ΕΡΓΑΣΙΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (MOBBING)
Τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει ο αγγλικός όρος Mobbing, για να περιγράψει ένα πολυδιάστατο φαινόμενο μεθοδικής ηθικής και ψυχολογικής παρενόχλησης και περιθωριοποίησης στον εργασιακό χώρο, με σοβαρές συνέπειες για την υγεία, ασφάλεια και συνολική ευημερία των εργαζομένων. Έχει αποδειχθεί ότι η οργανωτική δομή και δυναμική των εργασιακών σχέσεων έχει άμεση συνάφεια με την ψυχοσυναισθηματική κατάσταση, παραγωγικότητα και αυτοεκτίμηση του εργαζομένου. Οι επαναλαμβανόμενες ενέργειες ψυχολογικής βίας στον εργασιακό χώρο που αποσκοπούν στην επιβολή ενός δυσμενούς περιβάλλοντος για κάποιον εργαζόμενο μπορούν να οδηγήσουν στην εμφάνιση ψυχοσωματικών προβλημάτων (σύνδρομο mobbing) και αρνητικές εκδηλώσεις στη συμπεριφορά και λειτουργικότητα του θύματος. Συνεπώς, είναι αναγκαίο να μπορεί να εντοπιστεί εγκαίρως και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο του mobbing, αναγνωρίζοντας τις προεκτάσεις του σε προσωπικό, κοινωνικό και οργανωτικό επίπεδο και παρέχοντας ένα κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο στα θύματα.
Το Τμήμα Επιστημονικής Τεκμηρίωσης και Εκπαίδευσης του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου σε συνεργασία με το Social Policy προσεγγίζει τα θέματα ηθικής και ψυχολογικής παρενόχλησης στον εργασιακό χώρο, με τον σχεδιασμό 2 e-learning εκπαιδεύσεων στην θεματική ενότητα «Εργασιακός εκφοβισμός (Mobbing):
- Εκφοβισμός στον χώρο εργασίας: Αναγνώριση και διαχείριση του φαινομένου
- Οι ψυχολογικές διαστάσεις του εργασιακού εκφοβισμού και η διαχείριση τους
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Οι πολιτικές υγείας αφορούν ένα σύνολο γνώσεων και πρακτικών, που απορρέουν από ερευνητικά επιστημονικά δεδομένα, τον κρατικό διοικητικό μηχανισμό και την άσκηση των επαγγελμάτων υγείας. Λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον αλλά και τις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές ανάγκες αποφοίτων και νέων επαγγελματιών από τον ευρύτερο χώρο των επιστημών υγείας και ψυχικής υγείας, κοινωνικής πολιτικής και διοίκησης και κοινωνικής φροντίδας, σκοπός της θεματικής ‘Πολιτικές Υγείας και Ψυχικής Υγείας’ είναι να προσφέρει μια προσεγμένη εξοικείωση με το πλαίσιο διαμόρφωσης και εφαρμογής πολιτικών που επιχειρούν να προστατεύσουν και να προάγουν τη δημόσια υγεία και να παρέχουν ποιοτικές και αποτελεσματικές υπηρεσίες υγείας.
Μέσα από τα 3 μαθήματα του προγράμματος, οι εκπαιδευόμενοι θα μπορέσουν να κατανοήσουν το ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο της ανάπτυξης πολιτικών και στρατηγικών δημόσιας υγείας, τα πεδία εφαρμογής των πολιτικών υγείας, τα συστήματα υγείας και ψυχικής υγείας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν, τα δικαιώματα των ασθενών και ζητήματα ηθικής δεοντολογίας, τη θεσμική και νομοθετική συγκρότηση των συστημάτων υγείας και ψυχικής υγείας.
