• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τρίτη, 9 Αυγούστου, 2022
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Διεθνές Κέντρο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ICSD)

    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Διερμηνέας Σομαλικών στην «Φάρος Ελπίδας»

    Διδακτικό έργο στο ΕΚΠΑ

    Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

    Grants Management Coordinator | DRC Greece

    Ε.Α.Π.: 35 θέσεις με υποτροφία για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Εκπαιδευτικός (Αθήνα) | Κάριτας Ελλάς

    Πρόγραμμα έκτακτης οικονομικής στήριξης οικογενειών πληγέντων από την πανδημία COVID 19 από την Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών | Κάριτας Ελλάς

    Θέσεις εργασίας στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Αθήνα

    Διερμηνείς Αραβικών, Γαλλικών, Φαρσί στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Θεσσαλονίκη

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Προσεγγίζοντας την έννοια των κοινωνικών ανισοτήτων

    Οικονομική Ανισότητα – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    Πρόγραμμα “Αθηνά” για τη δωρεάν στέγαση φοιτητριών στην Αθήνα

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Η έννοια της φτώχειας

    Υλική και Κοινωνική Στέρηση / Συνθήκες Διαβίωσης – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Βασικό Εισόδημα: σε εξέλιξη έρευνα για τη στάση των Δημάρχων της Ελλάδας

    Erasmus+: 44 Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια για διασυνοριακή και διεπιστημονική συνεργασία

    Για την εξάλειψη της φτώχειας των γυναικών στην Ευρώπη καλούν οι ευρωβουλευτές

    Κίνδυνος Φτώχειας – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Τηλεργασία, μη αμειβόμενη φροντίδα και ψυχική υγεία εν καιρώ COVID-19

    Εσωτερική ανάρρωση εργαζομένου: τι είναι και πώς επηρεάζεται από την τηλεργασία

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Δωρεάν ψυχολογική  υποστήριξη σε ενήλικους κατοίκους του Δήμου Αθηναίων

    Ψυχολογική υποστήριξη κατοίκων Δήμου Θεσσαλονίκης

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Διεθνές Κέντρο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ICSD)

    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Διερμηνέας Σομαλικών στην «Φάρος Ελπίδας»

    Διδακτικό έργο στο ΕΚΠΑ

    Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

    Grants Management Coordinator | DRC Greece

    Ε.Α.Π.: 35 θέσεις με υποτροφία για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Εκπαιδευτικός (Αθήνα) | Κάριτας Ελλάς

    Πρόγραμμα έκτακτης οικονομικής στήριξης οικογενειών πληγέντων από την πανδημία COVID 19 από την Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών | Κάριτας Ελλάς

    Θέσεις εργασίας στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Αθήνα

    Διερμηνείς Αραβικών, Γαλλικών, Φαρσί στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Θεσσαλονίκη

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Προσεγγίζοντας την έννοια των κοινωνικών ανισοτήτων

    Οικονομική Ανισότητα – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    Πρόγραμμα “Αθηνά” για τη δωρεάν στέγαση φοιτητριών στην Αθήνα

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Η έννοια της φτώχειας

    Υλική και Κοινωνική Στέρηση / Συνθήκες Διαβίωσης – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Βασικό Εισόδημα: σε εξέλιξη έρευνα για τη στάση των Δημάρχων της Ελλάδας

    Erasmus+: 44 Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια για διασυνοριακή και διεπιστημονική συνεργασία

    Για την εξάλειψη της φτώχειας των γυναικών στην Ευρώπη καλούν οι ευρωβουλευτές

    Κίνδυνος Φτώχειας – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Τηλεργασία, μη αμειβόμενη φροντίδα και ψυχική υγεία εν καιρώ COVID-19

    Εσωτερική ανάρρωση εργαζομένου: τι είναι και πώς επηρεάζεται από την τηλεργασία

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Δωρεάν ψυχολογική  υποστήριξη σε ενήλικους κατοίκους του Δήμου Αθηναίων

