• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Παρασκευή, 27 Μαΐου, 2022
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    EU Projects Managers/ Senior Project Managers @ KMOP

    “Μετανάστριες και Προσφύγισσες στην πανδημία”

    “Μετανάστριες και Προσφύγισσες στην πανδημία”

    Εργασία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

    Προσλήψεις για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Δήμου Ρεθύμνης

    Υπάλληλος Γραφείου στην Ε.Κ.ΠΟ.Σ.Π.Ο. «ΝΟΣΤΟΣ»

    Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

    Cultural Mediator Interpreter – National Contract @ DRC Greece

    Κοινό Ελληνογαλλικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ευρωπαϊκό και Συγκριτικό Κοινωνικό Δίκαιο»

    ΠΜΣ “Ευρωπαϊκό και Συγκριτικό Κοινωνικό Δίκαιο” 2022-2023

    Επιστήμονας περιβάλλοντος στο Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης

    ΧτίΖΩ – ΕλπίΖΩ : Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης

    Στέλεχος Οικονομικής Διαχείρισης Συγχρηματοδοτούμενων Έργων (Financial Officer) | ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS ΕΛΛΑΔΟΣ

    Child Friendly and Women’s Safe Space Team Leader – National Contract @ Danish Refugee Council

    Community Engagement Assistant-National Contract @ DRC Greece

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Βιώσιμη ανάπτυξη: συμπεράσματα του Συμβουλίου

    Η Eurostat δημοσιεύει έκθεση του 2022 σχετικά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση

    Νεολαία στις εξόχως απόκεντρες περιοχές: 1 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των νέων στις εξόχως απόκεντρες περιοχές

    Ευρωβαρόμετρο για το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας: Οι νέοι Ευρωπαίοι συμμετέχουν όλο και περισσότερο

    Οι φοιτητές/τριες του ΤΕΠΑΚ αποκτούν «Συνήγορο του φοιτητή»

    Οι φοιτητές/τριες του ΤΕΠΑΚ αποκτούν «Συνήγορο του φοιτητή»

    Έκθεση του Εθνικού Μηχανισμού Αναφοράς για την Προστασία των Θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων

    Έκθεση του Εθνικού Μηχανισμού Αναφοράς για την Προστασία των Θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων

    E-Gnosis: Νέα ταχύρρυθμα τμήματα καθημερινά για δωρεάν εξ αποστάσεως μαθήματα Η/Υ και αγγλικών

    Δωρεάν εξ αποστάσεως μαθήματα Η/Υ και αγγλικών με το πρόγραμμα E-gnosis

    Συνεργασία ΤΕΠΑΚ και Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

    Συνεργασία ΤΕΠΑΚ και Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

    Τα συμφέροντα του παιδιού στο επίκεντρο της στρατηγικής κοινωνικής προόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Πρόοδος στη «Φιλική προς τα Παιδιά Δικαιοσύνη» στην Ελλάδα

    Εναρκτήρια εκδήλωση του έργου grow4autism

    Εναρκτήρια εκδήλωση του έργου grow4autism

    Συνταξιοδότηση όσων ανεστάλη η σύνταξη που λάμβαναν λόγω αναπηρίας μέλους της οικογένειάς τους

    Δημιουργία Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης δικαιούχων διεθνούς προστασίας και ημεδαπών ΑμεΑ

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 15.000 ανέργων ηλικίας άνω των 50 ετών που βρίσκονται σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση

    Έναρξη προγράμματος απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για 300 νέους ανέργους

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    «Σύγχρονες προκλήσεις στην Κοινοτική Ψυχιατρική» |  Διαδικτυακή διάλεξη του καθ. Benedetto Saraceno

    «Σύγχρονες προκλήσεις στην Κοινοτική Ψυχιατρική» | Διαδικτυακή διάλεξη του καθ. Benedetto Saraceno

    Παγκόσμια Στατιστικά για την Υγεία | Έκθεση 2022

    Παγκόσμια Στατιστικά για την Υγεία | Έκθεση 2022

    Η ανάγκη του ανήκειν: η επιθυμία για διαπροσωπικές συνδέσεις ως θεμελιώδες ανθρώπινο κίνητρο

    Η ανάγκη του ανήκειν: η επιθυμία για διαπροσωπικές συνδέσεις ως θεμελιώδες ανθρώπινο κίνητρο

