Ένα ολοκληρωμένο Πρόγραμμα επιμόρφωσης των παιδαγωγών που εργάζονται σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς με έμφαση σε ζητήματα που αφορούν την υποστήριξη της ανάπτυξης των μικρών παιδιών θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα Πρώιμης Παιδικής Αγωγής και Φροντίδας και μια πολυμελή ομάδα πανεπιστημιακών. Παράλληλα, οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πλαισιωθούν από ειδικά εκπαιδευμένους ψυχολόγους οι οποίοι θα συντονίζουν ομάδες συμβουλευτικής γονέων στα πρώτα και πλέον κρίσιμα στάδια της ζωής των παιδιών τους.
Το Πρόγραμμα, θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 100 βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, αρχής γενομένης από τον ερχόμενο Μάρτιο με διάρκεια έως τον Μάιο του 2026 και στη συνέχεια σε συνεργασία και με το Υπουργείο Εσωτερικών, θα εφαρμοστεί πανελλαδικά. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο, για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει ολιστικά τη λειτουργία των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών.
Η εναρκτήρια συνάντηση εργασίας του Προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, παρουσία της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφίας Ζαχαράκη, του Πρύτανη του Πανεπιστήμιου, Παναγιώτη Καλδή, του Αντιπρύτανη Έρευνας και Καινοτομίας, κ. Πέτρου Καλαντώνη και του Επιστημονικά Υπεύθυνου του Προγράμματος και Πρόεδρο του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Κωνσταντίνου Πετρογιάννη.
Αναλυτικότερα, στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Πανεπιστημίου και του Υπουργείου θα αναπτυχθούν δράσεις που εντάσσονται σε τέσσερις κύριους άξονές:
Επιμόρφωση των παιδαγωγών σε ζητήματα ανάπτυξης των παιδιών
- Επιμόρφωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα που αφορούν τους τέσσερις βασικούς τομείς ανάπτυξης των παιδιών, δηλαδή τη γνωστική, γλωσσική, ψυχοκοινωνική και κινητική ανάπτυξη, καθώς και τη σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης αναπτυξιακών δυσκολιών καθώς και της πρώιμης παρέμβασης.
- Επιμόρφωση των παιδαγωγών για την εφαρμογή συμπεριληπτικών πρακτικών στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς με στόχο την εξασφάλιση ποιοτικής και ισότιμης αγωγής και φροντίδας για τα παιδιά με αναπηρία ή αναπτυξιακές διαταραχές.
Σχεδιασμός και στάθμιση ψυχομετρικού εργαλείου
- Σχεδιασμός ψυχομετρικού εργαλείου για τον ανιχνευτικό έλεγχο της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας, το οποίο θα στοχεύει στον πρώιμο εντοπισμό τυχόν διαταραχών ή καθυστερήσεων με στόχο την πρόληψη δυσμενών συνεπειών στην μεταγενέστερη ακαδημαϊκή πορεία, αλλά και γενικότερη ανάπτυξη των παιδιών.
Δημιουργία ομάδων συμβουλευτικής γονέων
- Θα αναπτυχθεί πρόγραμμα συμβουλευτικής υποστήριξης προς τους γονείς των παιδιών πρώιμης ηλικίας που είναι εγγεγραμμένα στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς που θα συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους για θέματα ανάπτυξης των παιδιών.
Δράσεις που εστιάζουν στην επαγγελματική ανάπτυξη και ψυχολογική ενδυνάμωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας
- Ομάδες αναστοχαστικής εποπτείας, οι οποίες θα στηρίξουν την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ παιδαγωγών, την ανταλλαγή γνώσεων, ανησυχιών, δυσκολιών και προκλήσεων, και την επαγγελματική ανάπτυξη του παιδαγωγικού προσωπικού.
- Δράσεις που προάγουν την υποστήριξη και ενδυνάμωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα διαχείρισης δυσφορικών συναισθημάτων που απορρέουν από τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του επαγγέλματος, και την αποτελεσματική εφαρμογή στρατηγικών αυτοφροντίδας.
[irp posts=”147264″ ]