• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Παρασκευή, 5 Δεκεμβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο & Βόλο | Κιβωτός του Κόσμου

    Νοσηλευτής/Νοσηλεύτρια στο Κοινωνικό ΕΚΑΒ

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός (Λάρισα) | Κοινωνικό ΕΚΑΒ

    Εθελοντές για τις Δομές της Κιβωτού του Κόσμου στην Αττική

    Φροντιστής / Παιδαγωγός σε Ήπειρο, Καλαμάτα & Αττική

    Επιστημονικός Συντονισμός του Έργου FAIR PAY

    Ψυχολόγος στο Συμβουλευτικό Κέντρο Λάρισας του ΚΕΘΙ

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Προκηρύξεις Θέσεων Εργασίας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας

    Επιστημονικά Υπεύθυνος/η | ΑΡΣΙΣ Θεσσαλονίκη

    Το Κέντρο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων Ταγαράδων Θεσσαλονίκης προκηρύσσει 1 νέα θέση Κοινωνικού Λειτουργού

    Πρόσληψη Νοσηλευτών (ΠΕ/ΤΕ) | Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε.

    «Συνήγορος του Πολίτη, δέκα χρόνια (2014-2024) εξωτερικός έλεγχος αναγκαστικών επιστροφών αλλοδαπών»

    «Συνήγορος του Πολίτη, δέκα χρόνια (2014-2024) εξωτερικός έλεγχος αναγκαστικών επιστροφών αλλοδαπών»

    Πρόγραμμα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας για Απόφοιτους του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής του ΔΠΘ

    Διδακτικό έργο στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής του ΔΠΘ

    Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

    Ψυχολόγος Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    Υποβολή προτάσεων για την Πρωτοβουλία «Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια» 2026

    Υποβολή προτάσεων για την Πρωτοβουλία «Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια» 2026

    Διαδικτυακός Διάλογος Πολιτών για τη Στέγαση «Συνδιαμορφώνοντας προτάσεις για δικαιότερες στεγαστικές πολιτικές»

    Διαδικτυακός Διάλογος Πολιτών για τη Στέγαση «Συνδιαμορφώνοντας προτάσεις για δικαιότερες στεγαστικές πολιτικές»

    Σχέδιο δράσης για θέματα φύλου

    Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητάει μια φιλόδοξη στρατηγική για την ισότητα των φύλων

    Η ψηφιακή βία είναι πραγματική βία | Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της βίας κατά των Γυναικών

    Η ψηφιακή βία είναι πραγματική βία | Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της βίας κατά των Γυναικών

    Νομική Αναγνώριση των Γυναικοκτονιών: Μορφές Ενσωμάτωσης σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές Επίπεδο

    Νομική Αναγνώριση των Γυναικοκτονιών: Μορφές Ενσωμάτωσης σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές Επίπεδο

    Πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση;

    Πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση;

    «Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα στο σχολείο στην Ευρώπη-2025»

    «Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα στο σχολείο στην Ευρώπη-2025»

    Τηλεοπτικό σποτ του ΚΕΘΙ για την ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία

    Capacity building φορέων άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην Περιφέρεια Αττικής | Κοινωνική ένταξη Ρομά

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες

    Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο & Βόλο | Κιβωτός του Κόσμου

    Νοσηλευτής/Νοσηλεύτρια στο Κοινωνικό ΕΚΑΒ

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός (Λάρισα) | Κοινωνικό ΕΚΑΒ

    Εθελοντές για τις Δομές της Κιβωτού του Κόσμου στην Αττική

    Φροντιστής / Παιδαγωγός σε Ήπειρο, Καλαμάτα & Αττική

    Επιστημονικός Συντονισμός του Έργου FAIR PAY

    Ψυχολόγος στο Συμβουλευτικό Κέντρο Λάρισας του ΚΕΘΙ

    Θέση Επιστημονικού/ής Συνεργάτη/Συνεργάτιδας στην Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

    Προκηρύξεις Θέσεων Εργασίας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τη Συνεργασία των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας

    Επιστημονικά Υπεύθυνος/η | ΑΡΣΙΣ Θεσσαλονίκη

    Το Κέντρο Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων Ταγαράδων Θεσσαλονίκης προκηρύσσει 1 νέα θέση Κοινωνικού Λειτουργού

    Πρόσληψη Νοσηλευτών (ΠΕ/ΤΕ) | Π.Ε.Ψ.Α.Ε.Ε.

