ΘΕΡΑΠΕΙΑ-ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ (Multimodal Art Therapy)
Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα
Έναρξη Α’ έτους: 01 Νοεμβρίου 2025
Το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο ανακοινώνει για την χρονιά 2025-2026 την έναρξη του Τριετούς μετεκπαιδευτικού προγράμματος: ΘΕΡΑΠΕΙΑ-ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ (Mutlimodal Art-Based Therapy).
Η Multimodal Art Based Therapy αξιοποιεί διαφορετικές μορφές τέχνης – εικαστικά, θέατρο, φωτογραφία, χορό, ποίηση – για να προσφέρει νέους δρόμους έκφρασης στη θεραπευτική διαδικασία. Η δημιουργική πράξη οδηγεί τις σκέψεις και τις ιδέες στο να αποκτήσουν μορφή και παρέχει έναν ασφαλή χώρο για την επεξεργασία βιωμάτων που, πολλές φορές, δεν εκφράζονται εύκολα λεκτικά (Malchiodi, 2020). Στο Tριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα του Εργαστηρίου Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο, η σύνδεσή της Multimodal Art Based Therapy με τη Συστημική Θεραπεία είναι ουσιαστική, καθώς και οι δύο προσεγγίσεις δίνουν έμφαση στις σχέσεις και στις αφηγήσεις που διαμορφώνουν την ταυτότητα του ατόμου. Η Τέχνη, επιτρέπει την ανάδυση μοτίβων επικοινωνίας, ρόλων και δυναμικών μέσα στην οικογένεια ή την ομάδα, προσφέροντας τη δυνατότητα αναπλαισίωσης και αλλαγής (White & Epston, 1990; Vetere & Dallos, 2008). Με αυτό τον τρόπο, η Multimodal Art Βased Therapy δεν αποτελεί μόνο ένα εργαλείο στη θεραπευτική διαδικασία, αλλά μια εμπειρία που ενώνει τη δύναμη της καλλιτεχνικής έκφρασης με το συστημικό πλαίσιο της θεραπείας, ενισχύοντας τη συναισθηματική ανθεκτικότητα, την επικοινωνία και τη φαντασία (Moon, 2016).
Με την ολοκλήρωση του οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούν:
- Να πραγματοποιούν ατομικές και ομαδικές συνεδρίες Συστημικής θεραπείας και συμβουλευτικής, κάνοντας χρήση τεχνικών και εργαλείων από διάφορες μορφές Τέχνης.
- Να εμβαθύνουν στην Συστημική θεωρία και να συνδέσουν το θεωρητικό της πλαίσιο με τη χρήση των Τεχνών στη θεραπευτική συνεδρία.
- Να έρθουν σε επαφή με διάφορες μορφές Τέχνης (εικαστικά, θέατρο, installation art, γλυπτική, χορός, φωτογραφία κλπ) και την εφαρμογή τους στο θεραπευτικό και συμβουλευτικό πλαίσιο
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:
- Η εμβάθυνση και κατανόηση της Τέχνης στο σύνολο της ως εργαλείο συμβουλευτικής και θεραπείας με στόχο την ελεύθερη έκφραση του συμβουλευόμενου.
- Η ανάπτυξη της δημιουργικότητας στη συμβουλευτική συνεδρία
- Η σύνδεση των τεχνών και τη χρήση τους στη συμβουλευτική συνεδρία με στόχο την ανάπτυξη της πολυτροπικότητας στον τρόπο έκφρασης του συμβουλευόμενου.
- Η εμβάθυνση της έννοιας της “Δυναμικής Ομάδας” και η εστίαση στην ανάδειξη της για όσους εργάζονται σε πλαίσια με ομάδες (σχολεία, κέντρα ψυχικής υγείας, καλλιτεχνικούς χώρους με παιδιά, κέντρα ειδικών θεραπειών κλπ)
- Η ανάδειξη ενός “συστημικού σκέπτεσθαι” στη συμβουλευτική και τη θεραπεία
- Η σύνδεση της Τέχνης και της Επιστήμης σε πλαίσια συμβουλευτικής και θεραπείας
- Η ενίσχυση των επαγγελματιών που εργάζονται με άτομα και ομάδες στα πλαίσια της ενσωματωμένης συμβουλευτικής (εκπαιδευτικοί, παιδαγωγοί, λογοθεραπευτές κλπ)
ΔΟΜΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα πραγματοποιείται 1 Σαββατοκύριακο κάθε μήνα τις ώρες 10:00-18:00, με έναρξη τον Οκτώβριο και λήξη τον Ιούλιο για το πρώτο έτος. Το 2ο και 3ο έτος του προγράμματος ξεκινάει τον Σεπτέμβριο και λήγει τον Ιούνιο του αντίστοιχου έτους.
