• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Σάββατο, 25 Οκτωβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

    4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

    Ανακοίνωση του προγράμματος «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» του INSP (Institut National du service public) 2025 – 2026

    «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» της INSP (Institut National du service public) για την χρονική περίοδο 2025-2026

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Συμβάσεις έργου | «Κόμβος Κοινωνικών Παρεμβάσεων Δήμου Πειραιά – Social Innovation Piraeus ΙΙ»

    Θέσεις Εργασίας | UNICEF

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”

    Προκήρυξη Υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση 2023-24

    Προκήρυξη υποτροφιών για το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ 2025-2026

    Νέα προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece | Safe Area Κ.Υ.Τ. Μαλακάσας

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

    Εργοθεραπευτής/τρια στο ΠΕΚ/ΑμεΑ

    Ζητείται Άμεσα Φροντίστρια – Γενικών Καθηκόντων για Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ)

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

    Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

    Η Κοινωνική Πρόνοια στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ασφάλειας και η οριοθέτηση της

    Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Ηλιούπολης με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    Σταθερή η επισιτιστική ανεπάρκεια στην Ελλάδα – Ανενεργά και ανεπαρκή τα βασικά εργαλεία κοινωνικής προστασίας

    Έκθεση για τη φτώχεια στην Ελλάδα 2025 | Σύνοψη |

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    RE:MIND – Καινοτόμο πρόγραμμα για την ψυχοεκπαίδευση και αναμόρφωση της ανήλικης παραβατικότητας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

    1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

    Εργασία | Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

    Επαναπρόσκληση για συμμετοχή στην Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ΙΙΒΕΑΑ

    Κείμενο της ΕΕΔΑ επί του ΣχΝ του Υπουργείου Εργασίας “Δίκαιη Εργασία για Όλους”

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

    4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

    Ανακοίνωση του προγράμματος «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» του INSP (Institut National du service public) 2025 – 2026

    «Διεθνείς Κύκλοι Σπουδών» της INSP (Institut National du service public) για την χρονική περίοδο 2025-2026

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Συμβάσεις έργου | «Κόμβος Κοινωνικών Παρεμβάσεων Δήμου Πειραιά – Social Innovation Piraeus ΙΙ»

    Θέσεις Εργασίας | UNICEF

    Στέλεχος Διοικητικής Υποστήριξης | Ε.Κ. «Αθηνά»

    Θέσεις Εργασίας στο Ερευνητικό Κέντρο “Αθηνά”

    Προκήρυξη Υποτροφιών Ιδρύματος Ωνάση 2023-24

    Προκήρυξη υποτροφιών για το Πανεπιστήμιο Johns Hopkins των ΗΠΑ 2025-2026

    Νέα προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece | Safe Area Κ.Υ.Τ. Μαλακάσας

    Programme Associate @ UNICEF | Athens – Greece

    Κοινωνικός/η Λειτουργός στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

    Εργοθεραπευτής/τρια στο ΠΕΚ/ΑμεΑ

    Ζητείται Άμεσα Φροντίστρια – Γενικών Καθηκόντων για Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ)

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

    Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

    Η Κοινωνική Πρόνοια στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ασφάλειας και η οριοθέτηση της

    Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του Δήμου Ηλιούπολης με τα Παιδικά Χωριά SOS Ελλάδος

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    “Γραμματισμός στις Ειδήσεις για Νέους – Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες”

    Σταθερή η επισιτιστική ανεπάρκεια στην Ελλάδα – Ανενεργά και ανεπαρκή τα βασικά εργαλεία κοινωνικής προστασίας

    Έκθεση για τη φτώχεια στην Ελλάδα 2025 | Σύνοψη |

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    Ο Δήμος Αιγάλεω στις 10 κορυφαίες ευρωπαϊκές πρακτικές Τοπικής Ανάπτυξης στα Innovation in Politics Awards 2025

    RE:MIND – Καινοτόμο πρόγραμμα για την ψυχοεκπαίδευση και αναμόρφωση της ανήλικης παραβατικότητας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    IDEA FACTORY 2025 για φοιτητές/τριες: Ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων και καινοτομίας

    Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Μαθητείας

    1η Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού

    Εργασία | Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών

    Επαναπρόσκληση για συμμετοχή στην Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων στο ΙΙΒΕΑΑ

