• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    “Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

    “Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

    Εξωτερικοί Συνεργάτες στην Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε.

    Θέσεις Εργασίας | Συμβούλιο της Ευρώπης

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

    4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

    Ανακοίνωση του προγράμματος «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» του INSP (Institut National du service public) 2025 – 2026

    «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» της INSP (Institut National du service public) για την χρονική περίοδο 2025-2026

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Συμβάσεις έργου | «Κόμβος Κοινωνικών Παρεμβάσεων Δήμου Πειραιά – Social Innovation Piraeus ΙΙ»

    Θέσεις Εργασίας | UNICEF

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”

    Προκήρυξη Υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση 2023-24

    Προκήρυξη υποτροφιών για το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ 2025-2026

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    ΤΕΠΑΚ: Προκήρυξη θέσεων για μεταπτυχιακές σπουδές διδακτορικού επιπέδου

    «HR EXCELLENCE IN RESEARCH» | Επαναπιστοποίηση του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

    Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

    Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

    Η Κοινωνική Πρόνοια στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ασφάλειας και η οριοθέτηση της

    Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Ηλιούπολης με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    Σταθερή η επισιτιστική ανεπάρκεια στην Ελλάδα – Ανενεργά και ανεπαρκή τα βασικά εργαλεία κοινωνικής προστασίας

    Έκθεση για τη φτώχεια στην Ελλάδα 2025 | Σύνοψη |

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    RE:MIND – Καινοτόμο πρόγραμμα για την ψυχοεκπαίδευση και αναμόρφωση της ανήλικης παραβατικότητας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

    1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

    Εργασία | Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

    Επαναπρόσκληση για συμμετοχή στην Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ΙΙΒΕΑΑ

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    “Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

    “Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

    Εξωτερικοί Συνεργάτες στην Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε.

    Θέσεις Εργασίας | Συμβούλιο της Ευρώπης

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

    4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

    Ανακοίνωση του προγράμματος «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» του INSP (Institut National du service public) 2025 – 2026

    «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» της INSP (Institut National du service public) για την χρονική περίοδο 2025-2026

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Συμβάσεις έργου | «Κόμβος Κοινωνικών Παρεμβάσεων Δήμου Πειραιά – Social Innovation Piraeus ΙΙ»

    Θέσεις Εργασίας | UNICEF

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”

    Προκήρυξη Υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση 2023-24

    Προκήρυξη υποτροφιών για το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ 2025-2026

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    ΤΕΠΑΚ: Προκήρυξη θέσεων για μεταπτυχιακές σπουδές διδακτορικού επιπέδου

    «HR EXCELLENCE IN RESEARCH» | Επαναπιστοποίηση του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

    Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

    Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

    Η Κοινωνική Πρόνοια στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ασφάλειας και η οριοθέτηση της

    Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Ηλιούπολης με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    Σταθερή η επισιτιστική ανεπάρκεια στην Ελλάδα – Ανενεργά και ανεπαρκή τα βασικά εργαλεία κοινωνικής προστασίας

    Έκθεση για τη φτώχεια στην Ελλάδα 2025 | Σύνοψη |

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    RE:MIND – Καινοτόμο πρόγραμμα για την ψυχοεκπαίδευση και αναμόρφωση της ανήλικης παραβατικότητας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

    1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

    Εργασία | Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

    Επαναπρόσκληση για συμμετοχή στην Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ΙΙΒΕΑΑ

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Επίκαιρα

Προφορική ιστορία: η ιστορία «από τα κάτω»

7 Φεβρουαρίου, 2020
in Επίκαιρα, Ημερίδες-Συνέδρια
0
Μέλη της προφορικής ιστορίας Αθήνας διαβάζουν την ομιλία της Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, που εξαιτίας προβλήματος υγείας δεν κατάφερε να παρευρεθεί στην εκδήλωση, φωτογραφία Pressenza Athens.
Μέλη της προφορικής ιστορίας Αθήνας διαβάζουν την ομιλία της Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, που εξαιτίας προβλήματος υγείας δεν κατάφερε να παρευρεθεί στην εκδήλωση, φωτογραφία Pressenza Athens.

Προχτές το απόγευμα η Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Αθήνας (ΟΠΙΑ) διοργάνωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση σε αίθουσα του Δήμου Γαλατσίου. Κάλεσε εκπαιδευτικούς με σκοπό να τους δώσει στοιχεία για το τι είναι και πώς μπορεί να φανεί χρήσιμη ως εκπαιδευτικό εργαλείο η προφορική ιστορία.

