Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης [2024-2025]
Ομάδα Ψυχοκοινωνικού Προβληματισμού
www.omikronpsikappa.gr
Διάρκεια: Νοέμβριος 2024 – Ιούλιος 2025
Έναρξη: 11 Νοεμβρίου 2024
Ημέρα / ώρα διεξαγωγής: Δευτέρα 18:30-20:30
Τόπος διεξαγωγής: Χώρος εκδηλώσεων Ινστιτούτου ΕΝΑ, Ζαλοκώστα 8, Σύνταγμα
Το σεμινάριο είναι δωρεάν.
Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Δίνονται βεβαιώσεις συμμετοχής (απαιτείται η συνολική παρακολούθηση του σεμιναρίου)
Πληροφορίες στο omadapsikappa@gmail.com
Η Ομάδα Ψυχοκοινωνικού Προβληματισμού (ΟΨΚ) δημιουργήθηκε το 2020 από επαγγελματίες που εργάζονται σε ψυχοκοινωνικά πλαίσια, με σκοπό την ανάπτυξη κύκλων συζήτησης ομοτίμων, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και ερευνητικών εγχειρημάτων, με αντικείμενα την ψυχοκοινωνική και κοινοτική παρέμβαση, την ένταξη και τον κοινωνικό αποκλεισμό, την κοινωνική ταυτότητα, καθώς και την ενασχόληση με ζητήματα που επικεντρώνονται στη σημασία της πολιτισμικής διάστασης (γλώσσα-εκπαίδευση-τέχνη-τεχνολογία-πολιτισμός), της οικογένειας και της κοινότητας.
Η Ομάδα Ψυχοκοινωνικού Προβληματισμού συνδιοργανώνει τα τελευταία δύο χρόνια το Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης στη Λέρο με αντικείμενο τις πολιτισμικές και κοινοτικές προσεγγίσεις στην ψυχική υγεία, την παιδική προστασία και το προσφυγικό (πληροφορίες εδώ).
Με τη δημιουργία της OΨΚ, δηλώνουμε παρόντες-ούσες στην ιστορία των ανθρώπων που έμειναν έξω από τις κυρίαρχες αφηγήσεις, επιδιώκοντας να διανοίξουμε έναν χώρο-χρόνο για να αρθρωθεί και να ακουστεί ο λόγος των αποκλεισμένων, φέρνοντας στην επιφάνεια ένα βλέμμα από το “περιθώριο”.
Από την ιστοσελίδα www.omikronpsikappa.gr
Αντικείμενο – Δομή – Στόχοι του Σεμιναρίου
Γιατί Πολιτισμική – Ψυχοκοινωνική – Παρέμβαση;
Ο όρος πολιτισμός δεν περιορίζεται στην έννοια της κουλτούρας, αλλά εμπεριέχει ιστορικές, κοινωνικές και ιδεολογικές παραμέτρους. Η πολιτισμική διάσταση δίνει τη δυνατότητα να επεξεργαστούμε φαινόμενα, όπως η φτώχεια, η παραμέληση, η κακοποίηση, η προσφυγιά, οι εξαρτήσεις, η ψυχική υγεία και ασθένεια, η αστεγία, η βία, το πένθος, η ανήλικη παραβατικότητα, η παθολογία, η αναπηρία, οι κοινωνικές ανισότητες, η ιδρυματοποίηση και ο εγκλεισμός. Η προσέγγιση και η εξήγηση των παραπάνω φαινομένων χρειάζεται να λάβει υπόψη παράγοντες που συνδέονται με την εξουσία, την ηγεμονία, το “πνεύμα των καιρών”, την κοινωνική τάξη, τις διεθνικές συγκρούσεις, την ιστορία της ακούσιας μετακίνησης πληθυσμών, τις διομαδικές συγκρούσεις και ταυτότητες, την κυρίαρχη ιδεολογία και τις διαπολιτισμικές συναντήσεις. Η ενημερότητα για τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά ετερογενών ομάδων, αναδεικνύει κοινά στοιχεία και πρακτικές, δημιουργώντας προϋποθέσεις επαφής, συγκρότησης της κοινότητας και κοινωνικής αλληλεγγύης.
Η ψυχοκοινωνική διάσταση υποδηλώνει την παραδοχή ότι δεν μπορεί να υπάρξει “άτομο εκτός κοινωνίας” και “κοινωνία εκτός του ατόμου”. Το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο διασφαλίζει ότι η επιστημονική εξειδίκευση δεν κατακερματίζει το υποκείμενο σε γνωστικά πεδία εκτός των αναλυτικών αξόνων των διαπροσωπικών σχέσεων, της κοινωνίας, της ιστορίας, της ιδεολογίας και του πολιτισμού. Τα πεδία υποστήριξης ομάδων πληθυσμού που απειλούνται και βιώνουν αποκλεισμό ή/και εκτοπισμό προϋποθέτουν την αποδοχή και την επιλογή μιας προσέγγισης που στοχεύει στην αποκατάσταση της ολοκληρωμένης αναπαράστασης του ατόμου ως δρώντος υποκειμένου.
