• Αρχική
  • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Blog View
  • Συνεργασίες
  • ENGLISH edition
Σάββατο, 4 Οκτωβρίου, 2025
socialpolicy.gr
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Υπεύθυνος/η Καθημερινής Φροντίδας | ΜΚΟ ΚΕΑΝ

    Προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece

    Θέσεις Εργασίας | ΚοιΣΠΕ Διαδρομές

    Θέσεις Εργασίας | ΚοιΣΠΕ Διαδρομές

    «Η προοπτική μιας μακροχρόνιας παραμονής των προσφύγων και των μεταναστών στην Ελλάδα: ανάδειξη των δημογραφικών και κοινωνικοοικονομικών συνεπειών και η σημασία τους για την αποδοχή της προοπτικής αυτής από την ελληνική κοινωνία»

    Προκήρυξη θέσης Μεταδιδακτορικού Ερευνητή/τριας Τμήματος Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ

    Θέσεις Εργασίας στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης

    Προσλήψεις στο Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Παιδιών και Εφήβων Δήμου Η.Π. Νάουσας

    Γραμματέας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

    Τριετείς συμβάσεις υποτροφίας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

    Φροντιστής / Παιδαγωγός στην Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

    Προσλήψεις στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Τριφυλίας

    Κοινωνικοί Λειτουργοί | Διάσταση Παρεμβάσεις Κοινωνικής Καινοτομίας ΑΜΚΕ

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς του Web We Want

    Πανευρωπαϊκή έρευνα για την ψηφιακή ευημερία παιδιών και νέων

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων με εμπόδια στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Πρόγραμμα προεργασίας στη Θεσσαλία

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Ακραία, επίμονη φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    1.000 επιπλέον θέσεις για Άτομα με Αναπηρία στους ΟΤΑ

    Το STEP ταξιδεύει!

    Το STEP ταξιδεύει!

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Κέντρο Πρώιμης Παρέμβασης & Προσχολικής Εκπαίδευσης “Χρυσαλίδα” της ΕΔΡΑ

    Κέντρο Πρώιμης Παρέμβασης & Προσχολικής Εκπαίδευσης “Χρυσαλίδα” της ΕΔΡΑ

    Δωρεάν συναισθηματική υποστήριξη, κοινωνική και νομική πληροφόρηση σε γυναίκες από τη ΧΕΝ Ελλάδος

    Δωρεάν συναισθηματική υποστήριξη, κοινωνική και νομική πληροφόρηση σε γυναίκες από τη ΧΕΝ Ελλάδος

    Δασμοί: Προστάτες θέσεων εργασίας ή τροχοπέδη στο εμπόριο;

    Μέλλον της γεωργικής πολιτικής της ΕΕ: η θέση του Κοινοβουλίου

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

    Έκκληση για τολμηρό και συνεκτικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ που να ενσωματώνει την υγεία και ευημερία σε όλες τις πολιτικές

    Κύκλος σεμιναρίων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς και εκπαιδευτικούς | Κέντρο Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
  • Επίκαιρα
    • All
    • Διεθνή
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Σεμινάρια
    • Υποτροφίες
    Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

    Υπεύθυνος/η Καθημερινής Φροντίδας | ΜΚΟ ΚΕΑΝ

    Προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece

    Θέσεις Εργασίας | ΚοιΣΠΕ Διαδρομές

    Θέσεις Εργασίας | ΚοιΣΠΕ Διαδρομές

    «Η προοπτική μιας μακροχρόνιας παραμονής των προσφύγων και των μεταναστών στην Ελλάδα: ανάδειξη των δημογραφικών και κοινωνικοοικονομικών συνεπειών και η σημασία τους για την αποδοχή της προοπτικής αυτής από την ελληνική κοινωνία»

    Προκήρυξη θέσης Μεταδιδακτορικού Ερευνητή/τριας Τμήματος Οικονομικών Επιστημών ΑΠΘ

    Θέσεις Εργασίας στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης

    Προσλήψεις στο Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Παιδιών και Εφήβων Δήμου Η.Π. Νάουσας

    Γραμματέας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

    Τριετείς συμβάσεις υποτροφίας στο Ελληνικό Ινστιτούτο Παστέρ

    Φροντιστής / Παιδαγωγός στην Ήπειρο | Κιβωτός του Κόσμου

    Προσλήψεις στο Κέντρο Κοινότητας Δήμου Τριφυλίας

    Κοινωνικοί Λειτουργοί | Διάσταση Παρεμβάσεις Κοινωνικής Καινοτομίας ΑΜΚΕ

    • Διεθνή
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Σεμινάρια
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • All
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Προγράμματα
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
    Εγχειρίδιο για εκπαιδευτικούς του Web We Want

    Πανευρωπαϊκή έρευνα για την ψηφιακή ευημερία παιδιών και νέων

    Νέο πρόγραμμα για 10.000 άνεργους ηλικίας έως 29 ετών στις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας

    Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση 7.000 ανέργων με εμπόδια στην ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας

    Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων | Ανάπτυξη ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων

    Πρόγραμμα προεργασίας στη Θεσσαλία

    Πάνδημο αίτημα του αναπηρικού κινήματος ένα ευρύ πρόγραμμα δημόσιων πολιτικών για την αναπηρία

    Ακραία, επίμονη φτωχοποίηση και περιθωριοποίηση των ατόμων με αναπηρία στην Ελλάδα

    Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και ΟΑΕΔ στη διαχείριση της Μαθητείας

    1.000 επιπλέον θέσεις για Άτομα με Αναπηρία στους ΟΤΑ

    Το STEP ταξιδεύει!

    Το STEP ταξιδεύει!

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Πανευρωπαϊκό Βραβείο της Καινοτομικής Έρευνας στον Τομέα των Κοινωνικών Υπηρεσιών

    Κέντρο Πρώιμης Παρέμβασης & Προσχολικής Εκπαίδευσης “Χρυσαλίδα” της ΕΔΡΑ

    Κέντρο Πρώιμης Παρέμβασης & Προσχολικής Εκπαίδευσης “Χρυσαλίδα” της ΕΔΡΑ

    Δωρεάν συναισθηματική υποστήριξη, κοινωνική και νομική πληροφόρηση σε γυναίκες από τη ΧΕΝ Ελλάδος

    Δωρεάν συναισθηματική υποστήριξη, κοινωνική και νομική πληροφόρηση σε γυναίκες από τη ΧΕΝ Ελλάδος

    Δασμοί: Προστάτες θέσεων εργασίας ή τροχοπέδη στο εμπόριο;

    Μέλλον της γεωργικής πολιτικής της ΕΕ: η θέση του Κοινοβουλίου

    • Προγράμματα
    • Αρθρογραφία
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • ισότητα των φύλων
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Κοινωνική Στέγαση
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Υγεία
    • All
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    18ο Φεστιβάλ Τέχνης & Ψυχικής Υγείας ART4MORE 2025 «Tech4Soul: Τέχνη, Τεχνολογία & Ψυχική Υγεία»

    Πως να είμαστε αποτελεσματικοί γονείς

    Ομάδες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης μονογονεϊκών οικογενειών από τον Κοινωνικό Οργανισμό Δήμου Πατρέων

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Μονοετές Πρόγραμμα Εξειδίκευσης στη Βιωματική Διαδικασία του Focusing

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι ζουν με ψυχικές διαταραχές

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Διετής Εκπαίδευση: Παιδαγωγική μέσω της Τέχνης – Συστημική Προσέγγιση- Συντονισμός ομάδας

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Τριετές μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα “Θεραπεία-Συμβουλευτική Μέσω Τέχνης” (Multimodal Art Therapy)

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    Ετήσια Εκπαίδευση στην «Ατομική Συστημική Θεραπεία και Θεραπεία Ζεύγους»

    BeWell: Στρατηγική για τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες των επαγγελματιών υγείας και περίθαλψης

    Έκκληση για τολμηρό και συνεκτικό μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ που να ενσωματώνει την υγεία και ευημερία σε όλες τις πολιτικές

    Κύκλος σεμιναρίων σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης για γονείς και εκπαιδευτικούς | Κέντρο Κοινότητας Δήμου Θεσσαλονίκης

    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Βιβλία
No Result
View All Result
socialpolicy.gr
No Result
View All Result
Home Αρθρογραφία-Μελέτες

Για μια αντινομική Εγκληματολογία της αντίστασης

10 Νοεμβρίου, 2017
in Αρθρογραφία-Μελέτες
0
παραβατικότητα_ανηλίκων_εγκληματολογία_socialpolicy.gr

Χαλκιάς Παναγιώτης

Αν κάποιος αναφερόταν στην επιστήμη της Εγκληματολογίας, η πρώτη λέξη που θα χρησιμοποιούσε για να την περιγράψει θα ήταν η ηθική. Η Εγκληματολογία είναι μια αφόρητα ηθική επιστήμη. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η εγκληματολογία συγκροτήθηκε μέσα από ένα είδος δυαδικότητας, η οποία από τη μια αφορά την καθαρή ποινικότητα, που αναγνωρίζει μόνο τον ρητό χαρακτήρα και την καθολικότητα του νόμου, χωρίς να εμπίπτει στο πεδίο της ηθικής και από την άλλη βρίσκεται η πρακτική της διόρθωσης, της αναμόρφωσης. Στο σημείο της σύζευξης αυτών των δυο στοιχείων θα θεμελιωθεί ένας ψυχο-νομικός λόγος, ο ρόλος του οποίου θα είναι να μεταφέρει σε όρους σωφρονισμού τα νομικά στοιχεία της ποινικότητας αλλά και να επανακωδικοποιήσει τις ποινικές έννοιες σε ηθικές κατηγορίες. Η παραβατικότητα, η ροπή ορισμένων ατόμων προς το έγκλημα, η ψυχική ασθένεια ως προδιάθεση εγκληματικών συμπεριφορών, είναι ένας κεκαλυμένος τρόπος να επανακωδικοποιείται με ποινικούς όρους ένα είδος ψυχολογικής κατηγορίας που δεν εμπίπτει στη δικαιοδοσία και στις αρμοδιότητες των δικαστηρίων.