    «Συνήγορος του Πολίτη, δέκα χρόνια (2014-2024) εξωτερικός έλεγχος αναγκαστικών επιστροφών αλλοδαπών»

    «Συνήγορος του Πολίτη, δέκα χρόνια (2014-2024) εξωτερικός έλεγχος αναγκαστικών επιστροφών αλλοδαπών»

    Πρόγραμμα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας για Απόφοιτους του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής του ΔΠΘ

    Διδακτικό έργο στο Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής του ΔΠΘ

    Υπάλληλος Παρακολούθησης Προγραμμάτων στην Zeuxis

    Ψυχολόγος Κέντρου Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων (Κ.Φ.Α.Α.)

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    Οι πρώτες «Εικονικές Δίκες Ανηλίκων»

    Υποβολή προτάσεων για την Πρωτοβουλία «Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια» 2026

    Υποβολή προτάσεων για την Πρωτοβουλία «Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια» 2026

    Διαδικτυακός Διάλογος Πολιτών για τη Στέγαση «Συνδιαμορφώνοντας προτάσεις για δικαιότερες στεγαστικές πολιτικές»

    Διαδικτυακός Διάλογος Πολιτών για τη Στέγαση «Συνδιαμορφώνοντας προτάσεις για δικαιότερες στεγαστικές πολιτικές»

    Σχέδιο δράσης για θέματα φύλου

    Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητάει μια φιλόδοξη στρατηγική για την ισότητα των φύλων

    Η ψηφιακή βία είναι πραγματική βία | Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της βίας κατά των Γυναικών

    Η ψηφιακή βία είναι πραγματική βία | Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της βίας κατά των Γυναικών

    Νομική Αναγνώριση των Γυναικοκτονιών: Μορφές Ενσωμάτωσης σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές Επίπεδο

    Νομική Αναγνώριση των Γυναικοκτονιών: Μορφές Ενσωμάτωσης σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές Επίπεδο

    Πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση;

    Πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση;

    «Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα στο σχολείο στην Ευρώπη-2025»

    «Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα στο σχολείο στην Ευρώπη-2025»

    Τηλεοπτικό σποτ του ΚΕΘΙ για την ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία

    Capacity building φορέων άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην Περιφέρεια Αττικής | Κοινωνική ένταξη Ρομά

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Καμία πρόοδος όσον αφορά τις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία την τελευταία δεκαετία

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στην Εκμάθηση και Εφαρμογή Τεχνικών CBT για το Άγχος για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Πρακτικά Εργαλεία και Τεχνικές Παρέμβασης

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Υγεία

Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου στο δημοτικό

18 Μαΐου, 2015
in Υγεία, Ψυχολογία
0
Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου στο δημοτικό

Της Κρυσταλλίας Μουρκογιάννη , ειδική Παιδαγωγός του Ψυχοπαιδαγωγικού Κέντρου «ΜΕΛΙΑ» Αγίων Αναργύρων του Κοινωνικού φορέα Κ.Σ.Δ.Ε.Ο «ΕΔΡΑ» σε συνεργασία με το Δήμο Αγίων Αναρύρων-Καματερού

Η παραγωγή ενός επικοινωνιακού κειμένου είναι μια δύσκολη, σύνθετη και πολύπλοκη διαδικασία με την οποία ο μαθητής έρχεται αντιμέτωπος με την είσοδό του στη σχολική τάξη. Πρόκειται για μια διδάξιμη δραστηριότητα η οποία και αποτελεί στόχο του σχολείου μια και διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο αφενός μεν στην ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του ίδιου του σχολείου αφετέρου δε στην ανάπτυξη των μεταγνωσιακών δεξιοτήτων των μαθητών. Έτσι οι μαθητές προκειμένου να μάθουν να γράφουν με επάρκεια και ακρίβεια αλλά και για να χρησιμοποιούν το γραπτό ως ένα μέσο επικοινωνίας, χρειάζεται να αναπτύξουν ποικίλες δεξιότητες, γνώσεις και στρατηγικές. Με άλλα λόγια να αναπτύξουν σε επαρκή βαθμό δεξιότητες, γνώσεις και στρατηγικές.

