Η UNESCO αποφάσισε να αφιερώσει τη Διεθνή Ημέρα Εκπαίδευσης 2025 (24 Ιανουαρίου) στις ευκαιρίες και προκλήσεις που θέτει η τεχνητή νοημοσύνη. Καλεί τα κράτη-μέλη της UNESCO να επενδύσουν στην κατάρτιση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών σχετικά με την υπεύθυνη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας στον τομέα της εκπαίδευσης.
Οι χώρες παραμένουν διαχωρισμένες μεταξύ αδειοδότησης και περιορισμού
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι όλο και περισσότερο παρούσα στην εκπαίδευση. Στις χώρες υψηλού εισοδήματος, περισσότεροι από τα 2/3 των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χρησιμοποιούν ήδη τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για την προετοιμασία σχολικών εργασιών. Οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν, επίσης, όλο και περισσότερο την τεχνητή νοημοσύνη για να προετοιμάσουν τα μαθήματά τους και να αξιολογήσουν το έργο των μαθητών. Η σχολική καθοδήγηση και οι εισαγωγές, που παραδοσιακά καθοδηγούνται από δασκάλους και ειδικούς, καθορίζονται ολοένα και περισσότερο από την τεχνητή νοημοσύνη.
Ωστόσο, οι επαγγελματίες της εκπαίδευσης εξακολουθούν να στερούνται σαφών κατευθυντήριων οδηγιών αναφορικά με τις συγκεκριμένες πρακτικές. Σύμφωνα με έρευνα σε 450 εκπαιδευτικά ιδρύματα που διεξήχθη από την UNESCO τον Μάιο του 2023, μόλις το 10% των σχολείων και των πανεπιστημίων διαθέτουν επί του παρόντος επίσημο πλαίσιο για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης. Μέχρι το 2022, μόλις 7 χώρες είχαν αναπτύξει πλαίσια ή προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης για τους δασκάλους και μόνο 15 περιελάμβαναν στόχους για την κατάρτιση στην τεχνητή νοημοσύνη στα εθνικά προγράμματα σπουδών τους.
Ταυτόχρονα, ολοένα και περισσότερες χώρες θέτουν περιορισμούς στη χρήση των νέων τεχνολογιών στις σχολικές αίθουσες. Σύμφωνα με νέα στοιχεία της UNESCO, σχεδόν το 40% των χωρών διαθέτουν πλέον νομοθεσία ή πολιτικές που απαγορεύουν την χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία – από 24% τον Ιούλιο του 2023.
Ένα εργαλείο προς αξιοποίηση από μαθητές και εκπαιδευτικούς
Με την οριζόντια εντολή της για την εκπαίδευση, τις επιστήμες, τον πολιτισμό και την πληροφόρηση, η UNESCO επιλαμβάνεται των προκλήσεων που θέτει η τεχνητή νοημοσύνη εδώ και περίπου δέκα χρόνια. Τον Νοέμβριο του 2021, τα κράτη-μέλη της UNESCO υιοθέτησαν το πρώτο παγκόσμιο πλαίσιο καθορισμού προτύπων δεοντολογίας για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.
Στον τομέα της εκπαίδευσης, η UNESCO δημοσίευσε την πρώτη καθοδήγηση για την παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση και την έρευνα τον Σεπτέμβριο του 2023, καθώς και δύο πλαίσια δεξιοτήτων τεχνητής νοημοσύνης για μαθητές και εκπαιδευτικούς το 2024, με στόχο να επιληφθεί τόσο των δυνατοτήτων όσο και των κινδύνων της τεχνητής νοημοσύνης, ως ένα βήμα προς την ασφαλή, ηθική, συμπεριληπτική και υπεύθυνη χρήση της. Οι συγκεκριμένες δημοσιεύσεις περιλαμβάνουν την πρόταση να καθοριστεί όριο ηλικίας στα 13 έτη για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις σχολικές αίθουσες.
Η UNESCO επισημαίνει, ακόμη, ότι οι πόροι που διατίθενται από τις κυβερνήσεις για την τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να είναι πρόσθετοι και να μην εκτρέπονται από τους οικονομικούς πόρους που έχουν ήδη δεσμευτεί για την εκπαίδευση, σε μια εποχή που 1 στα 4 δημοτικά σχολεία εξακολουθούν να μην διαθέτουν πρόσβαση σε ηλεκτρική ενέργεια και το 60% να μην είναι συνδεδεμένα στο διαδίκτυο. Οι βασικές ανάγκες πρέπει να παραμείνουν προτεραιότητα: καλά διοικούμενα και καλά εξοπλισμένα σχολεία, με σωστά καταρτισμένους και καλά αμειβόμενους εκπαιδευτικούς που παρακινούνται από την αποστολή τους.
Πηγή: unesco.org
Απόδοση/Επιμέλεια: Ελένη Τομπέα
socialpolicy.gr
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.