Και τα 3 έτη έχουν θεωρητική και πρακτική εφαρμογή. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων οι εκπαιδευόμενοι σχεδιάζουν και συμμετέχουν σε βιωματικές δράσεις οι οποίες, ανάλογα με τις ανάγκες της θεματικής, εστιάζουν περισσότερο σε μια τέχνη ή στη σύνθεση των τεχνών. Επιπλέον, σε όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης, πραγματοποιούνται προσομοιώσεις συνεδριών και σχεδιασμός θεραπευτικών δράσεων με την συμμετοχή των εκπαιδευομένων, στις οποίες αναζητάμε την πρακτική εφαρμογή του θεωρητικού και του πρακτικού μέρους των θεματικών. .
Για την ολοκλήρωση του προγράμματος είναι προαπαιτούμενη η πρακτική άσκηση 160 ωρών που ξεκινάει στο 2ο έτος και ολοκληρώνεται στο 3ο έτος, κατά τη διάρκεια της οποίας οι εκπαιδευόμενοι/ες παραδίδουν καταγραφές και πραγματοποιούν εποπτικές συναντήσεις για κάθε περιστατικό.
Τέλος, κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης οι συμμετέχοντες/ουσες μελετάνε σχετική βιβλιογραφία τόσο από θεωρία της συστημικής ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής, όσο και από τη θεωρία ομάδων και την Τέχνη.
Για την ολοκλήρωση του προγράμματος απαιτείται μια διπλωματική ερευνητική εργασία με a/r/tography μεθοδολογία.
ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ:
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:
- Ψυχολόγους που επιθυμούν να εμβαθύνουν στη σύνδεση της συστημικής θεωρίας με τις Τέχνες καθώς και στην πρακτική εφαρμογή αυτών.
- Ψυχοθεραπευτές άλλων προσεγγίσεων που έχουν ολοκληρώσει τη φοίτησή τους σε θεραπευτική προσέγγιση και επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους επάνω στη Θεραπευτική προσέγγιση μέσω των Τεχνών.
- Πτυχιούχους Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο ή Τ.Ε.Ι) που εργάζονται με ομάδες παιδιών προσχολικής ηλικίας και νηπιαγωγείου και επιθυμούν να ενσωματώσουν τη Συμβουλευτική μέσω Τέχνης στο σχολικό περιβάλλον
- Πτυχιούχους Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης που εργάζονται σε σχολικά περιβάλλοντα και επιθυμούν να ενσωματώσουν τη Συμβουλευτική μέσω Τέχνης στο σχολικό περιβάλλον
- Απόφοιτους άλλων Ανθρωπιστικών σπουδών που επιθυμούν να εκπαιδευτούν και να ενσωματώσουν τη Συμβουλευτική μέσω Τέχνης στο εργασιακό τους περιβάλλον με άτομα και με ομάδες
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ: Το Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινιο είναι μέλος της EFTA (European Family Therapy Association) και της ΕFAT (European Federation of Art Therapy). Το πρόγραμμα είναι δομημένο σύμφωνα με τα κριτήρια ένταξης μελών στην EFAT (European Federation of Art Therapy) και οι απόφοιτοι μπορούν να κάνουν αίτηση για να γίνουν μέλη της EFAT με την ολοκλήρωση του προγράμματος.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
1ο Έτος – Θεμέλια της Θεραπείας μέσω Τέχνης
Το πρώτο έτος εισάγει τους συμμετέχοντες στη συστημική θεωρία και στις βασικές αρχές της θεραπείας μέσω τέχνης μέσα από βιωματικές ασκήσεις και καλλιτεχνικά εργαστήρια όπως ζωγραφική, κολάζ, performance, πηλός, φωτογραφία και κίνηση. Παράλληλα, ξεκινά η ομαδική εποπτεία και η προσωπική ανάπτυξη, που ενισχύουν την αυτογνωσία και την κατανόηση του θεραπευτικού ρόλου.