Ο μαθητής:

  • Γράφει απλά κείμενα, επιμελημένα από άποψη ορθογραφίας, στίξης κτλ.
  • Απαντά γραπτά σε ερωτήσεις κατανόησης ενός κειμένου.
  • Σχολιάζει, σε ένα δικό του κείμενο, μια συγκεκριμένη άποψη που διατυπώνεται σε κείμενο που διάβασε.
  • Γράφει την περίληψη ενός κειμένου.
  • Περιγράφει γραπτά χώρους, αντικείμενα, πρόσωπα κτλ.
  • Γράφει αφηγήσεις διαφόρων ειδών.
  • Γράφει το ίδιο κείμενο από διαφορετική οπτική γωνία.
  • Γράφει για δέκτες που του είναι οικείοι ή άγνωστοι, συνομήλικοι ή ενήλικες κτλ., προσαρμόζοντας ανάλογα το λόγο του κάθε φορά.
  • Αναπτύσσει μια ποικιλία από είδη λόγου, δουλεύοντας στον περιγραφικό, στον αφηγηματικό, στον αξιολογικό άξονα και στις μείξεις τους.
  • Επιλέγει το κατάλληλο επίπεδο ύφους (την κατάλληλη σύνταξη, το κατάλληλο λεξιλόγιο, γενικά την κατάλληλη γλωσσική ποικιλία), ανάλογα με το είδος λόγου που παράγει.
  • Συνεργάζεται με άλλους συμμαθητές του για την ανάπτυξη ενός θέματος.
  • Γράφει πληκτρολογεί και επεξεργάζεται ένα κείμενο στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.
  • Μετασχηματίζει ένα κείμενο σε διαφορετικό είδος λόγου.
  • Αναπτύσσει σε δικό του κείμενο μια άποψη που διατυπώνεται σε κείμενο που διάβασε, αιτιολογώντας τη δική του θέση, τη συμφωνία ή τη διαφωνία του με την άποψη αυτή.
  • Αναπτύσσει την αντίθετη άποψη από εκείνη που διατυπώνει ο συγγραφέας ενός κειμένου, προσπαθώντας να συλλάβει τον αντίπαλο λόγο.
  • Προσπαθεί να πείσει τον αναγνώστη με λόγο αποτελεσματικό.
  • Συνδυάζει τον προφορικό με το γραπτό λόγο στην παρουσίαση ενός θέματος (χρησιμοποιεί διαγράμματα, σημειώσεις κτλ., για να σχεδιάσει την παρουσίασή του, δίνει στους ακροατές τα κύρια σημεία σε φωτοτυπίες κτλ.)
  • Σχεδιάζει και γράφει μια συνθετική εργασία αξιοποιώντας τις κατάλληλες πηγές.

Παρακάτω παρουσιάζονται συνοπτικά τα είδη κειμένων τα οποία μπορούν να διδάσκονται τα παιδιά στη σχολική τάξη σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ-ΔΕΠΠΣ, ΥΠΕΠΘ & Π.Ι., 2002).

ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΔΑΧΘΟΥΝ
Βιωματική αναδιήγηση Νήπια & Α’-Β’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΎ (προφορικά)
Αφηγηματικά Α’-ΣΤ’
Περιγραφικά Α’-ΣΤ’
Μικτά (αφήγηση+περιγραφή) Β’-ΣΤ’
Πραγματολογικά Γ’-ΣΤ’
Επιχειρηματολογικά Δ’-ΣΤ’
Χρηστικά -Κοινωνικά Ε’-ΣΤ’
Περίληψη Ε’-ΣΤ’

Προβλήματα παραγωγής γραπτού λόγου

Κάποιες φορές οι μαθητές συναντούν αρκετές δυσκολίες κατά τη σύνθεση ενός κειμένου. Συγκεκριμένα ο μαθητής που αποκτά τη στιγμή εκείνη το ρόλο του δημιουργού παρουσιάζει προβλήματα που σχετίζονται με τη γέννηση, την επιλογή των ιδεών, τη βελτίωση του κειμένου και την ταξινόμηση των ιδεών του κειμένου. Επιπλέον συχνά εμφανιζόμενη δυσκολία αφορά στη δημιουργία και οργάνωση της καταλληλότερης δομής για το κείμενο που γράφει. Στη συνέχεια η στοχοθεσία αλλά και η δόμηση υψηλότερων σχεδίων όπως και ο ανασχεδιασμός στόχων και σκοπών κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων του γραπτού λόγου αποτελεί μια ακόμη πηγή δυσκολιών για τους μαθητές. Το σοβαρότερο όμως πρόβλημα του ρόλου αυτού σχετίζεται με τις ελλιπείς μεταγνωσιακές δεξιότητες που παρουσιάζουν πολλοί μαθητές. Οι μαθητές δηλαδή, πολλές φορές γνωρίζουν μια στρατηγική αλλά δεν είναι σε θέση να την εφαρμόσουν συνειδητά και να την αξιολογήσουν όταν την χρειαστούν.