Η Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, κοινωνική ανθρωπολόγος, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μιλώντας για την προφορική ιστορία είπε: «Ένας απλός ορισμός της προφορικής ιστορίας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει σκοπό την ηχογραφημένη ή βιντεοσκοπημένη καταγραφή βιωμένων εμπειριών με τη μορφή εκτεταμένων αφηγήσεων ζωής η διηγήσεων για ιστορικά γεγονότα από αυτόπτες μάρτυρες. Οι αφηγήσεις αυτές μπορεί να επικεντρώνονται είτε σε γεγονότα (π.χ. μια μεγάλη απεργία, μαζικά αντίποινα, μια φυσική καταστροφή) είτε σε εμπειρίες (ο εργασιακός βίος, η εμπειρία της γήρανσης, η ζωή στα ναζιστικά στρατόπεδα) ή να συνδυάζονται οι διαστάσεις αυτές.» Εξήγησε ότι η προφορική ιστορία είναι διαφορετική από την προφορική παράδοση, καθώς αφορά τη ζωντανή μνήμη ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα από πρώτο χέρι και τα ερμήνευσαν με το δικό τους τρόπο. Και προχώρησε σε μια σειρά παραθέσεων για τι δεν είναι προφορική ιστορία.

Τη σκυτάλη πήρε η Βασιλική Σακκά, Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου 3ου ΠΕΚΕΣ Αττικής και Πρόεδρος Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, παρουσιάζοντας μια σημαντικότατη πρωτοβουλία των ομάδων προφορικής ιστορίας: Το διήμερο μαθητικό συνέδριο προφορικής ιστορίας, που έγινε τον Μάιο του 2019. Μαθήτριες και μαθητές από όλη την Ελλάδα και όλες τις σχολικές βαθμίδες χρησιμοποίησαν προφορικές ιστορίες για να συγκεντρώσουν ερευνητικό υλικό και συμπεράσματα για θέματα όπως:

  • Τραυματικές μνήμες από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο
  • Ιστορίες της πόλης
  • Ιστορίες της γειτονιάς
  • Βιωμένες εμπειρίες σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο κοινωνικό γίγνεσθαι
  • Ιστορίες Αντίστασης από τη δεκαετία του 1940 και τη Χούντα (1967-1974)
  • Ιστορίες από και για την εκπαίδευση
  • Ιστορίες της μετανάστευσης και της προσφυγιάς
Η Βασιλική Σακκά παρουσίασε το πρώτο Μαθητικό Συνέδριο Προφορικής Ιστορίας που έγινε τον Μάιο του 2019, φωτογραφία Pressenza Athens.

 

Η ομάδα προφορικής ιστορίας Αθήνας εξήγησε στο ακροατήριο, που αποτελούσαν κυρίως εκπαιδευτικοί, ότι έχει στη διάθεσή της αρχείο με προφορικές ιστορίες και κάλεσε όσους και όσες ενδιαφέρονται να έρθουν σε επικοινωνία μαζί της για να το αξιοποιήσουν. Εξήγησε επίσης ότι για να γίνει κάποια/ος μέλος μιας ομάδας προφορικής ιστορίας δεν χρειάζεται να έχει ειδικές ιστορικές γνώσεις, απλά να έχει μεράκι και διάθεση να ασχοληθεί με το θέμα.

 

Παραθέτουμε όλη την ομιλία της Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν η οποία εξηγεί τι είναι και τι δεν είναι προφορική ιστορία:

Ευχαριστώ θερμά την ΟΠΙΑ για την πρόσκληση να μιλήσω στην ημερίδα σας. Η προφορική ιστορία είναι εξαιρετικό εργαλείο για την άσκηση των μαθητών στην κριτική σκέψη και για τη μύησή τους στην έρευνα – αντίδοτα στην παπαγαλία που κυριαρχεί στο ελληνικό σχολείο και στην στερεοτυπική σκέψη που κυριαρχεί στην κοινωνία. Όλα μαζί μια τεράστια ελπίδα για το μέλλον. Δυστυχώς ένα πρόβλημα υγείας δεν μου επιτρέπει να ταξιδέψω και έτσι παρακάλεσα τους διοργανωτές να διαβάσουν το παρόν κείμενο.