    Ψυχολογική υποστήριξη κατοίκων Δήμου Θεσσαλονίκης

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Η επίδραση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στην κοινή γνώμη για την εγκληματικότητα

4 Μαΐου, 2018
in Κοινωνική Θεωρία
0
επίδραση_ΜΜΕ_κοινή_γνώμη_εγκληματικότητα

Της Κωνσταντίνας Κωνσταντίνου

Κοινωνιολόγος – Εγκληματολόγος

Παντείου Πανεπιστημίου

Σύμφωνα με το άρθρο του Συντάγματος 5Α «καθένας έχει δικαίωμα στην  πληροφορία και στη διαχείρισή της»[1]. Ο τρόπος με τον οποίο τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (εφ’ εξής Μ.Μ.Ε) διαχειρίζονται την πληροφορία σχετικά με την εγκληματικότητα έχει αναδειχθεί σημαντικό συστατικό της καθημερινής ζωής αλλά και στην επιστήμη της Εγκληματολογίας[2], εφ’ όσον οι πολίτες ενημερώνονται για τα κοινωνικά ζητήματα μέσω αυτών και πλάθεται μετανεωτερικά η κοινωνική συνείδηση. Η επιλογή των ειδήσεων από τα Μ.Μ.Ε δεν ακολουθεί αντικειμενικά κριτήρια, όπως έχουν αποδείξει οι έρευνες των κοινωνικών αναπαραστάσεων για το έγκλημα και τον εγκληματία, καθώς, ο βασικός στόχος τους είναι η αύξηση της ακροαματικότητας η οποία απορρέει από τη συγκινησιακή φόρτιση και τον εντυπωσιασμό που επιζητά το κοινό[3]. Τα κριτήρια που ακολουθούν εστιάζονται[4]:

Α. Στη σοβαρότητα του εγκλήματος: δηλαδή στις ανθρωποκτονίες, εγκλήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας και το οργανωμένο έγκλημα.

Β. Στη θέση του θύματος: ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στα παιδιά και στους ηλικιωμένους.

Γ. Στον τρόπο που πραγματοποιήθηκε το έγκλημα (“modus operandi”).

Επιπρόσθετο κριτήριο αποτελεί το συστατικό στοιχείο του καινούργιου και της σύγκρουσης που εμπεριέχονται στο έγκλημα και παρουσιάζεται έτσι η κοινωνία ως συνεχώς μεταβαλλόμενη. Ως προς το πρώτο στοιχείο, αν και το έγκλημα είναι ένα διαχρονικό φαινόμενο, ο δράστης συνήθως είναι, κάθε φορά, ένα καινούργιο πρόσωπο. Ως προς το στοιχείο της σύγκρουσης, τα Μ.Μ.Ε επιδιώκουν να εμφανίζουν την κοινωνία ως απόλυτα συγκρουσιακή και ελάχιστα συναινετική. Απόδειξη αυτού αποτελούν τα εγκλήματα βίας και τα ναρκωτικά, η συνεχής προβολή των οποίων διαστρεβλώνει τα πραγματικά ποσοστά εγκληματικότητας[5].

Μια άλλη οπτική ως προς την επιλογή των ειδήσεων από τα Μ.Μ.Ε, μεταγενέστερα, είναι η άποψη του ότι: «(η ποινική διαδικασία) πρόκειται για «τηλεοπτικό αγαθό» το οποίο συνδυάζει το χαμηλό κόστος –  κανείς δεν πληρώνει δικαιώματα στους κατηγορουμένους ή σε άλλους παράγοντες της δίκης για να εμφανιστούν στην τηλεόραση – προς την υψηλή ψυχαγωγική αξία. Η ποινική δίκη συγκεντρώνει όλα εκείνα τα στοιχεία που ανεβάζουν την τηλεθέαση: έγκλημα, μυστήριο, συνομωσίες, ένταση, συγκρούσεις, αποκαλύψεις, εκπλήξεις, κ.ο.κ.»[6].