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    Ψυχική Υγεία-Διαχείριση του άγχους στην περίοδο της πανδημίας

    Διάταξη νόμου για τη μεταφορά στην ακούσια νοσηλεία ψυχικά ασθενών

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Συστημική Συμβουλευτική

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Συστημική Συμβουλευτική

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στην Κλινική Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας (online)

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στην Κλινική Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας (online)

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Θεσσαλονίκης

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Θεσσαλονίκης

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία (Online)

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία (Online)

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Αθήνας

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Αθήνας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    EU Projects Managers/ Senior Project Managers @ KMOP

    “Μετανάστριες και Προσφύγισσες στην πανδημία”

    “Μετανάστριες και Προσφύγισσες στην πανδημία”

    Εργασία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας

    Προσλήψεις για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Δήμου Ρεθύμνης

    Υπάλληλος Γραφείου στην Ε.Κ.ΠΟ.Σ.Π.Ο. «ΝΟΣΤΟΣ»

    Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

    Cultural Mediator Interpreter – National Contract @ DRC Greece

    Κοινό Ελληνογαλλικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ευρωπαϊκό και Συγκριτικό Κοινωνικό Δίκαιο»

    ΠΜΣ “Ευρωπαϊκό και Συγκριτικό Κοινωνικό Δίκαιο” 2022-2023

    Επιστήμονας περιβάλλοντος στο Δήμο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης

    ΧτίΖΩ – ΕλπίΖΩ : Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης

    Στέλεχος Οικονομικής Διαχείρισης Συγχρηματοδοτούμενων Έργων (Financial Officer) | ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS ΕΛΛΑΔΟΣ

    Child Friendly and Women’s Safe Space Team Leader – National Contract @ Danish Refugee Council

    Community Engagement Assistant-National Contract @ DRC Greece

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Βιώσιμη ανάπτυξη: συμπεράσματα του Συμβουλίου

    Η Eurostat δημοσιεύει έκθεση του 2022 σχετικά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση

    Νεολαία στις εξόχως απόκεντρες περιοχές: 1 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των νέων στις εξόχως απόκεντρες περιοχές

    Ευρωβαρόμετρο για το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας: Οι νέοι Ευρωπαίοι συμμετέχουν όλο και περισσότερο

    Οι φοιτητές/τριες του ΤΕΠΑΚ αποκτούν «Συνήγορο του φοιτητή»

    Οι φοιτητές/τριες του ΤΕΠΑΚ αποκτούν «Συνήγορο του φοιτητή»

    Έκθεση του Εθνικού Μηχανισμού Αναφοράς για την Προστασία των Θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων

    Έκθεση του Εθνικού Μηχανισμού Αναφοράς για την Προστασία των Θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων

    E-Gnosis: Νέα ταχύρρυθμα τμήματα καθημερινά για δωρεάν εξ αποστάσεως μαθήματα Η/Υ και αγγλικών

    Δωρεάν εξ αποστάσεως μαθήματα Η/Υ και αγγλικών με το πρόγραμμα E-gnosis

    Συνεργασία ΤΕΠΑΚ και Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

    Συνεργασία ΤΕΠΑΚ και Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου

    Τα συμφέροντα του παιδιού στο επίκεντρο της στρατηγικής κοινωνικής προόδου της Ευρωπαϊκής Ένωσης

    Πρόοδος στη «Φιλική προς τα Παιδιά Δικαιοσύνη» στην Ελλάδα

    Εναρκτήρια εκδήλωση του έργου grow4autism

    Εναρκτήρια εκδήλωση του έργου grow4autism

    Συνταξιοδότηση όσων ανεστάλη η σύνταξη που λάμβαναν λόγω αναπηρίας μέλους της οικογένειάς τους

    Δημιουργία Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης δικαιούχων διεθνούς προστασίας και ημεδαπών ΑμεΑ

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 15.000 ανέργων ηλικίας άνω των 50 ετών που βρίσκονται σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση

    Έναρξη προγράμματος απόκτησης εργασιακής εμπειρίας για 300 νέους ανέργους

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    «Σύγχρονες προκλήσεις στην Κοινοτική Ψυχιατρική» |  Διαδικτυακή διάλεξη του καθ. Benedetto Saraceno