Ο τίτλος της ομιλίας μου είναι «Τι είναι η προφορική ιστορία;». Όμως θα ξεκινήσω διευκρινίζοντας τι ΔΕΝ είναι προφορική ιστορία. Και αυτό γιατί σήμερα η προφορική μαρτυρία είναι παντού και η ίδια η δημοφιλία της προφορικής ιστορίας έχει δημιουργήσει πολλαπλές συγχύσεις. Επιπλέον η κουλτούρα της εξομολόγησης και ο ακραίος ατομικισμός που βρίσκονται στην καρδιά του νεοφιλελευθερισμού οδήγησαν σε μια διάχυτη κατάσταση, όπου πολλοί θέλουν να συγκεντρώσουν και να αξιοποιήσουν προφορικές μαρτυρίες και λίγοι ξέρουν πως μπορεί να γίνει αυτό προς όφελος της ιστορικής γνώσης και της κοινωνίας και με σεβασμό των δικαιωμάτων αυτών που μας παρέχουν τις μαρτυρίες.

Τι δεν είναι η προφορική ιστορία

Προφορική ιστορία λοιπόν δεν είναι απλώς να ρωτήσεις τον παππού ή τη γιαγιά σου, ούτε ταυτίζεται με την τοπική ιστορία. Συγκεντρώνουμε προφορικές μαρτυρίες γιατί έχουμε κάποια ιστορικά ερωτήματα που μπορούν να απαντηθούν μόνο μέσα από τις εμπειρίες των ανθρώπων που τα έζησαν αλλά δεν είχαν τα μέσα να διασωθούν οι μνήμες τους για το μέλλον. Οι αναμνήσεις αυτές μπορούν να ξεκινήσουν από ένα τοπικό πλαίσιο, αλλά μέσα από αυτές θίγονται πάντα ευρύτερα ζητήματα. Δηλαδή, όπως λένε και οι ανθρωπολόγοι «μικροί τόποι, μεγάλα ζητήματα».

Η προφορική ιστορία είναι διαφορετική από την προφορική παράδοση. Αφορά τη ζωντανή μνήμη ανθρώπων που έζησαν τα γεγονότα από πρώτο χέρι και τα ερμήνευσαν με το δικό τους τρόπο. Η προφορική παράδοση αντίθετα είναι η μνήμη που μεταδίδεται προφορικά από γενιά σε γενιά. Αυτή η μεταβίβαση ήταν ή είναι ακόμα πολύ δυνατή σε κάποιες κοινωνίες που επικοινωνούν κυρίως με τον προφορικό λόγο, την εποχή του Ομήρου π.χ. ή σε κάποιες αφρικανικές κοινωνίες. Όμως σε πολλές κοινωνίες που έζησαν τα τραυματικά γεγονότα του 20ου αιώνα (Γενοκτονία των Αρμενίων, Ολοκαύτωμα, Μικρασιατική Καταστροφή, ελληνικός Εμφύλιος) η ενδοοικογενειακή μεταβίβαση της μνήμης είτε δεν υπάρχει, είτε είναι αποσπασματική. Επομένως τίθεται ένα βασανιστικό ερώτημα που το αντιμετωπίζουμε συχνά στην έρευνα: από τη στιγμή που λείπουν πια οι μάρτυρες, αξίζει τον κόπο να ρωτήσουμε τους απογόνους τους; Η απάντηση που δίνω συνήθως σε αυτό το ερώτημα είναι το εξής. Ναι, αξίζει, αλλά δεν είναι προφορική ιστορία. Ναι, αξίζει, αλλά αυτό που μπορούμε να μελετήσουμε μέσα από τις μαρτυρίες αυτές δεν είναι η βιωμένη εμπειρία των προηγούμενων γενιών, αλλά η διαδικασία μεταβίβασης της μνήμης. Στην περίπτωση της τραυματικής μνήμης που μεταβιβάζεται σαν θραύσματα στην επόμενη γενιά, μιλάμε, σύμφωνα με τον ορισμό της Marianne Hirsch, για «μετα-μνήμη».

