Το project Stop Female Death in Advertising έχει στόχο να απεικονίσει ως μια μορφή διαμαρτυρίας, την παθητικοποίηση του γυναικείου ρόλου στο εμπορικό πλαίσιο, κάτι που βλέπουμε συχνά αλλά που σπάνια δίνει το έναυσμα για αντιδράσεις. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο η Lisa Hågeby, δημιουργός της ιστοσελίδας stopfemaledeathinadvertising.com , επέλεξε να επικεντρωθεί στην πιο ακραία μορφή παθητικοποίησης: τις εικόνες που χρησιμοποιούν το μοτίβο της νεκρής γυναίκας.
Για να κατανοήσουμε πώς αυτός ο τύπος εικόνας είναι καταστροφικός, θα πρέπει πρώτα να εξετάσουμε τι επιρροή έχει από μια ευρύτερη οπτική. Υφίστανται, για παράδειγμα, έρευνες που υποδεικνύουν ότι όταν οι γυναίκες αποκτούν μεγαλύτερη επιρροή, και αναλαμβάνουν σημαντικότερο ρόλο στην κοινωνία, υπάρχει μια αντίστοιχη αντίδραση κατά την οποία η πορνογραφία γίνεται πιο ακραία, η διαφήμιση χρησιμοποιεί πιο βίαιες εικόνες και παθητικές γυναίκες, η μόδα τείνει να είναι πιο έντονα θηλυκή (όπως συνέβη τη δεκαετία του 1960 για παράδειγμα), και τάσεις όπως το περίτεχνο μαγείρεμα στο σπίτι δεν αποτελούν σύμπτωση. Εντός της φεμινιστικής έρευνας αυτές οι αντιδράσεις αναφέρονται ως “οπισθοδρομήσεις” (αντιδράσεις απέναντι στα κεκτημένα του φεμινισμού) και είναι ιστορικά επαναλαμβανόμενες.
Είναι σημαντικό, ως κοινωνοί, να μην συμβάλλουμε σε αυτές τις “αντιδράσεις” αλλά το κοινό να αντιδρά όταν αντικρίζει τέτοιες εικόνες στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Στο έργο μου απευθύνομαι στον τομέα και στους ανθρώπους που δημιουργούν εμπορικές εικόνες, καθώς εκεί ακριβώς μπορεί να συμβεί ο μετασχηματισμός. Lisa Hågeby
Το stopfemaledeathinadvertising.com, που αποτελεί μέρος αυτού του project, είναι μια οπτική λίστα διαμαρτυρίας, στην οποία μπορεί να συνεισφέρει οποιοσδήποτε με φωτογραφίες και να διαδώσει το μήνυμα περαιτέρω.
Μετάφραση/Επιμέλεια: Τομπέα Ελένη
socialpolicy.gr