1. Εισαγωγή στις πολιτικές και τα συστήματα υγείας στην Ελλάδα και το Εξωτερικό
2. Α’ βαθμια φροντίδα: Δομή, λειτουργία και βασικά χαρακτηριστικά
3. Πολιτικές και συστήματα υπηρεσιών ψυχικής υγείας: Βασικές αρχές και εφαρμογή.
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος – ΔΑΦ, εντάσσονται στις Διαταραχές της Ανάπτυξης. Τα άτομα με ΔΑΦ εμφανίζουν, διαφορετικού βαθμού, δυσκολίες στην κοινωνική συναλλαγή, στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές. Η εικόνα των ατόμων με ΔΑΦ ποικίλλει εξαιρετικά ως προς τη βαρύτητα των δυσκολιών και τη λειτουργικότητα του ατόμου: τα άτομα με ΔΑΦ μπορεί να είναι, από εξαιρετικά προικισμένα, έως και να χρειάζονται σημαντική και συνεχή υποστήριξη για τη διαβίωση και λειτουργία τους . Επιπλέον, η εικόνα τους μεταβάλλεται ανάλογα με την ηλικία και τη φάση ζωής του ατόμου. Το χαρακτηριστικό αυτό συνεπάγεται την ύπαρξη πολλών, διαφορετικών και μεταβαλλόμενων αναγκών στη διάρκεια της ζωής τους, για τα ίδια τα άτομα με ΔΑΦ αλλά και τις οικογένειες τους. Η θεραπευτική παρέμβαση διεθνώς εστιάζει στη βελτίωση της λειτουργικότητας του ατόμου, στην υποστήριξη της οικογένειας του, στην κοινωνική ένταξη και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων , στην ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων, και γενικότερα στην ανάπτυξη και βελτίωση του υπάρχοντος δυναμικού του ατόμου.
1. Εισαγωγή στον Αυτισμό: Κλινικά & γνωστικά χαρακτηριστικά
2. Διαφορική διάγνωση & συννοσηρότητα στις ΔΑΦ
3. Τρόποι και τεχνικές βελτίωσης της επικοινωνίας σε άτομα με ΔΑΦ
4. Η οργάνωση του χώρου και του χρόνου στα άτομα με ΔΑΦ: Η χρήση του TEACCΗ
5. Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση στην αντιμετώπιση των αισθητηριακών ελλειμμάτων στα άτομα με ΔΑΦ
6. Η χρήση των τεχνικών ABA και PBS στη θεραπευτική αποκατάσταση των ΔΑΦ
7. Ψυχοκινητική αγωγή για άτομα με ΔΑΦ
8. Κυκλοφοριακή αγωγή για άτομα με ΔΑΦ
9. Προσαρμοσμένη φυσική αγωγή για άτομα με ΔΑΦ
10. Η θεραπευτική σχέση του επαγγελματία ψυχικής υγείας με το γονέα ατόμου με ΔΑΦ
Για νέους επαγγελματίες ψυχικής υγείας, υγείας, ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, φοιτητές και τελειόφοιτους ψυχολογίας, κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών, μεταπτυχιακούς φοιτητές, σπουδαστές και εκπαιδευόμενους συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας.
Σκοπός: Να προσφέρει στους εκπαιδευόμενους μια σφαιρική και περιεκτική κατανόηση των διαφορετικών προσεγγίσεων στην ψυχοθεραπεία, συμπεριλαμβανομένων των βασικών αρχών, τεχνικών και εφαρμογών τους. Να εξοικειωθούν με τις σύγχρονες τάσεις, εξελίξεις και τα τελευταία ερευνητικά και κλινικά δεδομένα στον χώρο της ψυχοθεραπείας και να μπορούν διακρίνουν τα σημεία εγγύτητας και απόκλισης μεταξύ διαφορετικών θεραπευτικών προσεγγίσεων.