Πίσω από το ιδεολόγημα του σωφρονισμού όμως, αυτό που προσπαθεί τόσο περίτεχνα να κρυφτεί, είναι το γεγονός ότι η φυλακή δεν πήρε το σωφρονιστικό χρίσμα από τις επιστήμες του ανθρώπου, αντιθέτως ήταν απαραίτητο στοιχείο για να μπορέσει να δικαιολογήσει και να τεκμηριώσει τον εαυτό της. Επίσης ο σωφρονισμός δεν είναι ένα φαινόμενο που παραπέμπει μόνο στη λειτουργία της φυλακής, αλλά είναι συστατικό στοιχείο των σύγχρονων κοινωνιών και η φυλακή είναι μια από τις εκφάνσεις του. Θα μπορούσε να πει κάποιος, ότι όταν μιλάμε για σωφρονισμό, θα πρέπει να αναφερόμαστε σε τεχνικές και μηχανισμούς κανονικοποίησης. Kατά αρχήν, μόλις εισέλθει κάποιος στη φυλακή, τίθεται σε λειτουργία ένα σύνολο μηχανισμών που τον απογυμνώνουν απ’ την ιδιότητα του ως πολίτη. Συνδυάζοντας τη γνώση με την κανονικοποίηση, ο εγκληματολογικός λόγος έχει καταφέρει να εισάγει την ενσωμάτωση μιας βιογραφίας των ατόμων στο ποινικό σύστημα. Αυτή η ύπουλη ενσωμάτωση της βιογραφίας στην αστυνομική γνώση, αντιμετωπίζει τους ανθρώπους μέσα από τα πολιτικά στίγματα που τους έχουν επιβληθεί για να χαρακτηρίσουν τη μη κανονικότητα τους[1]

Η είσοδος των ανθρωπιστικών επιστημών γενικότερα και της εγκληματολογίας ειδικότερα στο σωφρονιστικό σύστημα, δεν εξανθρώπισε διόλου τη φυλακή, αντιθέτως την έκανε πιο ανθεκτική στις κριτικές. Η φυλακή ήταν πάντα το μέρος όπου ευδοκιμούσαν τα πειράματα και οι αναπροσαρμογές. Από τη στιγμή που καταδικάζεται η ιδέα της εκδίκησης, η οποία πρωτύτερα ήταν η πράξη ενός κυρίαρχου, η τιμωρία μπορεί να έχει πλέον νόημα μόνο μέσα από μια τεχνολογία αναμόρφωσης. Ακόμη και οι ίδιοι οι δικαστές γνωρίζουν, ότι οι ποινές που επιβάλλουν (π.χ. φυλάκιση, κράτηση) δεν αναμορφώνουν κανέναν, εξ’ ου και η ανάγκη τους να ανατρέχουν σ’ αυτούς που επιστρατεύουν μια ρητορική για το έγκλημα και τον εγκληματία, η οποία θα νομιμοποιήσει αυτά τα αμφισβητούμενα μέτρα [2]

Παρόλα αυτά ο εγκληματίας δεν πρέπει να είναι πλέον ένας από τους φτωχούς, ο εγκληματίας πρέπει να είναι εχθρός των φτωχών. Προκειμένου να λάβει χώρα αυτό το γεγονός, έπρεπε πρώτα, όπως και αναλύσαμε, να επέλθει μια ηθικοποίηση του πληθυσμού και να σπάσει η συνδιαλλαγή του με την εγκληματικότητα, ώστε να διαχωριστούν οι παραβατικοί και να φανούν επικίνδυνοι τόσο για τους πλούσιους, όσο και για τους φτωχούς επίσης. Η είσοδος της εγκληματολογίας και των ανθρωπιστικών επιστημών κρίθηκε αναγκαία, όταν και αφού η αστική τάξη ξεκίνησε να κατασκευάζει τους δικούς της εγκληματίες-ήρωες που δεν είναι ούτε αριστοκράτες ούτε πληβείοι. Η αστική τάξη κατασκευάζει μια αναδόμηση του εγκλήματος, το οποίο πλέον είναι μια τέχνη που δεν επιτρέπεται να ανήκει πια στο λαό, αφού την αισθητική της μπορεί μόνο ο αστισμός να συλλάβει. Οι συγκεκριμένοι εγκληματίες είναι τα ψυχρά και διαυγής μυαλά, οι ευφυείς δολοφόνοι, το οργανωμένο έγκλημα και κάθε φορά που έρχεται η στιγμή τους να αναμετρηθούν με την αστυνομία παίζουν ενός είδους ισότιμο παιχνίδι ευφυίας, το οποίο ταυτόχρονα επιδεικνύει όλα τα σύμβολα και σημάδια της αστικής τάξης.