    Κείμενο της ΕΕΔΑ επί του ΣχΝ του Υπουργείου Εργασίας “Δίκαιη Εργασία για Όλους”

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Ο επιπολασμός των αυτοκτονικών σκέψεων σε διεθνές επίπεδο: Περισσότερο επιβαρυμένες οι νεότερες ηλικίες

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Κοινωνική Θεωρία

Αξιώσεις Εγκυρότητας: Η πολύ σημαντική συνεισφορά του Habermas στην Κοινωνική Θεωρία

"Καταλαβαίνουμε μια ομιλιακή πράξη όταν γνωρίζουμε τι την κάνει αποδεκτή"

15 Ιουνίου, 2022
in Κοινωνική Θεωρία
0
Χάμπερμας_socialpolicy.gr

Κωστής Κοσμέας

Υποψήφιος Διδάκτορας

Πάντειο Πανεπιστήμιο

αντικείμενο Κοινωνική Θεωρία

Ο Jürgen Habermas, ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή φιλοσόφους, κοινωνιολόγους και πολιτικούς στοχαστές του 20ού αι. και ίσως αρκετά παραγνωρισμένος, ο οποίος ειδικότερα στην Ελλάδα δεν έχει μελετηθεί εκτενώς, ίσως και γιατί τα κορυφαία του έργα δεν έχουν μεταφραστεί ακόμα και ο οποίος εισάγει μια πολύ χρήσιμη για την Κοινωνική Θεωρία έννοια και σημαντική στο πλαίσιο της επικοινωνιακής του θεωρίας. Είναι η έννοια validity claims (Geltungsanspruch πλυθ: Geltungsansprüche) (βλ. Jürgen Habermas, The Theory of Communicative Action, Vol.1, μτφρ. Thomas McCarthy, Great Britain: Polity Press, 1991, σ. 301), μπορούμε να το αποδώσουμε στα Ελληνικά ως αξιώσεις εγκυρότητας. Οι τελευταίες βρίσκονται στο επίκεντρο της εξήγησης της επικοινωνιακής ορθολογικότητας του Habermas. Και είναι το κλειδί για να κατανοήσουμε το έργο του σε όλες τις πτυχές του.

Ο Γερμανός φιλόσοφος θεωρεί ότι οι όλες οι ομιλιακές πράξεις (speech act) (στη φιλοσοφία της γλώσσας και της γλωσσολογίας, θεωρείται ότι είναι ένα λεγόμενο που εξυπηρετεί μια λειτουργία στην επικοινωνία: τη δράση που ο ομιλητής ελπίζει να προκαλέσει στο ακροατήριό του π.χ. “θα μπορούσες σε παρακαλώ να ανοίξεις το παράθυρο;” είναι ομιλιακή πράξη διότι εκφράζει την επιθυμία του ομιλητή να ανοιχθεί το παράθυρο, καθώς και διότι παρουσιάζει το αίτημα κάποιος να ανοίξει το παράθυρο – οι ομιλιακές πράξεις μπορεί να είναι αιτήματα αλλά επίσης προειδοποιήσεις, υποσχέσεις, απολογίες, χαιρετισμοί, ή οποιεσδήποτε δηλώσεις – όπως μπορείτε να φανταστείτε, οι ομιλιακές πράξεις αποτελούν σημαντικό μέρος της επικοινωνίας) που προσανατολίζονται στην κατανόηση εγείρουν τρία διαφορετικά είδη αξιώσεων εγκυρότητας. Σε κάθε λεγόμενο ο ομιλητής αξιώνει την ΑΛΗΘΕΙΑ (Wahrheit) για το προτασιακό περιεχόμενο, την ΟΡΘΟΤΗΤΑ (normativer Richtigkeit) για την πραγματιστική ισχύ και την ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ (Wahrhaftigkeit) αναφορικά με την πρόθεση. Και αυτά είναι καθολικά. Το νόημα μιας ομιλιακής πράξης εξαρτάται από την αξίωση εγκυρότητας. “Καταλαβαίνουμε μια ομιλιακή πράξη όταν γνωρίζουμε τι την κάνει αποδεκτή.” (TCA1, 297, δική μου μετάφραση).

