• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τρίτη, 9 Αυγούστου, 2022
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Διερμηνέας Σομαλικών στην «Φάρος Ελπίδας»

    Διδακτικό έργο στο ΕΚΠΑ

    Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

    Grants Management Coordinator | DRC Greece

    Ε.Α.Π.: 35 θέσεις με υποτροφία για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Εκπαιδευτικός (Αθήνα) | Κάριτας Ελλάς

    Πρόγραμμα έκτακτης οικονομικής στήριξης οικογενειών πληγέντων από την πανδημία COVID 19 από την Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών | Κάριτας Ελλάς

    Θέσεις εργασίας στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Αθήνα

    Διερμηνείς Αραβικών, Γαλλικών, Φαρσί στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Θεσσαλονίκη

    Κοινωνικοί Λειτουργοί στην Κάριτας Ελλάς (Αθήνα)

    Υπεύθυνος/η Υποθέσεων Πιστοποίησης και Επιδότησης Ενοικίου | Κάριτας Ελλάς

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Προσεγγίζοντας την έννοια των κοινωνικών ανισοτήτων

    Οικονομική Ανισότητα – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    Πρόγραμμα “Αθηνά” για τη δωρεάν στέγαση φοιτητριών στην Αθήνα

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Η έννοια της φτώχειας

    Υλική και Κοινωνική Στέρηση / Συνθήκες Διαβίωσης – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Βασικό Εισόδημα: σε εξέλιξη έρευνα για τη στάση των Δημάρχων της Ελλάδας

    Erasmus+: 44 Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια για διασυνοριακή και διεπιστημονική συνεργασία

    Για την εξάλειψη της φτώχειας των γυναικών στην Ευρώπη καλούν οι ευρωβουλευτές

    Κίνδυνος Φτώχειας – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Τηλεργασία, μη αμειβόμενη φροντίδα και ψυχική υγεία εν καιρώ COVID-19

    Εσωτερική ανάρρωση εργαζομένου: τι είναι και πώς επηρεάζεται από την τηλεργασία

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Δωρεάν ψυχολογική  υποστήριξη σε ενήλικους κατοίκους του Δήμου Αθηναίων

    Ψυχολογική υποστήριξη κατοίκων Δήμου Θεσσαλονίκης

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Διερμηνέας Σομαλικών στην «Φάρος Ελπίδας»

    Διδακτικό έργο στο ΕΚΠΑ

    Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

    Grants Management Coordinator | DRC Greece

    Ε.Α.Π.: 35 θέσεις με υποτροφία για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Η ενδυνάμωση των γυναικών Ρομά «κλειδί» για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας εναντίον τους. Ποιος ο ρόλος των επαγγελματιών;

    Εκπαιδευτικός (Αθήνα) | Κάριτας Ελλάς

    Πρόγραμμα έκτακτης οικονομικής στήριξης οικογενειών πληγέντων από την πανδημία COVID 19 από την Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών | Κάριτας Ελλάς

    Θέσεις εργασίας στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Αθήνα

    Διερμηνείς Αραβικών, Γαλλικών, Φαρσί στην Κάριτας Ελλάς

    Υπεύθυνος/η Πεδίου και Διασύνδεσης (Αραβογαλλόφωνος) – Θεσσαλονίκη

    Κοινωνικοί Λειτουργοί στην Κάριτας Ελλάς (Αθήνα)

    Υπεύθυνος/η Υποθέσεων Πιστοποίησης και Επιδότησης Ενοικίου | Κάριτας Ελλάς

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Προσεγγίζοντας την έννοια των κοινωνικών ανισοτήτων

    Οικονομική Ανισότητα – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    EDU-GATE – Έρευνα για την ψηφιακή εκπαίδευση στα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

    Πρόγραμμα “Αθηνά” για τη δωρεάν στέγαση φοιτητριών στην Αθήνα

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Ερευνητικό Δίκτυο ΛΟΑΤΚΙ+

    Η έννοια της φτώχειας

    Υλική και Κοινωνική Στέρηση / Συνθήκες Διαβίωσης – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Βασικό Εισόδημα: σε εξέλιξη έρευνα για τη στάση των Δημάρχων της Ελλάδας

    Erasmus+: 44 Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια για διασυνοριακή και διεπιστημονική συνεργασία

    Για την εξάλειψη της φτώχειας των γυναικών στην Ευρώπη καλούν οι ευρωβουλευτές

    Κίνδυνος Φτώχειας – Νέα Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Ψηφιακά ΚΕΠΑ και Κάρτα Αναπηρίας