    «Σύγχρονες προκλήσεις στην Κοινοτική Ψυχιατρική» | Διαδικτυακή διάλεξη του καθ. Benedetto Saraceno

    Παγκόσμια Στατιστικά για την Υγεία | Έκθεση 2022

    Παγκόσμια Στατιστικά για την Υγεία | Έκθεση 2022

    Η ανάγκη του ανήκειν: η επιθυμία για διαπροσωπικές συνδέσεις ως θεμελιώδες ανθρώπινο κίνητρο

    Η ανάγκη του ανήκειν: η επιθυμία για διαπροσωπικές συνδέσεις ως θεμελιώδες ανθρώπινο κίνητρο

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    Εναλλακτική Επαυξητική Επικοινωνία

    Ψυχική Υγεία-Διαχείριση του άγχους στην περίοδο της πανδημίας

    Διάταξη νόμου για τη μεταφορά στην ακούσια νοσηλεία ψυχικά ασθενών

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Συστημική Συμβουλευτική

    Ετήσιο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Συστημική Συμβουλευτική

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στην Κλινική Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας (online)

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στην Κλινική Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας (online)

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Θεσσαλονίκης

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Θεσσαλονίκης

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία (Online)

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στη Δικαστική Ψυχολογία και Εγκληματολογία (Online)

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Αθήνας

    Εκπαίδευση στη Συστημική Ψυχοθεραπεία από το Κε.Σ.Με.Θ. Αθήνας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Η θέση του Νικολό Μακιαβέλλι στην Ιστορία της Φιλοσοφίας μέσα από το κλασσικό έργο «Ο Ηγεμόνας»

2 Μαΐου, 2018
in Κοινωνική Θεωρία
0
Μακιαβέλι_φιλοσοφία

 

της Κωνσταντίνας Κωνσταντίνου

Κοινωνιολόγος – Εγκληματολόγος

Παντείου Πανεπιστημίου

Η θέση του Μακιαβέλλι[1] στην Ιστορία της Φιλοσοφίας[2] τοποθετείται από αρκετούς φιλοσόφους της Ιστορίας, εκείνης της εποχής κι όχι μόνο, σε ευνοϊκή θέση. Από τους πρώτους, οι πιο γνωστοί είναι ο Rousseau και Hegel. Ο Rousseau στο Κοινωνικό Συμβόλαιο όταν αναφέρεται στο μοναρχικό πολίτευμα, υποστηρίζει την ίδια άποψη με του Μακιαβέλλι ότι, «είναι φυσικό να προτιμούν οι ηγεμόνες το αξίωμα που τους είναι άμεσα ωφέλιμο [να έχουν δηλαδή το λαό υποταγμένο] … Ο Machiavelli, προφασιζόμενος ότι τάχα δίνει μαθήματα στους βασιλιάδες, έδωσε μεγάλα μαθήματα στους λαούς. Ο Ηγεμόνας του Machiavelli είναι το βιβλίο των δημοκρατικών»[3].

Στο ίδιο μοτίβο θετικότητας κινείται και ο Hegel. Ο τελευταίος στο έργο του Το Γερμανικό Σύνταγμα όχι μόνο μνημονεύει τον Μακιαβέλλι, αλλά συμφωνεί μαζί του στο ζήτημα της ηθικής και του σκοπού. Ο ίδιος διαχωρίζει την ατομική ηθική από την ηθική της αποτελεσματικότητας και αναγνωρίζει στον Μακιαβέλλι την ηθική του σκοπού της απελευθέρωσης της Ιταλίας και της ενότητάς της. Είναι μια ηθική αποτελεσματικότητας, διότι, αν το αίτημα γίνει πραγματικότητα, θα ωφεληθούν όλοι, το σύνολο, η κοινωνία, η χώρα, η Ιταλία. Επίσης, ο Hegel, δικαιολογεί την άσκηση βίας όταν όλα πάσχουν από κοινωνική αποδιοργάνωση και όταν τα άτομα επιθυμούν να υπακούν στην εθνική υποδούλωση ή την ανέχονται, διότι πιστεύουν πως με αυτόν τον τρόπο υπηρετούν την ηθική τους, τότε δεν είναι παρά πρακτικά ανήθικα άτομα [4].

