Ποιοι είναι οι νέοι / Ποιες είναι οι νέες;
Δεν υπάρχει καθολικά αποδεκτός διεθνής ορισμός της ηλικιακής ομάδας των νέων. Για στατιστικούς σκοπούς, ωστόσο, τα Ηνωμένα Έθνη – με την επιφύλαξη άλλων ορισμών που διατυπώνονται από τα κράτη μέλη – ορίζουν ως «νεολαία» τα άτομα ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών. Αυτός ο ορισμός, ο οποίος προέκυψε στο πλαίσιο της προετοιμασίας για το Διεθνές Έτος Νεολαίας (1985) (βλ. A/36/215), εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση στο ψήφισμά της 36/28 του 1981. Όλες οι στατιστικές του ΟΗΕ για τη νεολαία βασίζονται σε αυτό τον ορισμό, όπως αντικατοπτρίζεται στις ετήσιες στατιστικές που δημοσιεύονται από το σύστημα των Ηνωμένων Εθνών για τη δημογραφία, την εκπαίδευση, την απασχόληση και την υγεία.
Αυτός ο στατιστικά προσανατολισμένος ορισμός της νεολαίας, με τη σειρά του, συνεπάγεται ότι τα παιδιά θεωρούνται τα άτομα κάτω των 14 ετών. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το άρθρο 1 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού ορίζει τα «παιδιά» ως άτομα ηλικίας έως 18 ετών. Εκείνη την εποχή, υπήρχε η ελπίδα ότι η Σύμβαση θα παρείχε προστασία και δικαιώματα σε μία όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα, ειδικά καθώς δεν υπήρχε παρόμοιο κείμενο για τα δικαιώματα της νεολαίας.
Πολλές χώρες θέτουν επίσης τα όρια για τη νεολαία σε σχέση με την ηλικία κατά την οποία ένα άτομο τυγχάνει ίσης μεταχείρισης βάσει του νόμου – που συχνά αναφέρεται ως «ηλικία ενηλικίωσης». Αυτή η ηλικία είναι συνήθως τα 18 έτη σε πολλές χώρες. Έτσι, όταν ένα άτομο φτάσει σε αυτή την ηλικία, θεωρείται ενήλικας. Ωστόσο, ο λειτουργικός ορισμός και τα “λεπτά σημεία” του όρου «νεολαία» διαφέρουν από χώρα σε χώρα, ανάλογα με συσχετιζόμενους κοινωνικοπολιτιστικούς, θεσμικούς, οικονομικούς και πολιτικούς παράγοντες.
Η Κατάσταση της Νεολαίας στον Κόσμο
Σήμερα, υπάρχουν 1,2 δισεκατομμύρια νέοι ηλικίας 15 έως 24 ετών, που αντιπροσωπεύουν το 16% του παγκόσμιου πληθυσμού. Μέχρι το 2030 – την ημερομηνία-στόχο για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) που αποτελούν την Ατζέντα του 2030 – ο αριθμός των νέων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 7%, σε σχεδόν 1,3 δισεκατομμύρια.
Μάθετε για την κατάσταση των νέων σε όλο τον κόσμο: un.org/youthenvoy/youth-statistics/
Νεολαία και Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης
Κεντρική αρχή της Ατζέντας του 2030 είναι η διαβεβαίωση ότι “κανείς δεν θα μείνει πίσω“. Οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης απευθύνονται σε όλα τα έθνη, σε όλους τους λαούς όλων των ηλικιών και σε όλες τις κοινωνίες. Ο οικουμενικός χαρακτήρας της Ατζέντας του 2030 συνεπάγεται ότι η νεολαία θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη σε όλους τους Στόχους και επιδιώξεις. Η νεολαία αναφέρεται συγκεκριμένα σε τέσσερις τομείς: την απασχόληση των νέων, τα έφηβα κορίτσια, την εκπαίδευση και τον αθλητισμό για την ειρήνη. Επιπρόσθετα, οι νέοι/νέες αναγνωρίζονται ως παράγοντες αλλαγής, επιφορτισμένοι με την εκπλήρωση των δικών τους δυνατοτήτων και τη διασφάλιση ενός κόσμου κατάλληλου για τις μελλοντικές γενιές.
Ενώ όλοι οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των νέων, η υλοποίηση των στόχων στους τομείς της εκπαίδευσης και της απασχόλησης υπογραμμίζεται από την τελευταία έκδοση της Παγκόσμιας Έκθεσης για τη Νεολαία ως θεμελιώδους σημασίας για τη συνολικότερη ανάπτυξη των νέων.
Νεολαία και SDG 4 : Ποιοτική εκπαίδευση
Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα της νεολαίας παγκοσμίως. Ο Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης 4 καλεί για ισότιμη ποιοτική εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς και για προώθηση ευκαιριών διά βίου μάθησης για όλους/όλες. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες για να διασφαλιστεί ότι οι νέες γυναίκες και οι νέοι άνδρες έχουν πρόσβαση σε δωρεάν, ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση, καθώς και σε στοχευμένες ευκαιρίες κατάρτισης. Τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία υποδηλώνουν ότι υπάρχουν βαθιές παγκόσμιες ανισότητες στην εκπαίδευση, καθιστώντας την καθολική δευτεροβάθμια εκπαίδευση μια αδύναμη φιλοδοξία για πολλούς/πολλές, ειδικά για εκείνους/εκείνες στα φτωχότερα έθνη. Η διασφάλιση της πρόσβασης σε ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς είναι απαραίτητη για την επιτυχή μετάβαση στο εργατικό δυναμικό και την επίτευξη αξιοπρεπούς εργασίας και αποτελεί το κλειδί για την επίτευξη πολλών Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Η ποιοτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να συμπληρώνεται από οικονομικά προσιτή τεχνική, επαγγελματική και τριτοβάθμια εκπαίδευση που να παρέχει στους νέους και στις νέες συναφείς δεξιότητες για την απασχόληση και επιχειρηματικότητα.
Νεολαία και SDG 8 : Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη
Ο Στόχος Βιώσιμης Ανάπτυξης 8 τοποθετεί σε εννοιολογικό πλαίσιο την έκκληση για αξιοπρεπή εργασία. Για τους νέους και τις νέες, τα ζητήματα της ανεργίας, της υποαπασχόλησης και της κακής ποιότητας της εργασίας έχουν αποδειχθεί επίμονα και τρομακτικά. Οι νέοι/νέες είναι τρεις φορές πιο πιθανό να είναι άνεργοι/άνεργες από τους ενήλικες. Πολλοί νέοι/νέες απασχολούνται σε χαμηλά αμειβόμενη, επισφαλή ή άτυπη εργασία. Οι προκλήσεις της εξασφάλισης και της διατήρησης αξιοπρεπούς εργασίας είναι ακόμη πιο σοβαρές και περίπλοκες για την ευάλωτη και περιθωριοποιημένη νεολαία, συμπεριλαμβανομένων των νέων γυναικών, εκείνων που ζουν σε περιβάλλοντα ανθρωπιστικής κρίσης, των νέων με αναπηρίες, των νέων μεταναστών και των λεσβιών, ομοφυλόφιλων, αμφιφυλόφιλων και νέων τρανς .
Πηγή: un.org
Απόδοση: Τομπέα Ελένη
Επιμέλεια: Ντούνης Ανδρέας
socialpolicy.gr
[irp posts=”119382″ ]