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    Πρόσκληση για υποβολή άρθρων στο επιστημονικό περιοδικό DISCERN

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ηπατίτιδας 2022

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Ο Π.Ο.Υ. επικαιροποιεί το εγχειρίδιο για την ενσωμάτωση της διάστασης του φύλου

    Τηλεργασία, μη αμειβόμενη φροντίδα και ψυχική υγεία εν καιρώ COVID-19

    Εσωτερική ανάρρωση εργαζομένου: τι είναι και πώς επηρεάζεται από την τηλεργασία

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Νέα εκπαιδευτικά προγράμματα 2022-2023 | Κέντρο Παιδιού & Εφήβου

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Οι λέξεις έχουν σημασία για την ψυχική υγεία

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Πιστοποιημένο Πρόγραμμα στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία | Ιωάννινα, Αθήνα & Online

    Δωρεάν ψυχολογική  υποστήριξη σε ενήλικους κατοίκους του Δήμου Αθηναίων

    Ψυχολογική υποστήριξη κατοίκων Δήμου Θεσσαλονίκης

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Κατάσταση των Ναρκωτικών και των Οινοπνευματωδών στην Ελλάδα 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Η Ευρωπαϊκή Έκθεση για τα Ναρκωτικά 2022

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία 2022-2023

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Υγεία Ψυχολογία

Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: ένας αποτελεσματικός τρόπος πρόληψης της σεξουαλικής κακοποίησης

18 Ιανουαρίου, 2021
in Κοινωνική Πολιτική, Κοινωνική Προστασία
0
Photo by Kevin Gent on Unsplash
Photo by Kevin Gent on Unsplash

Τα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων είναι συχνά, με ποσοστά 1 στα 6 κορίτσια και 1 στα 12 αγόρια να αποτελούν θύματα σεξουαλικής κακοποίησης μέσω της σωματικής επαφής (Martin & Silverstone, 2016). Τα ποσοστά αυτά, ωστόσο, δεν αντιπροσωπεύουν τον πραγματικό αριθμό καθώς τα δύο τρίτα των παιδιών που έχουν υποστεί σεξουαλική κακοποίηση δεν το αποκαλύπτουν ποτέ ενώ αρκετές σχετικές μαρτυρίες δε φτάνουν ποτέ μέχρι τις αστυνομικές αρχές.    

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) η σεξουαλική κακοποίηση παιδιών περιλαμβάνει τη συμμετοχή ανηλίκου κάτω των 18 ετών σε σεξουαλική δραστηριότητα την οποία δεν κατανοεί πλήρως ή για την οποία δεν είναι σε θέση να συναινέσει ή δεν είναι αναπτυξιακά ώριμο ή παραβιάζει τους νόμους. Η σεξουαλική κακοποίηση περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως σωματική επαφή (π.χ. αγγίγματα, «χάιδεμα», διείσδυση), μπορεί όμως και όχι (επίδειξη πορνογραφίας, βιντεοσκόπηση, ηδονοβλεψία, επιδειξιμανία).

Παλαιότερες έρευνες έχουν δείξει ότι ενήλικες που υπήρξαν θύματα σεξουαλικής κακοποίησης κατά την παιδική τους ηλικία, έχουν υψηλότερο κίνδυνο να εκδηλώσουν μία σειρά από παθολογικές συμπεριφορές, μεταξύ των οποίων οργανικές/σωματικές, ψυχολογικές, και σεξουαλικές διαταραχές σε σύγκριση με άτομα που δεν έχουν κακοποιηθεί (Martin & Silverstone, 2016).

Προκειμένου, να αντιμετωπιστούν οι άμεσες και οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της σεξουαλικής κακοποίησης στην ψυχική και σωματική υγεία ενός παιδιού, είναι πολύ σημαντική η πρόληψη.

Ένας από τους πλέον αποτελεσματικούς τρόπους πρόληψης της σεξουαλικής κακοποίησης αποτελεί η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Τι είναι η «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση»;

Ο συγκεκριμένος όρος μάς παραπέμπει στην έννοια της «σεξουαλικότητας», η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και περιλαμβάνει το φύλο, την ταυτότητα και το ρόλο του φύλου, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την ερωτική έλξη, την αγάπη, την αναπαραγωγή.

Η σεξουαλικότητα ενός ανθρώπου ξεκινά από τη γέννηση και αποτελεί προϊόν «αλληλεπίδρασης βιολογικών, ψυχολογικών, κοινωνικο-οικονοµικών, πολιτισµικών, ηθικών και θρησκευτικών / πνευµατικών παραγόντων» («Βασικές έννοιες σεξουαλικής υγείας», χ.η.).

