• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

    Θέσεις εργασίας μέσω manpower

    Θέσεις εργασίας στην Ελλάδα μέσω Linkedin

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Βοηθός Εκπαιδευτικού | Jesuit Refugee Service – Ελλάδα

    Περίληψη της Έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα (2018)

    4 θέσεις για διδακτικό έργο στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου

    «Τεχνητή Νοημοσύνη και Σύγχρονες Τεχνολογίες στην υπηρεσία της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης»

    «Τεχνητή Νοημοσύνη και Σύγχρονες Τεχνολογίες στην υπηρεσία της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης»

    «Τα Πρόσωπα της Έμφυλης Βίας»: Εκδήλωση στο ΑΠΘ για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

    «Τα Πρόσωπα της Έμφυλης Βίας»: Εκδήλωση στο ΑΠΘ για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

    Από την κρίση στη δράση – Ανθρωπιστικό Συνέδριο για τα 35 χρόνια πορείας των Γιατρών του Κόσμου Ελλάδας

    Από την κρίση στη δράση – Ανθρωπιστικό Συνέδριο για τα 35 χρόνια πορείας των Γιατρών του Κόσμου Ελλάδας

    31ο Ενημερωτικό Σημείωμα Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ.

    Θέσεις Εργασίας @ accenture

    Θέσεις Εργασίας στη Eurobank

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Το νέο στρατηγικό πλαίσιο της ΕΕ για την ισότητα, την ένταξη και τη συμμετοχή των Ρομά

    Μελέτη για τα κοινωνικά – οικονομικά χαρακτηριστικά των Ρομά στην Ελλάδα

    Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

    Υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στο Πρόγραμμα «Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης για παιδιά ηλικίας 0 έως 6 ετών»

    Αντιμετώπιση των χαμηλών επιδόσεων στον γραμματισμό, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες – Αλλαγές στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική από το 2020

    Αντιμετώπιση των χαμηλών επιδόσεων στον γραμματισμό, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες – Αλλαγές στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική από το 2020

    Κοινωνικές Υπηρεσίες, Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψηφιακή Τεχνολογία στην Εποχή της Πανδημίας. Νέες Ηθικές και Δεοντολογικές Προκλήσεις

    Ψηφιακές δεξιότητες για μια νέα αρχή | Πρόγραμμα κατάρτισης κρατουμένων στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Τρίπολης

    Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Έργου AGE-THEA: Το Θέατρο στην Υπηρεσία της Ψυχικής Υγείας και της Ενεργού Γήρανσης

    Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Έργου AGE-THEA: Το Θέατρο στην Υπηρεσία της Ψυχικής Υγείας και της Ενεργού Γήρανσης

    Εκπαιδευτικό Εργαστήριο στο πλαίσιο του έργου INCLUSIES |  Συμπεριληπτικά Πανεπιστήμια που Οδηγούν σε συμπεριληπτικές κοινωνίες

    Εκπαιδευτικό Εργαστήριο στο πλαίσιο του έργου INCLUSIES | Συμπεριληπτικά Πανεπιστήμια που Οδηγούν σε συμπεριληπτικές κοινωνίες

    Συμφωνία της Σαγκάη – Μετασχηματίζοντας την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

    Συμφωνία της Σαγκάη – Μετασχηματίζοντας την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

    Εγχειρίδιο ενεργειών για την προστασία παιδιών σε κίνδυνο (για Εισαγγελικούς και Κοινωνικούς Λειτουργούς)

    Εγχειρίδιο ενεργειών για την προστασία παιδιών σε κίνδυνο (για Εισαγγελικούς και Κοινωνικούς Λειτουργούς)

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Αιτήσεις επιχειρήσεων για το νέο πρόγραμμα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας με 100% επιχορήγηση

    Νέο επίδομα ανεργίας – Ερωτήσεις και απαντήσεις για το πιλοτικό πρόγραμμα

    Νέο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Εκμάθηση Εφαρμογής Τεχνικών CBT για το Άγχος

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Εκμάθηση Εφαρμογής Τεχνικών CBT για το Άγχος