Συμπερασματικά, η Εγκληματολογία σχηματίστηκε μέσα από συγκεκριμένες ιζηματογενέσεις της ιστορίας με κύριο σκοπό να νομιμοποιήσει τον δικαστικό λόγο. Επίσης, ο δικαστικός λόγος, προσπάθησε αρκετές φορές να ελέγξει τις σωφρονιστικές επιστήμες, που μέχρι ενός σημείου του ήταν ετερογενείς. Οι επιστήμες της φυλακής διεκδικούσαν συνεχώς μια ανεξαρτησία από τον δικαστικό μηχανισμό, μια ανεξαρτησία που απειλούσε κατά κάποιον τρόπο τον δικαστικό λόγο και που ο ίδιος προσπάθησε εν μέρει να την απορροφήσει, τοποθετώντας τον εγκληματολογικό λόγο, στο πεδίο του δικαστικού συμβούλου, του πραγματογνώμονα. Η Εγκληματολογία ως αστική επιστήμη, ως επιστήμη πάνω στα σώματα και στην αναμόρφωση των συνειδήσεων, διακυρρήτει ότι πατάσει το κακό, το εντοπίζει μέσω των διάφορων ψυχολογικών προφίλ, σαν να έλεγε κανείς ότι είχαν από πριν καθοριστεί τα κριτήρια του τι θα είναι ψυχολογικά και ποινικά επιλήψιμο και το τι θα μπορούσε να ειδωθεί ως ενδεχόμενη απειλή. Αν όμως η εγκληματολογία αντιμετωπίζει τους ανθρώπους, μέσα από τα πολιτικά και κοινωνικά στίγματα που τους έχουν επιβληθεί, τότε πως είναι δυνατόν να υπάρξει μια Εγκληματολογία της οποίας ο λόγος θα είναι ανεξάρτητος από την αστική τάξη πραγμάτων και από τις αντικειμενικές δομές σύλληψης του κόσμου, οι οποίες έχουν κατασκευαστεί πάλι από αυτές τις ίδιες τις αντικειμενικές δομές; Ο ρόλος αυτής της νέας Εγκληματολογίας θα είναι να βλέπει με παθολογικού τύπου κριτήρια το έγκλημα, όπως κάνει η ψυχιατρική και η ψυχολογία ή θα το βλέπει με κανονιστικά κριτήρια, όπως συμβαίνει στη νομική;

Το πρώτο βήμα αναδιάρθρωσης της Εγκληματολογίας θα πρέπει να είναι η ολοκληρωτική αποκοπή της από τον ψυχονομικό λόγο, ο οποίος τη διαποτίζει απ’ άκρη σ’ άκρη. Ο ψυχονομικός λόγος διαρθρώθηκε μέσα από μια σύζευξη ηθικού-ποινικού, με κύριο σκοπό του να νομιμοποιήσει ορισμένες σχέσεις εξουσίας που ήθελαν να επιβάλλουν ορισμένες ομάδες πάνω σε άλλες, για να καταστήσουν το δικό τους βιοτικό ύφος ως το μόνο νόμιμο. Αφού λοιπόν αυτού του είδους οι λόγοι, είναι εμποτισμένοι με πράξεις κοινωνικής κυριαρχίας, ο ρόλος της Εγκληματολογίας θα έπρεπε να είναι η αποδόμηση αυτής της κεκαλυμμένης κυριαρχίας, η οποία βασίστηκε πάνω στην έννοια του εγκλήματος. Το έγκλημα θα ήταν γονιμότερο αν τοποθετούνταν όχι κάτω από έναν παθολογικού τύπου φακό, ο οποίος εντοπίζει δήθεν παραβατικές διαθέσεις, που αναζητούν διαρκώς τις αιτίες για το κακό, παίρνοντας ταυτόχρονα την έννοια του εγκλήματος ως δεδομένη, αλλά κάτω από ένα νοητικό σχήμα που θα μελετά τις διαδικασίες και τους αγώνες των ομάδων για νομιμότητα, τη διατήρηση της ταξικής δομής μέσα από τις καθημερινές απόψεις για το καλό και το κακό, την αναταραχή και την παρέκκλιση, που μετασχηματίζουν, ή αλλιώς βαφτίζουν ορισμένες πράξεις ως εγκληματικές στην κοινή λογική[3]