Η «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση» είναι:

  • η ενημέρωση σχετικά με το ανθρώπινο σώμα, τις βιολογικές λειτουργίες της αναπαραγωγής, τις σχέσεις των φύλω
  •  η σχετική προετοιμασία για τους πιθανούς κινδύνους που μπορούν να προκύψουν μέσω της σεξουαλικής δραστηριότητας.

Στόχος είναι η κατάκτηση των απαιτούμενων δεξιοτήτων ώστε τα παιδιά να μάθουν τρόπους επικοινωνίας και να λαμβάνουν υπεύθυνα αποφάσεις που αφορούν τη μετέπειτα σεξουαλική ζωή τους.

Πώς η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση μπορεί να προλάβει τη σεξουαλική κακοποίηση;

  • Διαβεβαιώνει τα παιδιά ότι για τη σεξουαλική κακοποίηση δε φταίει ΠΟΤΕ το παιδί.
  • Ενημερώνει τα παιδιά για τα δικαιώματά τους και τα ενδυναμώνει ώστε να τα προασπίζονται
  • Διδάσκει στα παιδιά με ένα θετικό, μη-απειλητικό και πρακτικό τρόπο, πληροφορίες σχετικά με την κακοποίηση.
  • Ενισχύει στα παιδιά την πεποίθηση ότι το σώμα τους, τούς ανήκει.
  • Διδάσκει στα παιδιά πώς να λένε «όχι».
  • Βοηθάει τα παιδιά να αναγνωρίσουν τους ανθρώπους εκείνους στους οποίους μπορούν να απευθυνθούν για  βοήθεια.
  • Μαθαίνει στα παιδιά να εμπιστεύονται το ένστικτό τους όταν νιώθουν άβολα και να θέτουν ερωτήσεις όταν κάτι τα μπερδεύει ή τα κάνει να νιώθουν περίεργα.
  • Κάνει σαφές στα παιδιά ότι οφείλουν να σέβονται και να μην κάνουν κακό σε άλλα παιδιά.

Γονείς και σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Αρκετοί γονείς διστάζουν να συζητούν με τα παιδιά τους θέματα σεξουαλικής φύσεως και πολλές φορές αποφεύγουν να απαντούν σε αντίστοιχες ερωτήσεις αφού είτε νιώθουν άβολα είτε θεωρούν ότι δεν είναι οι κατάλληλοι για να απαντήσουν.

Ωστόσο, οι γονείς οφείλουν να αναλάβουν την ευθύνη της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών τους.

Ένα από τα πρώτα βήματα είναι η προετοιμασία και η κατάλληλη ενημέρωση του ίδιου του γονέα σχετικά με ζητήματα σεξουαλικότητας. Καθώς η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί μία μακρόχρονη διαδικασία παρά μια μεμονωμένη συζήτηση, είναι σημαντικό ο γονέας να είναι ανοιχτός να ακούσει τις απορίες του παιδιού, δίνοντας συγκεκριμένες απαντήσεις, προσαρμοσμένες στην ηλικία του παιδιού.  

  • Απαντήστε με ειλικρίνεια και αποφύγετε ακραίες ή επικριτικές αντιδράσεις.
  • Συζητείστε με τα παιδιά για τα μέρη του σώματος, χρησιμοποιώντας την επιστημονική τους ονομασία  και ενημερώστε τα ότι κανένας δεν έχει το δικαίωμα να τα αγγίζει.

Παράλληλα, είναι σημαντικό τα παιδιά να ενημερωθούν τι σημαίνει «κακοποίηση», για το προφίλ του δράστη, ότι δηλαδή μπορεί να είναι ένα οικείο ή ακόμα και ένα αγαπημένο τους πρόσωπο, και φυσικά τους τρόπους αντίδρασης σε περίπτωση που κάποιος επιχειρήσει να τα κακοποιήσει καθώς και τις διαθέσιμες πηγές βοήθειας (Walsh et al., 2018).

Τα παιδιά μαθαίνουν πολλά για τη σεξουαλικότητα από τους γονείς τους είτε αυτοί συζητούν ανοιχτά μαζί τους είτε όχι. Ας μην ξεχνάμε ότι ο κάθε γονέας αποτελεί σημείο αναφοράς για ένα παιδί, προσφέροντας πρότυπα σύνδεσης, συμπεριφοράς, ηθικής και αξιών. Με άλλα λόγια, κάθε παιδί που μεγαλώνει με μία μητέρα και έναν πατέρα παρατηρεί και βιώνει καθημερινά τη συντροφική σχέση δύο ανθρώπων, τους ρόλους των φύλων, τις συμπεριφορές τους.