Σχετικά με την εικόνα του δράστη, αυτή παρουσιάζεται συχνά παραμορφωτική παρομοιάζοντάς τον με «τέρας» που διακατέχεται από εκδικητικές τάσεις και που έχει ήδη βεβαρημένο ποινικό μητρώο στιγματίζοντάς τον και οδηγώντας τον στο περιθώριο προτού κατ’ αρχήν κριθεί. Το κοινό που ενδιαφέρεται για τη συγκεκριμένη θεματολογία ειδήσεων συνήθως καλύπτει όσους αισθάνονται πιο ευάλωτοι απέναντι στο έγκλημα και αποκομμένοι από την κοινωνία και «συχνά επιδεικνύει και μια ανάλογη ανάγκη για αύξηση της καταστολής»[7].

Τη σημερινή εποχή ασκείται όλο και περισσότερη επιρροή των τηλεοπτικών σειρών ανάλογων με τη θεματολογία των ειδήσεων που προαναφέρθηκε, σχετικά δηλαδή με το έγκλημα και την καταπολέμησή του από τον επίσημο κοινωνικό έλεγχο. Πρόκειται για τις τηλεοπτικές σειρές (“CSI”, “NCIS” κ.ο.κ) , οι οποίες αγγίζουν περισσότερο την ηλικιακή ομάδα ατόμων 15-24 ετών, παρουσιάζοντας την βιαιότερη πλευρά της εγκληματικής συμπεριφοράς και προσεγγίζοντάς την επιφανειακά και αποσπασματικά.

Με τον ίδιο περιγραφικό τρόπο προσεγγίζουν και τον επίσημο κοινωνικό έλεγχο (αστυνομία, δικαστικοί λειτουργοί, κτλ.) με αποτέλεσμα την λανθασμένη εικόνα γι’ αυτόν και τις λειτουργίες του, αυξομειώνοντας το γόητρο ή και την αξιοπιστία τους πολύ εύκολα αναλόγως την περίσταση της πιθανής ικανοποίησης του περί δικαίου αισθήματος[8].

Αυτή η λανθασμένη αντίληψη του κοινού, ουσιαστικά και πλήρως υποκινούμενη και διαμορφωμένη από τα Μ.Μ.Ε, γενικότερα, έχει οδηγήσει στη δημιουργία στερεοτύπων ως προς όλα τα μέλη του συστήματος απονομής της ποινικής δικαιοσύνης και, άρα, τον εγκληματία. Σαφέστερα, το στερεότυπο του εγκληματία για τα Μ.Μ.Ε εστιάζει περισσότερο στην εξωτερική εμφάνιση με ό,τι συνεπάγεται αυτή (τατουάζ, σκισμένα ρούχα, απεριποίητος και άλλα) και στον τρόπο συμπεριφοράς με συνέπεια τη δημιουργία του φόβου του εγκλήματος στην κοινή γνώμη[9] καθώς επιλέγουν να υπερτονίζουν και να υπερ-προβάλλουν αυτά τα στερεότυπα καταλήγωντας μεταφορικώς στην κατάργηση του δικαιώματός του περί τεκμηρίου αθωότητας των υπόπτων και κυριολεκτικώς στον στιγματισμό του πριν την έναρξη της ποινικής δίκης[10].      

Ως φόβος του εγκλήματος ορίζεται: «μια λογική ή παράλογη κατάσταση συναγερμού ή ανησυχίας προκαλούμενη από την πεποίθηση ότι κάποιος κινδυνεύει να γίνει θύμα εγκληματικής ενέργειας»[11]. Θεωρείται αναγκαία η διάκριση μεταξύ του «άμεσου φόβου θυματοποίησης και πρόσληψης της εγκληματικότητας ως σοβαρού κοινωνικού προβλήματος (…)»[12], με το τελευταίο να δημιουργεί μια γενικότερη ανησυχία και ανασφάλεια στο άτομο ως μέλος της κοινωνίας. Μερικές φορές, όμως, επικρατεί μια σύγχυση στο κοινό εξ αιτίας της διαστρεβλωμένης πληροφόρησής του από τα Μ.Μ.Ε, η οποία παίρνει τη μορφή της ταύτισης ατομικής – συλλογικής (κοινωνικής) θυματοποίησης. Έτσι, ο φόβος του εγκλήματος προσλαμβάνει συχνά εξωπραγματικές διαστάσεις λόγω του ότι βασίζεται σε μια επιφανειακή αντίληψη της πραγματικότητας των ατόμων.