Μια προσπάθεια ανέγερσης μιας κριτικής προσέγγισης στο πεδίο του εγκλήματος αλλά και των κοινωνικών επιστημών, επιχείρησε η λεγόμενη Ριζοσπαστική ή Κριτική Εγκληματολογία. Ο κριτικός εγκληματολόγος William Bonger παρατηρεί πως ο καπιταλισμός δημιουργεί συνθήκες για την ανάδυση του εγωισμού και την υποχώρηση του αλτρουισμού, έτσι ώστε να ενισχύονται οι συνθήκες φτώχειας του πληθυσμού αλλά και η απληστία των πολιτών. Στον Πασουκάνις από την άλλη, η όλη ύπαρξη της δικαστικής διαδικασίας εδράζεται σε αξίες καπιταλιστικές. Η πλευρά του θιγμένου απαιτεί επανόρθωση μέσω της ποινής ,ενώ ο κατηγορούμενος ζητά επιείκεια, έκπτωση. Μέσω αυτού του δυαδικού σχήματος, η ποινική δίκη είναι για τον Πασουκάνις ανάλογη με τους νόμους της αγοράς, με τον αγοραστή και τον πωλητή να διαπραγματεύονται πάνω στην αξία του εμπορεύματος. Η αναλογία στο έγκλημα και στην αποζημίωση δεν είναι παρά η αναλογία της ανταλλαγής.[4]

Στη νεομαρξιστική προσέγγιση κάνει την εμφάνιση της για πρώτη φορά η έννοια της ηγεμονίας και τα έγκλημα προσεγγίζεται με όρους εξουσίας. Έχοντας τις ρίζες της σκέψης της στο μαρξισμό, τοποθέτησε σε μια λειτουργικού τύπου ανάλυση την παραβατικότητα, η οποία εδράζεται κυρίως στη θέση ότι το ποινικό σύστημα προβάλλεται ως αναγκαίος μηχανισμός για να διαχειρίζεται ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού που περισσεύει από την οικονομία και εν τέλει καταλήγει στο περιθώριο. Το κράτος προσπαθεί να διαχειριστεί τις συγκρούσεις που προκύπτουν στην ταξική δομή του συστήματος μορφοποιώντας την κυριαρχία σε όρους νομιμότητας. Ο ρόλος του ποινικού συστήματος είναι να τοποθετεί κάτω από το στέγαστρο της φυλακής αυτά τα στοιχεία, ώστε να μην παρεμποδίζουν τον καπιταλιστικό τρόπο οργάνωσης της ζωής. Η έννοια της ηγεμονίας αναλαμβάνει να αναδείξει ότι η κυριαρχία δεν περιορίζεται μόνο σε οικονομικούς όρους αλλά λαμβάνει χώρα μέσω ολόκληρων τρόπων σκέψης που εγχαράσσει το ποινικό σύστημα, με το νόμο να αποτελεί ένα μέσο ελέγχου της συνείδησης και οι μεσαίες τάξεις με την συγκατάθεση τους, αποτελούν τον τρόπο νομιμοποίησης των κατασταλτικών στοιχείων του κράτους.

H νεομαρξιστική προσέγγιση πάνω στο έγκλημα, ενώ έχει χρήσιμες έννοιες, που θα μπορούσε να πει κανείς ότι έχουν ως βάση την αναπαραγωγή των τάξεων, εντούτοις χάνει τη δύναμη της όταν παρουσιάζει το ποινικό σύστημα με μια δυαδική αντίθεση της εξουσίας, που από τη μια είναι αυτοί που έχουν την εξουσία και από την άλλη αυτοί που δεν την έχουν και εξουσιάζονται (το παραπάνω σχήμα μπορεί να φανεί χρήσιμο σε μια ανάλυση των οικονομικών σχέσεων εξουσία).  Αν κάποιος ήθελε να το περιγράψει πιο λυρικά θα έλεγε ότι ενώ στην αρχή υπάρχει ένας ευτυχής λαός, κύριος του εαυτού του, ξαφνικά εμφανίζονται τα αρπακτικά και τον υποδουλώνουν κάτω από το ζυγό της ποινικότητας. Αν υιοθετήσουμε την παιδαριώδη αυτή δυαδική αντίθεση κινδυνεύουμε να συλλάβουμε όπως λέει και ο Μάρξ, <<τα πράγματα της λογικής, για τη λογική των πραγμάτων>>, που σημαίνει να εκλάβουμε το κοινωνικό γίγνεσθαι μέσω των κατηγοριών που έχουν κατασκευαστεί από τις ίδιες τις αντικειμενικές δομές που έχει παράγει αυτό το γίγνεσθαι, στο οποίο η εξουσία είναι πάντα αυτή που λέει όχι και είναι αυτή που πάντα βρίσκεται πάντα στη μια μεριά της ζυγαριάς. Αν θέλουμε να αναλύσουμε το έγκλημα και γενικότερα την ποινικότητα μέσω της εξουσίας, θα πρέπει να τοποθετήσουμε την εξουσία έξω από την κατασκευασμένη εικόνα, να πραγματοποιήσουμε μια ρήξη με τα υπάρχοντα πρότυπα και να χτίσουμε μια ρασιοναλιστική φιλοσοφία της γνώσης που θα μας επιτρέψει να προσεγγίσουμε το φαινόμενο της παραβατικότητας, χωρίς να υποκύψουμε στον τρόπο σύλληψης που το ίδιο το φαινόμενο θέλει να μας επιβάλλει[5].