Είναι σημαντικό, λοιπόν, οι γονείς να επενδύσουν σε μία ισχυρή σχέση με το παιδί τους που θα βασίζεται στην αγάπη, στην κατανόηση και στην καλή επικοινωνία έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να τους εμπιστευτεί και να συζητάει ανοιχτά μαζί τους για επιθυμίες, φόβους, προβληματισμούς, ανησυχίες. Δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον και βοηθώντας να αναπτύξουν την αυτοπεποίθηση τους, τα παιδιά να έχουν λιγότερες πιθανότητες να στοχοποιηθούν από κάποιον ενδεχόμενο θύτη (Rudolph et al., 2018).

Επιπλέον, κρίνεται αναγκαίο, οι γονείς να φροντίζουν για την σωστή εποπτεία των παιδιών τους. Με ειλικρινές ενδιαφέρον, μπορούν να τα ρωτούν πώς πέρασαν την ημέρα τους, για τις δραστηριότητες που έκαναν, καθώς και τις ανησυχίες και τα συναισθήματά τους. Μέσα από τη σωστή επίβλεψη, τη συμμετοχή και την παρακολούθηση των παιδιών οι γονείς μπορούν να εντοπίσουν ευκολότερα αρνητικά γεγονότα που έχουν συμβεί στο παιδί και να το προστατεύσουν (Rudolph et al., 2018).

Σχολείο και σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη που δεν έχει ενσωματώσει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων το μάθημα της «σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης».

Πλήθος ερευνών καταλήγουν στο ότι τα προγράμματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης που εφαρμόζονται σε σχολεία μπορούν να αποτελέσουν μία βασική στρατηγική πρόληψης της σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών. Το σχολείο είναι το καταλληλότερο μέρος για την εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων καθώς η ενημέρωση είναι καθολική, για όλους τους μαθητές, και έτσι αποφεύγεται ο στιγματισμός των ατόμων που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο.

Τέτοιου είδους προγράμματα είναι σημαντικό να  πραγματοποιούνται μέσα στην τάξη και να προσαρμόζονται στην ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών στους οποίους απευθύνονται. Απώτερος στόχος είναι να εφοδιάσουν τα παιδιά με γνώσεις και δεξιότητες ώστε να είναι ικανά να αναγνωρίσουν αλλά και να εκπαιδευτούν σε στρατηγικές με σκοπό την αυτοπροστασία τους και να γνωρίζουν πώς μπορούν να απωθήσουν κάποιον που θα επιδιώξει να τα κακοποιήσει σεξουαλικά (Walsh et al., 2018). Επιπλέον, ενημερώνονται  και οι γονείς για θέματα σχετικά με τη σεξουαλική κακοποίηση και εκπαιδεύονται για το πώς να προστατεύσουν τα παιδιά τους (Rudolph, et al. 2018).

Βασικά μηνύματα πρόληψης:

Η έννοια του μυστικού: Δεν υπάρχει κανένα μυστικό που να με κάνει να ντρέπομαι, να φοβάμαι και να μην μπορώ να κοιμηθώ τα βράδια
Η έννοια του ΌΧΙ: Έχω κάθε δικαίωμα να αρνηθώ κάτι που με κάνει να νιώθω άβολα.
Αντιδρώ – Φωνάζω: Συζητάμε με τα παιδιά, εναλλακτικές φράσεις που μπορούν να φωνάξουν σε περίπτωση που κάποιος αποπειραθεί να τα κακοποιήσει.
«Δεν έχει κανένας δικαίωμα να σε αγγίξει» αντί για «Μην αφήνεις κανένα να σε αγγίζει»: Μπορεί να μπερδέψει τα παιδιά, και αν κάποιος τα αγγίξει να πιστεύουν ότι είναι δικό τους λάθος.
 «Ο κακός άγνωστος»: Μπορεί να εκληφθεί από τα παιδιά ότι κινδυνεύουν μόνο από άγνωστα άτομα
Κακό άγγιγμα:  Όταν πονάει, μας αγγίζουν κάπου που δε θέλουμε ή νιώθουμε άβολα, αν μας κάνει να νιώθουμε φόβο ή άγχος, αν μας ζητήσουν να μείνει μυστικό ή απειλεί ότι θα βλάψει εμάς ή κάποιον που αγαπάμε να το πούμε.
Ζητώ βοήθεια: «Δεν υπάρχει κανένα μυστικό από τη μαμά, τον μπαμπά ή το δάσκαλο μου, τη δασκάλα μου». Λέω σε κάποιον που εμπιστεύομαι τι έχει συμβεί.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας. 