Σύμφωνα με τις έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί πάνω στο θέμα της επίδρασης των Μ.Μ.Ε στην κοινή γνώμη και στο θέμα του φόβου του εγκλήματος, έχει διαπιστωθεί ότι[13]:

  • Τα Μ.Μ.Ε αποσκοπούν, πολλές φορές, στη δραματοποίηση των θεμάτων εγκληματικότητας (κυρίως βίαιης) που παρουσιάζουν, προσπαθώντας να εκμαιεύσουν το συγκινησιακό στοιχείο από το κοινό, συμβάλλοντας μ’ αυτόν τον τρόπο στην αύξηση του φόβου.
  • Όσα άτομα χαρακτηρίζονται περισσότερο για την τιμωρητική τους στάση και επιδιώκουν την αυστηροποίηση του κοινωνικού ελέγχου απέναντι στους δράστες αξιόποινων πράξεων, ομολόγησαν ότι έχουν κατά νου το στερεότυπο του εγκληματία, δηλαδή του «επικίνδυνου» και βαριές μορφές εγκλημάτων, δηλαδή κακουργημάτων.

Αναφορικά με το «κοινό περί δικαίου αίσθημα» έχει υποστηριχθεί: «Αυτό που συχνά εκλαμβάνεται ως «κοινό αίσθημα περί δικαίου» είναι (…) αυθόρμητες παραστάσεις και προκαταλήψεις του κοινού νου. Ορισμένες από αυτές ριζώνουν σε βαθύτερα κοιτάσματα κοινωνικών δοξασιών και βιόκοσμου κληροδοτημένου διά της παραδόσεως, όπως η πρωτόγονη ροπή για αντεκδίκηση και άμεση ανταπόδοση στο «κακό», ιδίως στο έγκλημα, ακόμη και με αυτοδικία. Η ροπή αυτή, επιδεινούμενη υπό συνθήκες κοινωνικής ανασφάλειας, οδηγεί κατά καιρούς μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης υπέρ δραστικής επιτάσεως του «νόμου και της τάξης» [ … ] »[14].

Εν κατακλείδι, η επίδραση των Μ.Μ.Ε στην κοινή γνώμη την «σπρώχνει» συνεχώς όλο και περισσότερο στη σύγχυση των εννοιών που επικρατεί ούτως ή άλλως μεταξύ γνώμης (opinion) – στάσης (attitude), η οποία έγκειται στο ότι η δεύτερη εστιάζει περισσότερο στο συναίσθημα παρά στη νόηση σε αντίθεση με την πρώτη που στρέφεται στην παρατήρηση και συγκεκριμενοποιείται σε δεδομένα ζητήματα αναφοράς[15].

Έτσι, αυτή η σύγχυση μεταφέρεται στην καθημερινή ζωή του κάθε ατόμου που ενημερώνεται από τα Μ.Μ.Ε για το έγκλημα συμβάλλοντας και προβάλλοντας το συναίσθημα έναντι της νόησης. Καθοριστικά εσωτερικεύει τον φόβο γι’ αυτό, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει με δυσπιστία και κυνικότητα το σύστημα της ποινικής δικαιοσύνης και ακόμη πιο τιμωρητικά τους εγκληματίες και επομένως να μην ενδιαφέρεται, πόσω μάλλον να υποστηρίζει, την κοινωνική επανένταξη του εγκληματία και την αντεγκληματική πολιτική που ακολουθείται γι’ αυτήν.