Τέτοια άτομα δεν ήταν άλλα από τους φεοϋδάρχες – ευγενείς, όπως τονίζει και ο  Hegel στο έργο του η Φιλοσοφία της Ιστορίας. Αυτούς ήθελε μέσω του ιδεατού ηγεμόνα να καθυποτάξει ο Μακιαβέλλι και να χτυπήσει με αυτόν τον τρόπο τα κοινωνικά και πολιτικά τους προνόμια. Μέχρι τότε έπρατταν αυθαίρετα και αλαζονικά στο όνομα της ηθικής της αποτελεσματικότητας, η οποία προκειμένου να πραγματωθεί το αίτημά της (η ανεξαρτησία και η ενότητα της Ιταλίας), τα μέσα τα οποία θα εφαρμόζονταν γι’ αυτόν τον σκοπό (άσκηση βίας), δεν θα συμφωνούσαν οπωσδήποτε με καμία ατομική ηθική.

Ένας άλλος πολύ σημαντικός στοχαστής της σύγχρονης εποχής που ενδιαφέρθηκε αρκετά για τις θέσεις του Μακιαβέλλι και τις αξιοποίησε ιδιαίτερα είναι ο Gramsci. Οι περισσότερες αναφορές του τελευταίου για τον Μακιαβέλλι βρίσκονται στο έργο του Τετράδια της Φυλακής, όπου σε αυτό πραγματεύεται την έννοια του κράτους και της «ηγεμονίας». Ο Gramsci «προσεγγίζει τον Ηγεμόνα του Μακιαβέλλι από την προοπτική του επαναστατικού κινήματος στον εικοστό αιώνα, που θέτει ως βασική προϋπόθεση της πολιτικής πράξης την οργάνωση της συλλογικής βούλησης»[5].

Δηλαδή, για τον στοχαστή της φυλακής, το ιδεατό πρόσωπο του ηγεμόνα το υποκαθιστά, αναπαριστά, μετουσιώνει, ενσαρκώνει το επαναστατικό κόμμα της Ιταλίας του 20ου αιώνα. Με αυτόν τον τρόπο φαίνεται ότι η συλλογική κοινωνική ομάδα, ο «ηγεμόνας της σύγχρονης εποχής», μπορεί να καταφέρει πολλά περισσότερα από το άτομο.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη, ξεχωριστή και μη αναμενόμενη σε σχέση με τις υπόλοιπες, για τα πορίσματά της, είναι εκείνη του Berlin, The Originality of Machiavelli. Αυτό που έκανε τον Berlin να σχηματίσει μια εντελώς διαφορετική άποψη ως προς το επίτευγμα του Μακιαβέλλι (διαχωρισμός ηθικής και πολιτικής) στον Ηγεμόνα, είναι ότι παρατήρησε κάτι άλλο από εκείνο που έβλεπαν όλοι: παρατήρησε ότι το κατόρθωμα του Μακιαβέλλι ήταν «η διαφοροποίηση ανάμεσα σε δύο μη συμβατά ιδεώδη ζωής, σε δύο συστήματα ηθικής: την παγανιστική ηθική και τις αξίες της και τη χριστιανική ηθική και τις δικές της αξίες»[6].

Δύο εξ’ ίσου σημαντικοί στοχαστές, από τους ιδρυτές της Σχολής του Κέιμπριτζ και οπαδοί της θεωρίας του γλωσσικού και ιστορικού πλαισίου[7] ο Pocock και ο Skinner ερμήνευσαν με τον δικό τους τρόπο το έργο του Μακιαβέλλι. Ο Pocock, αρχικά, υποστηρίζει ότι ο Ηγεμόνας στηρίζεται στη δημοκρατική οπτική της αριστοτελικής λογικής και πάνω σ’ αυτό επιχειρηματολογεί πως «ο τρόπος με τον οποίο ο Φλωρεντινός πολιτικός πραγματεύεται τη στρατιωτική οργάνωση, η αντίληψή του ότι μια δημοκρατική πολιτεία οφείλει να στηρίζεται σε μια πολιτοφυλακή, στον ένοπλο λαό, αποκαλύπτει τις δημοκρατικές του πεποιθήσεις». Βάσει αυτού του κεντρικού επιχειρήματος, ο Pocock αναγνωρίζει την καινοτομία, την ανατρεπτικότητα και τη πρωτοπορία που έχει ως έργο ο Ηγεμόνας[8].