Συνεχίζω λοιπόν με το τι δεν είναι η προφορική ιστορία. Η προφορική ιστορία δεν είναι αυτοβιοΓΡΑΦΙΑ, σαν γραπτό κείμενο. Ο αφηγητής της προφορικής ιστορίας αφηγείται τη ζωή του σε μια διαλογική σχέση με αυτόν που του παίρνει συνέντευξη, η ιστορία του κατασκευάζεται τη στιγμή της αφήγησης, ενώ ο συγγραφέας μιας αυτοβιογραφίας δρα μόνος του και επανέρχεται στο τελικό κείμενο όσες φορές θέλει. Με τον ίδιο τρόπο δεν είναι προφορική ιστορία το γραπτό μήνυμα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Μπορεί να σας φαίνεται περίεργο, αλλά στα συνέδρια προφορικής ιστορίας που οργανώνει η ΕΠΙ κάθε 2 χρόνια, έρχονται πάντα κάποιες προτάσεις που αναφέρονται σε αυτό το είδος επικοινωνίας. Χωρίς δια ζώσης επαφής και χωρίς προφορικότητα δεν υπάρχει προφορική ιστορία.

Τέλος υπάρχουν και κάποιες διαφορές της συνέντευξης προφορικής ιστορίας με τη δημοσιογραφική συνέντευξη, αλλά και με την εθνογραφική συνέντευξη που μπορεί να κάνει ο ανθρωπολόγος στο πεδίο.

Υπάρχει όμως και το ζήτημα της ερμηνείας, ίσως και το πιο δύσκολο, μετά τη διεξαγωγή της συνέντευξης. Προφορική ιστορία δεν είναι απλώς η παράθεση αποσπασμάτων ή και ολόκληρων συνεντεύξεων. Αυτές οι αποδόσεις του προφορικού λόγου των αφηγητών μας έχουν βεβαίως μια δικιά τους αξία, και όχι μικρή. Όμως εμείς σαν ιστορικοί – ή οι μαθητές σας σαν μαθητευόμενοι μάγοι – θα πρέπει πρώτον να διασταυρώσουν και να ελέγξουν την εγκυρότητα των πληροφοριών και στη συνέχεια να αποδείξουν γιατί αυτή η αφήγηση είναι σημαντική, γιατί ενδεχομένως αλλάζει την οπτική μας για ένα ιστορικό φαινόμενο. Μόνο έτσι η προφορική ιστορία μπορεί να ανοίξει καινούργιους δρόμους.

Εικόνα από τη γεμάτη αίθουσα στο Δήμο Γαλατσίου, φωτογραφία Pressenza Athens.

 

Ίσως όμως θα είναι καλύτερο να στραφούμε τώρα στο τι ΕΙΝΑΙ η προφορική ιστορία

Όταν μιλάμε για προφορική ιστορία, εννοούμε συνήθως ταυτόχρονα τρία διαφορετικά πράγματα. Είναι καταρχήν μια ερευνητική πρακτική, μια διαδικασία, μια μέθοδος που έχει στο επίκεντρο τη συνέντευξη. Κατά δεύτερον λόγο εννοούμε το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, μια μεμονωμένη συνέντευξη σαν ηχητικό τεκμήριο ή σαν απομαγνητοφωνημένο κείμενο, ή ένα ολόκληρο βιβλίο που να στηρίζεται σε προφορικές μαρτυρίες. Τρίτον, εννοούμε και μια θεωρία που προέκυψε από αυτή την πρακτική – και κυρίως από τη δυσκολία να ερμηνεύσουμε τα δαιδαλώδη μονοπάτια που παίρνουν συχνά οι αναμνήσεις των αφηγητών μας. Ένας χρήσιμος οδηγός σε αυτή τη θεωρία είναι το βιβλίο της Lynn Abrams, Θεωρία Προφορικής Ιστορίας (Πλέθρον 2016).

Εάν θέλετε τώρα ένας απλός ορισμός της προφορικής ιστορίας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει σκοπό την ηχογραφημένη ή βιντεοσκοπημένη καταγραφή βιωμένων εμπειριών με τη μορφή εκτεταμένων αφηγήσεων ζωής η διηγήσεων για ιστορικά γεγονότα από αυτόπτες μάρτυρες. Οι αφηγήσεις αυτές μπορεί να επικεντρώνονται είτε σε γεγονότα (π.χ. μια μεγάλη απεργία, μαζικά αντίποινα, μια φυσική καταστροφή) είτε σε εμπειρίες (ο εργασιακός βίος, η εμπειρία της γήρανσης, η ζωή στα ναζιστικά στρατόπεδα) ή να συνδυάζονται οι διαστάσεις αυτές.