 

Βιβλιογραφία

Ινστιτούτο Μελέτης Ουρολογικών Παθήσεων/Κέντρο Σεξουαλικής και Αναπαραγωγικής Υγείας. Βασικές έννοιες σεξουαλικής υγείας. Ανακτήθηκε από http://www.imop.gr/sites/default/files/seks_orismoi.pdf

Martin, E. K., & Silverstone, P. H. (2016). An evidence-based education program for    adults about child sexual abuse (“Prevent It!”) that significantly improves    attitudes, knowledge, and behavior. Frontiers in psychology, 7, 1177.

Walsh, K., Zwi, K., Woolfenden, S., & Shlonsky, A. (2018). School-based education programs    for the prevention of child sexual abuse: A Cochrane systematic review and meta analysis. Research on social work practice, 28(1), 33-55.

Rudolph, J., Zimmer-Gembeck, M. J., Shanley, D. C., & Hawkins, R. (2018). Child    sexual abuse prevention opportunities: Parenting, programs, and the reduction    of risk. Child maltreatment, 23(1), 96-106.

 

Πηγή: hamogelo.gr

 

Διαβάστε Επίσης  Η μελέτη που άλλαξε τον κόσμο της Ψυχιατρικής: Το Πείραμα Rosenhan
Tags: άρθρα ψυχολογίαςΠαιδική Προστασίασεξουαλική διαπαιδαγώγησησεξουαλική κακοποίησητο χαμόγελο του παιδιού

Related Posts

«Τα δικαιώματα των παιδιών που ζουν σε ιδρύματα/ Τα αόρατα παιδιά»
Απόψεις

Η Συγγενική Αναδοχή Ανηλίκων και οι όροι που την καθιστούν προτιμητέα κατά το νόμο και τις πραγματικές περιστάσεις στη ζωή ενός παιδιού

by admin
2 Αυγούστου, 2022
0

Ποιές είναι οι περιπτώσεις που πρέπει να επιλέγεται ως συμφερότερη για ένα παιδί η συγγενική αναδοχή, έναντι της αναδοχής τρίτων...

Read more
Τηλεργασία, μη αμειβόμενη φροντίδα και ψυχική υγεία εν καιρώ COVID-19

Εσωτερική ανάρρωση εργαζομένου: τι είναι και πώς επηρεάζεται από την τηλεργασία

26 Ιουλίου, 2022
Σχεδόν 1 στις 2 γυναίκες στην ΕΕ έχει βιώσει ψυχολογική βία

Σχεδόν 1 στις 2 γυναίκες στην ΕΕ έχει βιώσει ψυχολογική βία

25 Ιουλίου, 2022
«Προσφέρω γιατί Νοιάζομαι»: Το πρόγραμμα της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» έλαβε διάκριση

«Προσφέρω γιατί Νοιάζομαι»: Το πρόγραμμα της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» έλαβε διάκριση

4 Ιουλίου, 2022
Πρόγραμμα Ανάδοχης Φροντίδας Ασυνόδευτων Ανηλίκων

Η Αναδοχή των παιδιών των ιδρυμάτων χωρίς ευκαιρίες “Ηλεκτρονικής Διασύνδεσης” μέσω του συστήματος anynet.gr

29 Ιουνίου, 2022
Load More

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

Διερμηνέας Σομαλικών στην «Φάρος Ελπίδας»

8 Αυγούστου, 2022

Διδακτικό έργο στο ΕΚΠΑ

8 Αυγούστου, 2022
Education Cultural Mediator (Farsi) @ Danish Refugee Council

Grants Management Coordinator | DRC Greece

8 Αυγούστου, 2022

Όλες οι αναρτήσεις στο e-mail σας

Προστεθείτε στους 5.961 εγγεγραμμένους.

Follow us on Facebook

Follow us on Facebook

newsletter

Subscribe to our mailing list

* indicates required



newsletters socialpolicy.gr


Next Post
Ταυτότητα Φύλου και Σεξουαλικότητα

Ταυτότητα Φύλου και Σεξουαλικότητα

Ελληνική πραγματικότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση

“Συζητώντας για τη διαπολιτισμική ικανότητα/επάρκεια στην εκπαίδευση”

“Δεν είσαι η μόνη – Δεν είσαι μόνη”

"Δεν είσαι η μόνη - Δεν είσαι μόνη"

socialpolicy.gr

© 2021 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2021 socialpolicy.gr

error: Content is protected !!