1o Βιωματικό Eργαστήρι με άξονα το Θέατρο του Καταπιεσμένου Εφαρμογή τεχνικών με εργαλεία του θεάτρου |
Εγγραφές μέχρι 25 Αυγούστου 2020 |
Στόχος εργαστηρίου αναλυτικά
Στόχος του εργαστηρίου είναι να γνωρίσουν όσοι και όσες συμμετέχουν την αξία, τη χρησιμότητα και τη διαδικασία οικοδόμησης του Θεάτρου του Καταπιεσμένου, όπως αυτό ξεκίνησε από τον Augusto Boal, ώστε να είναι σε θέση μέσω βιωματικών δράσεων, να το εφαρμόσουν και οι ίδιοι/ες μελλοντικά. Το εργαστήρι καταλήγει σε παράσταση, με πραγματικό κοινό.
Το εργαστήρι είναι καθαρά βιωματικό, ωστόσο οι θεματικές που προκύπτουν εστιάζουν στην καταπίεση και αναδύονται από τις προσωπικές εμπειρίες των εμπλεκόμενων. Στόχος του είναι οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες να μοιραστούν ποικίλες μορφές καταπίεσης τις οποίες και θα αντιμετωπίσουν, ενώ η τελική μορφή καταπίεσης που θα παρουσιαστεί θα σχετίζεται με ένα μείζον κοινωνικό θέμα το οποίο θα προκύψει μέσα από τεχνικές του εργαστηρίου και θα καταλήξει σε παράσταση. Οι τεχνικές που θα αξιοποιηθούν αφορούν το δέσιμο της ομάδας, την έκθεση, την εμπιστοσύνη, τον αυτοσχεδιασμό και την κατάκτηση της τεχνικής, με σκοπό να είναι σε θέση να αξιοποιούν οι εμπλεκόμενοι/ες το Θέατρο του Καταπιεσμένου ως μέσο επίλυσης κρίσεων σε ανθρώπινα σύνολα. Η ομάδα με εβδομαδιαίες συναντήσεις καλείται σταδιακά να εμβαθύνει σε κοινωνικά προβλήματα που την αφορούν άμεσα και να προτείνει λύσεις. Το εργαστήρι έχει εξελικτικό χαρακτήρα και οι δραστηριότητες που προτείνονται από τους εμψυχωτές είναι διαβαθμισμένης εμπλοκής και δυσκολίας. Από το άτομο, στην υπο-ομάδα, στην ομάδα συνολικά και τέλος (μέσω της παράστασης που θα πραγματοποιηθεί ως τελικό καλλιτεχνικό/κοινωνικό αποτέλεσμα του εργαστηρίου) στο κοινό που θα λειτουργήσει ως spectactors (θεατές-ηθοποιοί) και θα συμμετάσχουν στη διαδικασία επίλυσης της «καταπίεσης» που θα παρουσιαστεί. Στόχος είναι όσοι και όσες συμμετέχουν να εργαστούν μέσω των δραστηριοτήτων σε ποικιλόμορφες ομάδες και να βιώσουν εκ των έσω τη δημιουργία μιας παράστασης Θεάτρου του Καταπιεσμένου, δουλεύοντας με όλες τις κατάλληλες τεχνικές και εργαλεία μέσω των δράσεων που προτείνονται. Η φύση του εργαστηρίου είναι εύπλαστη και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους/τις συμμετέχοντες/ουσες. Όραμα αυτής της πρότασης είναι να δημιουργηθεί ένα εργαστήρι που θα εμπλέξει διαφορετικά άτομα που θα μοιραστούν εμπειρίες ενώ θα παρουσιαστεί η έννοια της καταπίεσης στις διάφορες μορφές της, αποσκοπώντας- ιδανικά- στην εξάλειψή της.
Η διάρκεια του εργαστηρίου είναι 50 ώρες και θα πραγματοποιείται κάθε Σάββατο από 19/9/20 – 19/12/20. Οι συναντήσεις είναι καθαρά βιωματικές και απαιτούν φυσική παρουσία.
Το εργαστήρι περιλαμβάνει:
- 50 ώρες συναντήσεων με δύο εμψυχωτές*
- Επιστημονικό υλικό για το Θέατρο του Καταπιεσμένου
- Προσωπικό Ημερολόγιο Αναστοχασμού για καταγραφή δράσεων και σκέψεων
- Υλικό από τις συναντήσεις και την παράσταση σε ψηφιακή μορφή
O αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος και θα οριστικοποιηθεί κατόπιν συνέντευξης.
Θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής
Το εργαστήρι απευθύνεται σε:
- επαγγελματίες και εθελοντές/ριες που εργάζονται ή θέλουν να εργαστούν με ομάδες, κοινωνικούς λειτουργούς, σύμβουλους νέων, εκπαιδευτές και εκπαιδεύτριες τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης.
