• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Παρασκευή, 19 Δεκεμβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού στο ΑΠΘ

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Θέση Εργασίας Κοινωνικού/ης Λειτουργού | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νοσηλευτής/Νοσηλεύτρια στο Κοινωνικό ΕΚΑΒ

    Θέσεις Εργασίας | Κοινωνικό ΕΚΑΒ – Κοινωνικό Ελληνικό Κλιμάκιο Άμεσης Βοήθειας

    Νέες Θέσεις στον Π.Ο.Υ.

    Θέση εργασίας για προσωπικό καθαριότητας

    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Προκήρυξη θέσης Κοινωνικούς/η Λειτουργού για το Κέντρο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανήλικων Πετραλώνων

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Διδακτικό έργο στο Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Ψυχολόγος | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

    Πλήρωση Θέσεως Κοινωνικού/ης Λειτουργού σε Κέντρο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανήλικων Αγοριών στην οδό Δεριγνύ

    3 Μαΐου 2017: Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας της Μητέρας

    Στέλεχος εξεύρεσης πόρων (fundraising) | ΑΜΚΕ «Φαιναρέτη»

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Ακαδημαϊκό προσωπικό στην Ευρώπη – 2025

    Ακαδημαϊκό προσωπικό στην Ευρώπη – 2025

    Το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής υποστηρίζει επιστημονικά το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών για την προστασία των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων του

    Το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής υποστηρίζει επιστημονικά το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών για την προστασία των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων του

    Έρευνα “Οι ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις του Covid-19 στο γενικό πληθυσμό στην Ελλάδα” | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

    Παρουσίαση της Μονογραφίας του Καθηγητή Γαβριήλ Αμίτση: «Διεθνείς καλές πρακτικές για την προώθηση της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης»

    «Οδηγίες – κατευθύνσεις για τη λειτουργία των θεσμών ενταξιακής εκπαίδευσης»

    Εθνικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση της πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης 2024/2025

    Ολοκλήρωση του Διαδικτυακού Φεστιβάλ Τέχνης και Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2020

    Κ.Σ.Δ.Ε.Ο. ΕΔΡΑ | Προγράμματα Στέγαση & Εργασία για τους Αστέγους

    Έρευνα “Οι ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις του Covid-19 στο γενικό πληθυσμό στην Ελλάδα” | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

    Πρωτοβουλία του ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ ανακηρύχθηκε Πανευρωπαϊκή Καλή Πρακτική στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Δίκτυο

    Πώς μπορεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να γίνει δίκαιη και συμπεριληπτική για όλους;

    Πώς μπορεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να γίνει δίκαιη και συμπεριληπτική για όλους;

    Δωρεάν Εργασιακή Συμβουλευτική για ευάλωτες ομάδες από την Equal Society

    Δωρεάν Εργασιακή Συμβουλευτική για ευάλωτες ομάδες από την Equal Society

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Εξ ‘αποστάσεως Σεμινάριο: Ψυχομετρικές Δοκιμασίες (WISC-V)

    Εξ ‘αποστάσεως Σεμινάριο: Ψυχομετρικές Δοκιμασίες (WISC-V)

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού στο ΑΠΘ

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Θέση Εργασίας Κοινωνικού/ης Λειτουργού | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νοσηλευτής/Νοσηλεύτρια στο Κοινωνικό ΕΚΑΒ

    Θέσεις Εργασίας | Κοινωνικό ΕΚΑΒ – Κοινωνικό Ελληνικό Κλιμάκιο Άμεσης Βοήθειας

    Νέες Θέσεις στον Π.Ο.Υ.