Καταρχήν θα ήταν γονιμότερο αν λέγαμε όχι ότι η αστική τάξη κατέχει αποκλειστικά την εξουσία, αλλά ότι το κράτος, οι θεσμοί καταστολής, οι εκπαιδευτικοί θεσμοί και οι σωφρονιστικές πρακτικές είναι εργαλεία της αστικής τάξης που της επιτρέπουν να ασκεί τις πρακτικές της με νόμιμο τρόπο, αλλά αυτά τα εργαλεία δεν αποτελούν συν αθροιστικά την εξουσία, αντιθέτως η εξουσία βρίσκεται ακριβώς στη μέση, στην αναμέτρηση των μεν και των δε και ότι η ταξική πάλη είναι όλα αυτά που ζούμε, οι συνεχείς ανισοτικές αναμετρήσεις, όχι μόνο στο πεδίο της οικονομίας η της ποινικότητας, αλλά στο χώρο του σχολείου, της οικογένειας. Επίσης η ιδέα ότι η καταστολή είναι η κατεξοχήν μορφή έκφρασης της εξουσίας, υποκρύπτει το γεγονός ότι η ίδια η εξουσία υπάρχει και δίνει συνοχή στο κοινωνικό σώμα, καταρχήν μέσω θετικών μηχανισμών, μηχανισμών που επιχειρούν να εγχαράξουν θέσεις, δράσεις αλλά και πρακτικές. Στο μοντέλο της κοινωνικής συναίνεσης, αλλά και στο μοντέλο του συμβολαίου η εξουσία ουσιαστικά υφίσταται στην παρεμπόδιση κάποιου να κάνει κάτι. Με το πρώτο σχήμα, η κοινωνία αποστερεί από τα μέλη της την πλήρη τους ελευθερία μέσω του συμβολαίου και στη δεύτερη, αυτοί που έχουν τα όπλα, οι άρπαγες, η μπουρζουαζία, υποτάσσει τους ηττημένους στη δυστυχία[6]

Το ζήτημα εδώ δεν είναι να υιοθετήσουμε μια κατά κάποιον τρόπο αντιμαρξιστική οπτική, αλλά ούτε και να πούμε ότι δεν υπάρχει καταστολή. Η καταστολή, όπως αναλύσαμε και στο δεύτερο κεφάλαιο, υφίσταται σε μεγάλη κλίμακα. Παρόλα αυτά όμως θα ήταν επιστημονικά μη γόνιμο αν αντιλαμβανόμασταν την εξουσία μέσω αποκλειστικά της καταστολής. Αν επρόκειτο να υπάρξει μια Εγκληματολογία που ο σκοπός της θα είναι να βρει τα αδύναμα σημεία των κοινωνικών συνθηκών εμφάνισης της ποινικότητας, υιοθετώντας μια μέθοδο που θα έχει ως στόχο να φέρει στην επιφάνεια τις υλικές, θεσμοθετημένες και συμβολικές σχέσεις κυριαρχίας, τότε η καταστολή ως μορφή έκφανσης της εξουσίας στο ποινικό σύστημα συμβαίνει επειδή η εξουσία έχει φτάσει στα όρια της, επειδή σκοντάφτει. Η βία λαμβάνει χώρα όταν έχουν αποτύχει όλοι οι άλλοι μηχανισμοί, οι λεγόμενοι μηχανισμοί κανονικοποίησης που διαπερνούν θετικά το κοινωνικό σώμα, είναι η στιγμή που η εξουσία φανερώνεται σε όλη την ωμότητα της, η βία είναι, με λίγα λόγια, η καταληκτική μορφή της εξουσίας.[7]

Επίσης το ζήτημα της ποινικής καταστολής, προσεγγιζόταν και συνδεόταν σε πολλές αναλύσεις με την λειτουργία του κράτους. Αν ισχύει η ιδέα, ότι οι κρατικοί μηχανισμοί δεν είναι παρά η θεσμική αποκρυστάλλωση των σχέσεων δύναμης, τότε το κράτος δε θα μπορούσε να είναι σαφώς η κεντρική εστία της εξουσίας, αλλά ένα εργαλείο άσκησης της. Σύμφωνα με την παραπάνω θέση προκύπτει ότι οι ίδιοι οι ταξικοί αγώνες δεν είναι μια μάχη για την διεκδίκηση της εξουσίας, αλλά η ίδια η εξουσία βρίσκεται μέσα στην πάλη των τάξεων, στην αναμέτρηση των ομάδων και η οποία αναμέτρηση κατέληξε να σχηματίσει το ποινικό σύστημα στη σημερινή του μορφή.