————– —————-

[1] http://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/8c3e9046-78fb-48f4-bd82-bbba28ca1ef5/SYNTAGMA.pdf, Σύνταγμα της Ελλάδος, σελ. 21, παράγραφοι 1 και 2, τελευταία πρόσβαση: 1/5/18.

[2] Σύμφωνα με την κοινωνιολογική προσέγγιση, τα Μ.Μ.Ε πρέπει να αντιμετωπίζονται ως κοινωνική οργάνωση η οποία πρέπει να εξετάζεται ως ένα διευρυμένο δίκτυο με πολλούς συνδέσμους, όπως είναι οι φορείς κοινωνικού ελέγχου, η αστυνομία, τα δικαστήρια, η κοινή γνώμη και η κυβέρνηση. Υπό αυτό το πρίσμα, οι ειδήσεις που αφορούν το έγκλημα και την απονομή της δικαιοσύνης ονομάστηκαν “Newsmaking Criminology” («Εγκληματολογία της Ειδησεογραφίας») από τον Barak το 1994.

http://www.greggbarak.com/custom4_2.html, Ιστολόγιο του ίδιου, τελευταία πρόσβαση: 1/5/18.

 Θεολόγη Β., Εγκληματικότητα και Μ.Μ.Ε,  Αθήνα, Νομική Βιβλιοθήκη, 2010, σελ. 26.

[3] Ζαραφωνίτου Χ., Τιμωρητικότητα – Σύγχρονες τάσεις, διαστάσεις και εγκληματολογικοί προβληματισμοί, Αθήνα, Νομική Βιβλιοθήκη, 2008, σελ. 91 – 98.

Ζαραφωνίτου Χ., Μαντόγλου Α., «Η κοινωνική αναπαράσταση του εγκλήματος και του εγκληματία», στο Ν. Κουράκης (Επιμ.) και Ν. Κουλούρης (Συνεργ.) Αντεγκληματική Πολιτική ΙΙ, Αθήνα – Κομοτηνή, Αντ. Ν. Σάκκουλας, 2000, σελ. 77 – 121.  

[4] Σεραφετινίδου Μ., Κοινωνιολογία των μέσων μαζικής επικοινωνίας, Αθήνα, Gutenberg, 1995.

Λαμπροπούλου Ε. Π., Η κατασκευή της κοινωνικής πραγματικότητας και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Η περίπτωση της βίας και της εγκληματικότητας, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1997, σελ. 63.

[5] Λαμπροπούλου Ε. Π., Κοινωνικός Έλεγχος του Εγκλήματος, Αθήνα, Παπαζήση, 1994, σελ. 92 – 94.

[6] Αναγνωστόπουλος Η., «Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και η Ποινική Δίκη», Δίκαιο Μέσων Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Αθήνα, Νομική Βιβλιοθήκη, 1/2004, 1ο έτος, σελ. 59.

[7] Ζαραφωνίτου Χ., Τιμωρητικότητα – Σύγχρονες τάσεις, διαστάσεις και εγκληματολογικοί προβληματισμοί, Αθήνα, Νομική Βιβλιοθήκη, 2008, σελ. 88.

[8] Λαμπροπούλου Ε. Π., Κοινωνικός Έλεγχος του Εγκλήματος, Αθήνα, Παπαζήση, 1994, σελ. 216.

[9] Η προσέγγιση του «ηθικού πανικού» είναι γνωστή πρεσβέτειρα της συσχέτισης εγκληματικού φαινομένου και τιμωρητικότητας (υποκειμενικής και αντικειμενικής).

McRobbie A. & Thornton S., “Rethinking “moral panic” for multimediated social worlds”, British Journal of Sociology, 4/46, 1995, σ. 559 – 574.  

[10] Φαρσεδάκης Ι. Ι., Ανακριτική – Δικαιώματα του Ανθρώπου και Εγκληματογένεση, Αθήνα, Νομική Βιβλιοθήκη, 1984, σελ. 83, 84.