[Παρένθεση: αναφερόμαστε στο ύστερο έργο του Habermas. Στο πρώιμο έργο του, π.χ. υπήρχε και μια 4η αξίωση εγκυρότητας η “κατανοητότητα” (Verständlichkeit) δηλαδή η επικοινωνιακή δράση υπηρετεί την κατανοητότητα. Το νόημα μιας δήλωσης πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους τους συνομιλητές]

Για να το καταλάβουμε με ένα απλό παράδειγμα, λέω στο γείτονά μου μια ηλιόλουστη μέρα στην Αθήνα: “βρέχει στο Σίδνεϊ”. Παρόλο που αναγνωρίζει την κυριολεκτική σημασία της πρότασης -τις προϋποθέσεις αλήθειας της- δεν μπορούμε, με βάση αυτό και μόνο, να πούμε ότι κατάλαβε, διότι δεν αντιλαμβάνεται το νόημα του λεγομένου μου. Ας υποθέσουμε τώρα ότι ο γείτονάς μου μού έχει πει ότι σκέφτεται να φύγει στην Αυστραλία. Τώρα έχει μια ιδέα για τις προθέσεις μου. Ίσως του δίνω μια φιλική συμβουλή ότι το ξένο δεν είναι πάντοτε πιο γλυκό. Παρόλα αυτά, μπορεί να είναι μπερδεμένος, αν θεωρεί ότι δεν έχει βάση το δελτίο καιρού μου, και μπορεί να μην το πιστέψει. Ας υποθέσουμε ότι τώρα ανακαλύπτει ότι μόλις μίλησα με τον αδερφό μου που ζει στην Αυστραλία. Μπορεί τώρα να φέρει στο μυαλό του τους λόγους του λεγομένου μου και έτσι το έχει κατανοήσει πλήρως. Για να το κάνει αυτό, πρέπει να φέρει στο μυαλό του και να αποδεχθεί τους λόγους πίσω από αυτό, ή να αναγνωρίσει την αξίωση εγκυρότητάς του ως προς την αλήθεια. (βλ. James Gordon Finlayson, Habermas, A Very Short Introduction, New York: Oxford University Press, 2005)

Ο Habermas, δεν δίνει έναν ορισμό του τι είναι οι αξιώσεις εγκυρότητας. Οι αξιώσεις εγκυρότητας θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπάρχουν κάτω από την επικοινωνία, υπόρρητα και όταν χρειαστεί έρχονται στην επιφάνεια της επικοινωνίας ως εγγύηση (Bürgschaft) ή ως διαβεβαίωση που ο ομιλητής θα μπορούσε να παραθέσει υποστηρίζοντας λόγους που θα έπειθαν το συνομιλητή του να αποδεχτεί αυτό που λέει. Ο Habermas συνδέει το νόημα των ομιλιακών πράξεων με την πρακτική της λογοδοσίας: οι ομιλιακές πράξεις περιλαμβάνουν έμφυτα αξιώσεις που χρήζουν λόγους – αξιώσεις που είναι ανοιχτές τόσο στην κριτική όσο και στην αιτιολόγηση. “Καθώς οι επικοινωνιακά δρώντες εγείρουν με τις πράξεις ομιλίας τους αμοιβαίες αξιώσεις εγκυρότητας, στηρίζονται κάθε φορά σε ένα δυναμικό προσβλητών επιχειρημάτων” (“Μια άλλη διέξοδος από τη φιλοσοφία του υποκειμένου: επικοινωνιακός εναντίον υποκειμενοκεντρικού Λόγου” στο Jürgen Habermas, Ο Φιλοσοφικός Λόγος της Νεωτερικότητας, μτφρ. Λ. Αναγνώστου, Α. Καραθανάση, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, σ. 397). Και με την εγκυρότητα (Geltung ή Gültigkeit) εννοεί μια στενή δομική σχέση μεταξύ του δούναι και λαβείν λόγων και είτε της επίτευξης κατανόησης είτε (πιο αυστηρά) μιας συναίνεσης που επιτρέπει την χωρίς συγκρούσεις αλληλεπίδραση ή, όπως το τοποθετεί, “εσωτερικές σχέσεις μεταξύ του σημασιολογικού περιεχομένου των εκφράσεων, των όρων εγκυρότητάς τους, και των λόγων (που θα μπορούσαν να παρασχεθούν, εάν είναι απαραίτητο) για την αλήθεια των δηλώσεων ή για την αποτελεσματικότητα των ενεργειών” (TCA1, 9,  δική μου μετάφραση) ή, σε ένα άλλο σημείο, “εσωτερική σύνδεση με λόγους και αιτίες” (TCA1, 301, δική μου μετάφραση).