Θα ήταν λάθος να πιστέψουμε ότι η ανθρωπότητα, κουρασμένη από τον συνεχή πόλεμο μεταξύ των ανθρώπων, θέσπισε κανόνες για να αποποιηθεί τη βία, συνάπτοντας έτσι την πολιτική ειρήνη. Η ανθρωπότητα δεν προόδευσε με αργά βήματα, από την πλήρη και ανεξέλεγκτη βία, σε ένα καθεστώς καθολικής αμοιβαιότητας, αντιθέτως τοποθετεί τις πράξεις βίας πάνω σε ένα σύστημα κανόνων, βαίνοντας από κυριαρχία σε κυριαρχία. Ουσιαστικά το ποινικό σύστημα είναι μια μασκαράτα, προορισμένο να φιλτράρει τις βιαιοπραγίες των κυρίαρχων πάνω στους κυριαρχούμενους, ντύνοντας αυτές με το μανδύα της νομιμότητας, της δικαιοσύνης, του κοινού καλού. Ο νόμος ως προϊόν κυριαρχίας, είναι αυτός που επιτρέπει να ασκηθεί βία επί βίας. Ωστόσο το παιχνίδι δεν βρισκόταν ποτέ στους κανόνες αυτούς καθαυτούς, αλλά στο ποιος θα οικειοποιηθεί τους κανόνες, στο ποιες ομάδες θα ορίσουν ή και θα ανατρέψουν την κατεστημένη ερμηνεία τους.

Αφού λοιπόν ο νόμος, η φυλακή και οι σωφρονιστικές πρακτικές, με λίγα λόγια η σύζευξη ηθικότητας-ποινικότητας, δεν είναι παρά η απόληξη και το προϊόν των συγκρούσεων στο κοινωνικό πεδίο και στο ρου της ιστορίας, τότε ο ρόλος της νέας Εγκληματολογίας θα πρέπει να είναι η αντίσταση σ’ αυτές τις μορφές γνώσεων που επιχειρούν να καθυποτάξουν το άτομο, τον μη κανονικό, τον κάθε αντιφρονούντα στις καθεστηκυίες πρακτικές, πίσω απ΄ τον μανδύα μιας δήθεν επιστημονικότητας. Το ποινικό σύστημα, ως σύστημα κυριαρχίας, εμφανίζεται ως αυτονόητο, επιτακτική ανάγκη κάθε εξελιγμένου πολιτισμού, εντούτοις η Εγκληματολογία ως επιστήμη θα πρέπει να έχει ως στόχο της αρχικά να αποδεσμευθεί από τις κοινωνικο-ιστορικές συνθήκες εμφάνισης της, τον τρόπο λειτουργίας δηλαδή που ο αστισμός της επέβαλλε να επιτελεί και να επιτεθεί στις παγιωμένες σχέσεις δύναμης, να αντικειμενοποιήσει το άρρητο, να αναδείξει το κρυφό και το κεκαλυμμένο, να εισάγει εν τέλει ως πρόταγμα, την υπέρμετρη εργασία της ελευθερίας. Θα μιλούσαμε έτσι για μια Εγκληματολογία με στρατηγική, τακτική λειτουργία, με άλλα λόγια μια αντινομική Εγκληματολογία.

——————-

[1] Μ. Foucault, H τιμωρητική κοινωνία, εκδόσεις Πλέθρον (2016)

[2] Μ. Foucault, Φυλακή/Κυβερνολογική, εκδόσεις Ακυβέρνητες Πολιτείες (2017)

[3] Ε. Λαμπροπούλου, Κοινωνιολογία του Ποινικού Δικαίου και των θεσμών της Ποινικής Δικαιοσύνης, εκδόσεις Σιδέρης (2012)

[4] Γ. Λάζος, Κριτική Εγκληματολογία, εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη (2007)

[5] P. Bourdieu, Η τέχνη του κοινωνιολόγου, εκδόσεις Μεταίχμιο (2009)

[6] Μ. Foucault, Για την εξουσία και την ταξική πάλη, εκδόσεις Εκτός Γραμμής (2016)

[7] Στο ίδιο

 

Διαβάστε επίσης  Η επιρροή του θρησκευτικού στοιχείου στη δημιουργία του Ποινικού Δικαίου

Discover more from socialpolicy.gr

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Tags: εγκληματολογίαεξουσίακοινωνικές τάξειςκοινωνική θεωρία

Related Posts

ΠΜΣ «Ποινικές και Εγκληματολογικές Επιστήμες» 2025-2026
Μεταπτυχιακά

ΠΜΣ «Ποινικές και Εγκληματολογικές Επιστήμες» 2025-2026

by admin
16 Ιουλίου, 2025
0

Το Τμήμα Νομικής του ΑΠΘ ανακοινώνει κατά το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ποινικές και Εγκληματολογικές Επιστήμες».

