Σήμερα, περισσότερο ίσως από ποτέ, απασχολεί τη σχολική κοινότητα, επαγγελματίες ψυχικής υγείας αλλά και γονείς, το διαχρονικό φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων παιδιών, με στόχο να προκληθεί φόβος, πόνος ή αναστάτωση. Εμφανίζεται με τη μορφή του λεκτικού εκφοβισμού (κοροϊδία, διακρίσεις, ντροπιαστικά σχόλια), του κοινωνικού εκφοβισμού (διάδοση φημών, καταστροφή προσωπικών αντικειμένων, απομόνωση από την ομάδα), του σωματικού εκφοβισμού (χτυπήματα, σπρωξίματα, κλωτσιές) ή/και του ηλεκτρονικού εκφοβισμού (εκβιασμός μέσω Διαδικτύου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μέσω μηνυμάτων στο κινητό τηλέφωνο). Η εκπαιδευτική κοινότητα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, σε πολλές όμως των περιπτώσεων παρατηρείται άγνοια ή και αδυναμία εντοπισμού και κατ’ επέκταση διαχείρισης της κατάστασης ενός τέτοιου φαινομένου, με ολέθριες συνέπειες στη σωματική αλλά και ψυχική υγεία, κυρίως του «θύματος», το οποίο δέχεται τις άμεσες επιπτώσεις μιας τέτοιας συμπεριφοράς.
Το Υπουργείο Παιδείας, έχει καθιερώσει Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού (6 Μαρτίου) με στόχο την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας σε αντίστοιχα θέματα, ωστόσο το φαινόμενο παίρνει συνεχώς νέες διαστάσεις, ενώ παράλληλα όλες οι εταιρείες ψυχιατρικής παγκοσμίως αναφέρουν τις τρομερές συνέπειες σε ψυχολογικό επίπεδο σε παιδιά και εφήβους, μετά τα αλλεπάλληλα lockdowns, ως συνέπεια του covid19.
Μέσα σε όλα αυτά, παρατηρείται η έλλειψη σωστής ενημέρωσης για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού σε εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες υγείας, αλλά και το έντονο ενδιαφέρον προς εμπεριστατωμένη σχετική ενημέρωση, ενώ παράλληλα διαφαίνεται η ανάγκη ενημέρωσης, πρόληψης και διαχείρισης του φαινομένου, σε παιδιά κυρίως, σχολικής ηλικίας, αλλά και εφηβικής.
Λαμβάνοντας λοιπόν, υπόψη το ενδιαφέρον αλλά και τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ανάγκες αποφοίτων και νέων επαγγελματιών από τον ευρύτερο χώρο των επιστημών υγείας και ψυχικής υγείας, κοινωνικής πολιτικής και των εκπαιδευτικών αλλά και γονέων, σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος «Πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού» είναι να ευαισθητοποιήσει τους συμμετέχοντες σε θέματα που αφορούν τον σχολικό εκφοβισμό, να αποσαφηνίσει έννοιες και όρους, να δώσει προληπτικά εργαλεία στα χέρια των εκπαιδευομένων ώστε να είναι σε θέση να μπορούν να ενημερώσουν και ευαισθητοποιήσουν με τη σειρά τους, μαθητές και παιδιά, ενώ, τέλος, να παρέχει στους συμμετέχοντες σωστούς τρόπους διαχείρισης του φαινομένου και παροχής υποστήριξης, μέσα από τη βελτίωση της επικοινωνίας και της ενσυναίσθησης.
Το πρόγραμμα «Πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού» έχει αναρτηθεί σε ασύγχρονη μορφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα εκπαίδευσης του ΤΕΤΕ (tetedu.gr) με τη μορφή βιντεοσκοπημένων εισηγήσεων και μιας δοκιμασίας αξιολόγησης.
Στόχος του Σεμιναρίου είναι:
α) Εισαγωγή στις βασικές έννοιες για την κατανόηση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού.
β) Εξοικείωση των συμμετεχόντων με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό και διοικητικό πλαίσιο της δημόσιας υγείας στον ελληνικό και διεθνή χώρο.
Ώστε οι εκπαιδευόμενοι να:
- Κατανοούν τις ιδέες / θεωρίες που ενημερώνουν το πλαίσιο των πολιτικών υγείας, σε σχέση με το περιεχόμενο, τους φορείς και τις διαδικασίες που εμπλέκονται στην χάραξη των πολιτικών.
- Να περιγράφουν και να κατανοούν την εφαρμογή των πολιτικών υγείας και ψυχικής σε διάφορα πεδία π.χ. πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια περίθαλψη, κοινοτική περίθαλψη.
- Να αναλύουν και να αξιολογούν μια πολιτική χρησιμοποιώντας το πλαίσιο κατανόησης που εισάγεται από τις θεματικές ενότητες που καλύπτουν οι εισηγήσεις.
- Να αναπτύξουν ένα ενδιαφέρον για περαιτέρω απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που αφορούν τον τομέα της δημόσιας υγείας και των πολιτικών υγείας και ψυχικής υγεία
Περιεχόμενο
- Έννοιες και ορισμοί: τί είναι-τί δεν είναι σχολικός εκφοβισμός, τί ορίζουμε ως επιθετικότητα και επιθετική συμπεριφορά
- Συμμετέχοντες σε ένα φαινόμενο σχολικού εκφοβισμού. Πώς επιδρά ο ρόλος του καθενός.
- Παράγοντες εμφάνισης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού και επιθετικότητας: Βιολογικοί-Περιβαλλοντικοί παράγοντες
- Χαρακτηριστικά και μορφές σχολικού εκφοβισμού
- Συνέπειες σχολικού εκφοβισμού στο θύμα, τον θύτη, το σχολείο και την οικογένεια
- Τρόποι πρόληψης φαινομένου: πρωτογενής, δευτερογενής, τριτογενής πρόληψη
- Όρια, πειθαρχία και τιμωρία
- Παρέμβαση και αντιμετώπιση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού
- Η Ενεργητική ακρόαση και η ενσυναίσθηση ως εργαλεία αποτελεσματικής διαχείρισης
Μάθετε Περισσότερα: https://tetedu.gr/index.php/seminaria/guruprograms/3-psyxiki-ygeia-eidika-themata/13-sxolikos-ekfobismos
Πληροφορίες: Τμήμα Επιστημονικής Τεκμηρίωσης & Εκπαίδευσης, Χούλη Παρασκευή,
Τηλέφωνο: 6984601372, 2105731581, Δευτέρα – Παρασκευή: 10:00-15:00, E-mail: tete@kpechios.org
[irp posts=”131213″ ]
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.