Στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού που υιοθετήθηκε από την Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1989 (στη χώρα μας τέθηκε σε ισχύ το 1992/Ν.2101/92) αποφασίστηκε μια από τις βασικές θέσεις να αποτελεί η εκπαίδευση.
Στα Νοσοκομεία Παίδων -εν όψει των παιδιατρικών αναγκών των ανηλίκων- δημιουργήθηκαν εξατομικευμένοι χώροι για παιδιά, που νοσηλεύονται για βραχέα ή μεγάλα διαστήματα. Ένα παιδί που μπορεί να έχει διακόψει τη ροή της φοίτησής του για μικρό χρονικό διάστημα, (είτε από τραύμα λόγω αυτοκινητιστικού, είτε ορθοπεδικά τραύματα κ.ά.), δεν έχει ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, ώστε να συνταχθεί εκπαίδευση από το ειδικό προσωπικό.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν περιπτώσεις όπου ένα παιδί χρήζει μια μακρά νοσηλεία για σοβαρότερες καταστάσεις (σπάνιες ασθένειες, καρκίνος κ.ά.) ή και σε τακτικά χρονικά διαστήματα, που στην προκειμένη περίσταση, φαίνεται να είναι αναγκαία η ένταξή τους σε νοσοκομειακό σχολείο.
Αναγνωρίζοντας την ανάγκη ύπαρξης προγράμματος σχολικής βοήθειας για τα νοσηλευόμενα παιδιά, με στόχο να αποφευχθούν οι αρνητικές συνέπειες αποκοπής από το σχολικό περιβάλλον, θεσπίστηκε η λειτουργία του νοσοκομειακού σχολείου.
Με τον όρο νοσοκομειακό σχολείο νοείται το σχολείο που λειτουργεί σε παιδιατρικά νοσοκομεία και παρέχει καθοδήγηση για όλα τα πρωτοβάθμια – δευτεροβάθμια επίπεδα εκπαίδευσης. Παρέχει εκπαιδευτική, όπως και ακαδημαϊκή υποστήριξη. Αυξάνει την αίσθηση της λειτουργικότητας και αποσπά την προσοχή των παιδιών.
Στην Ελλάδα λειτουργούν τα εξής νοσοκομειακά σχολεία:
- Νοσοκομειακό Σχολείο «Αγία Σοφία», συστεγάζεται νηπιαγωγείο, δημοτικό.
- Νοσοκομειακό Σχολείο Παίδων «Παναγιώτη & Αγλαΐας Κυριακού», συστεγάζεται νηπιαγωγείο και δημοτικό
*Στα παραπάνω Νοσοκομεία λειτουργεί Γυμνάσιο και τάξεις Λυκείου.
- 11ο Ειδικό ∆ημοτικό Σχολείο Ειδικής Αγωγής Αν. Θεσ/νίκης (νοσοκομείο «Γ. Γεννηματάς»), οι μαθητές είναι κανονικά εγγεγραμμένοι στα κανονικά τους σχολεία, Γενικής και Ειδικής Αγωγής.
- 9ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης (νοσοκομείο Ιπποκράτειο), συστεγάζεται δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο
- 11ο Νηπιαγωγείο και το 12ο Δημοτικό Σχολείο Ειδικής Αγωγής Θεσσαλονίκης (νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ)
- Νοσοκομείο Ηρακλείου Κρήτης
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» στέκεται στο πλευρό των οικογενειών, και κυρίως των παιδιών, που έχουν πρόβλημα υγείας, υλοποιώντας δράσεις με στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας. Είναι δίπλα σε παιδί ασθενή, σε νοσηλευόμενο παιδί, καθώς και στην παροχή υπηρεσιών προληπτικής ιατρικής.
Η «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS – 1056», η οποία λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και είναι δωρεάν προκειμένου να συνομιλήσετε με τους εξειδικευμένους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους για περαιτέρω κατευθύνσεις, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο δίκτυο παροχής υπηρεσιών υγείας, συμβουλευτικών και κοινωνικών υπηρεσιών.
Βιβλιογραφία:
Γκαγκανιάρα Α., Αργυριάδης Α., Αργυριάδη Α., (2019). Η σχέση των επαγγελματιών υγείας με την νοσοκομειακή εκπαίδευση. Ανακτήθηκε από: http://cncjournal.cyna.org/wp-content/uploads/2019/02/%CE%97-%CF%83%CF%87%CE%AD%CF%83%CE%B7-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CE%B5%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%B5%CE%BB%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CF%8E%CE%BD-%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%B7-%CE%BD%CE%BF%CF%83%CE%BF%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AE-%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%B7.pdf
Αραμπατζή Β., (2014). Εκπαιδευτικός αποκλεισμός παιδιών με προβλήματα υγείας. Ο θεσμός των“νοσοκομειακών σχολείων. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ανακτήθηκε από: https://www.researchgate.net/profile/Christos-Tourtouras 2/publication/284693772_Ekpaideutikos_apokleismos_paidion_me_problemata_ygeias_O_thesmos_ton_nosokomeiakon_scholeion/links/565615f508aefe619b1d0c5c/Ekpaideutikos-apokleismos-paidion-me-problemata-ygeias-O-thesmos-ton-nosokomeiakon-scholeion.pdf
Αναστασοπούλου, Α., (2021). Η νοσοκομειακή εκπαίδευση των παιδιών με χρόνιες σωματικές ασθένειες /αναπηρίες. Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ανακτήθηκε από: http://ikee.lib.auth.gr/record/332102/files/GRI-2021-30890.pdf\