Ο όρος παρέμβαση επικεντρωνεται στους πρακτικούς όρους και προσανατολισμούς του σχεδιασμού, της υλοποίησης και του αναστοχασμού των δράσεων των ομάδων επαγγελματιών, συνδέοντας τη θεωρία (συστηματική σκέψη) με την καθημερινή πρακτική στο πεδίο. Ταυτόχρονα, ο όρος “παρέμβαση” αναδεικνύει και τη θέση από την οποία μιλάμε και δρούμε, μία θέση που δεν είναι ανεξάρτητη από τα προνόμια, τη διαδρομή και τον προσανατολισμό μας.
Γιατί επιλέγεται η δομή συνεκπαίδευσης σε κύκλους ομοτίμων;
Η συνεκπαίδευση πριμοδοτεί την ενεργητική συμμετοχή, όχι εκ των υστέρων, αλλά εξαρχής, οργανώνοντας δομικά το λόγο και τη σκέψη, ως απεύθυνση σε μία ομάδα που αναστοχάζεται.
Η θέση που λαμβάνουμε μέσα σε μία ομάδα συνεκπαίδευσης οργανώνει και προετοιμάζει τις διεργασίες, τα μέσα και τη συλλογική ευθύνη που θα κληθούμε να λάβουμε ενταγμένοι σε ομάδες παραγωγής λόγου και πρακτικών για πληθυσμούς που βρίσκονται στο περιθώριο.
Το ψυχοκοινωνικό πεδίο είναι πολύπλοκο, πολυεπίπεδο και διαρκώς μεταβαλλόμενο και απαιτεί προσεγγίσεις που αναθεωρούνται κριτικά και εφαρμόζονται πρακτικά, μέσα από διαδικασίες διαρκούς εκπαίδευσης και αναστοχασμού, επαναπροσεγγίζοντας την απόσταση μεταξύ θεωρίας και πράξης.
Πως οργανώνονται οι συναντήσεις;
Το ετήσιο εκπαιδευτικό σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης αναπτύσσεται σε κύκλους συνεκπαίδευσης ομοτίμων, οι οποίοι οργανώνονται και συντονίζονται από μέλη της Ομάδας Ψυχοκοινωνικού Προβληματισμού δίνοντας τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες-ουσες να συνεκπαιδευτούν.
Τα μέλη της ομάδας, λειτουργούν ως εισηγητές-τριες και συντονιστές-τριες, ενώ προέρχονται από διαφορετικά ψυχοκοινωνικά πλαίσια (στεγαστικές δομές, εκπαιδευτικά ιδρύματα, μονάδες ψυχικής υγείας και ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης κα.) και διαφορετικές ειδικότητες και πεδία (κοινωνική εργασία, κοινωνιολογία, ψυχολογία, ψυχιατρική, νομική, ειδική αγωγή, δημόσια και κοινοτική υγεία, βιβλιοθηκονομία κα.).
Οι διεργασίες των συναντήσεων τροφοδοτούνται από ερωτήματα που προκύπτουν από το πεδίο εργασίας, θέτοντας τη βάση για τη διαμόρφωση ερευνητικού σχεδιασμού με σκοπό την ανάπτυξη εργαλείων για τη βελτίωση των καθημερινών πρακτικών, τοποθετώντας κεντρικά στη στοχοθεσία της ομάδας τη γεφύρωση θεωρίας και πράξης.
Ταυτόχρονα, καλλιεργείται η σύνδεση των καθημερινών ζητημάτων με ευρύτερες φιλοσοφικές, επιστημονικες, ιδεολογικές συνιστώσες που καθορίζουν τους τρόπους που σκεφτόμαστε και μιλάμε για ορισμένα φαινόμενα με σκοπό την καλύτερη κατανόηση της εμπειρίας του πεδίου, αλλά και τη διαμόρφωση κοινής γλώσσας μεταξύ των επαγγελματιών.
Οι εκπαιδευτικοί κύκλοι της Ομάδας Ψυχοκοινωνικού Προβληματισμού αφορούν σε:
- Επιστημολογικά ερωτήματα [Κύκλος Επιστημολογικού Προβληματισμού]
- Θεωρητικές αναφορές [Κύκλος Θεωρητικού Προβληματισμού]
- Αναστοχαστικές διαδικασίες [Κύκλος Συμμετοχικού Προβληματισμού]
- Συνεποπτεία – μελέτη περιπτώσεων [Κύκλος Συζήτησης Περιπτώσεων]
- Ζητήματα μεθοδολογίας – έρευνας [Κύκλος Μεθοδολογίας – Έρευνας]
- Πολιτισμικές πρακτικές [Κύκλος Πολιτισμικών Παρεμβάσεων]
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται από τις Εξωτερικές Εισηγήσεις, στις οποίες παρουσιάζουν προσκεκλημένοι ομιλητές-τριες.
Σε ποιους απευθύνεται;
Το Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής απευθύνεται σε επαγγελματίες που εργάζονται σε πλαίσια ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, σε μονάδες ψυχικής υγείας, σε προνοιακές δομές, σε εκπαιδευτικά πλαίσια και σε επαγγελματίες και φοιτητές-τριες που ενδιαφέρονται για τις κοινοτικές ψυχοκοινωνικές προσεγγίσεις.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