    Θέση εργασίας για προσωπικό καθαριότητας

    Κοινωνικός Λειτουργός στην ΑΜΚΕ Φάρος Ελπίδας

    Προκήρυξη θέσης Κοινωνικούς/η Λειτουργού για το Κέντρο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανήλικων Πετραλώνων

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Διδακτικό έργο στο Τμήμα Ψυχολογίας ΕΚΠΑ

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Ψυχολόγος | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Διευθυντής/τρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην ΣΥΝΥΠΑΡΞΙΣ – Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων

    Πλήρωση Θέσεως Κοινωνικού/ης Λειτουργού σε Κέντρο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανήλικων Αγοριών στην οδό Δεριγνύ

    3 Μαΐου 2017: Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας της Μητέρας

    Στέλεχος εξεύρεσης πόρων (fundraising) | ΑΜΚΕ «Φαιναρέτη»

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Ακαδημαϊκό προσωπικό στην Ευρώπη – 2025

    Ακαδημαϊκό προσωπικό στην Ευρώπη – 2025

    Το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής υποστηρίζει επιστημονικά το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών για την προστασία των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων του

    Το Ερευνητικό Εργαστήριο Κοινωνικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής υποστηρίζει επιστημονικά το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών για την προστασία των δικαιωμάτων των ασφαλισμένων του

    Έρευνα “Οι ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις του Covid-19 στο γενικό πληθυσμό στην Ελλάδα” | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

    Παρουσίαση της Μονογραφίας του Καθηγητή Γαβριήλ Αμίτση: «Διεθνείς καλές πρακτικές για την προώθηση της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης»

    «Οδηγίες – κατευθύνσεις για τη λειτουργία των θεσμών ενταξιακής εκπαίδευσης»

    Εθνικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση της πρόωρης εγκατάλειψης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης 2024/2025

    Ολοκλήρωση του Διαδικτυακού Φεστιβάλ Τέχνης και Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2020

    Κ.Σ.Δ.Ε.Ο. ΕΔΡΑ | Προγράμματα Στέγαση & Εργασία για τους Αστέγους

    Έρευνα “Οι ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις του Covid-19 στο γενικό πληθυσμό στην Ελλάδα” | Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

    Πρωτοβουλία του ΕΕΚΔ ΠΑΔΑ ανακηρύχθηκε Πανευρωπαϊκή Καλή Πρακτική στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Δίκτυο

    Πώς μπορεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να γίνει δίκαιη και συμπεριληπτική για όλους;

    Πώς μπορεί η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να γίνει δίκαιη και συμπεριληπτική για όλους;

    Δωρεάν Εργασιακή Συμβουλευτική για ευάλωτες ομάδες από την Equal Society

    Δωρεάν Εργασιακή Συμβουλευτική για ευάλωτες ομάδες από την Equal Society

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Εξ ‘αποστάσεως Σεμινάριο: Ψυχομετρικές Δοκιμασίες (WISC-V)

    Εξ ‘αποστάσεως Σεμινάριο: Ψυχομετρικές Δοκιμασίες (WISC-V)

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Ο Emile Durkheim για την ποινική εξέλιξη των κοινωνιών

29 Ιουνίου, 2018
in Κοινωνική Θεωρία
0
Durkheim_SocialPolicy

Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου

Κοινωνιολόγος – Εγκληματολόγος

Παντείου Πανεπιστημίου

           Κατά τον E. Durkheim, η συμβολική λειτουργία της ποινής, εκτός από την κανονιστική, την τιμωρητική και την στιγματιστική λειτουργία που την χαρακτηρίζουν, «συνίσταται στη διατήρηση άθικτης της κοινωνικής συνοχής, με τη διατήρηση ολοζώντανης της συλλογικής συνείδησης»[1].

           Για τον Γάλλο Κοινωνιολόγο, θεσμοί όπως το ποινικό σύστημα, η θρησκεία, το κράτος είναι δημιουργήματα «ατομικών συνειδήσεων» των ανθρώπων που ζουν στις κοινωνίες μέσα στις οποίες αναπτύσσονται (συμβολικά: τα άτομα εκπροσωπούν τις κοινωνίες τους ιστορικά) λόγω του «καταμερισμού της εργασίας». Ο τελευταίος αποτέλεσε τομή για την ιστορική εξέλιξη των κοινωνιών και τον διαχωρισμό τους σε «μηχανικές κοινωνίες» και «οργανικές κοινωνίες»[2].