Συνολικό κόστος εργαστηρίου 200 ευρώ, το οποίο προκαταβάλλεται σε δύο δόσεις. Η εξόφληση του συνολικού ποσού πρέπει να γίνει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου.
Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε στο edu@sci.gr και στα τηλέφωνα
+30 6981361456, +30 6946693047 και +30 2114055585
Χώρος διεξαγωγής του εργαστηρίου: SCI Hellas, Γραβιάς 9-13, 106 78 Αθήνα
Λίγα λόγια για το Θέατρο του Καταπιεσμένου
απόσπασμα από https://enfo.gr/ar353
Το Θέατρο του Καταπιεσμένου είναι μια σειρά μεθόδων που εισήγαγε ήδη στη δεκαετία του ’60 ο Βραζιλιάνος σκηνοθέτης Augusto Boal (1931-2009). Πρόκειται για ένα κοινωνικό εργαλείο περί της αναδιαμόρφωσης των σχέσεων εξουσίας. Είναι η επανάσταση του θεάτρου. Στο ομώνυμο βιβλίο του “The theatre of the Oppressed” (“Teatro del Oprimido”, 1974) o Augusto Boal, επηρεασμένος από τον Αριστοτέλη, αναφέρει ότι αφού ο άνθρωπος είναι ον πολιτικό, τότε τα πάντα είναι πολιτικά. Κάθε πράξη και μη πράξη μας είναι πολιτική. Στο Θέατρο του Καταπιεσμένου, όλοι μπορούν να κάνουν θέατρο. Είναι ένα θέατρο στο οποίο πραγματοποιείται κοινωνική μεταμόρφωση και αναπροσδιορίζονται οι ρόλοι εξουσίας. Ο θεατής γίνεται ηθοποιός, μετέχει και συμμετέχει. Από spectator γίνεται spect-actor. Επεμβαίνει, ρωτάει, παρεμβαίνει και αναλαμβάνει την performance. Το περιεχόμενο των δρώμενων αφορά σε κοινωνικές διενέξεις, καταπίεση, ανισότητες, αδικίες που αντικρίζουμε καθημερινά γύρω μας. Προβλήματα στα οποία μάθαμε να ζούμε χωρίς να διερωτηθούμε ποτέ πώς να τα λύσουμε. |
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ SCI
Η Κίνηση Εθελοντών Service Civil International Ελλάς (SCI-Hellas) είναι σύλλογος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με έδρα την Αθήνα. Είναι μέλος του παγκόσμιου κοινωνικοπολιτικού δικτύου SCI που δρα για την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσω διεθνών εθελοντικών έργων συνεργασίας και αλληλεγγύης με στόχο την εδραίωση του πολιτισμού της ειρήνης.
Οι δράσεις της SCI Hellas βασίζονται στις παρακάτω αρχές και αξίες του εθελοντισμού, της ειρηνικής συνύπαρξης, του σεβασμού στα ανθρώπινα δικαιώματα, της διεθνούς Αλληλεγγύης, του σεβασμού στο περιβάλλον, της κοινωνικής ένταξης και ενσωμάτωσης, της ενδυνάμωσης/υποστήριξης των ανθρώπων για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής τους, και της συνεργασίας με τοπικές κοινότητες, τοπικούς, εθνικούς και διεθνείς φορείς.
Οι δράσεις της SCI Hellas είναι:
- Διοργάνωση σε συνεργασία με τοπικούς φορείς διεθνών προγραμμάτων εθελοντισμού μικρής διάρκειας στην Ελλάδα
- Αποστολή Ελλήνων εθελοντών/ριών σε εθελοντικά προγράμματα στο εξωτερικό (μικρής και μεγάλης διάρκειας)
- Φιλοξενία εθελοντών μεγάλης διάρκειας στην Ελλάδα
- Συντονισμός εθελοντικών προγραμμάτων φιλοξενίας εθελοντών/ριών στην Ελλάδα (μακράς διάρκειας)
- Δράσεις προώθησης της ιδέας του εθελοντισμού
- Διοργάνωση δράσεων και εργαστηρίων για τα Ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση σε συνεργασία με σχολεία και άλλες οργανώσεις νέων
- Διοργάνωση κάθε χρόνο εκπαιδευτικού σεμιναρίου με θέμα τη διαχείριση συγκρούσεων και την ενδυνάμωση ομάδων για Έλληνες και ξένους εθελοντές/ριες.
Οι κυριότεροι τομείς δράσης της SCI Hellas είναι:
- Πρωτοβουλίες νέων και γυναικών που στόχο έχουν την συνεργασία με ανθρώπους με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο για την προώθηση σχεδίων που αποσκοπούν στη βελτίωση των συνθηκών ζωής τους, των επαγγελματικών τους δεξιοτήτων και της συμμετοχής τους στα κοινά και της ένταξής τους στην ελληνικά και κατ’ επέκταση την ευρωπαϊκή κοινωνία.
