Το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής ΡΟΔΑΚΙΝΟ ανακοινώνει την έναρξη του μετεκπαιδευτικού προγράμματος: ΔΙΕΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ- ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ- Συντονισμός Ομάδας.
Το πρόγραμμα ξεκινάει τον Οκτώβριο 2025 και στοχεύει:
- στη σύνδεση της καλλιτεχνικής πρακτικής με τη συστημική παιδαγωγική
- στην εκπαίδευση παιδαγωγών, ψυχολόγων, καλλιτεχνών στην εμψύχωση και τον συντονισμό ομάδων παιδιών και ενηλίκων.
Περιγραφή προγράμματος
Η εκπαίδευση βασίζεται στη σύνθεση των τεχνών (εικαστικά, θέατρο, μουσική, κίνηση, performance) και στη μεθοδολογία της a/r/tography, όπου ο εκπαιδευόμενος λειτουργεί ταυτόχρονα ως καλλιτέχνης, παιδαγωγός και ερευνητής. Η ομάδα αντιμετωπίζεται ως ζωντανό σύστημα σχέσεων, και η συνδημιουργία αναδεικνύεται σε εργαλείο συνεργασίας, αναστοχασμού και κριτικής σκέψης.
Η καλλιτεχνική εκπαίδευση προσεγγίζεται στο πρόγραμμα ως διερευνητική διαδικασία που ενώνει δημιουργία, πειραματισμό και αναστοχασμό. Όπως υπογραμμίζει ο Eisner (2002), η τέχνη καλλιεργεί τρόπους σκέψης που προάγουν την ευελιξία, τη φαντασία και την ικανότητα να βλέπουμε τον κόσμο από πολλαπλές οπτικές. Μέσα από τη σύνθεση διαφορετικών μορφών τέχνης – εικαστικά, μουσική, χορό, θέατρο, performance – οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να χρησιμοποιούν ποικίλες μορφές γλώσσας, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και τη συνεργασία (Dewey, 1934).
Η δυναμική της ομάδας στο πλαίσιο αυτό συνδέεται άμεσα με τη συστημική παιδαγωγική, η οποία αντιλαμβάνεται την ομάδα ως ένα ζωντανό σύστημα σχέσεων και αλληλεπιδράσεων (Bronfenbrenner, 1979· Bateson, 1972). Η σύνθεση των τεχνών λειτουργεί ως μέσο ενίσχυσης αυτών των σχέσεων, καθώς η συνδημιουργία καλλιεργεί την αμοιβαία εμπιστοσύνη, τη συνεργατικότητα και την ικανότητα συλλογικού αναστοχασμού. Σε αυτή τη διαδικασία, ο παιδαγωγός λειτουργεί ως συντονιστής και εμψυχωτής (Freire, 1970), δημιουργώντας τις συνθήκες για διάλογο και συνεργατική μάθηση, ενώ αφήνει χώρο στην ομάδα να αναπτύξει τη δική της αυτονομία.
Η αξία της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης με τη σύνθεση των τεχνών γεφυρώνει την ατομική με τη συλλογική δράση. Κάθε μέλος εκφράζεται δημιουργικά, ενώ ταυτόχρονα συνεισφέρει στη διαμόρφωση μιας κοινής εμπειρίας που ενισχύει τη συνοχή της ομάδας. Η τέχνη λειτουργεί ως ένα ζωντανό πεδίο μάθησης, συνεργασίας και κριτικής σκέψης, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων απαραίτητων για τον σύγχρονο παιδαγωγό και επαγγελματία (Greene, 1995).
Οφέλη για τους Εκπαιδευόμενους:
- ανάπτυξη δεξιοτήτων εμψύχωσης και συντονισμού ομάδων
- καλλιέργεια κριτικής και δημιουργικής σκέψης μέσω της τέχνης
- εξοικείωση με τη μεθοδολογία της a/r/tography και της συστημικής παιδαγωγικής
- δημιουργία προσωπικού portfolio εκπαιδευτικών και καλλιτεχνικών δράσεων
- επαγγελματική εξειδίκευση σε εκπαιδευτικά, καλλιτεχνικά και κοινοτικά πλαίσια
Δομή του Προγράμματος
- Διάρκεια: 2 έτη (Οκτώβριος 2025 – Ιούλιος 2027)
- Συχνότητα: 1 Σαββατοκύριακο τον μήνα, 10:00–18:00
- Ώρες: 450 συνολικά (θεωρία, βιωματικά εργαστήρια, ομαδικές και ατομικές εργασίες, δράσεις πεδίου)
- Μαθήματα: θεωρία συστημικής παιδαγωγικής, project-based learning, εικαστικές πρακτικές, θεατρική και σωματική έκφραση, φωτογραφία, video art, performance, δημιουργική γραφή, art-based research
Δίδακτρα: 1.500 € ανά έτος (200 ευρώ εγγραφή +10 δόσεις των 130 ευρώ την περίοδο Οκτώβριος-Ιούλιος)
Πιστοποίηση: Βεβαίωση Σπουδών Μετεκπαίδευσης με τίτλο «Συντονιστής Ομάδας μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση» (LEVEL-7)
Θέσεις: έως 15 συμμετέχοντες ανά έτος
Ποιους αφορά: Παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας, νηπιαγωγούς, εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, καλλιτέχνες που ασχολούνται με εμψύχωση ομάδων ή εργάζονται σε σχολικά περιβάλλοντα.
Διαδικασία Εγγραφής: Οι ενδιαφερόμενοι αποστέλλουν e-mail στο teamrodakino@gmail.com με θέμα «Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης», συνοδευόμενο από βιογραφικό και στοιχεία επικοινωνίας μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025. Θα ακολουθήσει συνέντευξη γνωριμίας με τους υπεύθυνους του προγράμματος.
Περισσότερες πληροφορίες στο www.rodakinotrainingart.com
Επιστημονικά Υπεύθυνοι Σχεδιασμού:
Κατερίνα Ανωγιαννάκη – Παιδαγωγός, MEd Κριτικής Παιδαγωγικής & Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών, MA in Arts in Education, Art-Based Researcher
Γιώργος Παραδείσης – Ψυχολόγος, Συστημικός Ψυχοθεραπευτής, MSc Κοινωνιολογίας, MEd Κριτικής Παιδαγωγικής & Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών, μέλος ΕFTA, ΣEBE
Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο
Σπύρου Δοντά 12, Αθήνα
Τ. 210-9213959
Fb: https://www.facebook.com/teamrodakino/
Instagram: @teamrodakino
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.










