Συνδέοντας το νόημα με την αποδοχή των ομιλιακών πράξεων, ο Habermas μετακινεί την ανάλυση πέρα ​​από μια στενή εστίαση στη σημασιολογία με συνθήκες αλήθειας (truth-conditional semantics) στην κοινωνική κατανοητότητα της αλληλεπίδρασης. Θεωρεί δηλαδή ότι η κοινωνική ευταξία εξαρτάται τελικά από την ικανότητα των φορέων να αναγνωρίζουν τη διυποκειμενική εγκυρότητα των διαφορετικών αξιώσεων από τις οποίες εξαρτάται η κοινωνική συνεργασία. Συλλαμβάνοντας τη συνεργασία σε σχέση με τις αξιώσεις εγκυρότητας, ο Habermas υπογραμμίζει τον ορθολογικό και γνωστικό τους χαρακτήρα: το να αναγνωρίζεις την εγκυρότητα τέτοιων αξιώσεων σημαίνει να θεωρείς δεδομένο ότι θα μπορούσαν να δοθούν καλοί λόγοι για να τις στηρίξουν ενώπιον της κριτικής. (ορθολογική λογοδοσία)

Αυτό θεωρεί ο Habermas ότι γίνεται τώρα στις μοντέρνες κοινωνίες με την postkonventioneller Moral (μετασυμβατική) σε αντίθεση με την παλιά την konventionelle (συμβατική) που δεν γινόταν έτσι και ότι πρακτικά οι κοινωνίες βρίσκονται σε συνοχή μεταξύ τους και αποφεύγουμε τις συγκρούσεις λόγω του ότι οι κανόνες αντικατοπτρίζουν αξίες και αρχές που είναι (ή θα μπορούσαν να είναι) συμφωνημένες από όλα τα ατομικά μέλη μιας κοινωνίας, επειδή είναι για το καλό όλων και είναι επίσης αυτό μια προσπάθεια να παρέχει μια επίσημη διαδικασία o Habermas για τον προσδιορισμό τού ποιοί κανόνες είναι στην πραγματικότητα ηθικά σωστοί, λανθασμένοι και επιτρεπτοί. Μπορούμε εδώ να δούμε μια ομοιότητα με την conscience collective του Durkheim δηλαδή ένα σύνολο πεποιθήσεων, αξιών και στάσεων που μοιράζονται οι περισσότεροι άνθρωποι στην κοινωνία. Παλιά για παράδειγμα, στην Konventionelle οι άνθρωποι το έκαναν αυτό πώς; Συμβουλευόμενοι τη Βίβλο, ζητώντας τη συμβουλή ενός σοφού δασκάλου, ή αντιγράφοντας τη συμπεριφορά των ομοίων τους. Οι μετασυμβατικοί δρωντες γνωρίζουν γιατί πρέπει να κάνουν αυτό που πρέπει, και ενεργούν μόνο βάσει αρχών που μπορούν να δικαιολογήσουν δηλαδή υπάρχει πια όπως λέγαμε πριν ο ορθολογικός χαρακτήρας των αξιώσεων εγκυρότητας, ότι θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν λογικά γι’ αυτό που κάνουν ή ότι θεωρούν δεδομένο ότι θα μπορούσαν να δοθούν καλοί λόγοι για να το στηρίξουν ενώπιον της κριτικής και όχι ότι το κάνω αυτό επειδή μου το είπε για παράδειγμα η χαρτορίχτρα.