Read moreDetails
Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

Κριτικές Προσεγγίσεις και Ζητήματα Μεθοδολογίας της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες

23 Ιουνίου, 2025
Κοινωνία και διανόηση – Του Ζήση Δ. Παπαδημητρίου

ΠΜΣ “Εγκληματολογία” 2025-2026

28 Μαΐου, 2025
25ο ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Εγκληματολογίας | Logos of Crime and Punishment

25ο ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Εγκληματολογίας | Logos of Crime and Punishment

5 Φεβρουαρίου, 2025
Ν. Μπιτζιλέκης “Υπηρεσιακά Εγκλήματα”

Ν. Μπιτζιλέκης “Υπηρεσιακά Εγκλήματα”

3 Φεβρουαρίου, 2025
Load More

Subscribe

* indicates required
newsletters socialpolicy.gr

Το socialpolicy.gr θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που θα παρέχετε σε αυτή τη φόρμα ώστε να σας ενημερώνει μέσω email. Παρακαλώ ενημερώστε μας πώς συμφωνείτε να λαμβάνετε emails από εμάς: SocialPolicy will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates. Please confirm that you agree to receive our emails:

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices.

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

Συντονιστής/Συντονίστρια Ε.Δ.Η.Δ. | Κύτταρο Εναλλακτικών Αναζητήσεων Νέων

Υπεύθυνος/η Καθημερινής Φροντίδας | ΜΚΟ ΚΕΑΝ

3 Οκτωβρίου, 2025
Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

Κοινοτική ψυχική υγεία: βασικές αρχές, υπηρεσίες υποστήριξης και πρακτικές εφαρμογές

3 Οκτωβρίου, 2025

Προκήρυξη θέσεων εργασίας στη Vela Greece

3 Οκτωβρίου, 2025
Next Post
Η Ερμηνεία του Deleuze για τον Foucault | Α: Για τον “Θάνατο του Ανθρώπου”

Η Ερμηνεία του Deleuze για τον Foucault | Α: Για τον "Θάνατο του Ανθρώπου"

Θρησκεία, Τέχνη και Μαρξισμός | του Αλεξάντρ Μπογκντάνοφ

Θρησκεία, Τέχνη και Μαρξισμός | του Αλεξάντρ Μπογκντάνοφ

Εσείς πως σκέφτεστε για την αναπηρία; Απομακρύνοντας τα στερεότυπα

Social Pillar: EDF adopts resolution to promote employment & social inclusion of persons with disabilities

socialpolicy.gr

© 2025 socialpolicy.gr

Navigate Site

  • Αρχική
  • Σχετικά με εμάς
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης

Follow Us

No Result
View All Result
  • Αρθρογραφία-Μελέτες
  • Επίκαιρα
    • Διεθνή
    • Σεμινάρια
    • Θέσεις Εργασίας
    • Ημερίδες-Συνέδρια
    • Μεταπτυχιακά
    • Προπτυχιακά
    • Υποτροφίες
  • Κοινωνική Πολιτική
    • Εργασία και Πολιτικές Απασχόλησης
    • Αρθρογραφία
    • Προγράμματα
    • Κοινωνική Προστασία
    • Κοινωνική Συνοχή
    • Φορείς Κοινωνικής Πολιτικής
    • Κοινωνική Στέγαση
    • Σύλλογος Επιστημόνων Κοινωνικής Πολιτικής
  • Κοινωνική Θεωρία
  • Κοινωνική Αλληλεγγύη
  • Απόψεις
  • Βιβλία
  • Υγεία
    • Επιστήμη
    • Ψυχολογία
  • Επιλεγμένα
  • Σχετικά με εμάς
  • Συνεργασίες
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης
  • Blog View
  • ENGLISH edition

© 2025 socialpolicy.gr

Μετάβαση στο περιεχόμενο
Ανοίξτε τη γραμμή εργαλείων Εργαλεία προσβασιμότητας

Εργαλεία προσβασιμότητας

  • Αύξηση κειμένουΑύξηση κειμένου
  • Μείωση κειμένουΜείωση κειμένου
  • Κλίμακα ΓκριΚλίμακα Γκρι
  • Υψηλή ΑντίθεσηΥψηλή Αντίθεση
  • Αρνητική ΑντίθεσηΑρνητική Αντίθεση
  • Ανοιχτόχρωμο φόντοΑνοιχτόχρωμο φόντο
  • Υπογραμμίσεις συνδέσμωνΥπογραμμίσεις συνδέσμων
  • Αναγνώσιμη γραμματοσειράΑναγνώσιμη γραμματοσειρά
  • Επαναφορά Επαναφορά
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.