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

    Θέσεις εργασίας μέσω manpower

    Θέσεις εργασίας στην Ελλάδα μέσω Linkedin

    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Κοινωνικός/ή Λειτουργός | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Βοηθός Εκπαιδευτικού | Jesuit Refugee Service – Ελλάδα

    Περίληψη της Έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα (2018)

    4 θέσεις για διδακτικό έργο στο Τμήμα Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου

    «Τεχνητή Νοημοσύνη και Σύγχρονες Τεχνολογίες στην υπηρεσία της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης»

    «Τεχνητή Νοημοσύνη και Σύγχρονες Τεχνολογίες στην υπηρεσία της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης»

    «Τα Πρόσωπα της Έμφυλης Βίας»: Εκδήλωση στο ΑΠΘ για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

    «Τα Πρόσωπα της Έμφυλης Βίας»: Εκδήλωση στο ΑΠΘ για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

    Από την κρίση στη δράση – Ανθρωπιστικό Συνέδριο για τα 35 χρόνια πορείας των Γιατρών του Κόσμου Ελλάδας

    Από την κρίση στη δράση – Ανθρωπιστικό Συνέδριο για τα 35 χρόνια πορείας των Γιατρών του Κόσμου Ελλάδας

    31ο Ενημερωτικό Σημείωμα Γ.Γ.Δ.Ο.Π.Ι.Φ.

    Θέσεις Εργασίας @ accenture

    Θέσεις Εργασίας στη Eurobank

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Το νέο στρατηγικό πλαίσιο της ΕΕ για την ισότητα, την ένταξη και τη συμμετοχή των Ρομά

    Μελέτη για τα κοινωνικά – οικονομικά χαρακτηριστικά των Ρομά στην Ελλάδα

    Συνάφεια μεταπτυχιακών με την Ειδική Εκπαίδευση

    Υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στο Πρόγραμμα «Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης για παιδιά ηλικίας 0 έως 6 ετών»

    Αντιμετώπιση των χαμηλών επιδόσεων στον γραμματισμό, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες – Αλλαγές στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική από το 2020

    Αντιμετώπιση των χαμηλών επιδόσεων στον γραμματισμό, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες – Αλλαγές στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική από το 2020

    Κοινωνικές Υπηρεσίες, Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψηφιακή Τεχνολογία στην Εποχή της Πανδημίας. Νέες Ηθικές και Δεοντολογικές Προκλήσεις

    Ψηφιακές δεξιότητες για μια νέα αρχή | Πρόγραμμα κατάρτισης κρατουμένων στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Τρίπολης

    Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Έργου AGE-THEA: Το Θέατρο στην Υπηρεσία της Ψυχικής Υγείας και της Ενεργού Γήρανσης

    Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Έργου AGE-THEA: Το Θέατρο στην Υπηρεσία της Ψυχικής Υγείας και της Ενεργού Γήρανσης

    Εκπαιδευτικό Εργαστήριο στο πλαίσιο του έργου INCLUSIES |  Συμπεριληπτικά Πανεπιστήμια που Οδηγούν σε συμπεριληπτικές κοινωνίες

    Εκπαιδευτικό Εργαστήριο στο πλαίσιο του έργου INCLUSIES | Συμπεριληπτικά Πανεπιστήμια που Οδηγούν σε συμπεριληπτικές κοινωνίες

    Συμφωνία της Σαγκάη – Μετασχηματίζοντας την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

    Συμφωνία της Σαγκάη – Μετασχηματίζοντας την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

    Εγχειρίδιο ενεργειών για την προστασία παιδιών σε κίνδυνο (για Εισαγγελικούς και Κοινωνικούς Λειτουργούς)

    Εγχειρίδιο ενεργειών για την προστασία παιδιών σε κίνδυνο (για Εισαγγελικούς και Κοινωνικούς Λειτουργούς)

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Αιτήσεις επιχειρήσεων για το νέο πρόγραμμα απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας με 100% επιχορήγηση

