Χρυσάνθη Κούτρη*
Έχοντας ξοδέψει αρκετό χρόνο για την συγγραφή κοινωνικής έρευνας για το Πανεπιστήμιο στο οποίο σπούδαζα, καθώς και αρκετούς κοινωνικούς πόρους για την εκπόνηση έρευνας πεδίου, με ενδιέφερε: πώς το αποτέλεσμα αξιολογείται από τον κόσμο;
Την απάντηση σε αυτή την απορία μου ήρθε να δώσει το Ακαδημαϊκό blog του International Institute of Social Studies, καθώς και το https://www.lizeswartz.com/ που εξέδωσε έναν οδηγό για το πως η παρουσία των ερευνητών/ερευνητριών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και της αρθρογραφίας, μπορεί να βελτιώσει την έρευνα και να ενδυναμώσει τον κοινωνικό αντίκτυπο της έρευνας.
Με ποιόν τρόπο θα μπορούσε ο κάθε ερευνητής να κρατήσει ενεργό επαφή με το κοινό και να αυξήσει τον κοινωνικό αντίκτυπο; Παρακάτω αναφέρονται μια σειρά από ιδέες:
Ξεκινώντας …τοποθέτησε τον εαυτό σου σε σχέση με το θέμα, λέγοντας τη δική σου ιστορία.
Όσον αφορά τον αυτοβιογραφικό χαρακτήρα της έρευνας, μπορείς να πεις τη δική σου ιστορία για να βοηθήσεις τους συναδέλφους σου καθώς και τους ανθρώπους που συν-διαμορφώνουν την έρευνα και την αρθρογραφία, να γνωρίζουν το πως σχετίζεσαι με την έρευνα που διεξάγεις. Μπορείς να αναφέρεσαι στα ακόλουθα: Ποιοί είναι οι λόγοι που σε παρακίνησαν να κάνεις την έρευνα; Από πού προέρχονται τα ερευνητικά σου ενδιαφέρονται; Τί πιστεύεις ότι θα αλλάξει η έρευνά σου; Τί προσπαθείς να επιτύχεις με την έρευνά σου;
Σκέψου γιατί είναι σημαντική η παρουσία σου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σαν ερευνητής/ερευνήτρια;
Σε βοηθάει στο να είσαι ενεργός/ενεργή ερευνητικά και να έχεις επαφή με την πολιτική επικαιρότητα. Παράλληλα σε βοηθάει στο να επικεντρώνεσαι σε μια έρευνα που εξελίσσεται. Σε πολλές περιπτώσεις, η έρευνα που διεξάγεται δεν χρηματοδοτείται από ιδιωτικές εταιρίες αλλά από το κράτος, δηλαδή από τους φορολογούμενους πολίτες. Με το να δημοσιεύει κανείς τα αποτελέσματα της έρευνάς του, σημαίνει ότι κρατάει, όσους τους αφορά και την χρηματοδοτούν ενήμερους και υπολογίζει την άποψή τους. Παράλληλα, μπορεί να κρατάει τον κόσμο ενήμερο για το ερευνητικό θέμα αλλά και το πεδίο έρευνας που μπορεί να κερδίζει έδαφος. Τέλος γεννάει αυτόματα το ενδιαφέρον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ένα κοινωνικό πρόβλημα που αφορά την έρευνά σου και διευρύνει την αναγνώριση της γνώσης που έχεις παράγει.
Χρήση διαφορετικών μέσων, έντυπων ή μη για να διευρύνεις το κοινό σου.
Πριν δημοσιεύσεις τα αποτελέσματα της έρευνάς σου, έχε υπόψη σου ότι το κάθε κοινό αντιλαμβάνεται διαφορετικά την έρευνά σου. Μπορεί να γράφεις για ένα κοινό, που αποτελεί την ακαδημαϊκή κοινότητα ή για ένα κοινό που αποτελείται από μέλη σωματείων ή κομμάτων ή εργατών/ριών. Σκέψου πώς αυτοί οι άνθρωποι θα χρησιμοποιήσουν τη γνώση που παρήγαγες. Έχοντας αυτά στο νου σου, σχεδίασε μια επικοινωνιακή στρατηγική που να αρμόζει στην κάθε περίπτωση κοινού.
Σταθερή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για να κρατήσεις τον κόσμο σε επαφή με το κοινωνικό πρόβλημα το οποίο έχεις προσεγγίσει και προσπαθείς να αναδείξεις, αλλά παράλληλα και να δημοσιοποιήσεις τα αποτελέσματα της έρευνάς σου, είναι αναγκαίο να είσαι ενεργός/ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Δεν έχει μόνο σημασία το τί κάνεις αλλά και για ποιο λόγο το κάνεις. Τα κίνητρα του ερευνητή ή της ερευνήτριας είναι αναγκαίο να προσδιορίζονται καθώς και τα κίνητρα που τον ώθησαν στο να κάνει την έρευνά του, έτσι ώστε η έρευνα να είναι φερέγγυα. Γνωρίζοντας τον άνθρωπο πίσω από την έρευνα, αποτρέπεται το ενδεχόμενο να μοιάζει απρόσωπη.
Είναι σημαντικό να βελτιώσουμε τον κοινωνικό αντίκτυπο των ερευνών μας, παρουσιάζοντας το ποιούς/ές/ά αφορά η έρευνα μας, από ποιόν/α/ο δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη και τί αντίκτυπο έχει στην κοινωνία. Αυτό μπορεί να είναι προφανές σε εμάς, όχι όμως και στον υπόλοιπο κόσμο που την διαβάζει. Οπότε καλό είναι να διερωτηθούμε πώς ο κόσμος θέλουμε να βλέπει εμάς και την έρευνά μας.
—————–
* Η Χρυσάνθη Κούτρη έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών από το International Institute of Social Studies (Erasmus University of Rotterdam) MA in Development Studies.
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.