           Ο Ε. Durkheim στο άρθρο του «Δύο νόμοι για την ποινική εξέλιξη» διατύπωσε δύο νόμους[3]:

  • για τη διαχρονικότητα και τις διακυμάνσεις των ποινικών κυρώσεων κατά τη διάρκεια της εξέλιξης των κοινωνιών έχοντας ως δεδομένα, βέβαια, την κοινωνία της εποχής του και την εξέλιξη του κατασταλτικού ποινικού συστήματος, έτσι όπως αυτό κυριαρχούσε στη Γαλλία,
  • για τη σύνδεση εγκληματικότητας («ανθρώπινης» και «θρησκευτικής» κατά τον Ε. Durkheim) και των αισθημάτων της συλλογικής συνείδησης των κοινωνιών που άφησαν το στίγμα τους μέσα στην ιστορία – διαφοροποίηση συλλογικών αισθημάτων ανάλογα με την προσπάθεια ανάπτυξης της κάθε κοινωνίας και των θεσμών της,
  • για το ρόλο και τον χαρακτήρα της εξουσίας («διοικητική εξουσία») στην παραπάνω σχέση (ποινικού συστήματος και κοινωνίας).
Διαβάστε επίσης  Σωφρονιστικό Σύστημα: Η ελληνική πραγματικότητα
  1. Ο νόμος των ποσοτικών μεταβολών:
«Η ένταση της ποινής είναι τόσο μεγαλύτερη, όσο οι  κοινωνίες ανήκουν σε ένα λιγότερο υψηλό τύπο – και στις οποίες η κεντρική εξουσία έχει ένα χαρακτήρα περισσότερο απόλυτο»

          Γενικότερα, σύμφωνα με τον πρώτο νόμο, η τιμωρία τείνει να είναι αυστηρότερη στις λιγότερο αναπτυγμένες κοινωνίες, στο βαθμό που η εξουσία είναι περισσότερο συγκεντρωτική και απολυταρχική. Εξετάζεται ο ρόλος και ο χαρακτήρας της εξουσίας σε σχέση με την εκάστοτε κοινωνία. Εκ πρώτης όψεως, για τον Γάλλο Κοινωνιολόγο, φαίνεται πως η εξουσία παίζει ανεξάρτητο ρόλο από την κοινωνία ή τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε να ισχύει.

           Αναλυτικότερα, όταν οι κοινωνικές λειτουργίες μιας διοικητικής εξουσίας είναι απούσες στην πράξη ή αδύναμες, δεν μπορούν να συγκρατήσουν ή να περιορίσουν τον απόλυτο χαρακτήρα της στην άσκηση της δύναμής της. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της κατάστασης είναι όταν όλες οι λειτουργίες της κοινωνίας κατευθύνονται σε ένα και μόνο πρόσωπο (απολυταρχία) επειδή δεν υπάρχουν, δεν έχουν αναπτυχθεί άλλες οργανωμένες λειτουργίες στην κοινωνία ώστε να λειτουργήσουν ως αντίβαρα.

           Όπως σημειώνεται, «και αυτή η επικράτηση δεν ασκείται μόνο στην πράξη αλλά και στο δίκαιο, γιατί εκείνος που έχει το προνόμιο μιας παρόμοιας εξουσίας περιβάλλεται μ’ ένα τέτοιο κύρος, ώστε φαίνεται να έχει μια φύση υπεράνθρωπη»[4].