    Νέο επίδομα ανεργίας – Ερωτήσεις και απαντήσεις για το πιλοτικό πρόγραμμα

    Νέο πρόγραμμα επιδότησης εργασίας

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Κύκλος σεμιναρίων για γυναίκες που νιώθουν ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα εξάρτησης | Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Θεσσαλονίκης

    Το στίγμα που περιβάλλει την άνοια | 8ο τεύχος περιοδικού Κέντρου Ημέρας Άνοιας Λάρισας «ΝΟΗΜΑ»

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εξειδίκευση στην Προσωποκεντρική Οικογενειακή Θεραπεία – Θεραπεία Ζεύγους

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Εκμάθηση Εφαρμογής Τεχνικών CBT για το Άγχος

    Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Ειδικούς Ψυχικής Υγείας: Εκμάθηση Εφαρμογής Τεχνικών CBT για το Άγχος

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Διεθνής επιστημονική συνεργασία: Ζωτικής σημασίας αλλά ευάλωτη

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Online Ψυχο-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της W.I.N HELLAS για την Ενδυνάμωση των Γυναικών

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Πρόγραμμα για την Υποστήριξη της Γονεϊκότητας

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Σύμφωνο Συνεργασίας Δήμου Ηλιούπολης με το Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού για την Προαγωγή του Μητρικού Θηλασμού

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Δήλωση του ΠΟΥ για θέματα που σχετίζονται με τον αυτισμό

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2025: Στατιστικά Στοιχεία ΕΕ

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Απόψεις

Η Κανονικοποίηση της βίας

9 Δεκεμβρίου, 2018
in Απόψεις
0
κανονικοποίηση της βίας

Ράνια Ζαχαριάδου,

Απόφοιτος Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής,

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

Κάτοχος Μεταπτυχιακού διπλώματος «Κοινωνιολογία της Παιδικής Ηλικίας και Δικαιώματα του Παιδιού»

 

Μια νέα κοπέλα του «δυτικού πολιτισμού» δηλώνει δημόσια πως κάθε γυναίκα έχει δεχθεί «ένα χαστούκι, πάνω σε καβγά». Λίγες μέρες πριν, μια άλλη γυναίκα βρίσκεται νεκρή και πιθανόν κακοποιημένη.  Άντρας της τοπικής πολιτικής σκηνής δηλώνει πως το θύμα «δεν ήταν αυτό που λέγεται», είχε ερωτικές επαφές με μετανάστες, έκανε «κακές παρέες» και, στην τελική, γιατί μπήκε σε ένα βαν με δύο άντρες; Δεν είναι η πρώτη φορά.

Τη μία ακούμε “ήταν ιερόδουλη”. Την άλλη: “είδες πως ήταν ντυμένη;! Τα ήθελε!”. Αν δε ο δράστης είναι Πακιστανός ή άλλης εθνικότητος, έχουμε έτοιμη ακόμη μια «καραμέλα»: «Είδες;! Αυτοί οι βρομιάρηδες δε σέβονται τις γυναίκες! Όλοι αυτοί οι ξένοι φταίνε!»

Και τώρα; Τώρα που οι φερόμενοι ως δράστες της δολοφονίας είναι δυο νεαρά άτομα 19 και 21 ετών; Τώρα που ο ένας εκ των δύο είναι Έλληνας; Τι θα πούμε τώρα;

Μήπως ήρθε η ώρα να κουράσουμε τη σκέψη μας λίγο παραπάνω;

Λέξεις όπως πατριαρχία και σεξισμός έρχονται ως πρώτες σκέψεις στο μυαλό, χωρίς όμως να επαρκούν για μια βαθύτερη ανάλυση τέτοιων συμπεριφορών. Πως φτάνεις να πιστεύεις ότι δικαιούσαι να παίρνεις πάντα αυτό που θέλεις χωρίς να σέβεσαι τα θέλω των άλλων; Τι σε κάνει να νομίζεις  πως μπορείς να χρησιμοποιείς τη δύναμή σου ως μέσω επιβολής; Πως το νήπιο που χαϊδεύει ένα άλλο νήπιο που κλαίει, καταλήγει θύτης που δε συγκινείται από τον πόνο του θύματός του; Πότε και πως αρχίζουμε να κανονικοποιούμε την κάθε μορφή βίας; Η τελευταία αυτή ερώτηση μπορεί, ίσως, να αποτελέσει την αρχή του σύνθετου αυτού κουβαριού και τη βαθύτερη ουσία του. Πότε, λοιπόν, «γνωρίζεται» κάποιος με τη βία και τι επιδράσεις μπορεί να έχει αυτή η «γνωριμία»;