Ο Skinner με τον Pocock δεν διαφωνούν στον κεντρικό άξονα της μελέτης τους στον Μακιαβέλλι, ότι η συμβολή της σκέψης του τελευταίου ήταν στο πεδίο της δημοκρατικής θεώρησης. Και οι δύο στοχαστές συμφωνούν στη δημοκρατική και παραδοσιακή συμβολή του, αλλά, ο καθένας το ερμηνεύει από τη δική του οπτική γωνία. Διαφωνούν στις λεπτομέρειες της ερμηνείας αυτής. Η πρώτη διαφορά έγκειται στο ζήτημα της εξουσίας. Ο Skinner πιστεύει ότι αυτό το ζήτημα έρχεται σε σύγκρουση με την ανθρωπιστική παράδοση της εποχής. Η δεύτερη διαφορά εντοπίζεται στο ζήτημα του ρόλου των ηθικών αρετών και αξιών σχετικά με την άσκηση της πολιτικής εξουσίας. Και εδώ ο Skinner υποστηρίζει την εκκεντρικότητα της θέσης αυτής του Μακιαβέλλι και ας έρχεται πάλι σε ρήξη με την παράδοση της εποχής. Η τρίτη και η τελευταία διαφορά βρίσκεται στο σημείο που πάλι ο Μακιαβέλλι έρχεται σε ρήξη με την ανθρωπιστική τάση της εποχής. Ωστόσο, κατά την αντίληψη και ερμηνεία του Skinner, ο Μακιαβέλλι δεν έρχεται σε μια καθολική ρήξη με το ανθρωπιστικό και δημοκρατικό κίνημα της εποχής, καθώς «οι συνέχειες έχουν μεγαλύτερη σημασία από τις ασυνέχειες, είναι πολύ πιο σημαντικές απ’ ότι συνήθως αναγνωρίζεται»[9].

Σχετικά με την εντυπωσιακή ερμηνεία του Wolin για τον Μακιαβέλλι στο έργο του Politics and Vision, «βαπτίζει» τον Μακιαβέλλι ως «κύριο εισηγητή της αυτόνομης θεώρησης του πολιτικού φαινομένου και συνεπώς ως τον κύριο εκφραστή του πνεύματος της νεωτερικότητας»[10]. Οι λόγοι που τον χαρακτήρισε έτσι, μεταξύ άλλων, είναι ο διαχωρισμός της ηθικής και της θρησκείας από τον πολιτικό χώρο και η εισαγωγή και η θεμελίωση μιας νέας – τότε – επιστήμης (της πολιτικής).

Παρατηρεί πως ο Φλωρεντινός στοχαστής στο έργο Ηγεμόνας προσεγγίζει τη πολιτική ως φαινόμενο με ρεαλισμό και πατριωτισμό και αυτό συμβουλεύει και τον ηγεμόνα του να κάνει. Ο σκοπός που του έχει αναθέσει και ο κρυφός πόθος του συγγραφέα έχει επιβάλλει και καθορίσει τα μέσα που εξαναγκάζεται να χρησιμοποιήσει εάν θέλει να επιτύχει και να δοξαστεί. Ηθικά διλήμματα δεν χωρούν σε αυτήν τη διαδικασία – δοκιμασία. Η άσκηση βίας απέναντι στο λαό ως μέσο επιβολής θεωρείται απαραίτητο, όχι όμως αλόγιστα, αλλά έλλογα. Εδώ ο Wolin διακρίνει στον Μακιαβέλλι «ένα ορισμένο ήθος» και μάλιστα για να δείξει πως αντιλαμβάνεται ακριβώς τη σκέψη του Μακιαβέλλι, χρησιμοποιεί την έκφραση «οικονομία της βίας», η οποία σημαίνει «ελεγχόμενη εφαρμογή της βίας»[11].

Τέλος, ένας φιλόσοφος που απασχόλησε ο Μακιαβέλλι, ήταν ο Γάλλος μαρξιστής Althusser του 20ου  αιώνα. Το σημείο κατά το οποίο «συναντήθηκαν» ήταν η εξ’ αρχής άποψη του Althusser για το ποιο πρόσωπο οφείλει να έχει ο ηγεμόνας και αυτό ήταν το ίδιο με το πρόσωπο που είχε επιλέξει ο Gramsci: το επαναστατικό κόμμα. Κατά τον μαρξιστή φιλόσοφο, «η σκέψη του Μακιαβέλλι αποτελεί, κατά κάποιον τρόπο, το όριο ανάμεσα στη φεοϋδαρχική και την αστική ιδεολογία. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει και αποκαλύπτει τη γενικότερη διαδικασία διαμόρφωσης της νεωτερικότητας, συναντώντας έτσι την επαναστατική θεωρητική πρακτική του Marx […] ο Μακιαβέλλι […] οραματίζεται την εθνική ενότητα της Ιταλίας»[12].        