           Κατά τον Ε. Durkheim, οι αναπτυγμένες κοινωνίες, οι «ανώτερες», χαρακτηρίζονται, μέχρι και τον 14ο αιώνα, δηλαδή, από την περίοδο της Αυτοκρατορίας έως την εμφάνιση του Μεσαίωνα και των χριστιανικών κοινωνιών:

  • από το στοιχείο της πόλης,
  • από τις ήπιες ποινές με την έννοια της μη εφαρμογής, πλέον, των ακρωτηριασμών σε αδικήματα που έπλητταν την ηθική υπόσταση της συλλογικής ζωής,
  • «αν και τα μόνα πραγματικά ανεξιλέωτα γεγονότα ήσαν ο φόνος, η προδοσία, η ανθρωποκτονία και ο βιασμός»,
  • από εξουσίες απόλυτες και τιμωρητικές.

            Βέβαια, τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά ισχύουν και για τις χριστιανικές κοινωνίες με ιδιαίτερη εμπλοκή της Εκκλησίας σε ορισμένα αδικήματα (αίρεση, αθεΐα, ιεροσυλία, βλασφημία) που πίστευαν πως έθιγαν τις Θεϊκές εντολές και  κλόνιζαν τη βάση της θρησκευτικής ζωής, την πίστη. Οι ποινές δεν προέβλεπαν ακρωτηριασμούς μεν, αλλά γδάρσιμο πάνω σε σιδερένια σχάρα και ρίξιμο στην πυρά.

Οι κυριότερες, όμως, ήταν, κατά προτίμηση, οι μετάνοιες και οι νηστείες για εξιλέωση από τις αμαρτίες. Η εμβέλεια του κύρους της Εκκλησίας και η εισβολή της στο νομικό – εκτελεστικό πεδίο των ποινών ήταν τόσο μεγάλη που έτεινε συνεχώς στο να αντικαθιστά τη δικαιοσύνη (Ιερά Εξέταση)[5].

            Από τον 14ο αιώνα και μετά και μέχρι τα μέσα του 18ου αιώνα, την τιμωρία των εγκλημάτων που είχε αναλάβει η Εκκλησία στο όνομα της πίστης, την ανέλαβε ο βασιλιάς στο όνομά του. Εμφανίζονται ξανά τα βασανιστήρια και οι ακρωτηριασμοί, με τον τροχό να επικρατεί ως κύριο τιμωρητικό μέσο των εγκλημάτων με ποινή θανάτου από τον βασιλιά.

           Ειδικότερα, όμως, η εξήγηση αυτού του νόμου εστιάζεται στον τρόπο μεταβολής του ίδιου του κατασταλτικού – καταναγκαστικού δικαίου. Το βάρος πέφτει πλέον στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια (ανθρωπιστικά ιδεώδη) και αυτό είναι ακριβώς το στοιχείο που, συλλογικά, αναγκάζει τους ανθρώπους να τρέφουν κάποια συμπάθεια και μία αίσθηση ανθρωπιάς, όχι μόνο για τον παθόντα αλλά και για τον δράστη.

           Το ενδιαφέρον για τον ίδιο τον δράστη αποτελεί, με λίγα λόγια, ένδειξη πολιτισμού και άρα, η μέριμνα αποκλειστικά και μόνο με την τιμωρία χαρακτηρίζει τις λιγότερο αναπτυγμένες κοινωνίες. Η οργή ενάντια στον δράστη δεν υπερβαίνει τη συμπάθεια προς τον παθόντα με την τελευταία να μπορεί να διαχυθεί και προς τους δύο.

           Ο Ε. Durkheim μέσα από το νόμο αυτό, διακρίνει μεταξύ «ανθρώπινης εγκληματικότητας» και «θρησκευτικής εγκληματικότητας». Κατά την εξήγηση της δεύτερης τονίζεται ότι «οι προσβολές κατά της θρησκείας αποτελούν το πιο ουσιαστικό τμήμα της εγκληματικότητας» γιατί είναι τα εγκλήματα που στρέφονται κατά των ηθών ή των αρχηγών του κράτους. Η διαφορά τους έγκειται στην ένταση των συλλογικών αισθημάτων που προβάλλουν με αποτέλεσμα τη διαφορετική καταστολή τους ιστορικά[6].