Αυτό είναι το γενικό πλαίσιο ενασχόλησης με την προφορική ιστορία. Από εκεί και πέρα, όσον αφορά το περιεχόμενο των συνεντεύξεων και την ερμηνεία τους, αξίζει να αναφέρουμε ότι από τη δεκαετία του 1980 και μετά παρατηρούμε μια σημαντική στροφή. Ενώ μέχρι τότε οι ερευνητές χρησιμοποιούσαν τις προφορικές μαρτυρίες κυρίως για να αναπληρώσουν τα κενά που άφησε η γραπτή ιστορία και να δώσουν φωνή στα ξεχασμένα υποκείμενα, τώρα επικεντρώνονται περισσότερο στη μελέτη της ίδιας της προφορικής μνήμης και των νοημάτων της. Δηλαδή, με τα λόγια του γνωστού Ιταλού ερευνητή της προφορικής ιστορίας Sandro Portelli, δεν μας ενδιαφέρει πλέον μόνο ΤΙ μας λένε, αλλά και ΠΩΣ μας το λένε, ΓΙΑΤΙ μας το λένε έτσι και τι ΔΕΝ μας λένε.

Μια σημαντική διαφορά της προφορικής ιστορίας από τις μεθόδους άλλων κοινωνικών επιστημών που χρησιμοποιούν τη συνέντευξη, είναι ο σκοπός της μελλοντικής χρήσης του υλικού μας από άλλους ερευνητές ή από τις κοινότητες με τις οποίες συνεργαζόμαστε. Άρα δεν κρατάμε τις συνεντεύξεις μας στα συρτάρια ενός γραφείου αλλά αποσκοπούμε στην αρχειοθέτηση του υλικού σε ένα φορέα που μπορεί να το διαχειρίζεται υπεύθυνα και να διευκολύνει την πρόσβαση. Για να γίνω σαφής, για την αρχειοθέτηση δεν αρκεί μόνο η ανάρτηση σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Προκειμένου να εξυπηρετήσουμε αυτό το σκοπό της αρχειοθέτησης θα πρέπει να φροντίσουμε την ποιότητα του ήχου και της εικόνας (μια μαρτυρία που δεν ακούγεται είναι άχρηστη!) και να προσθέσουμε και το απαραίτητο πρόσθετο υλικό, προκειμένου οι επόμενοι χρήστες να μπορούν να κατανοήσουν το όλο πλαίσιο της συνέντευξης. Τέτοια τεκμήρια, όπως διδάσκουμε και στα σεμινάριά μας, είναι το δελτίο πληροφορητή, το ημερολόγιο της συνέντευξης, η περίληψη και η απομαγνητοφώνηση.

Ένα επίσης σημαντικό στοιχείο της προφορικής ιστορίας είναι η προσοχή που δίνουμε στα δεοντολογικά ζητήματα. Έχοντας επίγνωση ότι το μυστικό για μια επιτυχημένη συνέντευξη είναι η ανάπτυξη μιας σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στον αφηγητή και τον πληροφορητή, αφιερώνουμε πολύ χρόνο στην εξήγηση των σκοπών της έρευνας, της ενδεχόμενης χρήσης του υλικού και των δικαιωμάτων των ίδιων των αφηγητών επί των θεμάτων αυτών. Τα αποτελέσματα αυτής της συζήτησης κατοχυρώνονται στα παραχωρητήρια που ζητάμε να υπογράψει ο αφηγητής και στα οποία δίνει την ενημερωμένη συγκατάθεσή του για τη διεξαγωγή της συνέντευξης, την παραχώρησή της στο φορέα και για τη χρήση της που θα συμφωνηθεί από κοινού.

