ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ/ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ, 14 Μαΐου 2025 – Τα παιδιά σε πολλές από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου είδαν αξιοσημείωτη μείωση των ακαδημαϊκών επιδόσεων, της ψυχικής τους ευημερίας και της σωματικής τους υγείας κατά την περίοδο από την έναρξη της πανδημίας COVID-19, σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύθηκε από το UNICEF Innocenti – Παγκόσμιο Γραφείο Έρευνας και Mακροπρόθεσμου Σχεδιασμού.
Η Έκθεση“Report Card19: Child Wellbeing in an Unpredictable World” («Η Ευημερία των Παιδιών σε ένα Απρόβλεπτο Κόσμο») συγκρίνει στοιχεία από το 2018 και το 2022, προσφέροντας μια προοπτική για το πώς η πανδημία COVID-19 και οι καραντίνες παγκοσμίως επηρέασαν τα παιδιά σε 43 χώρες του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Από την τελευταία συγκρίσιμη Έκθεση πριν από πέντε χρόνια, η Ολλανδία και η Δανία διατήρησαν τις θέσεις τους ως οι δύο κορυφαίες χώρες για να μεγαλώνει ένα παιδί, με βάση μετρήσεις της ψυχικής ευημερίας, της σωματικής υγείας και δεξιοτήτων, ακολουθούμενες από τη Γαλλία.
Ωστόσο, η έκθεση προειδοποιεί ότι σε πολλές χώρες παρατηρήθηκε απότομη μείωση των ακαδημαϊκών δεξιοτήτων των παιδιών μετά την πανδημία – ιδιαίτερα των θεμελιωδών ικανοτήτων, όπως η ανάγνωση και τα μαθηματικά. Η διακοπή λειτουργίας των σχολείων από 3 έως 12 μήνες ανάγκασε πολλά παιδιά σε εκπαίδευση εξ αποστάσεως και οδήγησε σε μαθησιακές απώλειες. Ο βαθμός στον οποίο τα παιδιά υστερούν σε σχέση με το ακαδημαϊκό επίπεδο στο οποίο θα έπρεπε να βρίσκονται, εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 7 μηνών και 1 έτους κατά μέσο όρο, αναφέρει η Έκθεση. Η επιδείνωση ήταν πιο σοβαρή για παιδιά από μειονεκτούσες οικογένειες.
«Πριν από την πανδημία, τα παιδιά δυσκολεύονταν ήδη σε πολλαπλά μέτωπα και δεν είχαν πρόσβαση σε επαρκή υποστήριξη – ακόμη και στις πλούσιες χώρες», δήλωσε ο διευθυντής τoυ UNICEF Innocenti, Bo Viktor Nylund. «Τώρα, μπροστά στην αυξανόμενη οικονομική αβεβαιότητα, οι χώρες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στην εκπαίδευση, την υγεία και την ευημερία των παιδιών για να διασφαλίσουν τις προοπτικές και την ευτυχία τους, καθώς και την οικονομική ασφάλεια των κοινωνιών μας».
Και στις 43 χώρες, εκτιμάται ότι 8 εκατομμύρια 15χρονοι – περίπου το ήμισυ της ηλικιακής ομάδας – αξιολογήθηκαν ως μη λειτουργικά εγγράμματοι και με μη επαρκείς γνώσεις αριθμητικής, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούσαν να κατανοήσουν ένα βασικό κείμενο, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές τους. Πρόκειται για αύξηση κατά 4% από το 2018 και τα ποσοστά ήταν υψηλότερα στη Βουλγαρία, την Κολομβία, την Κόστα Ρίκα, την Κύπρο και το Μεξικό, όπου περισσότερα από τα δύο τρίτα των 15χρονων ανήκαν σε αυτή την κατηγορία.
Η Έκθεση εγείρει επίσης ανησυχίες σχετικά με την ψυχική υγεία, επισημαίνοντας ότι η συνολική ικανοποίηση των παιδιών με την ζωή τους υπέφερε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, με σημαντικά μειωμένα ποσοστά σε 14 από τις 32 χώρες που διαθέτουν στοιχεία. Η Ιαπωνία ήταν η μόνη χώρα που σημείωσε αξιοσημείωτη βελτίωση σε αυτόν τον τομέα.