Διαβάστε επίσης  Ιστορία της εκπαίδευσης: Η θέση της γυναίκας εκπαιδευτικού στις αρχές του 20ου αιώνα
           

        2. Ο νόμος των ποιοτικών μεταβολών:

«Οι περιοριστικές της ελευθερίας, και μόνο της ελευθερίας, ποινές, για ποικίλες χρονικές περιόδους, ανάλογα με τη σοβαρότητα των εγκλημάτων, τείνουν ολοένα και περισσότερο να καταστούν ο φυσιολογικός τύπος της καταστολής»

         Ο Ε. Durkheim με αυτόν το νόμο επιθυμεί να αναδείξει, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των μεταβολών της ποινής. Συγκεκριμένα, μέσα από την ύπαρξη χώρων έκτισης της ποινής των σοβαρών εγκλημάτων. Η φυλάκιση ως έκτιση της ποινής του θανάτου, καταχρηστική χρήση της οποίας οδήγησε σε νέους τρόπους τιμωρητικότητας για την εποχή και για τις ανώτερες κοινωνίες.

Για όλες τις ανώτερες κοινωνίες, η επιβολή των βασανιστηρίων μαζί με τη φυλάκιση (προστιθέμενη) ήταν προληπτική και σε δημόσιους τόπους κράτησης. Η φυλακή ως χώρος και τόπος έκτισης της ποινής, με τον τρόπο που την εννοούμε σήμερα, ήταν δημιούργημα των χριστιανικών κοινωνιών[7]. Όπως υπογραμμίζεται, «η Εκκλησία απέκτησε πολύ νωρίς τη συνήθεια να συνιστά εναντίον ορισμένων εγκληματιών την πρόσκαιρη φυλάκιση ή την ισόβια μέσα σ’ ένα μοναστήρι»[8].

——————— ———————

[1] Durkheim E., De la division du travail social, Paris: Presses Universitaires de France, 1973, σελ. 76.

[2] Craib I., Κλασική Κοινωνική Θεωρία. Μία εισαγωγή στη σκέψη των Μαρξ, Βέμπερ, Ντυρκέμ και Ζίμμελ, Παπαζήση, Μετάφραση: Καρασαρίνης Μ. – Λέκκας Π., Αθήνα, 2012, σελ. 112 – 122.

Υποσημείωση:  «Ατομική συνείδηση»: ο κάθε άνθρωπος μέσα στην κοινωνία όπου ζει, είναι, ουσιαστικά, η ύπαρξη της κοινωνίας του, ένα μικρό δείγμα εκπροσώπησης αυτής μέσα στην ιστορική εξέλιξή τους.

«Συλλογική συνείδηση»: οι ατομικές συνειδήσεις των ανθρώπων που αναπτύσσονται μέσα στις κοινωνίες που ζουν. Ουσιαστικά, η  «συλλογική συνείδηση» είναι οι εκάστοτε πεποιθήσεις, αξίες, πρότυπα, ήθη και έθιμα που έχουν αφήσει το στίγμα τους μέσω των ανθρώπων που έζησαν σε διαφορετικές κοινωνίες ιστορικά.

«Μηχανικές κοινωνίες»: οι αναγκαστικοί δεσμοί των ατόμων μεταξύ τους αποσκοπούν στην πρακτική επιβίωση («μηχανική αλληλεγγύη» των πρωτόγωνων κοινωνιών) και σε αυτές τις κοινωνίες παρατηρείται ελάχιστος καταμερισμός της εργασίας, εξειδίκευση.

«Οργανικές κοινωνίες»: οι δεσμοί των ατόμων μεταξύ τους συνέχονται μέσα από τον ζωντανό «οργανισμό» της κοινωνίας («οργανική αλληλεγγύη» των σύγχρονων κοινωνιών) και σε αυτές τις κοινωνίες παρατηρείται αναπτυγμένος ο καταμερισμός της εργασίας.