2ο Έτος – Προχωρημένες Μέθοδοι & Κλινική Εφαρμογή
Το δεύτερο έτος εμβαθύνει στις μεθόδους της συστημικής θεραπείας και στις εφαρμογές της θεραπείας μέσω τέχνης σε κλινικά και εκπαιδευτικά πλαίσια. Οι συμμετέχοντες επεξεργάζονται θεματικές όπως οι οικογενειακοί ρόλοι και τα επικοινωνιακά μοτίβα, ενώ δοκιμάζουν πιο προχωρημένες καλλιτεχνικές τεχνικές, όπως installation, κατασκευή μασκών, video art και artbook. Εισάγεται η πρακτική άσκηση, συνοδευόμενη από συστηματική εποπτεία.
3ο Έτος – Ενοποίηση, Έρευνα & Επαγγελματική Ταυτότητα
Το τρίτο έτος επικεντρώνεται στην ενοποίηση θεωρίας και πρακτικής και στην καλλιέργεια της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευομένων. Οι θεματικές περιλαμβάνουν τη δεοντολογία, τη μεθοδολογία της έρευνας, τις συστημικές παρεμβάσεις στην κοινότητα και τις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές (installation art, συλλογικό γλυπτό, κοινοτικά projects). Το έτος ολοκληρώνεται με τη διπλωματική εργασία με a/r/tography μεθοδολογία έρευνας, όπου κάθε συμμετέχων αναπτύσσει και παρουσιάζει μια προσωπική ερευνητική και καλλιτεχνική πρόταση που συνδυάζει την καλλιτεχνική πρακτική με την θεραπεία.
ΚΟΣΤΟΣ: Το ετήσιο κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 1700 ευρώ, το οποίο καταβάλεται ως εξής: Προκαταβολή-κράτηση θέσης: 200 ευρώ και 10 δόσεις των 150 ευρώ την περίοδο Οκτώβριος-Ιούλιος για το Α έτος, ενώ στο Β και Γ έτος η δόση ανέρχεται στα 170 ευρώ το μήνα την περίοδο Σεπτέμβριος-Ιούνιος.
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ 2025-2026: 01+02/11/25, 29+30/11/25, 20+21/12/25, 31/01+01/02/26, 21+22/02/26, 28+29/03/26, 04+05/04/26, 02+03/05/26, 20+21/06/26, 04+05/07/26
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ– ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: Με αποστολή βιογραφικού σημειώματος στο teamrodakino@gmail.com, γράφοντας στο θέμα του μηνύματος ΤΡΙΕΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2025. Για την εισαγωγή στο πρόγραμμα, πραγματοποιείται συνέντευξη γνωριμίας με τους ενδιαφερόμενους κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.
Υπεύθυνοι σχεδιασμού-Επιστημονικά Υπεύθυνοι:
Κατερίνα Ανωγιαννάκη, Παιδαγωγός, MEd, MA, Σύμβουλος γονέων, Αrt-Based Researcher, Μέλος Ελληνικής Εταιρίας Συμβουλευτικής, InSEA – International Society for Education through Art (Researcher- Membership #3562)
Γιώργος Παραδείσης, Ψυχολόγος-Συστημικός Θεραπευτής, MEd, MSc, Mέλος EFTA (European Family Therapy Association), ΣΕΒΕ (Συστημικής Εταιρίας Βορείου Ελλάδος)
Πληροφορίες: teamrodakino.com
Εργαστήριο Συστημικής Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Ροδάκινο
Σπύρου Δοντά 12, Αθηνα
Τ. 210-9213959 (Τρίτη-Σάββατο 9:00-17:00)
FB: https://www.facebook.com/teamrodakino
Instagram: @teamrodakino
Email: teamrodakino@gmail.com
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.









