Μιλώντας για την πρώτη επαφή με τη βία, συχνά η κουβέντα κινείται γύρω από την παιδική κακοποίηση και τον ορισμό της, ο οποίος ποικίλει από κοινωνία σε κοινωνία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ θα μπορούσε να αποτελεί το χαστούκι που αρκετά παιδιά έχουν δεχθεί μέσα στην οικογένειά τους. Σε κοινωνίες όπως η Ελληνική το χαστούκι ή κάποιο αντίστοιχο χτύπημα/μάλωμα δε θεωρείται κακοποίηση και δεν επιφέρει νομικές συνέπειες, αντίθετα με σκανδιναβικές και άλλες χώρες. Αντίστοιχα, σε ορισμένες κοινωνίες το ένα χαστούκι ακολουθείται όχι μόνο από ένα δεύτερο ή και τρίτο, αλλά και από χτυπήματα διαφορετικού τύπου (π.χ. κλωτσιά, χρήση ζώνης κλπ), που όμως για τις εν λόγω κοινωνίες δεν θεωρούνται κακοποίηση, αλλά τρόπος σωφρονισμού και διαπαιδαγώγησης χωρίς νομικές επιπτώσεις. Πέρα, όμως, από τις νομικές πτυχές του θέματος, ενδιαφέρον έχουν και τα κοινωνικά κατάλοιπα τέτοιων πρακτικών.

Η οικογένεια είναι ο πρώτος σταθμός στη ζωή των περισσότερων παιδιών, το μέρος όπου θεωρητικά νιώθουν ασφάλεια και περιβάλλονται από άτομα που τα αγαπούν, τα προστατεύουν και νοιάζονται για το καλό τους. Επομένως, η όποια σωματική τιμωρία θεωρείται πως έχει ως στόχο το καλό του δέκτη (του ανήλικου δηλαδή), αφού προκύπτει εξαιτίας μια δικής του λάθος  συμπεριφοράς και επιβάλλεται από τον πιο δυνατό/ισχυρό που το αγαπά και ενδιαφέρεται αποκλειστικά για το καλό του. Παράλληλα, η βία αυτή θεωρείται αυτόματα αποδεκτή, καθώς συμβαίνει στο πλαίσιο της κανονικότητας και της καθημερινότητας, και γίνεται εμφανές πως ο πιο δυνατός επιτρέπεται να χρησιμοποιεί τέτοια μέσα προκειμένου να επιβάλει αυτό που θέλει (π.χ. την ησυχία στο σπίτι κ.α.) ή και ως μια κακή στιγμή όπου ο δυνατότερος, με κάποια αφορμή πάντα, δικαιούται να χάσει τον έλεγχο και την υπομονή του. Φυσικά, υπάρχουν πολλές ακόμα επιπτώσεις που μπορούν να προκύψουν με τη χρήση της σωματικής τιμωρίας κατά την παιδική ηλικία (0 – 18 ετών). Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, έχουν γραφτεί πολλά αναφορικά με το ζήτημα αυτό από διαφορετικές επιστήμες, όπως η παιδαγωγική, η ψυχολογία και η κοινωνιολογία. Όλα αυτά έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αξίζουν την προσοχή μας, ωστόσο από μόνα τους δε φαίνεται να επαρκούν για να λύσουν όλες τις προαναφερθείσες απορίες και να εξηγήσουν ολοκληρωτικά το φαινόμενο της κανονικοποίησης της βίας.