Η Έκθεση αναλύει στη συνέχεια τα δεδομένα σχετικά με τη σωματική υγεία των παιδιών, σημειώνοντας ότι τα επίπεδα υπέρβαρου αυξήθηκαν σημαντικά σε 14 από τις 43 χώρες με διαθέσιμα στοιχεία, συνεχίζοντας μια μακροχρόνια τάση.
Συνολικά, η Έκθεση δείχνει ότι οι χώρες με υψηλό εισόδημα μπορεί να δυσκολεύονται στο να παρέχουν στα παιδιά τις προϋποθέσεις για μια καλή παιδική ηλικία και ένα ευοίωνο μέλλον. Επισημαίνοντας τον αντίκτυπο της πανδημίας στα παιδιά, η Έκθεση προειδοποιεί ότι η πρόοδος που επιτεύχθηκε με κόπο στην ευημερία των παιδιών στις πλούσιες χώρες γίνεται όλο και πιο ευάλωτη απέναντι σε παγκόσμια γεγονότα και αναταράξεις, όπως η κλιματική αλλαγή.
Report Card 19: «Η Eυημερία των Παιδιών σε έναν Απρόβλεπτο Κόσμο» αναθεωρεί το Report Card 16, το οποίο ανέλυσε την ευημερία των παιδιών στις χώρες του ΟΟΣΑ/ΕΕ έως το 2018. Το Report Card 19 επικαιροποιεί την εικόνα έως το 2022, όταν η πανδημία πλησίαζε στο τέλος της. Η έκθεση παρέχει στοιχεία για τρεις σημαντικές διαστάσεις της παιδικής ευημερίας: Ψυχική ευημερία, η οποία αντιπροσωπεύεται από δύο σύνολα δεδομένων – ικανοποίηση από τη ζωή από το OECD PISA 2022 και αυτοκτονία εφήβων από τη βάση δεδομένων θνησιμότητας του ΠΟΥ- Σωματική υγεία, η οποία αντιπροσωπεύεται από δύο σύνολα δεδομένων – παιδική θνησιμότητα από το UN IGME και υπέρβαρο και παχυσαρκία από το NCD-RisC- και Δεξιότητες, η οποία αντιπροσωπεύεται από δύο σύνολα δεδομένων – ακαδημαϊκή επάρκεια και κοινωνικές δεξιότητες, και τα δύο από το OEDC PISA 2022.
Η Έκθεση καλεί τις κυβερνήσεις και τους ενδιαφερόμενους φορείς να αναλάβουν δράση σε διάφορους τομείς πολιτικής για την αντιμετώπιση της μείωσης της ευημερίας των παιδιών, μεταξύ άλλων:
- Υποστήριξη της ανάπτυξης δεξιοτήτων, συμπεριλαμβανομένων του αριθμητισμού, του γραμματισμού και των ψηφιακών δεξιοτήτων, καθώς και των κοινωνικών και συναισθηματικών ικανοτήτων, ιδίως για τα παιδιά που έμειναν πίσω κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τα παιδιά από μειονεκτούντα περιβάλλοντα.
- Βελτίωση της ψυχικής υγείας μέσω της προώθησης και της πρόληψης και με την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών, καθώς και με την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού, τόσο εντός διαδικτύου όσο και εκτός.
- Βελτίωση της σωματικής υγείας με τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας θρεπτικών τροφίμων στα παιδιά και τον περιορισμό της εμπορίας και της προώθησης ανθυγιεινών τροφίμων.
- Συμμετοχή των παιδιών για την καλύτερη κατανόηση των εμπειριών και των απόψεών τους και συνεργασία μαζί τους για την εξεύρεση λύσεων που θα προάγουν την ευημερία τους.
«Στον απόηχο της πανδημίας, τα δεδομένα υποδεικνύουν ένα ανησυχητικό σημείο αναφοράς για την ευημερία των παιδιών, ιδίως για τα παιδιά που προέρχονται από μειονεκτούντα περιβάλλοντα», δήλωσε η Nylund. «Η έκταση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά σημαίνει ότι χρειαζόμαστε μια συνεκτική, ολιστική, ολόπλευρη προσέγγιση για τα παιδιά που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους σε κάθε στάδιο της ζωής τους».
Πηγή: unicef.org/greece/
Discover more from socialpolicy.gr
Subscribe to get the latest posts sent to your email.