—————————– ———— ————- 

[1] Μακιαβέλλι Ν., Ο Ηγεμόνας, Αθήνα, Ειδική Έκδοση – Έθνος της Κυριακής, Μετάφραση Ν. Καζαντζάκη, 2014. Μακιαβέλλι Ν., Ο Ηγεμόνας, Θεσσαλονίκη, Βάνιας, Μετάφραση Ζώζη Ζωγραφίδου – Καραχάλιου, 1991.

[2] Κονδύλης Τ., Έργα – Νικολό Μακιαβέλλι, Αθήνα, Κάλβος, 1ος τόμος, 1984.

Η Ιστορία της Φιλοσοφίας επικεντρώνεται σε ερωτήματα που σχετίζονται με το άτομο και την ανθρωπότητα στο σύνολό της. Ποιος κινεί το «ρου της Ιστορίας; Το άτομο, η Τύχη, η Κοινωνία;», ποιος μπορεί να αλλάξει ή και να καθορίσει τα κοινωνικά γεγονότα στο ιστορικό γίγνεσθαι και ποιος δεν μπορεί; Αυτά είναι μόνο ορισμένα ερωτήματα που απασχολούν το συγκεκριμένο ρεύμα Φιλοσοφίας.     

[3] Πλάγγεσης Γ., Νεότερη πολιτική και κοινωνική φιλοσοφία. Από τον Machiavelli στον Marx, Θεσσαλονίκη, University Studio Press – Επιστημονικών Βιβλίων και Περιοδικών, 2009, σελ. 83.

Rousseau J. J., Το Κοινωνικό Συμβόλαιο ή Αρχές του Πολιτικού Δικαίου, Μετάφραση: Βασιλική Γρηγοροπούλου και Αλβέρτος Στάϊνχαουερ, Αθήνα, Πόλις, 2004.

[4] Στο ίδιο.

https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/LITD266/%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%AE%20%CF%83%CF%84%CE%BF%20%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8C%20%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C.pdf, Κλιματσάκης Π., Συστηματική εισαγωγή στον γερμανικό ιδεαλισμό – ΚΑΝΤ, ΦΙΧΤΕ, ΣΕΛΛΙΝΓΚ, ΧΕΓΚΕΛ, Αθήνα, Ροές, 2010, σελ. 157 – 208, τελευταία πρόσβαση: 1/5/18.

[5] Gramsci A., Τετράδια της Φυλακής, New York, Quintin Hoare & G.N. Smith, Intrnational Publishers, 1971.

[6] http://berlin.wolf.ox.ac.uk/published_works/ac/machiavelli.pdf, Berlin I., The Originality of Machiavelli, τελευταία πρόσβαση: 1/5/18.

[7] Η θεωρία του ιστορικού πλαισίου είτε τονίζει τη συνέχεια είτε την ασυνέχεια τείνει να αγνοεί τα ιδιαίτερα ή διακριτικά χαρακτηριστικά του αντικειμένου μελέτης. Στην περίπτωση του Μακιαβέλλι, η σκέψη του ερμηνεύεται με τέτοιον τρόπο που σχεδόν εξαφανίζεται στη γκρίζα ομίχλη του αριστοτελικού και ουμανιστικού λόγου αφήγησης.

Χρύσης Α. Α., Φιλοσοφία της Ιστορίας. Εισαγωγικές προσεγγίσεις. Από τους Αρχαίους στον Marx, Αθήνα, Κριτική, 2004. 

[8] http://www.democraziapura.altervista.org/wp-content/uploads/2014/07/John-G.-A.Pocock.-The-machiavellian-moment.-Fiorentine-political-throught-and-the-atlantic-republican-tradition.pdf, Pocock A. J. G.., The Machiavellian Moment, USA, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 1975, τελευταία πρόσβαση: 1/5/18.

[9] Skinner Q., Τα θεμέλια της νεότερης πολιτικής σκέψης, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2005.