- Δουλεύοντας με τις κατηγορίες της Νεύρωσης και της Ψύχωσης στη Λακανική Ψυχανάλυση: Διάγνωση και Θεραπευτικές τεχνικές
- Εισαγωγή στην ψυχανάλυση
- Γνωριμία με την συμπεριφορική γνωσιακή θεραπεία (CBT) σε παιδιά και εφήβους
Για επαγγελματίες ψυχικής υγείας, υγείας, ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης που επιθυμούν να εντρυφήσουν σε ειδικά ζητήματα ψυχικής υγείας με σκοπό τον εμπλουτισμό των θεωρητικών γνώσεων και των δεξιοτήτων τους πάνω σε συγκεκριμένες ψυχιατρικές διαταραχές.
Σκοπός: Η ενίσχυση της ευαισθητοποίησης, της γνώσης και της κατανόησης συγκεκριμένων θεμάτων ψυχικής υγείας και των ιδιαίτερων πτυχών τους, καθώς και η ενδυνάμωση των εκπαιδευόμενων στην αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών με ανθρωπισμό, επάρκεια και τεκμηριωμένη οπτική.
Ώστε: Οι εκπαιδευόμενοι να κατανοούν εις βάθος τα επιλεγμένα θέματα ψυχικής υγείας ειδικού ενδιαφέροντος, να προωθούν μια πιο ενσυναισθητική και υποστηρικτική στάση όσον αφορά τα ειδικά αυτά θέματα, να κατανοούν τους παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη ή την επιδείνωση μιας συγκεκριμένης κατάστασης ψυχικής υγείας, να ενημερωθούν για διαθέσιμους πόρους και φορείς υποστήριξης που σχετίζονται με το κάθε ειδικό θέμα και να επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά με τα άτομα που αντιμετωπίζουν ή εμπλέκονται σε μια κατάσταση που σχετίζεται με τα θέματα αυτά, νιώθοντας μεγαλύτερη προσωπική ενδυνάμωση και καλύτερα προετοιμασμένοι να ασχοληθούν με ένα συγκεκριμένο θέμα ειδικού ενδιαφέροντος στην ψυχική υγεία.
- Μιλώντας για το πένθος και την απώλεια
- Αναγνώριση και διαχείριση ζητημάτων συμπεριφοράς σε περιβάλλον προσχολικής αγωγής
- Θέματα ψυχολογίας στην υγεία: Διαχείριση πόνου
- Πρόληψη και διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού
- Το μοντέλο της Συμπαραγωγής (Co-production) στην παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας
- Το μοντέλο της ανάκαμψης στην παροχή υπηρεσιών ψυχικής υγείας
Για επαγγελματίες ψυχικής υγείας, κοινωνικής φροντίδας, νοσηλευτές, επαγγελματίες φροντιστές ηλικιωμένων και οικογενειακοί φροντιστές, που εργάζονται σε κλειστές δομές φροντίδας ηλικιωμένων και ως οικογενειακοί φροντιστές για ηλικιωμένα άτομα με άνοια.
Σκοπός: Οι εκπαιδευόμενοι/ες να εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά των ανθρώπων με Άνοια αλλά και την παράλληλη πραγματικότητα που βιώνουν, με τις διαταραχές συμπεριφοράς που παρουσιάζουν τα ανοϊκά άτομα και τη διαχείριση τους και παράλληλα να κατανοήσουν το πόσο σημαντικό είναι οι φροντιστές ατόμων με άνοια να φροντίζουν και την προσωπική τους ψυχική και σωματική υγεία.
Ώστε: Nα Ξεχωρίζουν τα χαρακτηριστικά ανθρώπων με Άνοια, να γνωρίζουν τις βασικές αρχές συμπεριφοράς και να αντιμετωπίζουν όλες τις διαταραχές συμπεριφοράς που εμφανίζονται συχνά στην άνοια, προστατεύοντας τον εαυτό τους από την εξουθένωση της φροντίδας.
- Οικογενειακή Φροντίδα Ανθρώπων με Άνοια
- Κοινοτική και κλειστή φροντίδα ανθρώπων με άνοια