Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών εορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Οκτωβρίου. Η φετινή εκδήλωση χαρακτηρίζεται από την αυξημένη παγκόσμια ανησυχία για την έκταση και τον αντίκτυπο της έλλειψης εκπαιδευτικών σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με την UNESCO, ο κόσμος χρειάζεται 69 εκατομμύρια περισσότερους εκπαιδευτικούς έως το 2030 για να επιτευχθεί η καθολική βασική εκπαίδευση, ωστόσο οι τρέχουσες τάσεις δείχνουν πώς το έλλειμμα αυτό αυξάνεται, με πολλούς εκπαιδευτικούς να εγκαταλείπουν το επάγγελμα. Νέα έρευνα από την Education International και εταίρων της επισημαίνει τους κύριους παράγοντες που οδηγούν σε αυτή την έξοδο και τις λύσεις για την αντιστροφή της πορείας.
Υπερεργασία, υποτιμημένη και κακοπληρωμένη
Συγκαλούμενη από την Education International, την UNESCO, τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας και τη UNICEF, η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών για το 2023 υπογραμμίζει την παγκόσμια έλλειψη εκπαιδευτικών με θέμα «Οι εκπαιδευτικοί που χρειαζόμαστε για την εκπαίδευση που θέλουμε: Η παγκόσμια επιτακτική ανάγκη να αντιστραφεί η έλλειψη εκπαιδευτικών».
«Σήμερα, οι εκπαιδευτικοί είναι καταπονημένοι, υποτιμημένοι και κακοπληρωμένοι και όλο και περισσότεροι αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το επάγγελμα που αγαπούν και που χρειάζεται ο κόσμος. Ταυτόχρονα, λιγότεροι νέοι φιλοδοξούν να γίνουν εκπαιδευτικοί. Εύκολα καταλαβαίνεις την αιτία. Οι συνθήκες εργασίας έχουν επιδεινωθεί, οι αμοιβές δεν συμβαδίζουν με τον πληθωρισμό, ο φόρτος εργασίας έχει εκτοξευθεί στα ύψη και η επαγγελματική αυτονομία έχει αντικατασταθεί σταθερά από ατελείωτους ελέγχους και γραφειοκρατία. Η ανάληψη επείγουσας δράσης είναι επιτακτική, διότι διακυβεύεται το δικαίωμα στην ποιοτική εκπαίδευση», εξήγησε ο David Edwards, Γενικός Γραμματέας της Education International.
Το επερχόμενο Διεθνές Βαρόμετρο Εκπαιδευτικού Προσωπικού του 2023 ρίχνει περισσότερο φως στις συνθήκες που οδηγούν τους εκπαιδευτικούς εκτός επαγγέλματος. Με βάση μια έρευνα σε περισσότερους από 26.000 επιμορφωτές/επιμορφώτριες, συμπεριλαμβανομένων εκπαιδευτικών, διευθυντών σχολείων και υποστηρικτικού εκπαιδευτικού προσωπικού από 11 χώρες σε 4 ηπείρους, τα ευρήματα του Βαρόμετρου αποκαλύπτουν μια ανησυχητική αύξηση της βίας στο χώρο εργασίας, σε συνδυασμό με ανεπαρκή ψυχολογική και ιατρική υποστήριξη για τους εκπαιδευτικούς και σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Η συντριπτική πλειονότητα των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην έρευνα ανέφεραν ότι δεν ένιωθαν ότι το επάγγελμά τους εκτιμήθηκε από την κοινωνία εν γένει. Παρά τις προκλήσεις αυτές, η πλειονότητα των εκπαιδευτικών θα επέλεγε ξανά τη διδασκαλία ως αγαπημένο επάγγελμα και ως ένα επάγγελμα που είναι αναγκαίο.
Η έκδοση 2023 του Διεθνούς Βαρόμετρου Εκπαιδευτικού Προσωπικού θα κυκλοφορήσει στις 10 Οκτωβρίου. Κάνετε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στην ηλεκτρονική εκδήλωση παρουσίασης και συντονιστείτε στις 10 Οκτωβρίου, από τις 14:00 CEST.
Οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο κινητοποιούνται μέσω της παγκόσμιας εκστρατείας της Education International Go Public! Fund Education. Η εκστρατεία τονίζει την επείγουσα ανάγκη οι κυβερνήσεις να χρηματοδοτήσουν πλήρως τα δημόσια εκπαιδευτικά συστήματα και να επενδύσουν στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού ώστε να τερματιστεί η έλλειψη εκπαιδευτικών και να εγγυηθούν το δικαίωμα κάθε μαθητή σε καλά υποστηριζόμενους και ειδικευμένους εκπαιδευτικούς και ένα ποιοτικό μαθησιακό περιβάλλον.
Η έκκληση έχει αντηχήσει στο υψηλότερο διεθνές επίπεδο. Το 2022, στο πλαίσιο της Διάσκεψης Κορυφής για τη Μετασχηματιστική Εκπαίδευση, ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών επέστησε την προσοχή του κόσμου στην έλλειψη εκπαιδευτικών και στον κρίσιμο κίνδυνο που θέτει. Η ομάδα υψηλού επιπέδου των Ηνωμένων Εθνών για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, δημιουργήθηκε για να αντιμετωπίσει αυτή την κρίση και να υποβάλει σαφείς συστάσεις προς τις κυβερνήσεις για να τις εφαρμόσουν.
«Για να αντιστραφεί η παγκόσμια έλλειψη εκπαιδευτικών, απαιτείται αποφασιστική πολιτική δράση: είναι επιτακτική η χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης, η επένδυση στους εκπαιδευτικούς, η εγγύηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων και η διασφάλιση καλών συνθηκών εργασίας. Η επένδυση στην εκπαίδευση δεν αφορά μόνο τη χρηματοδότηση · αφορά τον σεβασμό, την εκτίμηση της παιδαγωγικής εμπειρογνωμοσύνης και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων», τόνισε η Susan Hopgood, Πρόεδρος της Education International και μέλος της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου των Ηνωμένων Εθνών για το Επάγγελμα του Εκπαιδευτικού.
Η ομάδα υψηλού επιπέδου για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει συντάξει πάνω από 50 συστάσεις που πρέπει να υλοποιήσουν οι κυβερνήσεις προκειμένου να αντιστραφεί η έλλειψη εκπαιδευτικών και να διασφαλιστεί το δικαίωμα σε ποιοτική εκπαίδευση για όλες και όλους.
Πηγή: ei-ie.org
Απόδοση: Τομπέα Ελένη
Επιμέλεια: Ντούνης Ανδρέας
socialpolicy.gr
[irp posts=”135965″ ]
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.