Ο ΟΟΣΑ δημοσίευσε την πέμπτη έκθεση του Διεθνούς Προγράμματος Αξιολόγησης Μαθητών για το 2018 (PISA 2018) στις 29 Σεπτεμβρίου, και παρότι τα δεδομένα είναι από το 2018, η έκθεση διερεύνησε τα νέα ζητήματα της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Τα ευρήματα περιλαμβάνουν:
Ανισότητες
- Ένας κοινωνικοοικονομικά μειονεκτών 15χρονος μαθητής έχει περίπου τρεις φορές μεγαλύτερες πιθανότητες από έναν προνομιούχο μαθητή να επαναλάβει μια τάξη τουλάχιστον μία φορά, ακόμη και αν και οι δύο μαθητές έλαβαν τον ίδιο βαθμό σε τεστ ανάγνωσης του PISA (παρότι έρευνα έχει διαπιστώσει ότι η επανάληψη των τάξεων είχε μικρή επίδραση στην αύξηση των επιτευγμάτων των μαθητών).
- Μαθητές σε σχολεία που ομαδοποιούν τους μαθητές σε τάξεις ανάλογα με την ικανότητα τους σε όλα τα μαθήματα, σημείωσαν οκτώ βαθμούς χαμηλότερα στην ανάγνωση από τους μαθητές των σχολείων που δεν ομαδοποιούν τους μαθητές κατά αυτό τον τρόπο.
Πόροι
Το 27% των μαθητών εγγράφηκαν σε σχολεία όπου η μάθηση παρεμποδίζεται, σύμφωνα με τους διευθυντές, από την έλλειψη διδακτικού προσωπικού. Το αποτέλεσμα είναι παρόμοιο για μαθητές σε σχολεία με έλλειψη υποστηρικτικού προσωπικού όπου υπονομεύεται η μάθηση για το 33% των μαθητών. Όπου υπήρχε μια μικρότερη διαφορά πόρων και εκπαιδευτικού υλικού μεταξύ προνομιούχων και μειονεκτούντων σχολείων, η απόδοση στην ανάγνωση ήταν υψηλότερη. Όταν τα μειονεκτούντα σχολεία είχαν υψηλότερο ποσοστό πόρων, η απόδοση των μαθητών τους στην ανάγνωση ωφελήθηκε ακόμα περισσότερο.
Δημόσια Σχολεία
Συνυπολογίζοντας το κοινωνικοοικονομικό προφίλ των μαθητών και των σχολείων, οι μαθητές στα δημόσια σχολεία σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία στην ανάγνωση από τους μαθητές σε ιδιωτικά σχολεία. “Παρόλο που, όπως σε όλες τις εκθέσεις PISA, τα αποτελέσματα ποικίλλουν σημαντικά ανά χώρα, τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι σε εκπαιδευτικά συστήματα υψηλής απόδοσης περισσότεροι μαθητές παρακολουθούν προσχολική αγωγή για τρία ή περισσότερα έτη, περισσότεροι εκπαιδευτικοί είναι πλήρως καταρτισμένοι και υπάρχουν λιγότερα κενά πόρων μεταξύ των προνομιούχων και μειονεκτούντων μαθητών, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πόρων. Και για πρώτη φορά η PISA διαπιστώνει ότι η επίδοση στην ανάγνωση σε συστήματα υψηλής απόδοσης είναι υψηλότερη στα δημόσια σχολεία από ό, τι στα ιδιωτικά σχολεία, όταν λαμβάνονται υπόψη τα υπόβαθρα των μαθητών. Διαπιστώνει επίσης ότι η μάθηση είναι καλύτερη όταν υπάρχουν λιγότεροι μαθητές ανά τάξη”.
Η έκθεση τονίζει επίσης τη σημασία της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης για τους μαθητές. Αυτή η ικανότητα είναι σημαντική για την πολιτική συμμετοχή και για την οικοδόμηση της δημοκρατίας. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Πρόλογο της έκθεσης, “τα ευρήματα από αυτή την τελευταία αξιολόγηση του PISA δείχνουν ότι λιγότεροι από 1 στους 10 μαθητές στις χώρες του ΟΟΣΑ μπόρεσαν να διακρίνουν μεταξύ γεγονότων και απόψεων, με βάση έμμεσες ενδείξεις που σχετίζονται με το περιεχόμενο ή την πηγή των πληροφοριών. “
Πηγή: ei-ie.org
Απόδοση: Τομπέα Ελένη
Επιμέλεια: Ντούνης Ανδρέας
socialpolicy.gr