- Πρωτοβουλίες τέχνης με στόχο την κινητοποίηση και αξιοποίηση των καλλιτεχνικών δεξιοτήτων και της έμπνευσης μελών ευάλωτων ομάδων προς την ένταξή τους στην τοπική κοινωνία.
- Αθλητικές πρωτοβουλίες, με κύριο άξονα το ποδόσφαιρο, ως το πλέον μαζικό, συναρπαστικό και ευρέως αποδεκτό άθλημα, που σκοπό έχουν την βελτίωση της αλληλεπίδρασης του προσφυγικού και μεταναστευτικού πληθυσμού με τον τοπικό.
*ΣΥΝΤΟΜΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΟΥΓΚΑΣ
Ο Κωνσταντίνος Μαρούγκας γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και κατοικεί σήμερα. Σπούδασε Παιδαγωγική στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών στο τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας συνεχίζοντας Μεταπτυχιακές Σπουδές στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου: Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός». Ταυτόχρονα σπούδασε Θεατρολογία στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Αθήνας. Έχει ειδίκευση στο θεατρικό παιχνίδι και τη δραματοποίηση κειμένων, όπου η δεύτερη αποτελεί το επιστημονικό του ενδιαφέρον. Ωστόσο, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαστηρίων καλύπτει σημαντικό μέρος της ζωής του, καθώς εργάζεται ως θεατρολόγος/εμψυχωτής σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία στην Αττική. Από μικρή ηλικία έδειξε την έφεσή του στις τέχνες, δίνοντας έμφαση στη δημιουργικότητα που πηγάζει από τον χαρακτήρα του. Ασχολείται με το θέατρο μέσω ομάδων, συμμετέχοντας σε παραστάσεις ως ηθοποιός σε θέατρα και φεστιβάλ. Παράλληλα είναι συγγραφέας λογοτεχνικών κειμένων, που σύμφωνα με τον ίδιο είναι ο καλύτερος τρόπος για να εκφραστεί, ενώ παράλληλα μπορεί να θίγει ζητήματα που τον απασχολούν υπό το πρίσμα της λογοτεχνίας. Έχει συγγράψει δύο βιβλία αλληγορικού χαρακτήρα: Ασυνήθιστα Μύρτιλλα, εκδ. Φυλάτος (2015), Ατελή Αγάλματα, εκδ. Πνοή (2019) και διατηρεί ιστοσελίδα με προσωπικά λογοτεχνικά κείμενα (www.sxediasmata.com).
ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΑΚΙΡΗ
Η Ιωάννα Τσακίρη γεννήθηκε και κατοικεί στην Αθήνα. Τελειώνοντας το Λύκειο εκπαιδεύτηκε στη διαμόρφωση και διεκπεραίωση δραστηριοτήτων δημιουργίας και έκφρασης στην προσχολική αγωγή. Απασχολήθηκε σε παιδικούς σταθμούς με αυτή την ιδιότητα ενώ ταυτόχρονα άρχισε να φοιτά στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα θεατρολογίας όπου σήμερα είναι τελειόφοιτη. Από την εισαγωγή της στο ΕΚΠΑ και έπειτα έχει ασχοληθεί με τη διεξαγωγή προγραμμάτων ομαδικών παιχνιδιών, θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων και θεατρικό παιχνίδι σε ηλικίες 2-16 ετών, τη δημιουργία και εφαρμογή προγραμμάτων θεατρικής αγωγής σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια του νομού Αττικής, ενω ολοκλήρωσε την πρακτική της άσκηση στον Β΄ Παιδικό Σταθμό του ΕΚΠΑ επίσης με τη δημιουργία και εφαρμογή προγραμμάτων θεατρικής αγωγής. Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός στο θεατρικό δρώμενο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά «Θάλασσα στην άκρη η Ελλάδα – Climbing the sea», στο δρώμενο «αδιέξοδος έρωτας, Οφηλία» του ΕΚΠΑ που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών, στο πλαίσι του Φεστιβάλ Δελφών, στη θεατρική παράσταση «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» στο Θέατρο Σημείο. Επίσης, έχει ασχοληθεί με τη δημιουργία εργαστηρίου Θεάτρου του Καταπιεσμένου με τη θεατρολόγο Μποέμη Νάγια στο πλαίσιο του συνεδρίου “Οι τέχνες στο ελληνικό σχολείο” του ΕΚΠΑ και έχει ολοκληρώσει το βιωματικό σεμινάριο συστημικού θεάτρου με την Emma Luque στο Μιλάνο.
[irp]
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.