Υπάρχουν πολλά ακόμα σημεία που διακρίνουν την προφορική ιστορία, και τα οποία δεν έχουμε καιρό να συζητήσουμε εδώ. Θα ήθελα όμως να τελειώσω με μια ιδιαίτερη πτυχή που είναι χαρακτηριστικό δείγμα του στόχου του εκδημοκρατισμού της ιστορίας που συμμερίζονται οι ερευνητές της προφορικής ιστορίας. Είναι η λεγόμενη «επιστροφή στην κοινότητα». Σε παλιότερες εποχές – αλλά και σήμερα σε πολλούς κλάδους της κοινωνικής έρευνας – ο ερευνητής έπαιρνε τα στοιχεία που ήθελε από τις κοινότητες που μελετούσε και έγραφε τη μελέτη του όπως ήθελε χωρίς να ενημερώσει ποτέ τους πληροφορητές του για το τελικό αποτέλεσμα. Στην προφορική ιστορία όμως επιδιώκουμε τη συνεργατικότητα σε όλα τα στάδια της έρευνας : στη συνέντευξη, στην ερμηνεία και στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων. Δεν είναι πάντα εφικτό ή εύκολο να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός, ιδίως όταν τα πορίσματα της έρευνας αποκλίνουν από την εικόνα που έχει διαμορφώσει η κοινότητα για τον εαυτό της. Όμως είναι ένας στόχος που εμπνέει και τις ομάδες προφορικής ιστορίας. Και σε ορισμένες περιπτώσεις η επιστροφή της ιστορίας στην κοινότητα σε δημόσιες εκδηλώσεις οργανωμένες από τις ομάδες είχαν και θεαματική επιτυχία. Σε σχολεία πιστεύω ότι το εγχείρημα αυτό θα είναι λίγο πιο δύσκολο. Κι αυτό γιατί οι προφορικές μαρτυρίες πολύ συχνά ανατρέπουν ή αμφισβητούν τη θεσμική μνήμη των γεγονότων, ενώ το σχολείο είναι ο ιμάντας μεταφοράς αυτής της θεσμικής μνήμης. Είναι ωστόσο μια σημαντική πρόκληση που αξίζει να τη δοκιμάζουμε και είμαι σίγουρη ότι θα τη συζητήσετε και στη συνέχεια.

 

pressenza.com

 

Διαβάστε επίσης  Η Πυροδότηση του Τραύματος και Αναβίωση της Σεξουαλικής Παραβίασης: Η Κοινωνία Επανατραυματίζει


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Εγγραφή

Tags: εκπαίδευσηημερίδες socialpolicy.grιστορίαΚοινωνική Ανθρωπολογία

Related Posts

“Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”
Επίκαιρα

“Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

by admin
27 Οκτωβρίου, 2025
0

Η Γενική Γραμματεία Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σας προσκαλεί στη συζήτηση την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου, ώρα 6 μ.μ.

Read moreDetails
Ημερίδα Ερευνητικού Έργου GAPs: “Και φυλακή και επιστροφή: η Ελλάδα στο τοπίο των ευρωπαϊκών πολιτικών για τις επιστροφές μεταναστών”

Ημερίδα Ερευνητικού Έργου GAPs: “Και φυλακή και επιστροφή: η Ελλάδα στο τοπίο των ευρωπαϊκών πολιτικών για τις επιστροφές μεταναστών”

22 Οκτωβρίου, 2025
Δωρεάν Διαδικτυακά Μαθήματα για Υποψήφιους/ες Διδάκτορες / Διδακτόρισσες από Πανεπιστήμια της Κοινοπραξίας OpenEU

Δωρεάν Διαδικτυακά Μαθήματα για Υποψήφιους/ες Διδάκτορες / Διδακτόρισσες από Πανεπιστήμια της Κοινοπραξίας OpenEU

21 Οκτωβρίου, 2025
“Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

“Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

21 Οκτωβρίου, 2025
Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

16 Οκτωβρίου, 2025
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

“Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

“Έμφυλα ίχνη στη μετάφραση: Το πολλαπλό βλέμμα των μεταφραστριών”

27 Οκτωβρίου, 2025
Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

27 Οκτωβρίου, 2025
ΤΕΠΑΚ: Προκήρυξη θέσεων για μεταπτυχιακές σπουδές διδακτορικού επιπέδου

«HR EXCELLENCE IN RESEARCH» | Επαναπιστοποίηση του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

27 Οκτωβρίου, 2025
Next Post
ΠΜΣ στην «Οικονομική Θεωρία και Πολιτική» ακαδ. έτος 2020-2021 | Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης

ΠΜΣ στην «Οικονομική Θεωρία και Πολιτική» ακαδ. έτος 2020-2021 | Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης

10 Υποτροφίες Μεταπτυχιακών Σπουδών Προδιδακτορικου Επιπέδου Προκηρύσσει η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ

«Σχεδία»: Πωλητές για μία ώρα

«Σχεδία»: Πωλητές για μία ώρα

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά