Την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών (5 Οκτωβρίου 2021), τα εκπαιδευτικά συνδικάτα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου καθώς νέα έρευνα καταδεικνύει ότι οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο είναι εξουθενωμένοι (σε καθεστώς υπερεργασίας), χαμηλά αμειβόμενοι και υποτιμημένοι.
Η πανδημία του COVID 19 είχε τεράστιο αντίκτυπο στον τομέα της εκπαίδευσης. Με το κλείσιμο των σχολείων σε όλο τον κόσμο, βελτιώθηκε η εκτίμηση της κοινής γνώμης σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς και την εργασία τους. Ωστόσο, αυτή η επίγνωση δεν οδήγησε σε διαρθρωτικές βελτιώσεις όπως επενδύσεις, υποστήριξη και καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους επαγγελματίες εκπαιδευτικούς. Στην πραγματικότητα, οι προϋπολογισμοί για την εκπαίδευση έχουν μειωθεί κατά 65% σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος και 33% σε χώρες μεσαίου και υψηλού εισοδήματος.
Η έκθεση της International Education για το 2021 σχετικά με την παγκόσμια κατάσταση των εκπαιδευτικών και του επαγγέλματος της διδασκαλίας, με συμμετέχοντες/συμμετέχουσες στην έρευνα 128 επικεφαλής συνδικάτων και αξιωματούχους 94 χωρών σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης, επισημαίνει συνθήκες σε επίπεδο συστήματος που αποτυγχάνουν να προσελκύσουν μια νέα γενιά εκπαιδευτικών. Η συνεχιζόμενη έλλειψη καθηγητών/καθηγητριών υπονομεύει το δικαίωμα κάθε μαθητή να διδάσκεται από καταρτισμένους εκπαιδευτικούς.
«Οι πρόσφατες κινήσεις πολιτικής τείνουν να μεταθέτουν την ευθύνη και να κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς για θέματα στα οποία τα συστήματα θα πρέπει να παρέχουν υποστήριξη. Μια έξυπνη επαγγελματική ατζέντα απαιτεί ένα συλλογικό, κοινό σχέδιο με διαπραγμάτευση με το επάγγελμα. Αυτό πρέπει να θεωρηθεί ως μια θεμελιώδης κίνηση προς τον ευφυή επαγγελματισμό. Η από κοινού ανάπτυξη του Πλαισίου Παγκόσμιων Επαγγελματικών Προτύπων Διδασκαλίας από την Education International και την UNESCO είναι υποδειγματική από αυτή την άποψη ». David Edwards, General Secretary of Education International.
Η έκθεση, που συγγράφηκε από τον καθηγητή Greg Thompson του Queensland University of Technology in Australia, περιγράφει τους παράγοντες που επηρεάζουν την κατάσταση των εργαζομένων στην εκπαίδευση παγκοσμίως, όπως οι μισθοί και οι συνθήκες εργασίας, καθώς και η επαγγελματική αυτονομία και το προφίλ των εκπαιδευτικών στα μέσα ενημέρωσης. Μερικά από τα κύρια ευρήματα περιλαμβάνουν:
• Η αμοιβή των εκπαιδευτικών είναι πολύ χαμηλή, οι συνθήκες επιδεινώνονται και οι υποδομές για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης δεν αποτελούν προτεραιότητα για τις κυβερνητικές επενδύσεις. Πάνω από το 42 % των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι υπήρξε επιδείνωση των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών τα τελευταία τρία χρόνια. Το 84 τοις εκατό ανέφερε ότι οι μισθοί είχαν μειωθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID 19. |
• Ο φόρτος εργασίας έχει ενταθεί. Πάνω από το 55 % των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι ο φόρτος εργασίας δεν ήταν διαχειρίσιμος. Πάνω από το 66 % των ερωτηθέντων ένιωσαν ότι οι γραφειοκρατικές/διαδικαστικές απαιτήσεις συνέβαλαν στις υπερβολικές πιέσεις φόρτου εργασίας για τους επαγγελματίες της εκπαίδευσης. |
• Η φθορά των εκπαιδευτικών αναφέρθηκε ως ζήτημα σε όλα τα ακαδημαϊκά επίπεδα, με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (33,1 %) να έχει την υψηλότερη και την ανώτερη εκπαίδευση (17,3 %) τη χαμηλότερη. Το 48 % των ερωτηθέντων πιστεύει ότι το επάγγελμα του δασκάλου δεν αποτελεί ελκυστικό επάγγελμα για τους νέους. |
• Η επισφαλής απασχόληση αυξάνεται. Σχεδόν το 60 % των ερωτηθέντων επεσήμανε τη χρήση περιστασιακών συμβάσεων και συμβάσεων ορισμένου χρόνου για την απασχόληση εκπαιδευτικών και ακαδημαϊκών. Σε ορισμένα περιβάλλοντα, συμπεριλαμβανομένης της υποσαχάριας Αφρικής και της Νοτιοδυτικής Ασίας, πολλοί συμβασιούχοι δάσκαλοι ανέφεραν ότι λαμβάνουν μικρότερες αμοιβές σε σύγκριση με τους μόνιμους δασκάλους, ανεπαρκή επαγγελματική υποστήριξη και κακές συνθήκες εργασίας. |
• Η συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη παραμένει ανεπαρκής για τους εκπαιδευτικούς. Πολλοί την θεώρησαν κακής ποιότητας, που δεν σχετίζεται άμεσα με τα ζητήματα που αντιμετώπιζαν οι εκπαιδευτικοί και με προσωπικό οικονομικό κόστος χωρίς σαφή οφέλη σταδιοδρομίας (βλ. Πίνακες Έκθεσης 106-112). |
Οι ερωτηθέντες κλήθηκαν επίσης να δώσουν τις συστάσεις τους για τη βελτίωση της κατάστασης του επαγγέλματος και δήλωσαν ότι η εστίαση στην αμοιβή, τις συνθήκες και ιδιαίτερα τον φόρτο εργασίας θα ήταν πολύτιμα στοιχεία. Στις θετικές πολιτικές και πρακτικές περιλαμβάνονται η πρόσληψη επαρκούς αριθμού εκπαιδευτικών, εκπαιδευτών και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού προσωπικού και η διασφάλιση επαρκών πόρων για τα εκπαιδευτικά συστήματα και για την εξασφάλιση υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης.
Δείτε την πλήρη έκθεση σχετικά με την Παγκόσμια Κατάσταση των Εκπαιδευτικών και του Επαγγέλματος της Διδασκαλίας, από τον Thompson, G. (2021).
Μπορείτε να βρείτε την αναλυτική περίληψη ΕΔΩ.
Πηγή: ei-ie.org
Απόδοση/Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη
socialpolicy.gr