[11] McLaughlin E. & Muncie J., The Sage Dictionary of Criminology, London, University Of London, 2013, σελ. 100.

[12] Ζαραφωνίτου Χ., Ο φόβος του εγκλήματος – Εγκληματολογικές προσεγγίσεις και προβληματισμοί με βάση την εμπειρική διερεύνηση του φαινομένου στο εσωτερικό της Αθήνας, Αθήνα, Αντ. Ν. Σάκκουλας, 2002, σελ. 101.

[13] Στο ίδιο.

[14] Φωτόπουλος & Μπίτση, «Είναι ο Τύπος «κίνδυνος» και η ιδιωτική ζωή «εμπόδιο»; (Ο «οίκος και η «αγορά» στη Νομολογία του ΕΔΔΑ)», Νομικό Βήμα, τόμος 53, Αθήνα, 2005, σελ. 824.

[15] Ζαραφωνίτου Χ., Τιμωρητικότητα – Σύγχρονες τάσεις, διαστάσεις και εγκληματολογικοί προβληματισμοί, Αθήνα, Νομική Βιβλιοθήκη, 2008, σελ. 28.

 

Διαβάστε Επίσης  CSI Διερεύνηση του τόπου του εγκλήματος (Crime Scene Investigation) - Crime Scene Profiling | Σεμινάριο "περί Ψυχής"
Tags: εγκληματικότηταεγκληματολογία

Related Posts

Εισαγωγικό εγχειρίδιο για την πρόληψη της υποτροπής και την κοινωνική επανένταξη των παραβατών (UNODC)
Κοινωνική Προστασία

Εισαγωγικό εγχειρίδιο για την πρόληψη της υποτροπής και την κοινωνική επανένταξη των παραβατών (UNODC)

by admin
14 Ιουλίου, 2022
0

Γραφείο των Ηνωμένων Εθνών για τα ναρκωτικά και το έγκλημα - Μετάφραση στα ελληνικά: Νίκος Βαρβατάκος / ΕΠΑΝΟΔΟΣ

Read more
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “Εγκληματολογία” 2021-2022

ΠΜΣ “Εγκληματολογία” 2022-2023

30 Ιουνίου, 2022
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία (Online)

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία (Online)

12 Μαΐου, 2022
Το έγκλημα ως κοινωνικό φαινόμενο

Το έγκλημα ως κοινωνικό φαινόμενο

2 Φεβρουαρίου, 2022
Online Εκπαίδευση στην Εγκληματολογία

Online Εκπαίδευση στην Εγκληματολογία

18 Ιανουαρίου, 2022
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Διεθνές Κέντρο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ICSD)

9 Αυγούστου, 2022
Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

Διερμηνέας Σομαλικών στην «Φάρος Ελπίδας»

8 Αυγούστου, 2022

Διδακτικό έργο στο ΕΚΠΑ

8 Αυγούστου, 2022

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 5.961 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ημερίδα του Δικτύου Φροντιστών ΕΠΙΟΝΗ “Υποστήριξη ατόμων με καρδιοπάθεια και η συμβολή των φροντιστών τους”

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η ημερίδα του Δικτύου Φροντιστών ΕΠΙΟΝΗ “Υποστήριξη ατόμων με καρδιοπάθεια και η συμβολή των φροντιστών τους”

Έναρξη υποβολής αιτήσεων για νέες εγγραφές στους Παιδικούς Σταθμούς του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών

Ηλεκτρονικές εγγραφές στους βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς του Δήμου Αθηναίων

Βιωσιμότητα Κοινωνικού Ασφαλιστικού Συστήματος  Vs  Διαγενεακή Αλληλεγγύη

Συντάξεις στην ΕΕ: Έκθεση 2018 για την επάρκεια των συντάξεων

socialpolicy.gr

© 2021 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2021 socialpolicy.gr

error: Content is protected !!