοιπόν, να ενεργοποιήσουμε, να απελευθερώσουμε την δημιουργική μας φαντασία και τις αστείρευτες δυνατότητες της κοινωνίας μας. Στοιχεία που χαρακτηρίζουν, άλλωστε, τόσο το άτομο, όσο και την κοινωνία.

 

Ο Marcuse, εκτός του ότι παραμένει πιο επίκαιρος από ποτέ, πρωτοποριακός και ριζοσπαστικός, μας έχει αφήσει μια πολύτιμη παρακαταθήκη και ένα καθήκον ταυτόχρονα. Μας άνοιξε τον δρόμο για την «απελευθέρωση» και εμείς πρέπει να πάρουμε αυτό το δύσβατο μονοπάτι και να φτάσουμε ως το τέλος του. Εμείς, όμως, αντί να κάνουμε βήματα προς τα μπρός, κάνουμε προς τα πίσω. Η κοινωνική πραγματικότητα βρίσκεται ακριβώς στο ίδιο – αν όχι σε χειρότερο – σημείο, παραπάνω από μισόν αιώνα μετά την διατύπωση αυτών των ιδεών. Ποιός ο ρόλος της φιλοσοφίας και των κοινωνικών επιστημών σ’ αυτό; Γιατί αυτή η σιωπή της νεωτερικότητας γύρω από τα ζητήματα που έθιξε ο Marcuse; Οφείλουμε, ως κοινωνία, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας. Οφείλουμε να αντιληφθούμε το χρέος μας απέναντι στον Γερμανό διανοούμενο και να απαντήσουμε στη μείζονος σημασίας πρόκληση που ο ίδιος έθεσε.

————

Βιβλιογραφία

  • Η φιλοσοφία ως κριτική κοινωνική θεωρία, Θεόδωρος Γεωργίου, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2004
  • Η φιλοσοφική σκέψη στον 20ό αιώνα, Β’ έκδοση, Θεόδωρος Γεωργίου, Εκδόσεις Σάκκουλα, 2015

Διαβάστε Επίσης  Φουκώ-Μαρξ: Παραλληλίες και παράδοξα

Tags: κοινωνική θεωρίακοινωνικός έλεγχοςκοινωνιολογική θεωρία

Related Posts

Ξεκινά η πρώτη φάση της αναβάθμισης των ψηφιακών υποδομών των σχολείων
Αρθρογραφία-Μελέτες

Όταν η ψηφιακή τεχνολογία μετατρέπεται σε μέσο αυτοαντίληψης: Ο ψηφιακός «ποσοτικοποιημένος εαυτός» – ΜΕΡΟΣ Β’: Η Κουλτούρα της Αυτοκαταγραφής και οι Κριτικές Προσεγγίσεις

by admin
27 Ιανουαρίου, 2023
0

Η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών αυτοκαταγραφής για λόγους αναστοχασμού και ενδοσκόπησης, οδηγεί τον άνθρωπο σε μεγαλύτερη επαφή ή απομάκρυνση από τον...

Read more
Το πέμπτο τεύχος του περιοδικού φεμινιστιqά

Το πέμπτο τεύχος του περιοδικού φεμινιστιqά

16 Νοεμβρίου, 2022
Ο λόγος του νεοφιλελευθερισμού ως προς το κράτος πρόνοιας

Ο λόγος του νεοφιλελευθερισμού ως προς το κράτος πρόνοιας

27 Οκτωβρίου, 2022
Descartes & Weber: διερεύνηση της μεθοδολογικής εγγύτητάς τους στο πεδίο της κοινωνικής θεωρίας της γνώσης

Descartes & Weber: διερεύνηση της μεθοδολογικής εγγύτητάς τους στο πεδίο της κοινωνικής θεωρίας της γνώσης

27 Οκτωβρίου, 2022
Η «φύση» της πραγματικότητας στην κοινωνική έρευνα: Από την αρχαιότητα στην αναγέννηση

Η «φύση» της πραγματικότητας στην κοινωνική έρευνα: Από την αρχαιότητα στην αναγέννηση

19 Σεπτεμβρίου, 2022
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Φτώχεια και Κοινωνική Ένταξη: Προς την ενταξιακή εκπλήρωση των κοινωνικών δικαιωμάτων;

Βραβείο Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών Ένταξης και Διαφορετικότητας

6 Φεβρουαρίου, 2023
Εκφοβισμός στην Εφηβική Ηλικία και κατάθλιψη/αυτοκτονικότητα

Η ψυχοκοινωνική παρέμβαση στην παιδική και εφηβική ηλικία | Η εφηβεία ως εναντίωση, σύγκρουση και ρήξη

6 Φεβρουαρίου, 2023
Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

Διδάσκοντες/ουσες στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

6 Φεβρουαρίου, 2023

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 6.046 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post

Έμφυλη Ταυτότητα: Μια Κοινωνιολογική Προσέγγιση

«Σχολείο Επιχειρηματικότητας» Δήμου Ηλιούπολης

Η Επιχειρηματικότητα είναι τελικά το αντίδοτο για την Οικονομική Κρίση;

Ανοιχτή πρόσκληση στους Δήμους για τη Δια Βίου Μάθηση

Παρουσίαση του Έργου: Πρακτικές και προσεγγίσεις ένταξης και ενδυνάμωσης γυναικών μεταναστών και προσφύγων στην εκπαίδευση ενηλίκων με έμφαση σε ζητήματα εργαλείων, σχεδιασμού παρεμβάσεων, μεθόδων διδασκαλίας και παραγωγής υλικού

socialpolicy.gr

© 2021 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2021 socialpolicy.gr

error: Content is protected !!