Διαβάστε επίσης  Εργαστήριο Χοροκινητικής Θεραπείας: Σώμα και Φύλο σε Κίνηση

Τα προβλήματα παραγωγής του γραπτού λόγου μπορούμε λοιπόν να τα χωρίσουμε σε :

α) Προβλήματα γνωστικών – μεταγνωστικών δεξιοτήτων (δυσκολίες συγγραφέα)
Προβλήματα με τις γνωστικές, μεταγνωστικές δεξιότητες
Προβλήματα σχεδιασμού
Προβλήματα βελτίωσης ιδεών

β) Προβλήματα μηχανιστικών δεξιοτήτων (δυσκολίες γραμματέα)
Προβλήματα γραφής με το χέρι
Προβλήματα ορθογραφίας
Προβλήματα λεξιλογίου
Προβλήματα στίξης, σύνταξης, τονισμού, χρήσης πεζών – κεφαλαίων

Παρατηρείται επομένως πως για το μαθητή που έρχεται αντιμέτωπος με τα παραπάνω προβλήματα η ποιότητα και η ποσότητα του γραπτού του επηρεάζεται. Πιο αναλυτικά οι μαθητές γράφουν περιορισμένο αριθμό λέξεων και προτάσεων με αποτέλεσμα αυτό να παρεμποδίζει την χρήση του γραπτού λόγου ως μέσο επικοινωνίας. Ως αποτέλεσμα οι μαθητές υιοθετούν συχνά αρνητική στάση απέναντι στο γραπτό λόγο και αποφεύγουν να τον χρησιμοποιούν γιατί από τη χρήση του εισπράττουν αρνητικά συναισθήματα τα οποία επηρεάζουν σημαντικά την αυτοεικόνα και αυτόσυναίσθημα τους. Επιπλέον λόγω της ευρείας χρήσης του γραπτού λόγου στο χώρο του σχολείου και τη χρήση αυτού ως μέσο αξιολόγησης της σχολικής επίδοσης οι μαθητές με τις παραπάνω δυσκολίες συναντούν σοβαρά προβλήματα που σχετίζονται και με τη σχολική τους εξέλιξη. Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση δευτερογενών προβλημάτων στους μαθητές αυτούς όπως είναι τα ψυχοσωματικά αλλά και τα προβλήματα προσαρμογής.

Στρατηγικές ανάπτυξης της δεξιότητας παραγωγής γραπτού λόγου

  • Εύρεση της κεντρικής ιδέας και των επιμέρους στοιχείων του μηνύματος
  • Καταιγισμός ιδεών
  • Χρήση πηγών (λεξικά, κατάλογοι λέξεων, βιβλία γραμματικής)
  • Ενεργοποίηση προϋπάρχουσας γνώσης (δηλ. σύνδεση με ήδη γνωστό υλικό)
  • Προσαρμογή του μηνύματος στις γλωσσικές γνώσεις των μαθητών
  • Προσοχή (π.χ. στη δομή, το περιεχόμενο, το ύφος, τη φραστική δομή, το λεξιλόγιο, τη στίξη ή τις ανάγκες του ακροατηρίου).
  • Αυτοέλεγχος
  • Αυτοαξιολόγηση
  • Συνεργασία (με τους συμμαθητές ή με ικανότερους χρήστες της γλώσσας- στόχου για την δημιουργία ενός project)
  • Σχεδιασμός της δομής του κειμένου
    Αυτός ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
    – τον καθορισμό του θέματος
    – τον καθορισμό των παραληπτών του κειμένου/ του ακροατηρίου
    – την πρόθεση του συγγραφέα (να διδάξει, να πληροφορήσει, να εκφράσει τη γνώμη του κτλ.)
    – την κεντρική ιδέα του κειμένου
    – τις δευτερεύουσες ιδέες του κειμένου
    – το κειμενικό είδος (σημείωμα, επιστολή, διήγημα, ποίημα, κινούμενα σχέδια,
    εικονογραφημένη ιστορία, παραμύθι κτλ.)
    – την οπτική που υιοθετείται (θετική, αρνητική, ουδέτερη παρουσίαση κτλ.)
    – το ύφος του κειμένου
  • Χρήση γλωσσικών επεμβάσεων

Πρόκειται για:

-την πρόσθεση ενός ή περισσότερων στοιχείων σε μια φράση για την αποσαφήνισή της,

-την αφαίρεση στοιχείων για να διευκολύνεται η κατανόηση,

-την υποκατάστασή τους από στοιχεία με παρόμοια λειτουργία για να αποφεύγονται οι επαναλήψεις,

-την αντιμετάθεση στοιχείων στη φράση, για να δοθεί έμφαση σε κάτι,

-τον μετασχηματισμό της σύνταξης μιας φράσης (την τροπή της ενεργητικής σε παθητική σύνταξη,
την αντικατάσταση ενός ουσιαστικού από αντωνυμία, τη
σύζευξη/υπόταξη των προτάσεων).