Τα επίπεδα αυτά της κοινωνικής εξέλιξης/ανάπτυξης (Konventionelle, postkonventioneller κτλ.) τα παίρνει ο Habermas από τον Kohlberg, τον σημαντικό Αμερικανό ψυχολόγο, από τη θεωρία του της ηθικής ανάπτυξης του παιδιού, που εστιάζει στο πώς τα παιδιά αναπτύσσουν ηθική και τον ηθικό συλλογισμό. Η θεωρία του Kohlberg προτείνει ότι η ηθική ικανότητα/ευχέρεια αναπτύσσεται μέσα από 3 σταθερά επίπεδα ηθικής (την προσυμβατική, τη συμβατική και τη μετασυμβατική) (και αυτά με τη σειρά τους υποδιαιρούνται σε άλλα 3 στάδια). Η θεωρία προτείνει επίσης ότι η ηθική λογική επικεντρώνεται κυρίως στην αναζήτηση και διατήρηση δικαιοσύνης. Στο πρώτο επίπεδο (Προσυμβατική ηθική – Pre-conventional morality) το παιδί ανταποκρίνεται στις ταμπέλες του καλού και του κακού, του σωστού ή του λάθος, αλλά τα ερμηνεύει υπό το πρίσμα των εμπειρικών συνεπειών των πράξεών του. Στο δεύτερο επίπεδο (Συμβατική ηθική, Conventional morality) το να ικανοποιούνται οι προσδοκίες της οικογένειάς του εκτιμάται ανεξάρτητα από τις συνέπειες που έχουν οι πράξεις του. Η χαρακτηριστική στάση είναι η ταίριαξη και η πιστότητα στην κοινωνική τάξη πραγμάτων. Και στο τρίτο επίπεδο (Μετασυμβατική ηθική – Post-conventional morality) η ηθική χαρακτηρίζεται από την ικανότητα διάκρισης μεταξύ της εγκυρότητας των ηθικών νορμών και της εξουσιοδότησης των ομάδων ή των προσώπων που εγγράφονται σε αυτές. Η εγκυρότητα δεν εξαρτάται από την ταύτιση του ατόμου με την ομάδα. Οι ηθικές αποφάσεις αντικατοπτρίζουν αξίες ή αρχές που συμφωνούνται (ή θα μπορούσαν να συμφωνούνται) από όλα τα μεμονωμένα μέλη μιας κοινωνίας, επειδή είναι προς το κοινό καλό. (βλ. HAVSI, 70) Άρα καταλαβαίνουμε εύκολα πως ο Habermas παίρνει αυτά τα στάδια του Kohlberg και τα προσαρμόζει στη θεωρία του και ερμηνεύει την εγκυρότητα των κανόνων στο μετασυμβατικό επίπεδο με όρους ορθολογικού χαρακτήρα των αξιώσεων εγκυρότητας, ότι όλοι συμφωνούν υπόρρητα με έναν κανόνα (ή θα μπορούσαν να συμφωνήσουν) λόγω του ότι θα μπορούσαν να δοθούν καλοί λόγοι για να τον στηρίξουν ενώπιον της κριτικής.

Αυτή η έννοια των αξιώσεων εγκυρότητας είναι μια πολύ οξυδερκής και ενδιαφέρουσα έννοια διότι ανοίγει έναν ολόκληρο κόσμο κατανόησης στην Κοινωνική Θεωρία: στη σφαίρα της κοινωνικής συνεργασίας, της κοινωνικής αναπαραγωγής, της διαμόρφωσης της ταυτότητας, της υποκειμενικότητας, της ηθικής, της αυτονομίας, της αλήθειας κτλ. Και είναι μια έννοια-κλειδί για την κατανόηση της ομολογουμένως δυσνόητης θεωρίας του Habermas.

Το μοτίβο είναι το ίδιο. Έχουμε ένα επίπεδο (Μετασυμβατικό) στο οποίο όλα (κοινωνική συνεργασία, κοινωνική αναπαραγωγή, διαμόρφωση ταυτότητας, υποκειμενικότητας, ηθικής, αυτονομίας, αλήθειας κτλ.) καθορίζονται από τη διυποκειμενική ορθολογική (με την έννοια ότι μπορούν να δοθούν καλοί λόγοι για να τις στηρίξουν ενώπιον της κριτικής – και να αναιρεθούν μόνο με άλλους καλούς λόγους) εγκυρότητα των αξιώσεων εγκυρότητας, επειδή υπάρχει πλέον ένας ορθολογικός δεσμός μεταξύ νοήματος και διαλογικής (discursive) εγκυρότητας.