Διαβάστε επίσης  Οικογένεια ή ισότητα των φύλων;

Σκεπτόμενοι την παιδική ηλικία εύκολα σκέφτεται κανείς τις επιδράσεις που έχουν τα παιδιά από το κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο μεγαλώνουν και διαμορφώνονται. Οι διάφορες κοινωνικές κατασκευές, τα έμφυλα στερεότυπα και τα πολιτιστικά χαρακτηρίστηκα του εκάστοτε λαού επιδρούν από τα πρώτα κιόλας λεπτά της ζωής ενός ανθρώπου και τον ακολουθούν ως ότου – και εάν- ο ίδιος κάποια στιγμή καταφέρει να απαλλαγεί από αυτά. Από το γαλάζιο φορμάκι, έως και τους ρόλους καρικατούρα μέσα από τις τηλεοπτικές σειρές για κάθε τι διαφορετικό (ομοφυλόφιλα άτομα, μετανάστες κ.α.), η καθημερινότητά των πολιτών κάθε ηλικίας βομβαρδίζεται από στερεότυπα, που σταδιακά και σταθερά τους αποδίδονται βιολογικά και φυσικά χαρακτηρίστηκα, συμβάλλοντας στην κανονικοποίηση και την άκριτη αποδοχή τους ως κάτι φυσικό, κάτι de facto. Πόσες φορές έχουμε επιβραβεύσει ένα αγοράκι για τη δύναμή του και ένα κοριτσάκι για το ντύσιμό του; Πόσες φορές έχουμε ακούσει, είτε μέσα σε παρέες, είτε και από τηλεοπτικές εκπομπές, αντιλήψεις όπως «οι γυναίκες όταν λένε όχι, εννοούν ναι»; Σε πόσα βιβλία-νουβέλες ο βιαστής μένει ατιμώρητος και μάλιστα συγχωρείται από το θύμα του; Πόσες δυνατές ερωτικές σκηνές της ελληνικής τηλεόρασης έχουν ξεκινήσει με ένα χαστούκι του πρωταγωνιστή προς την πρωταγωνίστρια; Πόσες φορές έχουν ειπωθεί φράσεις όπως «ε, άντρας είναι και αυτός, τι να κάνει;», «μα με τέτοιο ντύσιμο τι περίμενε;», «τι δουλειά είχε να μιλάει και να πίνει με αγνώστους;» και πολλά παρόμοια μέσω των οποίων επιρρίπτουμε ευθύνες για κάθε ερωτική επαφή στη γυναίκα που, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, την προκάλεσε και άρα ευθύνεται για αυτήν.  Έτσι, υλοποιείται μια προσπάθεια να δικαιολογήσουμε συμπεριφορές μέσω της βιολογίας, ενώ ταυτόχρονα μεταφέρουμε την ευθύνη από το θύτη στο θύμα. Και αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα που απαντώνται  στην ελληνική –και όχι μόνο- καθημερινότητα.

Ένα κορίτσι μεγαλώνει ακούγοντας πόσο όμορφη είναι, παρακολουθώντας διαφημίσεις με γυναίκες να καθαρίζουν και να μαγειρεύουν, δεχόμενη σχόλια για το θηλυκό της ντύσιμο και μαθαίνοντας τόσο από την οικογένεια, όσο και από το σύνολο της κοινωνίας πως εκείνη είναι πιο συναισθηματική, λιγότερο καλή στις θετικές επιστήμες και πιο αδύναμη από τους άρρενες φίλους, συμμαθητές και συμπολίτες της. Ταυτόχρονα, ένα αγόρι μεγαλώνει ακούγοντας πως είναι δυνατός και πως δεν πρέπει να κλαίει, ενώ παροτρύνεται να συνάψει ερωτικές σχέσεις από νεαρή ηλικία ως επικύρωση του αντρισμού του. Παράλληλα – όπως ήδη αναλύθηκε – και τα δύο αυτά παιδιά διαμορφώνονται μέσα σε ένα οικογενειακό και κοινωνικό πλαίσιο όπου η βία είναι αποδεκτή ως μέσω επιβολής και πειθαρχίας και ο άντρας είναι η «κεφαλή» της οικογένειας που δικαιούται να έχει πάντα τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο. Όλα όσα προαναφέρθηκαν ήταν και παραμένουν αναπόσπαστα στοιχεία της κοινωνίας μας που συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση κοινωνικών κατασκευών, όπως το κοινωνικό φύλο, και διαμορφώνουν τις πεποιθήσεις μας για τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.

