Η UNESCO εκτιμά ότι τα σχολεία έκλεισαν πλήρως ή εν μέρει για περισσότερες από 30 εβδομάδες μεταξύ Μαρτίου 2020 και Μαΐου 2021 στις μισές χώρες του κόσμου. Στα τέλη Ιουνίου, 19 χώρες είχαν ακόμη σχολεία πλήρως κλειστά, επηρεάζοντας σχεδόν 157 εκατομμύρια μαθητές. Επιπλέον, 768 εκατομμύρια ακόμη εκπαιδευόμενοι επηρεάστηκαν από το μερικό κλείσιμο των σχολείων.
Οι ερωτηθέντες/ερωτηθείσες σε έρευνα για ιδρύματα τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (TVET: technical and vocational education and training ) που διεξήγαγαν από κοινού η UNESCO, η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας και η Παγκόσμια Τράπεζα ανέφεραν ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είχε γίνει ο πιο συνηθισμένος τρόπος μετάδοσης δεξιοτήτων, με σημαντικές δυσκολίες όσον αφορά, μεταξύ άλλων, την προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών, την ετοιμότητα των εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτών, την συνδεσιμότητα ή τις διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης.
Οι εκτιμήσεις της ILO δείχνουν ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, η απασχόληση των νέων μειώθηκε κατά 8,7% το 2020, σε σύγκριση με 3,7% για τους ενήλικες, με την πιο έντονη μείωση να παρατηρείται στις χώρες μεσαίου εισοδήματος. Οι συνέπειες αυτής της διατάραξης στις πρώιμες εμπειρίες της νεολαίας στην αγορά εργασίας θα μπορούσαν να διαρκέσουν για χρόνια.
Οι νέοι ηλικίας 15-24 ετών έχουν πληγεί ακόμη περισσότερο από την κρίση της COVID-19 από ότι οι ενήλικες. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η απασχόληση των νέων μειώθηκε κατά 8,7% το 2020, έναντι 3,7% για τους ενήλικες. |
Οι νέες γυναίκες έχουν πληγεί ιδιαίτερα έντονα από την πανδημία COVID-19 σε σύγκριση με τους νέους άνδρες. |
Πριν από την κρίση, το 22% των νέων δεν βρίσκονταν σε απασχόληση, εκπαίδευση ή κατάρτιση (NEET), ένας στους επτά νεαρούς άνδρες και μια στις τρεις νέες γυναίκες. Η μείωση της απασχόλησης που προκλήθηκε από την κρίση της COVID-19 δεν αντισταθμίστηκε από την επιστροφή στην εκπαίδευση και την κατάρτιση. Ως εκ τούτου, το ποσοστό των NEETs έχει αυξηθεί σε πολλές χώρες και παραμένει υψηλότερο από ό, τι πριν την κρίση. |
Οι εμπλεκόμενοι φορείς της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (TVET) μπόρεσαν να περιορίσουν τη διακοπή της εκπαίδευσης που προκλήθηκε από την κρίση COVID-19. Μια έρευνα των ιδρυμάτων έδειξε ότι σε διάφορες χώρες, σε τομείς δραστηριότητας και μεγέθη επιχειρήσεων, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έγινε πιο διαδεδομένη κατά τη διάρκεια της κρίσης, παρά τις δυσκολίες, όπως η κακή συνδεσιμότητα και τα χαμηλά επίπεδα ψηφιακών δεξιοτήτων. Τα περισσότερα ιδρύματα δήλωσαν ότι θα αντλήσουν διδάγματα από αυτήν την εμπειρία και θα τροποποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο παρέχουν εκπαίδευση στους απασχολούμενους τους μετά την ολοκλήρωση της κρίσης. |
Οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί ανέστειλαν την ανάπτυξη δεξιοτήτων λόγω των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας που εισήχθησαν κατά την πανδημία. Η εκπαίδευση διακόπηκε για το 86% των μαθητευομένων και το 83% των υπότροφων/ ασκούμενων. Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις σταμάτησαν να πληρώνουν υποτροφίες ή μισθούς σε μαθητευόμενους, υπότροφους και ασκούμενους. |
Είναι σημαντική η ανάκαμψη από την κρίση. Ο πληθυσμός των νέων θα αυξηθεί κατά περισσότερα από 78 εκατομμύρια μεταξύ του 2021 και 2030. Οι χώρες χαμηλού εισοδήματος θα αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ αυτής της αύξησης. Τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτή την πρόκληση. |
Ο ρόλος της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Η εκπαίδευση και η κατάρτιση είναι κεντρικές για την επίτευξη της ατζέντας του 2030. Το όραμα της Διακήρυξης Incheon: Η εκπαίδευση το 2030 καλύπτεται πλήρως από τον Στόχο 4 για την Βιώσιμη Ανάπτυξη «Διασφάλιση ισότιμης και ποιοτικής εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς και δίκαιης ποιότητας και προαγωγή ευκαιριών διά βίου μάθησης για όλους». Η Εκπαίδευση 2030 δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην ανάπτυξη τεχνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων, ειδικά όσον αφορά την πρόσβαση σε προσιτή ποιοτική Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (TVET), την απόκτηση τεχνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων για απασχόληση, αξιοπρεπή εργασία και επιχειρηματικότητα , την εξάλειψη της ανισότητας των φύλων και τη διασφάλιση της πρόσβασης των ευάλωτων ατόμων. Σε αυτό το πλαίσιο, η TVET αναμένεται να αντιμετωπίσει τις πολλαπλές απαιτήσεις οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής φύσεως, βοηθώντας τους νέους και τους ενήλικες να αναπτύξουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για απασχόληση, αξιοπρεπή εργασία και επιχειρηματικότητα, προωθώντας δίκαιη, χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και υποστηρίζοντας τις μεταβάσεις στις πράσινες οικονομίες και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (TVET) μπορεί να εξοπλίσει τους νέους με τις δεξιότητες που απαιτούνται για την πρόσβαση στον κόσμο της εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των δεξιοτήτων για αυταπασχόληση. Η TVET μπορεί επίσης να βελτιώσει την ανταπόκριση στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις δεξιοτήτων των εταιρειών και κοινοτήτων, να αυξήσει την παραγωγικότητα και τα επίπεδα των μισθών. Η TVET μπορεί να μειώσει τα εμπόδια πρόσβασης στον κόσμο της εργασίας, για παράδειγμα μέσω της μάθησης βάσει της εργασίας και διασφαλίζοντας ότι οι δεξιότητες που αποκτήθηκαν αναγνωρίζονται και πιστοποιούνται. Η TVET μπορεί επίσης να προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης δεξιοτήτων για άτομα με χαμηλή ειδίκευση που είναι υποαπασχολούμενοι ή άνεργοι, νέους εκτός σχολείου και άτομα που δεν βρίσκονται σε εκπαίδευση, απασχόληση και κατάρτιση (NEETs).
Πηγή: un.org
Απόδοση/Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη
socialpolicy.gr
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.