Γιατί βάζουμε το discourse, discursive σε παρένθεση; Διότι δεν είναι ακριβώς αυτό που λέει η μετάφραση “συζήτηση/διάλογος”, μια απλή συζήτηση/διάλογος. “Discourse” σύμφωνα με τον Habermas είναι μια εξαιρετικά περίπλοκη και πειθαρχημένη πρακτική, όχι κάτι προφορικό ελεύθερο για όλους. Και αυτό διότι η επιχειρηματολογία είναι μια πρακτική που συνίσταται στην τήρηση ορισμένων αναγνωρίσιμων, επισημοποιήσιμων κανόνων. Ο Habermas αναφέρεται σε αυτούς τους κανόνες ως “εξιδανικευτικές πραγματιστικές προϋποθέσεις” (Idealisierung pragmatische Voraussetzungen) του λόγου (discourse), ή “κανόνες του λόγου” (Regeln des Diskurses) εν συντομία. Δεν θα δούμε τώρα ποιοι είναι αυτοί.

 

Διαβάστε επίσης  Jurgen Habermas και χειραφετική μορφή κριτικής σκέψης

Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: Habermasκοινωνική θεωρίακοινωνιολογική θεωρίαφιλοσοφία

Related Posts

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες
Ημερίδες-Συνέδρια

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

by admin
23 Ιουνίου, 2025
0

28ο Πανελλήνιο Μεταπτυχιακό Εντατικό Σεμινάριο-Συνέδριο-Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης Εφαρμοσμένης Κοινωνικής Έρευνας Παν. Κρήτης

Read moreDetails
Περιοδικό Φιλοσοφεῖν | Θεματικό αφιέρωμα : «Η φιλοσοφία του φύλου» – Πρόσκληση για υποβολή εργασιών

Περιοδικό Φιλοσοφεῖν | Θεματικό αφιέρωμα : «Η φιλοσοφία του φύλου» – Πρόσκληση για υποβολή εργασιών

6 Δεκεμβρίου, 2024
Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

Ετήσιο Σεμινάριο Πολιτισμικής Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης 2024-2025

29 Οκτωβρίου, 2024
Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

Πολιτική του Οίκτου στον Φιλελεύθερο Κοσμοπολιτισμό: Από την Hannah Arendt στην Eva Illouz, τον «ακτιβισμό διασημοτήτων» και την δοξασία του ανθρώπινου πόνου στο δυτικό αφήγημα

22 Ιουλίου, 2024
Διιδρυματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Συστηματική Φιλοσοφία»

Δ.Π.Μ.Σ. Συστηματική Φιλοσοφία 2024-2025

3 Ιουλίου, 2024
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

Κοινωνικός λειτουργός / Κοινωνική Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

25 Οκτωβρίου, 2025
Νέο πρόγραμμα επιμόρφωσης στο Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Παντείου Πανεπιστημίου «Σχεδιασμός και Οργάνωση δράσεων αλληλεγγύης και Κοινωνική Πολιτική»

4 Συμβάσεις στο Γραφείο Διασύνδεσης και Επιχειρηματικότητας Παντείου Πανεπιστημίου

24 Οκτωβρίου, 2025
Καρλ Πολάνυι: Η αυτορυθμιζόμενη αγορά και τα πλασματικά εμπορεύματα: εργασία, γη και χρήμα

Eurostat: Μείωση του ποσοστού υποκειμενικής φτώχειας το 2024

24 Οκτωβρίου, 2025
Next Post
Μάστερ στην Επιχειρηματικότητα και Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

Μάστερ στην Επιχειρηματικότητα και Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

Η πρόοδος της ΕΕ προς τους στόχους της για την κλιματική αλλαγή (infographic)

Δασικές Πυρκαγιές και Κλιματική Αλλαγή

Not all houses are homes | Κανονικοποίηση και άσκηση της βίας «στο σπίτι»: η περίπτωση της έμφυλης βίας στην τρίτη ηλικία

Not all houses are homes | Κανονικοποίηση και άσκηση της βίας «στο σπίτι»: η περίπτωση της έμφυλης βίας στην τρίτη ηλικία

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.