Απάντηση της Επιτροπής σε ερώτηση της Κ. Κούνεβα- Αρνείται να νομοθετήσει τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων για τα δικαιώματα πληροφόρησης και διαβούλευσης στους 9,8 εκατ. δημοσίους υπαλλήλους της Ε.Ε.
Υπόθεση κάθε κράτους μέλους η νομοθέτηση, λέει η Επιτροπή, επικαλούμενη τις διαφορές στη διάρθρωση του δημοσίου τομέα από κράτος σε κράτος.
Με πρόσχημα τις διαφορές διάρθρωσης της δημόσιας διοίκησης από χώρα σε χώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιμένει στον αποκλεισμό περίπου 9,8 εκατομμυρίων υπαλλήλων της δημόσιας διοίκησης στην Ε.Ε. από την εφαρμογή στοιχειωδών εργασιακών δικαιωμάτων, όπως η Οδηγία που κατοχυρώνει το δικαίωμα ενημέρωσης και διαβούλευσης με τους εργαζομένους.
Αυτό προκύπτει από την απάντηση της επιτρόπου Μαριάν Τίσεν στη σχετική ερώτηση της ευρωβουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-GUE/NGL Κωνσταντίνας Κούνεβα. Η Κ.Κούνεβα υπέβαλε το σχετικό ερώτημα με αφορμή την καταγγελία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Συνδικάτων Δημοσίων Υπηρεσιών (EPSU) ότι η Κομισιόν αρνήθηκε να φέρει προς συζήτηση και νομοθέτηση στο Συμβούλιο συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ των κοινωνικών εταίρων – δηλαδή, εκπροσώπων των εργαζομένων και των δημοσίων διοικήσεων των χωρών- να καλυφθεί ένα μακρόχρονο νομικό κενό και να καλύπτονται και οι εργαζόμενοι του δημόσιου από την Οδηγία που κατοχυρώνει το δικαίωμά τους στην πληροφόρηση και τη διαβούλευση. «Η οργάνωση της δημόσιας διοίκησης διαφέρει σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των κρατών μελών» και επομένως, «η μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο θα έχει ως αποτέλεσμα πολύ διαφορετικά επίπεδα προστασίας», υποστηρίζει η Κομισιόν, με ένα επιχείρημα που δεν αντέχει στην κοινή λογική. Και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «προσαρμοσμένες λύσεις σε επίπεδο κράτους μέλους θα ήταν περισσότερο ενδεδειγμένες και αποτελεσματικές από μέτρα σε επίπεδο ΕΕ».
«Με τέτοια απάντηση, που νομιμοποιεί τις διακρίσεις εις βάρος εκατομμυρίων εργαζομένων και πετάει στα σκουπίδια ακόμη και τις συμφωνίες των κοινωνικών εταίρων, αναρωτιέμαι ποια αξιοπιστία έχουν οι διακηρύξεις της Επιτροπής περί προσήλωσής της στον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Πυλώνα και στον κοινωνικό διάλογο», σχολίασε την απάντηση της Επιτροπής η Κ. Κούνεβα.
Ακολουθούν τα πλήρη κείμενα της ερώτησης και της απάντησης
Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ Κ. ΚΟΥΝΕΒΑ
«Θέμα: Αποκλεισμός 9,8 εκατομμυρίων εργαζομένων στον δημόσιο τομέα από τα δικαιώματα ενημέρωσης και διαβούλευσης
Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Συνδικάτων Δημόσιων Υπηρεσιών (EPSU), από το 2015 εργοδότες και συνδικάτα που εκπροσωπούν εργαζόμενους στη δημόσια διοίκηση των κρατών μελών της ΕΕ ήρθαν σε συμφωνία, ώστε το δικαίωμα στην πληροφόρηση και διαβούλευση για τα 9,8 εκατομμύρια εργαζόμενους του τομέα να ενταχθεί στην ευρωπαϊκή νομοθεσία και να καλυφθεί το νομικό κενό στο πακέτο οδηγιών που καλύπτουν αυτό το δικαίωμα. Όμως, η Επιτροπή, παρά την αρχική θετική στάση της, απορρίπτει τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων και αρνείται να την φέρει προς συζήτηση στο Συμβούλιο, χωρίς να εξηγεί τους λόγους. Η άρνηση της Επιτροπής καταστρατηγεί τα άρθρα 151-153 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άρθρο 27 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, αλλά και τις αρχές του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Πυλώνα, τέσσερις μόλις μήνες μετά τη διακήρυξή του, που ορίζουν ρητά το δικαίωμα των εργαζομένων στην πληροφόρηση και διαβούλευση χωρίς διακρίσεις.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1) Με ποιο σκεπτικό απορρίπτει τη συμφωνία των κοινωνικών εταίρων στη δημόσια διοίκηση για το δικαίωμα πληροφόρησης και διαβούλευσης;
2) Τι προτίθεται να κάνει ώστε να σταματήσει ο αποκλεισμός των εργαζόμενων αυτών από τα ελάχιστα ευρωπαϊκά κοινά εργασιακά δικαιώματα;»
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ M. THYSSEN ΕΞ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
«Η Επιτροπή έχει δεσμευτεί πλήρως ως προς την υλοποίηση του ευρωπαϊκού πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων και την ενίσχυση του κοινωνικού διαλόγου σε όλα τα επίπεδα.
Για τη συγκεκριμένη περίπτωση της συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων, στην οποία αναφέρεται ο κ. βουλευτής, η Επιτροπή αποφάσισε ότι δεν θα προτείνει στο Συμβούλιο την υλοποίηση της συμφωνίας μέσω της νομοθεσίας της ΕΕ.
Όπως εξηγείται σε επιστολή του Μαρτίου 2018 προς τους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς εταίρους, η δομή, η οργάνωση και η λειτουργία των κεντρικών κρατικών διοικήσεων εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των αντίστοιχων εθνικών αρχών των κρατών μελών. Επιπλέον, διατάξεις για τη διασφάλιση, σε κάποιο βαθμό, της ενημέρωσης και της διαβούλευσης των εργαζομένων του δημόσιου τομέα ισχύουν ήδη σε πολλά κράτη μέλη.
Επιπλέον, το προνόμιο των εθνικών αρχών να διαρθρώνουν και να οργανώνουν τον τομέα της κεντρικής κυβέρνησης οδηγεί μεταξύ άλλων και στο γεγονός ότι η οργάνωση του τομέα αυτού διαφέρει σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των κρατών μελών, ανάλογα με τον βαθμό αποκέντρωσης της δημόσιας διοίκησης. Επομένως, η μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο θα έχει ως αποτέλεσμα πολύ διαφορετικά επίπεδα προστασίας, ανάλογα με το εάν το κράτος μέλος έχει μια πιο κεντρική διοίκηση και, ως εκ τούτου, μια κεντρική κυβέρνηση με ευρύτερες αρμοδιότητες, ή μια πιο αποκεντρωμένη ή ομοσπονδιακή διοίκηση, η οποία αφήνει μεγαλύτερο μέρος του δημόσιου τομέα εκτός του πεδίου εφαρμογής μιας τέτοιας νομοθεσίας της ΕΕ.
Επομένως, η Επιτροπή θεωρεί ότι, ειδικά για αυτόν τον τομέα, προσαρμοσμένες λύσεις σε επίπεδο κράτους μέλους θα ήταν περισσότερο ενδεδειγμένες και αποτελεσματικές από μέτρα σε επίπεδο ΕΕ».
kkuneva.eu