To Συμβούλιο εξέδωσε επίσημα δύο οδηγίες για την ενίσχυση του ρόλου των φορέων ισότητας σε ολόκληρη την ΕΕ.
Οι φορείς ισότητας έχουν συσταθεί για την προώθηση της ίσης μεταχείρισης, την καταπολέμηση των διακρίσεων και την παροχή βοήθειας στα θύματα. Οι νέοι κανόνες που εγκρίθηκαν θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα των φορέων αυτών και θα διασφαλίσουν την ανεξαρτησία τους. Οι οδηγίες θεσπίζουν κοινές ελάχιστες απαιτήσεις σε επίπεδο ΕΕ για τους φορείς ισότητας σε μια σειρά βασικών τομέων, οι οποίες περιλαμβάνουν:
- ενισχυμένες αρμοδιότητες των φορέων ισότητας για την καταπολέμηση των διακρίσεων λόγω θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας και γενετήσιου προσανατολισμού στον τομέα της απασχόλησης, καθώς και των διακρίσεων λόγω φύλου στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης
- νομική απαίτηση ανεξαρτησίας των φορέων ισότητας από εξωτερικές επιρροές
- νομική απαίτηση παροχής στους φορείς ισότητας επαρκών ανθρώπινων, τεχνικών και οικονομικών πόρων
- απαίτηση διαβούλευσης των δημόσιων οργανισμών με τους φορείς ισότητας σε θέματα που αφορούν τις διακρίσεις, και απαίτηση ανάθεσης στους φορείς ισότητας της αρμοδιότητας να πραγματοποιούν δραστηριότητες για την πρόληψη των διακρίσεων και την προώθηση της ίσης μεταχείρισης, για παράδειγμα μέσω της προαγωγής θετικής δράσης και της ενσωμάτωσης της διάστασης του φύλου
- αυξημένες αρμοδιότητες για τη διεξαγωγή ερευνών και τη συμμετοχή στην επίλυση διαφορών σε υποθέσεις διακρίσεων, σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία και πρακτική
Επόμενα βήματα
Οι οδηγίες τώρα θα υπογραφούν και θα τεθούν σε ισχύ μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να προσαρμόσουν την εθνική νομοθεσία στις διατάξεις των οδηγιών.
Γενικές πληροφορίες
Οι φορείς ισότητας είναι δημόσιοι οργανισμοί που προστατεύουν τα θύματα διακρίσεων και τους παρέχουν βοήθεια. Η νομοθεσία της ΕΕ για την ισότητα ορίζει ότι όλα τα κράτη μέλη οφείλουν να συστήσουν εθνικούς φορείς ισότητας για την αντιμετώπιση περιστατικών διακρίσεων λόγω φύλου και φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τους φορείς ισότητας, τα κράτη μέλη διαθέτουν ευρύ περιθώριο διακριτικής ευχέρειας, γεγονός που οδηγεί σε σημαντικές διαφορές όσον αφορά τις αρμοδιότητες, την ανεξαρτησία, τους πόρους, την προσβασιμότητα και την αποτελεσματικότητα των εν λόγω φορέων ανά την ΕΕ.
Στις 7 Δεκεμβρίου 2022 η Επιτροπή δημοσίευσε δύο προτάσεις για την ενίσχυση των φορέων ισότητας:
- πρόταση οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με πρότυπα για τους φορείς ισότητας στον τομέα της ίσης μεταχείρισης και των ίσων ευκαιριών μεταξύ γυναικών και ανδρών σε θέματα εργασίας και απασχόλησης, νομική βάση της οποίας είναι το άρθρο 157 της ΣΛΕΕ (συνήθης νομοθετική διαδικασία)
- πρόταση οδηγίας του Συμβουλίου σχετικά με πρότυπα για τους φορείς ισότητας στον τομέα της ίσης μεταχείρισης προσώπων ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, της ίσης μεταχείρισης προσώπων στον τομέα της εργασίας και της απασχόλησης ανεξαρτήτως θρησκείας ή πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού, της ίσης μεταχείρισης γυναικών και ανδρών σε θέματα κοινωνικής ασφάλισης και όσον αφορά την πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών, νομική βάση της οποίας είναι το άρθρο 19 παράγραφος 1 της ΣΛΕΕ (διαδικασία έγκρισης)
consilium.europa.eu
[irp posts=”130151″ ]
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.