Skinner Q., Μακιαβέλλι, Αθήνα, Νήσος, 2002.

[10] http://assets.press.princeton.edu/chapters/s7209.pdf, Connoly W. E., “Politics and Vision”, Princeton University Press, τελευταία πρόσβαση: 1/5/18.

[11] Νούτσος Π., Niccolo Machiavelli. Πολιτικός σχεδιασμός και φιλοσοφία της ιστορίας, Αθήνα, Ζαχαρόπουλος, 1983.

[12] Craib I., Σύγχρονη Κοινωνική Θεωρία – Από τον Πάρσονς στον Χάμπερμας, Αθήνα, Τόπος, 2011, σελ. 222 – 253.

 

Διαβάστε Επίσης  Θεωρητική και Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία

Tags: κοινωνική θεωρίαΝικολό ΜακιαβέλιΟ «Ηγεμόνας» (Il principe)πολιτική φιλοσοφία

Related Posts

Ο «πόλεμος των παραδειγμάτων» στην Κοινωνική Έρευνα: Αποτυπώσεις της δημοφιλίας των κυρίαρχων προσεγγίσεων μέσα από το συνδυασμό διαφορετικών πηγών δεδομένων
Κοινωνική Θεωρία

Ο «πόλεμος των παραδειγμάτων» στην Κοινωνική Έρευνα: Αποτυπώσεις της δημοφιλίας των κυρίαρχων προσεγγίσεων μέσα από το συνδυασμό διαφορετικών πηγών δεδομένων

by admin
19 Μαΐου, 2022
0

Ποιό ρεύμα («παράδειγμα») είναι σήμερα το κυρίαρχο; Υπάρχουν τυχόν διαφοροποιήσεις σε ότι αφορά την αποδοχή του ενός ή του άλλου...

Read more
Zygmunt Bauman: Η εποχή μας είναι ξανά μια εποχή φόβων

Bauman: Νομοθέτες και Διερμηνείς

27 Απριλίου, 2022
Object Oriented Ontology: Το έργο του Harman ως «ριζοσπαστική» μορφή του μεταφυσικού ρεαλισμού

Object Oriented Ontology: Το έργο του Harman ως «ριζοσπαστική» μορφή του μεταφυσικού ρεαλισμού

30 Μαρτίου, 2022
Το έγκλημα ως κοινωνικό φαινόμενο

Το έγκλημα ως κοινωνικό φαινόμενο

2 Φεβρουαρίου, 2022
Habermas: Υπέρμαχος της Νεωτερικότητας

Habermas: Υπέρμαχος της Νεωτερικότητας

14 Ιανουαρίου, 2022
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Βιώσιμη ανάπτυξη: συμπεράσματα του Συμβουλίου

Η Eurostat δημοσιεύει έκθεση του 2022 σχετικά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση

26 Μαΐου, 2022
Νεολαία στις εξόχως απόκεντρες περιοχές: 1 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των νέων στις εξόχως απόκεντρες περιοχές

Ευρωβαρόμετρο για το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας: Οι νέοι Ευρωπαίοι συμμετέχουν όλο και περισσότερο

26 Μαΐου, 2022
Οι φοιτητές/τριες του ΤΕΠΑΚ αποκτούν «Συνήγορο του φοιτητή»

Οι φοιτητές/τριες του ΤΕΠΑΚ αποκτούν «Συνήγορο του φοιτητή»

26 Μαΐου, 2022

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 5.949 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post

Κοινωνική Θεωρία και Sex Working: Κλασικές και Σύγχρονες Θεωρήσεις

Διημερίδα επαγγελματικού προσανατολισμού «Σπουδές και επαγγέλματα» στο Δήμο Γαλατσίου

Διημερίδα επαγγελματικού προσανατολισμού «Σπουδές και επαγγέλματα» στο Δήμο Γαλατσίου

«Δομή Παροχής Βασικών Αγαθών: Κοινωνικό Παντοπωλείο, Παροχή Συσσιτίου, Κοινωνικό Φαρμακείο» στους Δήμους της Αττικής

Πρόγραμμα χρηματοδότησης σε Δήμους για την ίδρυση νέων τμημάτων βρεφικής, παιδικής και βρεφονηπιακής φροντίδας

socialpolicy.gr

© 2021 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2021 socialpolicy.gr

error: Content is protected !!