[3] Durkheim E., Δύο Νόμοι για τη ποινική εξέλιξη, Νομική Βιβλιοθήκη, Μετάφραση: Σαγκουνίδου – Δασκαλάκη Η., Αθήνα, 2005.

Υποσημείωση: Άρθρο δημοσιευμένο στην Επιθεώρηση Annee Sociologique (τόμος Ι, στήλη «Memoires originaux»), εκδ. P.U.F., Παρίσι, 1899 – 1900, σελ. 65 – 95.

Επαναδημοσίευση άρθρου στην Επιθεώρηση Journal Sociologique, P.U.F., Παρίσι, 1969, σελ. 245 – 273.

[4] Durkheim E., Δύο Νόμοι για τη ποινική εξέλιξη, Νομική Βιβλιοθήκη, Μετάφραση: Σαγκουνίδου – Δασκαλάκη Η., Αθήνα, 2005, σελ. 6.

[5] Στο ίδιο, σελ. 15 – 19.

[6] Στο ίδιο, σελ. 31 – 42.

[7] Στο ίδιο.

[8] Τρωιάνου – Λουλά Α., Έγκλημα και Μεταφυσική, Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα – Κομοτηνή, 2004, σελ. 74 – 90. 

 

Διαβάστε επίσης  Η "Αόρατη Εργασία" και η "Δεύτερη βάρδια"


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: Emile Durkheimεγκληματολογίακοινωνιολογία

Related Posts

ΣΥΝΕΔΡΙΟ Κοινωνιολογικές και Ανθρωπολογικές Προσεγγίσεις της Εργασίας | Αθηνα, 8-9 Μαϊου 2026
Επίκαιρα

ΣΥΝΕΔΡΙΟ Κοινωνιολογικές και Ανθρωπολογικές Προσεγγίσεις της Εργασίας | Αθηνα, 8-9 Μαϊου 2026

by admin
14 Οκτωβρίου, 2025
0

Πρόσκληση Συμμετοχής σε συνέδριο για τον πολυδιάστατο και διαθεματικό χαρακτήρα της εργασίας υπό το φως της κοινωνικής επιστήμης.

Read moreDetails
ΠΜΣ «Ποινικές και Εγκληματολογικές Επιστήμες» 2025-2026

ΠΜΣ «Ποινικές και Εγκληματολογικές Επιστήμες» 2025-2026

16 Ιουλίου, 2025
Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

23 Ιουνίου, 2025
Κοινωνία και διανόηση – Του Ζήση Δ. Παπαδημητρίου

ΠΜΣ “Εγκληματολογία” 2025-2026

28 Μαΐου, 2025
Πρόσκληση για τη χορήγηση υποτροφίας από τα έσοδα του Κληροδοτήματος Αλεξάνδρου Λοβέρδου

Πρόσκληση για τη χορήγηση υποτροφίας από τα έσοδα του Κληροδοτήματος Αλεξάνδρου Λοβέρδου

7 Μαΐου, 2025
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού στο ΑΠΘ

19 Δεκεμβρίου, 2025
Ακαδημαϊκό προσωπικό στην Ευρώπη – 2025

Ακαδημαϊκό προσωπικό στην Ευρώπη – 2025

19 Δεκεμβρίου, 2025
Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

Θέση Εργασίας Κοινωνικού/ης Λειτουργού | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

18 Δεκεμβρίου, 2025
Next Post
Εγκύκλιος για την πρόσβαση ανασφάλιστων στο δημόσιο σύστημα υγείας

Aιτήσεις για επιλογή υποψηφίων στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ) αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας

Φεστιβάλ Ρεματιάς 2018 – Νύχτες Αλληλεγγύης | Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

Φεστιβάλ Ρεματιάς 2018 – Νύχτες Αλληλεγγύης | Πρόγραμμα Εκδηλώσεων

Η ελληνική οικονομική κρίση και η επίπτωση της στο Σύστημα Υγείας

Νέα διαδικασία πρόσληψης και τοποθέτησης του λοιπού επικουρικού προσωπικού, πλην γιατρών

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.