  • Διασφάλιση της συνοχής του κειμένου

Η συνοχή πρέπει να επιτευχθεί σε τρία επίπεδα:

-σε θεματικό επίπεδο (συνοχή χώρου και χρόνου, γεγονότων)

-σε λεξιλογικό επίπεδο

-σε γραμματικό επίπεδο

  • Απόκτηση νέου λεξιλογίου
  • Ανάλυση εκφράσεων («σπάει» την έκφραση που δεν καταλαβαίνει σε μικρότερα μέρη (λέξεις, προτάσεις, κτλ) που είναι περισσότερο κατανοητά και στη συνέχεια συνθέτει το νόημά τους).
  • Επιβράβευση

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΜΑΤΣΑΓΓΟΥΡΑΣ, Η. 2000. Η σχολική τάξη. Αθήνα: αυτοέκδοση.

ΜΑΤΣΑΓΓΟΥΡΑΣ, Η. 2001. Κειμενοκεντρική Προσέγγιση του Γραπτού Λόγου. Αθήνα: Γρηγόρης.

ΥΠΕΠΘ & Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2002). ΔΕΠΠΣ- ΑΠΣ, Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης.

Σπαντιδάκης, Ι. (2004). Προβλήματα Παραγωγής Γραπτού Λόγου Παιδιών Σχολικής Ηλικίας: Διάγνωση, Αξιολόγηση, Αντιμετώπιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα

edra-blog.blogspot.gr

Κράτα το


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: μαθητέςΠαιδαγωγικήπαιδιάψυχολογία socialpolicy.gr

Related Posts

Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»
Υγεία

Πρόγραμμα Εκπαίδευσης «Για μια Ριζοσπαστική Φροντίδα των Ψυχώσεων»

by admin
26 Νοεμβρίου, 2025
0

Η Εντροπία παρουσιάζει ένα πρόγραμμα 100 ωρών που αμφισβητεί τις ιεραρχίες της κλασικής ψυχιατρικής και οικοδομεί νέες προσεγγίσεις.

Read moreDetails
«Τεχνητή Νοημοσύνη και Σύγχρονες Τεχνολογίες στην υπηρεσία της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης»

«Τεχνητή Νοημοσύνη και Σύγχρονες Τεχνολογίες στην υπηρεσία της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης»

18 Νοεμβρίου, 2025
Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

12 Νοεμβρίου, 2025

Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

4 Νοεμβρίου, 2025
Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

3 Νοεμβρίου, 2025
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Κοινωνικός Λειτουργός σε Ήπειρο & Βόλο | Κιβωτός του Κόσμου

5 Δεκεμβρίου, 2025
Νοσηλευτής/Νοσηλεύτρια στο Κοινωνικό ΕΚΑΒ

Κοινωνικός/ή Λειτουργός (Λάρισα) | Κοινωνικό ΕΚΑΒ

5 Δεκεμβρίου, 2025
Εθελοντές για τις Δομές της Κιβωτού του Κόσμου στην Αττική

Φροντιστής / Παιδαγωγός σε Ήπειρο, Καλαμάτα & Αττική

5 Δεκεμβρίου, 2025
Next Post
“Έρωτας ή τίποτα” – Δημήτρης Καραγιάννης

Paul Auster: " Η Επινόηση της Μοναξιάς"

Ο David Harvey για την μαρξιστική θεωρία, την κρίση, τη συσσώρευση, την διαπραγμάτευση και την Κυβέρνηση της Αριστεράς

Ο David Harvey για την μαρξιστική θεωρία, την κρίση, τη συσσώρευση, την διαπραγμάτευση και την Κυβέρνηση της Αριστεράς

Το υποκειμενικό αίσθημα φτώχειας επιδρά αρνητικά στο επίπεδο υγείας των ατόμων ηλικίας άνω των 50 ετών

Το υποκειμενικό αίσθημα φτώχειας επιδρά αρνητικά στο επίπεδο υγείας των ατόμων ηλικίας άνω των 50 ετών

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.