Σαφώς, τίποτα από όσα διατυπώθηκαν εδώ δε μπορεί να θεωρηθεί πως θέτει το άτομο σε ένα μονόδρομο προς την αποδοχή της βίας. Σίγουρα, υπάρχουν πολλές ακόμα οπτικές γωνίες του θέματος, που μπορούν να προσθέσουν το δικό τους λιθαράκι σε αυτήν τη συζήτηση, και πολλές ιδέες για το σχεδιασμό και την εφαρμογή πολιτικών καταπολέμησης τέτοιων φαινομένων και αποδόμησης των αντίστοιχων στερεοτύπων. Καθώς, όμως, το ζήτημα αυτό αποτελεί ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα, πιστεύω ακράδαντα πως αξίζει να ανοίξει ένας εποικοδομητικός διάλογος για τις αιτίες και τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής του.

Διαβάστε επίσης  Stephane Hessel-Edgar Morin: "Η μάθηση της κατανόησης των συνανθρώπων μας"


Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: απόψειςβίαβία κατά των γυναικώνέμφυλη βίαπατριαρχίασεξισμόςστερεότυπα

Related Posts

«Τα Πρόσωπα της Έμφυλης Βίας»: Εκδήλωση στο ΑΠΘ για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών
Επίκαιρα

«Τα Πρόσωπα της Έμφυλης Βίας»: Εκδήλωση στο ΑΠΘ για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών

by admin
18 Νοεμβρίου, 2025
0

Εκδήλωση από την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων και Καταπολέμησης των Διακρίσεων του ΑΠΘ και το Κέντρο Υποστήριξης Γυναικών iasis|Hypatia.

Read moreDetails
Παρουσίαση του βιβλίου «Φεμινιστική Διεθνής»

Παρουσίαση του βιβλίου «Φεμινιστική Διεθνής»

7 Νοεμβρίου, 2025
Γυναίκες και Υγεία: Ενημερωτικό Σημείωμα του Παρατηρητηρίου Ισότητας των Φύλων

Η Εφαρμογή των Πολιτικών Ισότητας των Φύλων στους Δήμους και τις Περιφέρειες -Ετήσια Έκθεση 2024

5 Νοεμβρίου, 2025
ΑCTSAFE – Παραστατική Τέχνη και Συνηγορία για την Πρόληψη της Έμφυλης Βίας

ΑCTSAFE – Παραστατική Τέχνη και Συνηγορία για την Πρόληψη της Έμφυλης Βίας

3 Νοεμβρίου, 2025
Χρειαζόμαστε περισσότερη ανθρωπιά, όχι πυρηνικά

Χρειαζόμαστε περισσότερη ανθρωπιά, όχι πυρηνικά

31 Οκτωβρίου, 2025
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Η εργασία στην ψηφιακή εποχή

Θέσεις εργασίας μέσω manpower

18 Νοεμβρίου, 2025

Θέσεις εργασίας στην Ελλάδα μέσω Linkedin

18 Νοεμβρίου, 2025
Το νέο στρατηγικό πλαίσιο της ΕΕ για την ισότητα, την ένταξη και τη συμμετοχή των Ρομά

Μελέτη για τα κοινωνικά – οικονομικά χαρακτηριστικά των Ρομά στην Ελλάδα

18 Νοεμβρίου, 2025
Next Post

Τι είναι τα Ανθρώπινα Δικαιώματα;

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Art Therapy στα σχολεία «Όταν το Εγώ συναντά το Εμείς» | ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ-ΤΕΧΝΗ

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Art Therapy στα σχολεία «Όταν το Εγώ συναντά το Εμείς» | ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ-ΤΕΧΝΗ

Μαρία Γιαννακάκη | Για την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Μαρία Γιαννακάκη | Για την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.